המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
קמפיין בתקשורת הסעודית נגד "דיכוי המיעוטים האתניים" באיראן
22/12/2014

בעקבות ההסלמה ביחסי סעודיה-איראן:

קמפיין בתקשורת הסעודית נגד "דיכוי המיעוטים האתניים" באיראן

 

לאחרונה החריפה מאוד המתיחות בין סעודיה לאיראן על רקע שני אירועים בולטים: השתלטות החות'ים על צנעאא' בירת תימן (21.9.14) ובהמשך גם על מקומות אסטרטגיים לחוף הים האדום; והחשש בסעודיה מפני ויתורים רבים שיעשו ה-1+5 לאיראן, לקראת החתימה על הסכם קבע בנושא הגרעין.

 

אלא שהפעם, שלא כבעבר, גלשה המתיחות בין שתי המדינות אל מעבר לחילופי האשמות בזירה המדינית והדיפלומטית. כך למשל, היו שפירשו את גזר דין המוות שפסק ביה"ד בסעודיה לאופוזיציונר השיעי, נמר באקר אל-נמר, כצעד נגד איראן.[1] כך גם לגבי הירידה הדרמטית במחירי הנפט העולמיים, שאיראן ופרשנים בעיתונות הערבית, רואים בה צעד שבא לפגוע בכלכלת איראן.

 

אחד הביטויים להסלמה ביחסי סעודיה ואיראן הוא גם הסיקור הנרחב שיש בתקשורת הסעודית, ובפרט ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן, בשבועות האחרונים לנושא המיעוטים האתניים הנרדפים באיראן, ובראשם, המיעוטים הסונים - הבלוצ'ים, הכורדים והאהואזים. סיקור זה כולל פרסום כתבות, מאמרים וראיונות רבים שעוסקים במיעוטים אלה באיראן, תוך הדגשת "הדיכוי" ו"המעשים הלא אנושיים" כלפיהם מצד המשטר האיראני.

 

כך למשל התפרסמה ביומון אל-וטן כתבה על מדיניות האפליה והגזענות של איראן כלפי הסונים, שבה הוצג ההבדל בין סעודיה ומדינות המפרץ שמשקיעות בחינוך הצעירים ללא קשר למוצאם ו"דואגות לתת לסטודנטים השיעים מלגות ללימודים", בעוד איראן מובילה את אזרחיה הסונים אל הגרדום".[2] מאמר דעה ביומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה השווה גם הוא בין היחס לו זוכים השיעים בסעודיה ליחס לו זוכים הסונים באיראן. במאמר נטען כי איראן מפעילה מדיניות דיכוי ורדיפה נגד הערבים הסונים תושבי אהואז, המתבטאת בניסיון לבטל את זהותם הערבית, בדיכוי אמונתם הסונית, בדיכוי תרבותי של הערבים בשל האיסור שחל עליהם לדבר וללמוד ערבית ובגזל משאבי הטבע בחבל שלהם.[3] במאמר דעה אחר ביומון הסעודי אל-ריאד נטען כי הסונים באיראן "סובלים מדחיקתם לשוליים, ממעקב ביטחוני, רדיפה, מעצרים ועינויים, זאת נוסף לכך שלא  מאפשרים להם לבצע את הפולחן שלהם ולבנות מסגדים..."[4] היומון הסעודי הממסדי מכה פרסם ב-29.11.14 כתבה שעסקה גם היא ב"מדיניות הגזענית" בה נוקטת איראן כלפי המיעוטים האתניים החיים בשטחה הכוללת ביות היתר מעצרים, עינויים והוצאות להורג.[5]

 

בנוסף לכתבות ולמאמרים, אמצעי התקשורת הסעודים נתנו במה לדובריהם של המיעוטים האתניים באיראן אשר סיפרו בהרחבה על הדיכוי הקשה כלפיהם, הכולל שלילת זכויותיהם, רדיפתם והוצאות להורג. בחודש האחרון היומון הסעודי הממסדי אל-וטן ערך סדרת ראיונות עם דוברים אלה, בהם ראיונות עם מנהיג "חזם" -  הארגון הלאומי לשחרור אהואז (19.10)[6];  עם יו"ר הוועדה המבצעת של ארגון חזם (26.10)[7] ; עם סעיד חמידאן המנהל המבצע של ארגון אהואז לזכויות אדם[8]; וכן עם בכירים בארגון הכורדי פז'אכ (20.10) [9]. דוברים אלה התלוננו בראיונות על "שלילת זכויותיהם של המיעוטים באיראן", על "יחס גזעני", ואף "הוצאות להורג", "פשעים נגד האנושות", "טיהור אתני" ו"השמדה המונית" המתבצעים נגדם.

