המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
משורר עיראקי: אני מייחל למחיקת קטר, השולחת טרוריסטים לעיראק
16/12/2014

 

משורר עיראקי: אני מייחל למחיקתה של קטר, השולחת טרוריסטים לעיראק

 

באוקטובר 2014 נערך בעיר בצרה שבעיראק כנס שירה, בהשתתפות מאות משוררים ומבקרי ספרות ושירה עיראקים וערבים. אחד המשוררים שהשתתף בכנס היה כאט'ם אל-חג'אג', משורר עיראקי ידוע מהעיר בצרה, שהציג קצידה (שיר) פרובוקטיבית במיוחד בשם "אנשי בצרה" בה איחל למחיקתה של קטר מעל פני האדמה בטענה כי היא שולחת טרוריסטים לעיראק. אל-חג'אג' קונן על מצבה הביטחוני והתרבותי של בצרה בפרט ושל עיראק בכלל והצהיר שלא צם יום מימיו ושהוא בז לגן עדן.

 

בתגובה, כתב בעל הטור דאוד אל-בצרי ביומון אל-שרק הקטרי, מאמר ביקורת חריף נגד אל-חג'אג' אותו כינה "משוררון עיראקי כושל... שהיה תוף נבוב של משטר הבעת' הקודם, ובמקום למתוח ביקורת על הממשלות הכושלות הגנבות [בעיראק], הוא הפנה את כעסו נגד מדינה ערבית שלא ייתכן שתפגע בעיראק ובעמה...".[1]  

 

למרות זאת, לא נראה כי הקצידה פגעה ביחסי שתי המדינות. כמה ימים לאחר מכן, הבטיח ר"מ קטר, עבדאללה בן נאצר אל ת'אניי, לשר הפנים העיראקי, מוחמד סאלם אל-ר'באן, שביקר בדוחה, לפתוח דף חדש של שת"פ קונסטרוקטיבי עם עיראק בכל התחומים במיוחד בתחום הביטחון.[2] להלן תרגום הקצידה:

 

כאט'ם אל-חג'אג'[3]


 

"אין נמל שמשקיף על המדבר

 – לא על הים –

פרט לנמל הזה[4]   

* * *                                    

 שמים  
 איננו זקוקים למלאכים שירדו שנית.    

האדמה הזאת שבעה רעב ודם במידה מספקת

[שמים] אנחנו מבקשים מכם גשם ולא יותר

* * *
אמש ביקשתי למות: 
נכנסתי לבית הקפה שלי ואף אחד לא הכיר אותי.

ואני – לא הכרתי אף אחד, בבית הקפה שלי

אני אומר זאת שוב: בבית הקפה שלי!

נהיינו כולנו נוכרים, והנכר הוא מוות בחיים!

כל אחד מאיתנו בקבר, אין קבר לשניים!

ולכן

הוריתי בצוואתי שיקברו אותי – מת או חי –

בבית הקברות של חסן אל בצרי[5] 

ולא "שם" [בגן עדן]

הרי אנו אנשי בצרה פוחדים מהנֵכָר

גם אחרי המוות!

בחלום מחלומותיי נתן לי האל לבחור למחוק מהמציאות

אחת מן השתיים: את הולנד או את קטר.

ואני, אפילו בלי להניד עפעף חסתי על הולנד,

כי היא נתנה לעיני בני המין האנושי שלוש שכיות חמדה צבעוניות נצחיות:

רמברנדט, ון גוך וסתאר קאווש[6] העיראקי.

ואף זאת – הולנד לא שלחה אלינו בדואר רשום אף טרוריסט הולנדי

* * *

אל תבכי, אמו של הנרצח

כי איננו חיים במידה מספקת

כדי לקונן על המתים

* * *

עייפותי איננה מתאימה לעבודה

אני – רווחיי עצומים כמו גם הפסדיי!

הוי ריבון העולמים!

עד כמה היינו, אנו המשוררים, מאז ילדותנו

דוחים מעלינו את הכיעור של העולם!

 * * *

לא צמתי אלא שעות ספורות במשך כל חיי.

מעולם לא השלמתי צום של יום במלואו,

כי אינני יכול לשאת את ההשפלה שברעב,אפילו לא למען גן עדן!

ואני לא אוכל לשאת את ההשפלה שבאכילה "שם" [בגן עדן],

כלומר, לאכול חינם כשמסתכלים עליך

כמו על אסירים!

* * *

ואני לא פוחד משום שופט, כי אני הוא בית המשפט שלי:

אני מתעורר באמצע השינה כדי לבכות על שגיאות יומי!

* * *

ואני מֻכָּר בבצרה מאז נעוריי

אני הייתי הכחוש והרזה ביותר בין הצעירים.

בבצרה, מאז ימי ג'אחז, יש שניים:

עץ תמר ואיש רזה – עד עכשיו.

* * *

הוי רשדי אל-עאמל, הוי..., הוי..., הוי...

 [כאן פונה כאט'ם לעשרים ושמונה משוררים ואנשי רוח עיראקים שמתו ושואל]:

למה המעטתם [במותכם] את מספרנו לעומת אלה[7]?

היה אנו מיעוט מלכתחילה?"[8]

 



[1] אל-שרק (קטר), 3.11.2014

[2]ו http://www.imn.iq/, 6.11.2014

[3] אל-ביאן (איחוד האמירויות), 9.6.2014

[4] אל-חג'אג' ככה"נ יוצר ניגוד בין בצרה, עיר הולדתו והולדת אנשי  דת ורוח כמו חסן אל-בצרי (642-728), שמהווה סמל של מוסר, והסופר והמלומד ג'אחז (מת 869 לספירה), המהווה סמל של השכלה ונאורות, לבין המדבר, סמל לחצי האי ערב וקטר.

[5] בית הקברות הקרוי על שם  חסן אל בצרי; הוא נמצא באזור העיר בצרה.

[6]ו Sattar Kawoosh צייר עיראקי שחי בהולנד

[7] ייתכן כי כוונתו להמוני המוסלמים לעומת "אנחנו" שמסמלים את הנאורות וחופש המחשבה – המשוררים

[8] אל-חקיקה (עיראק), 29.10.2014

תגיות