המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ג'יהאדיסטים בעזה מגייסים כספים בטוויטר למימון רכישת נשק
17/11/2014


ג'יהאדיסטים בעזה מגייסים כספים בטוויטר למימון רכישת נשק

 

לאחרונה פתחו גורמים המזוהים עם תנועת הסלפיה-ג'יהאדיה ברצועת עזה בקמפיינים לגיוס כספים לצורך הג'יהאד נגד ישראל. כספים אלו נועדו למימון רכישות נשק ותחמושת וכן למימון שכרם של לוחמי ג'יהאד. קמפיינים אלו מדגישים את החשיבות של "הג'יהאד הכספי" הנחשב לחובה דתית כמו הג'יהאד בשטח.

 

הקמפיינים נערכים באמצעות חשבונות טויטר שונים שנפתחו לצורך העניין. בחשבונות אלו יש מידע על הדרכים ליצירת קשר עם מארגני הקמפיין ולהעברת התרומות הכספיות (באמצעות סקייפ, ווטסאפ, ג'ימייל ואפליקציית טלגראם).

 

דוח זה יציג שני קמפיינים בולטים לגיוס כספים עבור הג'יהאד הסלפי בעזה. הקמפיין הראשון, שנראה כי מארגניו מתומכי דאעש בעזה, ניצל את המתיחות בירושלים וקרא לתושבי עזה לאסוף תרומות כדי "להדוף את תוקפנות היהודים ולשחרר את מסגד אל-אקצא". קמפיין זה עורר התנגדות בקרב נאמני הסלפיה ג'יהאדיה ברצועה שקראו לתושבי רצועת עזה להיזהר ולא להעביר לו תרומות, בטענה שמדובר בהטעיה מכיוון שהכסף המגויס אליו נועד למימון נסיעתם של עזתים לסוריה במטרה להצטרף למדינה האסלאמית.

 

הקמפיין השני של אחד מפלגי ועדות ההתנגדות "חטיבות אל-נאצר צלאח אל-דין – חטיבת אל-תוחיד"  שמטרתו איסוף תרומות ללוחמים ברצועת עזה. (ב-6 בנובמבר דיווח ממרי על חשבון הטוויטר של הקמפיין, ולאחר פרסום זה הוסר החשבון. מנהלי הקמפיין פתחו מייד חשבון חלופי).

 

קמפיין "תגבורת ללוחמי עזה"

באוקטובר 2014 השיקה חטיבת התוחיד בחטיבות אל-נאצר צלאח אל-דין, קמפיין התרמה לרכישת נשק, ציוד ואספקה ללוחמיה. חשבון הטוויטר של קמפיין, "תגבורת ללומי עזה" מבקש מהמוסלמים לסייע לאחיהם המוג'אהדין הלוחמים למענם ברצועת עזה.

 

הפרופיל של חשבון הטוויטר מכריז: "חשבון הקמפיין הזה שייך לאחיכם בחטיבות אל-נאצר צלאח אל-דיןחטיבת אל-תוחיד. צרו קשר באמצעות חשבון הסקייפ madd-gaza ובאמצעות הווטסאפ במספר 00972598606027" מספר זה שייך לרשת הסלולארית ג'ואל הפועל בשטחי הרש"פ.

 

הכרזה של קמפיין מדד

 

 

 בסדרת ציוצים הדגישו מנהלי המסע כי התרומות חשובות ומהוות חובה דתית. ב25 באוקטובר, 2014, כתבו: "הו בעל הון, הכסף כספו של אללה ואתה מחזיק בו כפיקדון בלבד. אל תשכח שלאחיך המוג'אהדין זכות לכסף זה." בציוץ אחר מאותו תאריך כתב: "עם הכסף שאתה תורם, אנו מספקים למוג'אהד נשק, קונים לו מדים, אספקה ותחמושת. לכסף זה תועלות רבות. חוש אפוא אחי ועזור לאחיך."

  

 ב-10 בנובמבר כתבו מנהלי המסע: "שים לב: היה מאלו שתומכים במי שהמיטו גיהינום על היהודים בעזה, אחיכם בחטיבות אל-נאצר צלאח אל-דיןחטיבת אל-תוחיד בעלי אמונה טהורה, היה שותף לג'יהאד שלהם באמצעות כספך."

כדי לגייס תורמים פרסמו אנשי הארגון קישורים לסרטונים המתעדים את התקפות הרקטות של הארגון ב"צוק איתן".

 

בציוץ מה-25 באוקטובר הופיע פוסטר ובו רשימת מחירים של כלי נשק וסוגי תחמושת וציוד על-מנת להמחיש מה ניתן לרכוש בתרומות כמו למשלרובה קלצ'ניקוב – 1900$, ארבעה רימוני יד – 14$, ארבעה מחסניות ריקות – 14$,

120 כדורי קלצ'ניקוב – 2.5$." בהודעה נכתב: "אנו זקוקים לחימוש עבור 100 לוחמים."

