המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אופוזיציונר סורי: לארה"ב יש חלק בעליית הטרוריסטים בסוריה
24/12/2014

 

אופוזיציונר סורי בהתקפה חריפה על ארה"ב: פעלה להחלשת האופוזיציה המתונה ולחיזוק הקיצונים

 

הקדמה

כארבע שנים לאחר פרוץ האירועים בסוריה, מעמדה של האופוזיציה הסורית המדינית ובמיוחד הקואליציה הלאומית של כוחות האופוזיציה והמהפכה [להלן הקואליציה הלאומית], ארגון הגג של אופוזיציה זו - חלש מתמיד. מאז פרוץ המהפכה, סובלת האופוזיציה ממחלוקות פנימיות רבות והעדר תמיכה בינ"ל מספקת, עניינים המקשים על תפקודה. על בעיות אלה נוספה עלייתה של "המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה" (קרי, דאעש), שפגעה מאוד בתדמיתה של המהפכה בתוך סוריה ומחוצה לה והעניקה למשטר ובעלי בריתו צידוק לטענתו כי הוא נלחם בטרוריסטים שרוצים להרוס את סוריה ולא בגורמים אופוזיציוניים הדורשים זכויות וחירות.

 

ראיון שהעניק מישל כילו, מבכירי הקואליציה הלאומית, ליומון הקטרי אל-קדס אל-ערבי היו"ל בלונדון, חושף את תסכולה הרב של האופוזיציה ממצבה וכן מטיפול המערב ובראשו ארה"ב במשבר הסורי. לטענת כילו, ארה"ב פעלה במודע לחיסול הכוחות המתונים ולהעלאת כוחות טרור קיצוניים, כדי להסלים את המשבר ולאפשר לה לחסל חשבונות עם יריביה. לדבריו, ארה"ב שירתה את האג'נדה של המשטר, שטען כי הוא נלחם בטרוריסטים ולא במתנגדים פוליטיים.

 

כילו יצא נגד הצבת המאבק בדאעש בראש סדר העדיפויות, בהסבירו שפתרון המשבר בסוריה יקל על המלחמה בדאעש ויביא לסיומה המהיר. לדבריו, התארכות המלחמה בדאעש משרתת את איראן, שתיכנס על מגש של כסף אל תוך ארצות המפרץ. עוד טען כילו כי תכניתו של שליח האו"ם המיוחד לסוריה, סטפן דה מיסתורה, להקפיא את הלחימה בחלב תחילה, היא בזבוז זמן והיא מאפשרת לאסד להציג עצמו כמי שתומך בהפסקת אש בעודו מסלים את הלחימה בסוריה. כילו לא חסך שבטו גם מהתנהלות האופוזיציה והקואליציה הלאומית שמאפשרת, לטענתו, למשטר הסורי ובעלי בריתו לשחק בה  ולא שלל אפשרות שיוקם לה תחליף. חרף קשיי האופוזיציה, כילו סבור כי בעלי בריתו של בשאר אל-אסד לא יוכלו להצילו והוא יודח במוקדם או במאוחר.   

 

מישל כילו[1]


 

להלן תרגום עיקרי הראיון:[2]

 

למדיניות ארה"ב יש חלק בעליית הטרוריסטים

בפתח הריאיון מותח כילו ביקורת על הקואליציה הלאומית באמרו כי אם זו  תמשיך לנקוט מדיניות המבוססת על אלתורים והתלבטויות מבלי להכיר את המצב לאשורו, כוחות בשטח ומתוכה יחפשו לה תחליף.

 