 

יתרה מכך, אמצעי התקשורת הסעודית נתנו במה גם לדובריהם של ארגוני האופוזיציה המזוינים הפועלים נגד איראן -  מה שנראה כמתן לגיטימציה ותמיכה סעודית לפעילות צבאית נגד איראן. כך למשל,  ב-25.10.14 פרסם אתר האינטרנט של הערוץ הסעודי אל-ערביה ריאיון עם מפקד הארגון הבלוצ'י המזוין "ג'יש אל-עדל" (צבא הצדק), צלאח אל-דין פארוקי, שאמר, בין היתר כי ארגונו "ימשיך בפעילות המזוינת [נגד איראן] כל עוד העם הבלוצ'י והסונים [באיראן] נתונים לעושק, אפליה ודחיקה לשוליים מצד השלטונות האיראנים".[10]

ב-27.10.14 פרסם גם היומון אל-וטן ריאיון עם  פארוקי, מפקד "ג'יש אל-עדל", בו חשף כי לוחמי ארגונו הפילו מטוס איראני השייך למשמרות המהפכה בשמי בלוצ'יסטאן ב-11.10.14 ובכך גרמו למותם של 7 קצינים בכירים במשה"מ. יצוין כי בתקשורת האיראנית דווח כי תקלה טכנית היא שהביאה לנפילתו של המטוס.[11]

 

הריאיון באתר אל-ערביה עם מנהיג ג'יש אל-עדל 

 

ניכר כי הסיקור האינטנסיבי של נושא המיעוטים האתניים באיראן בתקשורת הסעודית, ובפרט הריאיון באל-וטן עם פארוקי שנטל אחריות להפלת המטוס האיראני, עוררו את זעמם של השלטונות באיראן. "אל-וטן" עצמו הודה כי סיקורו הנרחב את נושא המיעוטים האתניים הנרדפים באיראן הכעיס את  המשטר שם. לטענת אל-וטן, הריאיון עם מפקד ג'יש אל-עדל "הביך את המשטר האיראני בפני דעת הקהל האיראנית" ו"בתגובה משמרות המהפכה האיראנים פרסמו גילוי דעת זועם ומאיים כלפי התקשורת הסעודית לבל [תמשיך] להפנות את אור הזרקורים לנושא המיעוטים..." [12] מנגד, נראה כי המיעוטים האתניים באיראן מרוצים מהבמה שהם מקבלים. היומון "אל-וטן" דיווח כי עורכו קיבל  מכתב מ'חזם' הארגון הלאומי לשחרור אהואז, שהודה ליומון בשם "העם הערבי האהואזי" על סיקור נרחב זה ועל "עמידתו לצד העשוקים והחלשים באיראן".[13]

 

תמונת המכתב מארגון אהואזי לעורך אל-וטן


יצוין כי מאז ומתמיד נשמעו בתקשורת הסעודית טענות המאשימות את איראן בהתערבות בענייניה הפנים של סעודיה ובניסיון להסית את הציבור השיעי בסעודיה נגד השלטונות הסעודיים, וכי לא אחת בעבר התפרסמו בעיתונות הסעודית מאמרים שקראו להחזיר לאיראן באותה מטבע - על ידי תמיכה סעודית במיעוטים האתניים באיראן.[14]  נראה כי בימים אלה החליטה התקשורת הסעודית לעשות כן.

 

להלן תרגום קטעים מהריאיון שערך היומון אל-וטן עם חביב ג'בר, מנהיג "הארגון הלאומי לשחרור אהואז":

 

ב-19.10.14, כחלק מסדרת הראיונות שערך עם דוברי המיעוטים האתניים באיראן, פרסם היומון אל-וטן, כתבה שכללה ריאיון עם חביב ג'בר, מנהיג חזם "הארגון הלאומי לשחרור אהואז"- ארגון גג של כמה תנועות עממיות לשחרור אהואז- שהחל לפעול במצרים ב-15.1.2010. ג'בר טען בראיון, כי איראן יישמה כבר את רוב תכנית ההתפשטות שלה, הכוללת התערבות בענייניהן הפנימיים של מדינות ערב והמפרץ, באמצעות התססת המיעוטים השיעים כנגד המשטרים באותן מדינות והצבת אישים מטעמה בעמדות מפתח, כדרך לקידום מטרותיה. ג'בר הצדיק את עונש המוות שהטיל לאחרונה בית משפט סעודי על האופוזיציונר, איש הדת השיעי הבכיר, נמר באקר אל-נמר, בציינו כי באיראן מוציאים ערבים להורג ללא משפט על עבירות פחותות משל אל-נמר.

