המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איראן: המחנה הפרגמטי יוצא נגד המחנה האידיאולוגי
5/1/2015


המחנה הפרגמטי באיראן יוצא לעימות נגד המחנה האידיאולוגי

 

בנאום פרוגרמטי בכנס כלכלי בטהראן ב-4.1.2015 תקף נשיא איראן, חסן רוחאני, ממנהיגי המחנה הפרגמטי את הזרם האידיאולוגי ובמיוחד את משמרות המהפכה (משה"מ) – הארגון הצבאי-הכלכלי החזק באיראן. רוחאני הציג קו רעיוני מנוגד לזה של משה"מ בתחומים הפוליטי, הכלכלי והתרבותי בהדגישו את כוונתו לנווט את משטר המהפכה האסלאמית ברוח המתינות של מנהיג מחנהו, האשמי רפסנג'אני, שעיקריה: "צמיחה כלכלית ללא בידוד מדיני," קו כלכלי המעודד תחרותיות והשקעות הון זר ולא מונופולין כלכלי של משה"מ, נכונות לוויתורים מסוימים במו"מ הגרעיני ועליונות עיקרון ריבונות העם על החלטת המנהיג העליון (ח'אמנאי).

 

על-פי דיווחים מתוך הנאום שהתפרסמו בסוכנויות הידיעות האיראניות אירנא ופארס, הבליט רוחאני בנאומו שלוש נקודות הקוראות תיגר על האידיאולוגיה של משה"מ ועל המנהיג העליון ח'אמנאי:

  1. דרישה שמשה"מ ישלמו מיסים על פעילותו הכלכלית הענפה לצד דרישה להפסקת המונופולין שלו בכלכלת המדינה; עידוד הסקטור הפרטי והשקעות הון זר.
  2. קיום משאל עם בנושאי משטר, כלכלה, חברה ותרבות (עליונות ריבונות העם על החלטת המנהיג)
  3. הצגת אפשרות לוויתור מסוים בתחום העשרה בטענה ש"ערכי המשטר אינם מחוברים לצנטריפוגות." שקיפות כלפי הקהילה הבינ"ל ועצירת העשרה "שלא צריכים אותה" אינן ויתור על ערכים.

 

בנוסף, הדגיש רוחאני כי הוא אינו נבהל מאיומי משה"מ: "כל פעם שאומרים שגם ארגון כזה או אחר [הכוונה למשה"מ] צריך לשלם מיסים, [הם] עושים מהומה, אך ממשלה זו לא מפחדת וממשיכה בעבודתה. הכלכלה לא תתקדם עם המונופולין [של משה"מ]. יש להציל את הכלכלה ממונופולין ולהפכה לתחרותית."[1]

 

האתר עסר-י איראן, משופרי המחנה הפרגמטי, הביע ב-4.1.15 תמיכה בהצעתו של רוחאני לעריכת משאל עם. לדברי האתר, ההצעה עלולה לעורר תגובות שליליות מצד "חוגים מסוימים" אולם אין להתיר מצב שבו החלטות הנוגעות לכלל העם יהיו במונופול של קבוצת מיעוט (הכוונה למשה"מ).[2]

יצוין כי בשנה האחרונה פרסם ממרי סדרת מאמרים על מאבק הכוח המתנהל בהנהגת איראן בין המחנה הפרגמאטי בראשות רפסנג'אני  ורוחאני לבין המחנה האידאולוגי בראשות המנהיג העליון ח'אמנאי שמשה"מ משתייכים אליו. מחנה רפסנג'אני-רוחאני קורא לעליונות ריבונות העם על החלטות המנהיג ח'אמנאי. ריבונות העם הוא עקרון משמעותי שרפסנג'אני ורוחאני מרבים להדגישו.

 

להלן קישור למסמכי ממרי בנושא זה


1. הסלמת המאבק בין רפסנג'אני וח'אמנאי לכלל עימות גלוי וישיר

2.  העימות בין רפסנג'אני לח'אמנאי סביב תפקיד משה"מ במשטר

3.  הסלמת העימות בין המחנות לכדי שיגור איומים הדדיים

4.   רפסנג'אני חותר למעמד של דובר העם; ח'אמנאי מגן על מעמדו כיורשו של ח'ומיני

5.  איומים על חיי רפסנג'אני

6.   רפסנג'אני זורע פיצול במחנה ח'אמנאי

7.  העימות סביב המשך הקריאה "מוות לאמריקה"

8.   רפסנג'אני - ולא רוחאני – הוא מנהיג פוטנציאל השינוי באיראן

9.   הוויכוח בין מדיניות מתונה למדיניות שאינה מוותר על עקרונות המהפכה

10.   עימות על נושא השיחות עם ארה"ב ובסוגיית הגרעין

11.  הבחירות באיראן – עוד פרק במאבק רב השנים בין ח'אמנאי לרפסנג'אני על ההנהגה



[1] אירנא, פארס (איראן), 4.1.2015

[2] עסר-י איראן (איראן), 4.1.2015.