המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
טרור בפריז (ב): קריאה למוסלמים: הפגינו בהמוניכם נגד הטרור
21/1/2015

 

 

תגובות בתקשורת הערבית לפיגועי הטרור בפריז - חלק ב

בעלי טורים בעולם הערבי: על המוסלמים להפגין נגד הטרור כשם שהפגינו נגד הקריקטורות של הנביא

 

בעקבות הפיגוע נגד משרדי מערכת השבועון הסאטירי הצרפתי שארלי הבדו ב-7.1.15 בפריז, וההפגנות הענק ברחבי צרפת נגד הטרור קראו כמה בעלי טורים בעיתונות הערבית למוסלמים שלא להסתפק בגינויו ולצאת בהמוניהם להפגנות נגד הטרור, כשם שיצאו להפגנות ענק נגד פרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד.[1] לטענתם, העדר המחאה מצד המוסלמים והנהגותיהם מתפרשת כאדישות, אם לא כהסכמה במשתמע לטרור ולקיצוניות. עוד נטען כי על המוסלמים להכיר בבעיית התפשטות הטרור והקיצוניות בקרב מוסלמים צעירים ולפעול למיגורה באמצעות מניעת שיח קיצוני בתוכניות הלימוד, במסגדים ובתקשורת.

 

להלן תרגום קטעים מן המאמרים הללו:

 

בעל טור עיראקי: אין די בגינויים, יש להפגין נגד פיגועי הטרור שביצעו מוסלמים

בעקבות הפגנת המיליונים שהתקיימה בפריז ב-11.1.15 במחאה על הטרור במדינה ולמען חופש הביטוי, קבל בעל הטור העיראקי, עזיז אל-חאג', במאמר באתר הליברליwww.elaph.com , על אדישותן של החברות המוסלמיות כלפי מעשי טרור של מוסלמים וקרא להוציא את הציבור לרחוב במחאה נגדן. אל-חאג' כתב:  

 

עזיז אל-חאג'

 

"מה שדרוש, לפני כל דבר אחר, הוא שמדינות, עמים ואליטות המשכילים בעולם הערבי והאסלאמי ילמדו לקח. אין זה מספיק שמנהיג דתי מוסלמי יעמוד מול עדשות המצלמה הצרפתית ויגנה [את הפיגוע], כאשר יתכן שכמה שנים קודם לכן הוא היה בין אלה שלקחו חלק בליבוי הקמפיין נגד השבועון שארלי, תוך שהם נעזרים בארגון העולמי של האחים המוסלמים בראשות [שיח' יוסף] אל-קרד'אוי [הכוונה היא לאיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים]. במשך יותר מעשר שנים לא יצאה במערב ולא בעולם הערבי והאסלאמי הפגנה רבת משתתפים של מוסלמים נגד הפיגועים ומעשי ההרג והשבי שביצעו הקבוצות הטרוריסטיות האסלאמיות בין אם במערב ובין אם בארצות האסלאם עצמן.

 

המוסלמים בצרפת [אמנם] הכריזו על השתתפותם בהפגנות של יום ראשון [11.1.15], אולם הקהילה המוסלמית לא ארגנה שום הפגנה בגנות הפשעים של מוחמד מראח[2] שלפני שנים רצח שבעה, ביניהם ארבעה ילדים יהודים. לא ראינו גינוי לפיגועים במטרו בסאן מישל ולא לפשעים של ה-11.9, של מדריד ולונדון, ולא לפשעי דאעש בעיראק הכוללים שבייתן של 7,000 נשים, מכירתן ואניסתן. את כל השתיקה הזו לא ניתן להסביר אלא כאדישות, אם לא כהסכמה במשתמע מצד חלקם. במקום שממשלות, כותבים וארגונים ערביים ואסלאמיים יפטרו את עצמם על ידי פרסום טענות שהמערב מפלה את  האסלאם והמוסלמים, מוטב להם לחפש את הקיצוניות והשנאה בתוך הבית ומול בתינו, לאחר שהגיעו לכדי הוצאת פתוא אפילו נגד השתתפות [מוסלמים] בטקסי חג המולד עם הנוצרים.

 

עלינו לנקות את תכניות הלימוד שלנו מכל שבח לעריצים ולרבי המרצחים כדוגמת ח'אלד בן אל-וליד[3] ולחשוף מחדש את המורשת הערבית והאסלאמית הנאורה כדוגמת מורשת המועתזלה[4], אבן רושד[5] ואל-מערי[6], וכן לפקח על בתי הספר המסורתיים ללימוד הקריאה והכתיבה ועל דרשותיהם של המטיפים והאמאמים במסגדים ובחוסיניות [המרכזים הדתיים של השיעים].