 

ג'בר גם קרא למדינות המפרץ לתמוך במיעוטים באיראן, בהם ערביי אהואז, המדוכאים, לדבריו, ביד קשה ע"י המשטר השיעי באיראן, וטען כי תמיכה במיעוטים אלה תסיט לתוך איראן את הסכסוכים הפנימיים שזו מעוררת בקרב שכנותיה. להלן תרגום הכתבה ביומון אל-וטן:

 

מנהיג הארגון לשחרור אהואז: על המפרציות לסייע למיעוטים באיראן למרוד במשטר

"מנהיג הארגון הלאומי לשחרור אהואז, חביב ג'בר, התפלא על כך שאיראן מגנה על הנאשם נמר אל-נמר, שבית משפט סעודי פסק 'להוציאו להורג למען יראו וייראו', בשבוע שעבר. ג'בר אמר בשיחת טלפון עם 'אל-וטן', שאם אחד מתושבי אהואז היה אומר באיראן משהו הדומה לדבריו של אל-נמר, [המשטר] בטהראן היה מוציאו אותו להורג ללא משפט...

 

חביב הסב את תשומת הלב לכך שלאיראן יש את 'תכנית חמישים [השנה] שלה', שרוב שלביה הצליחו.[15] מנגד, למדינות ערב, ובפרט למדינות המפרץ, אין שום תכנית נגדית או פעילות בשטח על מנת לעצור את ההתפשטות האיראנית. מנהיג הארגון הלאומי לשחרור אהואז אמר: 'ראשית, על כולם להבין שאנחנו לא אזרחים איראניים כך שאיננו יכולים להיות ערבים-איראניים. אנחנו עם החי על אדמתו שנכבשה ע"י הפרסים והבעיה שלנו אינה שונה מהבעיה הפלסטינית. העוול האיראני מתבצע כנגד כל המגזרים באיראן המכונים העמים הלא-פרסים. אף הפרסים עצמם סובלים מדיכוי זה, אולם דיכוי [תושבי] אהואז שונה בכמות ובאיכות'.

 

חביב ג'בר ציין כי איראן יישמה את שיטות הדיכוי האכזריות ביותר נגד ערביי אהואז מאז יוני 1925,  עת התרחשה מה שמכונה ההתקוממות של העיר אל-מוחמרה, שהייתה אז בירת אהואז, ואשר הושמדה לחלוטין בסיועה של בריטניה. הפרות [זכויות האדם] הללו נמשכו עד 1979, כשבאדמת אהואז בוצע טבח, שקורבנותיו היו הערבים, ובפרט הילדים של אהואז, לאחר שח'ומיני העניק אז למושל הצבאי סמכות לעשות את מה שעשה. [ג'בר] הוסיף: 'כל הפרות [זכויות האדם] הללו לא פסקו והן עדיין נמשכות. כך,בשנת 2005, [תושבי] אהואז התקוממו, בדרישה לזכויות וילדיהם נהרגו  רק בשל דרישה זו'.

 

ג'בר תיאר את הרפובליקה האיראנית כמדינה המבצעת כמות עצומה של פשעים, ולא זו בלבד שאין מולה שום גורם מרתיע שיביא להפסקת הפרות זכויות האדם, היא אף ממשיכה לטפול האשמות שווא נגד ערביי אהואז על אדמותיהם הכבושות. חבישת 'הכאפיה האדומה' [כיסוי ראש ערבי מסורתי לגבר] הפכה לפשע, שבגינה מוצא הערבי להורג, וגם [דיבור] בשפה הערבית, דינו הוצאה להורג באשמת שימוש ב'שפת הקוראן'"...

 

ג'בר טען כי "ערביי אהואז לא זקוקים ליותר מ-25% מסך הסיוע, שאיראן מגישה [לאיראנים] במדינות ערב לצורך ליבוי סכסוכים בהן, כדי להעביר את הסכסוכים שאיראן חוללה בשטחי [מדינות] ערב ... אל תוך הבית הפרסי [קרי איראן].

 

הוא הוסיף: 'די בעמידת מדינות ערב לצדנו כדי שנשבור את גבה של איראן, אלא שברור שמדינות המפרץ, ובייחוד סעודיה, נמצאות כעת בין שתי הלסתות של איראן: מדרום בדמות קיומם של החות'ים בתימן, ומצפון בדמות חדירת חזבאללה לעיראק. איראן השקיעה מאמצים לשם כך מאז שנות התשעים, והנה היום היא מצליחה ברוב המהלכים שהתוותה. אלא ש[מהלכים] אלו יכולים לחזור ולהכות באיראן אם [מדינות[ ערב ישתמשו באחד הקלפים [שבידיהן] בתוך איראן [קרי המיעוטים האתניים החיים שם]'.