בתשובה לשאלה מה דעתו על כך שארה"ב בודקת את נטיותיהם האידיאולוגיות של לוחמי אופוזיציה כתנאי להשתתפותם בתוכנית האימונים בפיקוחה, כדי להרחיק בעלי נטיות אסלאמיות קיצוניות, הוא ענה: "ארה"ב אינה זו שתקבע את כשירות הפוליטיקאים או אנשי הצבא הסורים. מה שיקבע הוא התפקיד של הסורים במהפכה והקורבנות שהקריבו למענה והחובות שמילאו למען עמם. ארה"ב מילאה תפקיד ראשי בהחלשת מה שהיא מכנה הזרם המתון במהפכה הסורית. פעם היא טוענת שיש טרוריסטים וקיצוניים ולכן אינה יכולה לספק תחמושת וסיוע ופעם אחרת היא אומרת שיש סכסוכים בינ"ל שנוגעים לה והיא אינה יכולה להתגבר עליהם כדי ללחוץ על מדינות ערביות להגיש את הסיוע הדרוש. מנגד, היא טענה שאין ביכולתה להיכנס למלחמה יבשתית -  זאת למרות שאיש כלל לא ביקש זאת ממנה, לכל הפחות אנו לא ביקשנו זאת -  – כדי לומר שהיא אינה יכולה להיות מעורבת בסכסוך. זאת למרות שהיא התערבה בפועל בסכסוך הזה, כפי שלא עשה אף גורם אחר והיא זו שמילאה תפקיד עיקרי בניהול המשבר הסורי מזה כארבע שנים ועד היום... האמריקאים הם גורם מרכזי בחיסול הכוחות המתונים במהפכה הסורית ומילאו תפקיד גדול בהחלשתם, בידודם, הוצאתם מכלל פעולה והרחקתם מהזירה. כיום הם אומרים שהם מחפשים את הכוחות המתונים ולא מוצאים.

 

האם כל המיליונים מקרב העם הסורי שדרשו חירות, שוויון, צדק וכבוד אינם כוחות מתונים? האם האסטרטגיה האמריקאית למנוע סיוע מהצבא הסורי החופשי סייעה בסיום הופעת ועליית הטרוריסטים? האם היא מנעה את עליית הטרוריסטים או שהיא מילאה תפקיד גדול בעלייתם [של הטרוריסטים] ובדחיקתם לשוליים של הכוחות שהיו יכולים להילחם בהם ושלמעשה נלחמו בהם לפני כמה חודשים והוציאו אותם מכמה אזורים אותם כבשו בין אדלב לאל-רקה. את כל השאלות האלה אני מפנה לארה"ב מאחר שאני סבור שהיא אחראית ישירות להרס האופי האזרחי והדמוקרטי של המהפכה בסוריה...

 

האג'נדה [של ארה"ב] שירתה את האג'נדה של המשטר, מאחר שהוא נהג לומר תמיד שהוא נלחם בפונדמנטליסטים שהסתננו לתוך העם הסורי. כעת אין בסוריה עם, יש רק פונדמנטליסטים. האמריקאים נהגו לומר שהם דוחים את הכוחות הקיצונים שהסתננו לתוך המתונים וכעת אין מתונים אלא נותרו רק הקיצונים. זוהי לא מדיניות מקרית אלא מדיניות אמריקאית שתוכננה מההתחלה. אני טוען בתוקף שארה"ב פעלה כל הזמן כדי ליצור תנאים שיאפשרו לה להזין את הסכסוך באזור וכן יאפשרו לה לחסל חשבונות אזוריים ובינ"ל עם יריביה באמצעות הסכסוך בסוריה... "

 

על הערבים לתת עדיפות לעניין הסורי ע"פ המאבק בטרור

בהמשך הריאיון התייחס מישל כילו לעמדתן של מדינות ערב, במיוחד מדינות המפרץ, למשבר בסוריה ואמר כי הם "מבינים היום יותר ויותר שהעם הסורי מגן עליהם נגד איראן ומגן עליהם מפני ההרפתקאות, קלות הדעת, השיגעון והחמדנות שלה ושעליהם, במיוחד לאחר פרוץ המלחמה נגד הטרור, לדבוק בכך שהעדיפות בכל הנוגע לעניין הסורי תינתן למאבק הפוליטי, מאחר שהעדפת המלחמה נגד הטרור והזנחת העניין הסורי, תביא את איראן על מגש של זהב לארצותיהם..."       