 

המצב מדאיג. המוניטין של המוסלמים בעולם נסדק, והאסלאם עצמו כמעט הפך לאשם. לא יועילו לנו זעקות האספסוף על מלחמה נגד האסלאם במערב, מכיוון שזהו רק שקר גדול, וההוכחה לכך היא שמיליוני מוסלמים חיים במערב ונהנים מחירות ומרוחב לב אנושי. כמו כן, כל יום אלפי מוסלמים מתאמצים להגר מארצותיהם ולהגיע למערב. אם מדינות המערב הדמוקרטיות הן [באמת] גזעניות, מדוע קיים הדחף הזה [להגר] אליהן ולו במחיר סיכון שלומם וחייהם של המהגרים?..."[7]

 

בעל טור מצרי: המערב ישתכנע בהתנגדותנו לטרור רק אם נצא בהמונינו לגנותו

בטורו ביומון אל-שרק אל-אוסט היו"ל בלונדון, כתב האינטלקטואל המצרי, מאמון פנדי: "האם די בכך שנחזור ונאמר שגם השוטר שארגון הטרור רצח הוא מוסלמי? האם טענות מסוג זה מספיקות ופוטרות אותנו מכל אחריות למה שקרה?... אני מכיר הרבה אינטלקטואלים ואנשים ממעמד הביניים החיים במערב, שחוזרים ואומרים: 'איננו טרוריסטים, אין לדת שלנו כל קשר לטרור, הקיצונים הם מיעוט ואנו, כרוב מוסלמי החי במערב, מגנים את הטרור'. זה  נכון, אך אין די בעמדות מסוג זה... האם די בכך שמאה אינטלקטואלים מאתנו, או סופר ועשרה נשיאים ומלכים גינו את מה שקרה? לדעתי, אין די בכך.

 

מאמון פנדי

 

המערב והלא מוסלמים בשום אופן לא ישתכנעו שאנו באמת נגד הטרור, אלא אם ייצא [מאתנו] המון עצום וזועם כמו זה שהפגין ביום [פרסום] הקריקטורות הפוגעות [בנביא]. באופן אישי, כחוקר פוליטי המתעניין בחברות האסלאמיות ולא רק כאדם או כותב, אני משוכנע לחלוטין שיש לנו, המוסלמים, בעיה בחינוך בנינו בין אם בעולם הערבי והאסלאמי ובין אם במערב עצמו. אכן יש לנו בעיה, משום שהחינוך שלנו, הפרשנות הניתנת לדתנו והעדר תחושת אחריות מצדנו – [כל אלה] דוחפים את בנינו לקיצוניות ולשנאת האחר, השונה מבחינת הדת, התרבות ואולי הגזע...

 

כן, אין כל קשר בין האסלאם לטרור, אך יש קשר נראה לעין בין התרבות השלטת בקרב המוסלמים היום, ובמיוחד בקרב הצעירים, לבין הטרור, ואין חולק על כך. השלב הראשון בדרך לפתרון משברי האלימות והקיצוניות הוא להכיר בכך שיש לנו בעיה...אין די בגינויים ואין די בעצב זמני. מה שאנו צריכים הוא 'שדרוג התוכנה' של המוסלמים, שמתכנתה הראשי  היה בתי הספר, הטלוויזיות והמסגדים שלנו, בפרט אותם מסגדים קטנים הסוחרים במה שאסור... אין מנוס מפירוק המערכת הזו ובנייתה מחדש באופן העולה בקנה אחד עם התרבות ועם הערכים האנושיים."[8]

 

בעל טור סעודי: הפגנות נגד הטרור צריכות היו להיערך במדינות המוסלמיות ולא בפריז

עבד אל-רחמן אל-ראשד, מנכ"ל ערוץ אל-ערביה לשעבר, כתב גם כן בטורו ביומון אל-שרק אל-אוסט שהמוסלמים במדינות המוסלמיות צריכים היו לערוך הפגנות נגד פעולות הטרור האחרונות בפריז:

 

עבד אל-רחמן אל-ראשד

 

"Protests against recent terrorist attacks in France should have been held in Muslim capitals and not in Paris because Muslims stand accused in this case; embroiled in this crisis and expected to declare their innocence. The tale of extremism began in Muslim societies and it’s with their support and silence that extremism grew into terrorism which is harming people across the world. It’s of no value for the French people, who are the victims here, to take to the streets to condemn the recent crimes. What’s required here is for Muslim communities to disown the Paris crime and Islamic extremism in general..."[9]

 

 



[1] ראו דו"ח ממרי (12.6.2006): "מחאת העולם המוסלמי נגד פרסום הקריקטורות של הנביא מחמד"

[2] מוחמד מראח הוא צעיר אזרח צרפת ממוצא אלג'יראי שרצח במרץ 2012 שלושה חיילים צרפתים וכן ארבעה ילדים יהודים בבית הספר היהודי בעיר טולוז שבצרפת.

[3] ח'אלד בן אל-וליד: מצביא מוסלמי ערבי ואחד מבני לוויתו של מחמד.

[4] מעתזלה: אסכולה תיאולוגית עתיקה באסלאם שהתבססה על הרציונליות של הפילוסופיה היוונית וניסתה לאחד אותה עם הדוקטרינה האסלאמית בטענה שאין סתירות בין השתיים.

[5] אבן רשד: רופא ופילוסוף מוסלמי (1126 – 1198) שהשפיע רבות על הפילוסופיה האירופאית בימי הביניים. הוא ניסה ליישב בין הפילוסופיה של אריסטו לבין האסלאם בטענה שאין סתירה בין השתיים.

[6] אל-מערי: משורר והוגה דעות ערבי סורי ( 973 – 1054) שדרכו הפילוסופית התעלמה ממצוות האסלאם ודגלה במוסר השואב את מקורותיו מעקרונות הצדק הטבעי ולא מהממסד הדתי.

[7]ו www.elaph.com, 12.1.2015

[8] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.1.2015