 

ג'בר טען ש[ערביי] אהואז הם קלף אחד מתוך חמישה קלפים, בהם הבלוצ'ים, הכורדים ואחרים [שיש בידי מדינות ערב], והדגיש כי די בניצול אחת מהפרצות הללו, שנוצרו כתוצאה ממדיניותה העקשנית של איראן, כדי להבטיח יצירת משבר שיעסיק את טהראן במישור הפנימי הטעון [ממילא בזעם] נגד הפרותיה. ג'בר אמר: 'למרות מדיניות ההתערבות רחבת ההיקף שנוקטת איראן, הפוגעת בריבונותן של מדינות המפרץ ובענייניהן הפנימיים של מדינות ערב, הרי שהמדינות [הערביות] שהסכנה האיראנית נוגעת להן לא יזמו תגובה, ולו פשוטה, נוכח [הסבל] הפוקד את האהואזים, הכורדים והבלוצ'ים, כמו למשל העלאת נושא מצבם של העמים הלא פרסים באיראן [אל סדר היום הבינ"ל]'.

 

לדברי חביב ג'בר, חובה על מדינות המפרץ להתייחס לאיראן באותו מטבע [בו היא מתייחסת אליהן], ולנצל את הפרצות הללו ולו רק כדי לשגר מסר לטהראן, לפיו 'הפרסים באיראן אינם חסינים בפני הכאוס הזה, שחוללתם בעולם הערבי'.

 

לו אהואזי אמר רק 10% מדברי נמר אל-נמר - הוא היה מוצא להורג ללא משפט באיראן

חביב ג'בר טען כי גזר הדין שיצא נגד מי שמכונה מנהיג הפתנה בעיר אל-עואמיה, נמר אל-נמר, אין בו עוול כמו העוול שגורמת איראן לערבים באזור אהואז. הוא ציין כי אילו ערבי אהואזי היה אומר רק 10 אחוז מהדברים שאמר אל-נמר בנאומיו, אזי הוא היה מוצא להורג ללא משפט או אפילו ללא הזכויות הבסיסיות ביותר, שסעודיה העניקה לנמר אל-נמר במהלך משפטו. הוא הוסיף: 'מוציאים אותנו להורג על דברים פשוטים ביותר ואפילו הכאפיה האדומה מהווה התגרות עבור הפרסים והם מרשיעים אותנו בגינה ואף מוציאים להורג ערבים החובשים אותה'.

 

עוד טען כי מעשיו של מנהיג הפתנה והתנהגותו בעת נאומיו, בהם הפיץ רעל בקרב כל האוכלוסייה הסעודית הערבית, מעניקים לממלכה את הזכות להוציאו להורג. לדברי ג'בר, 'כל תושביה של סעודיה הם ערבים מעדות שונות ולמרות זאת מנהיג הפתנה נהג לדרוש את התנתקות האזור המזרחי [מסעודיה], כשהוא נמצא בסעודיה. משרתי איראן במפרץ הגיעו לשפלות מוסרית כיוון שאין תכנית להרתעתם. רוב מהלכי תכנית חמישים [השנים] של האיתללות [באיראן], שנחשפה בשנות התשעים, בוצעו בהצלחה והראיות החמורות ביותר לכך נמצאות בתוך כווית ואחריה בבחרין ובתימן'.

 

מנהיג הארגון הלאומי לשחרור אהואז סבור שמשרתי איראן באזור המפרץ חצו את גבול החוצפה בדרישותיהם וציין כי משנות ה-90 החלה איראן להתוות את מהלכיה כדי לרכוש השפעה במיוחד במדינות המפרץ. לדבריו, העניין הפך להיות גלוי בכווית ובבחרין, וגם בתוך מדינות ערביות כמו תימן, סוריה ובפרט לבנון, קמו אישים בעלי השפעה מתוצרת איראן. חביב ציין כי הסיוע של איראן לסוחרים שימש כדלת הכניסה שלה לאזור הערבי, שכן לאחר שטהראן זכתה באהדתם של הסוחרים הללו באמצעות הקלות כספיות ואחרות, היא יצרה להם מעמד חברתי בתוך ארצותיהם והם נטלו חלק בבתי הפרלמנט [ובמוסדות] אחרים עד אשר החלו לשרת את מגמותיה של איראן בטריטוריות הערביות.