 

תכניתו של דה מיסתורה תגביר את האלימות

כילו מתח ביקורת על התנהלותו של שליח האו"ם לסוריה דה מיסתורה, המכלה את זמנו בחיפוש אחר פתרון למשבר, בשעה שהאמריקאים אומרים שזהו עניין שולי בהשוואה למלחמה הבינ"ל נגד דאעש בעיראק. כילו אמר: "אינני יודע באיזו מסגרת ימצא דה מיסתורה את הפתרון. מאחר שאין לו פתרון, הוא מנסה לחלקו לעשרות פתרונות חלקיים וקטנים שלא יובילו בסופו של דבר לכלום זולת הפצת האלימות... מה שעושה השליח הבינ"ל אינו פתרון מדיני אלא רק מבזבז את הזמן. אין לו שום מסגרת בינ"ל ולא פנימית והוא אינו זוכה להסכמה פנים [סורית] ובשאר אל-אסד כמובן משתעשע... אל-אסד מנסה לשחק עם המהלכים של דה מיסתורה ולומר שהוא תומך בפתרונות ובהקפאת הלחימה וכדומה בעוד הוא הסלים את הלחימה עשרות מונים לאחר בואו של השליח הבינ"ל החדש לסוריה כדי להציג את תוכנית חלב. המשטר [החל] לבצע 30-50 תקיפות אוויריות ביום על אזור מסוים לאחר בואו של דה מיסתורה ולאחר [הפצת] השקר שהמשטר רוצה פתרון מדיני ובהקפאת הלחימה וכיוצא בזה..." כילו הוסיף "המשטר משחק ומציג עצמו כאילו הוא מקבל [את יוזמת דה מיסתורה] מאחר שהוא יודע שהיא אינה ישימה ומאחר שאין לה מסגרת בינ"ל. אם יוזמה זו היתה רצינית והיו עומדים מאחוריה כוחות [משמעותיים] והיא היתה חלק מתוכנית אמיתית ליישום פתרון ז'נבה הלא אלים, המשטר היה [בוודאי] מתנגד לה..."

 

בשאר אל-אסד חייב ללכת; כולם משחקים באופוזיציה בשל מצבה

לדברי כילו, "הרוסים ואחרים אינם יכולים להציל את בשאר אל-אסד. הוא לא יישאר נשיא סוריה לתקופה ארוכה או קצרה. אם לא יהיה נשיא אחר זולת בשאר אל-אסד, תהיה רק מלחמה. בשאר אל-אסד חייב לצאת. ידינו מושטות לכל אחד מהמשטר שרוצה להשתתף בגוף מעבר שלטוני כדי להעביר את סוריה למשטר דמוקרטי...

 

הרוסים למען האמת משחקים בנו וגם העולם משחק בנו מאחר שמצבנו כאופוזיציה וכצבא חופשי וכמהפכה מאפשרת להם לשחק בנו. יש מאבקים בינ"ל שאתה ואני מכירים שקברו את המהפכה והפכו אותנו לכלים בחיסול חשבונות בין הכוחות [הפעילים במאבקים אלה]. העולם משתעשע בנו מאחר שאנו לא במצב שמאפשר לנו לכפות את האינטרסים שלנו עליו או לייצגם בצורה אמיתית..."

 

המלחמה נגד דאעש אינה רצינית ושגויה

על המלחמה בדאעש אמר מישל כילו, כי היא איננה רצינית ומתנהלת על-פי תכנית שגויה. לטענתו, "אם העדיפות היתה [ניתנת] לפתרון הבעיה הסורית, שהיא הבסיס לשאר הבעיות הקיימות באזור, הסורים עצמם, לאחר פתרון בעייתם, היו מחסלים את הטרור תוך כמה חודשים... מלחמה זו מבוצעת למעשה כדי שלא יהיה פתרון לבעיות ולמשברים באזור... אם היו הם רוצים לטפל בבעיית הטרור, היה עליהם קודם כל לטפל בבעיה הסורית ולתת לעם הסורי את זכויותיו..."

 

העם הסורי מוזנח כאילו מחקו אותו מרשימת העמים בעולם

בהתייחס להחלטת תוכנית המזון הבינ"ל להפסיק את הסיוע ליותר מ-1.7 מיליון פליטים סורים, אמר כילו: "זוהי החלטה מצערת. מדינות ערב התכנסו בפסגת ידידי העם הסורי בכווית והחליטו לסייע, אך לא עמדו [בהתחייבותן]. כאילו שיש החלטה בינ"ל לחסל את הסורים באמצעות פצצות, רעב, הגירה, קור והזנחה... אנחנו כסורים, התחלנו לחוש שהעולם כאילו מחק את העם הסורי מרשימת העמים."   

 

                

 



[2] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 6.12.2014