 

חביב ג'בר תהה מדוע אין תכנית ערבית נגדית לתכנית האיראנית והדגיש כי אם מדינות ערב רוצות להרתיע את האיראנים, הן ימצאו הרבה פרצות שישפיעו, ללא ספק, על התכנית האיראנית ועל מאמצי התפשטותה וחדירתה לתוך מדינות ערב. חביב הוסיף: 'איראן העמיקה חדור למולדת הערבית ויש לה תכנית שהבכירים [באיראן] הבהירו שאין היא נעצרת בעיראק ותימן או בסוריה, אלא מטרתה היא אזור המפרץ הערבי. זאת משום שהאזורים הללו הם בשליטת האימפריה הפרסית, לטענתם, ועליהם לשוב אליה, אך היכן התכניות שלנו הערבים למול התנהגות איראנית זו?'".[16]



[1] ההאשמות הבולטות שיוחסו לאל-נמר בגזר הדין שהוצא ב-15.10.2014, היו: הסתה להפלת המשטרים בסעודיה ובבחרין; ניסיון לשכנע מבוקשים ביטחוניים למרוד במשטר הסעודי; קריאה להתנתקות העיר השיעית אל-עואמיה שבמחוז אל-קטיף, מסעודיה; איסוף כספים לקניית בקבוקי תבערה; נאומים בדבר חוסר הלגיטימיות של ממשלת סעודיה ודרישה להפילה ולהעמיד במקומה את שלטון חכם ההלכה. אל-נמר הודה בהאשמות המיוחסות לו, אך החליט לערער על גזר הדין בתוך חודש. אל-חיאת (לונדון), 16.10.2014. עוד על נמר אל-נמר ראו דוח ממרי

[2] אל-וטן (סעודיה), 19.10.2014

[3] אל-ג'זירה (סעודיה), 25.10.2014

[4] אל-ריאד (סעודיה), 21.10.2014

[5] מכה (סעודיה), 29.11.2014

[6] אל-וטן (סעודיה), 19.10.2014

[7] אל-וטן (סעודיה), 26.10.2014

[8] אל-וטן (סעודיה), 31.10.2014; אל-וטן פרסם גם ראיון עם פעיל בולט באל-אהואז, עבד אל-חמיד בן סהיל אל-נאצרי אל-תמימי - שיעי במקורו שעבר אל הסונה - שסיפר כיצד שלטונות איראן רדפו אותו ועל הסבל של הסונים באיראן. הוא קרא למדינות ערב לסייע לעמים הלא-פרסים הנמצאים תחת דיכוי המשטר באיראן. אל-וטן (סעודיה), 14.11.2014

[9] אל-וטן (סעודיה), 20.10.2014

[10] וwww.alarabiya.net, 25.10.2014

ערוץ אל-ערביה הסעודי דיווח כי השיח' עבד אל-חמיד אסמאעיל זהי, האמאם הסוני בזאהדאן בירת בלוצ'יסטן קרא לשים קץ לאפליית מיעוטים הלאומיים והדתיים בתקשורת הרשמית באיראן". www.alarabiya.net, 14.11.2014

[11] אל-וטן (סעודיה), 27.10.2014

[12] אל-וטן (סעודיה),30.10.2014

[13] אל-וטן (סעודיה),30.10.2014

[14] ר' דוחות ממרי:  להתעמת עם איראן בביתה;  לסייע למחוז אהואז להתנתק מאיראן; החרפת המתח סעודיה- איראן

יצוין כי בינואר 2013 אירחה קהיר ועידה ייחודית בעולם הערבי – "ועידה לתמיכה באהואז" – בהשתתפות פוליטיקאים, אנשי דת ואנשי ציבור ממצרים וסעודיה שלראשונה הביעו תמיכה ערבית פומבית במיעוט הערבי-סוני החי בחבל אהואז באיראן, וקראו לתמוך בו כמו גם מיעוטים האתניים האחרים באיראן. ראו דוח ממרי בנושא

[15] ע"פ דיווחים שונים, זהו כינוי לתוכנית, שנועדה להגשים את החלום האימפריאליסטי הפרסי, שהגתה מועצת השורא של איראן: לייצא את המהפכה האסלאמית לאזורים הסונים באיראן, למדינות המפרץ, לעיראק, תורכיה, אפגניסטן ופקיסטן. לתכנית חמישה שלבים, שכל אחד אמור להימשך עשר שנים, ומכאן שמה. בעבר הזהירו בעלי טורים כוויתים וגורמים במדינה מפני תוכניות איראניות להשתלט על מדינות המפרץ. ראו דוח ממרי.

[16] אל-וטן (סעודיה), 19.10.2014