 

יצוין כי חשבון הטוויטר המקורי של הקמפיין, ועמו גם החשבון של חטיבת אל-תוחיד נסגרו, ובמקומם נפתחו חשבונות חדשים - @lewa_twheed עבור חטיבת אל-תוחיד ו - @madd_2gaza עבור הקמפיין לגיוס כספים.


 

קמפיין ההתגייסות למען אל-אקצא

אחד הקמפיינים לגיוס כספים שהושק בטוויטר ב-1 בנובמבר 2014 הוא קמפיין "התגייסות למען אל-אקצא" (נפיר אל-אקצא - @nafeeraq). בחשבון הטוויטר של הקמפיין אין הודעה רשמית לגבי הארגון העומד מאחוריו, אולם ישנם סימנים לכך שמדובר בגורם התומך בדאעש (ארגון המדינה האסלאמית).

 

בציוץ בחשבון הטויטר של הקמפיין נכתב: "מטרת הקמפיין היא לצייד את המוג’אהדין בירושלים[1] השואפים להרים את דגל המונותאיזם, להדוף את תוקפנות היהודים ולשחרר את מסגד אל-אקצא. אחיכם, אריות המונותאיזם בבית אל-מקדס ובעזה סבלו רבות ממחסור בכספים שגרם למחסור בציוד צבאי ובהתחמשות, וכתוצאה מכך לביטול מבצעים רבים. במהלך המלחמה האחרונה בעזה התקשו אחיכם לשלם עבור ארוחות תחילת וסיום ימי צום הרמדאן, לא כל שכן לרכוש ציוד צבאי ותחמושת. למרבה הצער, רוב התמיכה הניתנת בידי הסונים הולכת לארגונים הלאומיים, בעוד אחיכם מתקשים לפעמים לשלם עבור קבורת חלליהם."

 

כרזת "התגייסות למען אל-אקצא", הכוללת דרכי ההתקשרות בסקייפ, ג'ימייל וטוויטר


 

ב-3 בנובמבר פורסם מנשר שהכריז על השקת קמפיין "התגייסות למען אל-אקצא". במנשר נכתב בין היתר כי "על כל מוסלמי לתמוך בדת הזו מבלי דיחוי בנפשו, בכספו ובכל אמצעי העומד לרשותו." עוד נכתב: "אחי המוסלמי, אם אינך מסוגל להיות מוג’אהד בירושלים - מקום עלייתו של שליח אללה לשמיים וכיוון התפילה הראשון של המוסלמים -  אז דע שיש לך אחים בפלסטין שנשבעו לאללה כי ילכו בדרך הג'יהאד עד שישיגו את מה שאללה הבטיח ליראי השמיים לוחמי הג'יהאד למענו. אל תהיה קמצן בכספך, היה מהראשונים לעשות מעשה טוב..."

 

בנוגע ליעדי הקמפיין נכתב: "אחיכם המוג’אהדין פתחו בקמפיין התגייסות אל-אקצא כדי לצייד את המוג’אהדין בירושלים. הקמפיין המבורך הזה נועד להכין פעולות ג'יהאד ומסירת נפש שיתקפו את היהודים ויגיבו על תוקפנותם נגד המוסלמים, מתוך חתירה להחיל את חוק אללה, לשחרר את מסגד אל-אקצא מטומאת היהודים התוקפנים..."

 

מנהלי הקמפיין הכריזו "על פתיחת השלב הראשון של הקמפיין, שמטרתו לצייד חמישים לוחמי ג'יהאד בעלות של 2500$ לכל לוחם." הם הודיעו כי עם השלמת השלב האשון של הקמפיין יוכרז על השלב השני והבטיחו לפרסם דו"ח חודשי הכולל נתונים ותמונות אודות היעדים שהושגו והרכישות שהתאפשרו מתרומות אותו חודש.

 

פוסטר של קמפיין נפיר אל-אקצא: "עלות ציוד מוג'אהד – 2500 $"


 

מריבה בין ארגוני הסלפיה-ג'יהאדיה סביב קמפיין 'התגייסות למען אל-אקצא'

נראה כי ליוזמי קמפיין זה זיקה למדינה האסלאמית. בהודעתם ישנם ציטוטים מדברי אבו עומר אל-בגדאדי, מנהיג קודם בארגון  לצד ציטוטים מדברי אוסאמה בן לאדן. כמו כן, קמפיין זה זכה לתמיכה מצד כמה חשבונות טוויטר של פעילים המזוהים עם המדינה האסלאמית. אם כי בשלב מסויים הללו הפסיקו את תמיכתם בעקבות ספקות שעלו בנוגע למטרות הקמפיין.

 

כמה ימים לאחר השקת הקמפיין פרסם "מרכז ההסברה על שם אבן תימיה", גוף התקשורת של הסלפיה-ג'יהאדיה בעזה ושל ארגון מג'לס שורא אל-מוג'אהדין, הבהרה לפיה הקמפיינים שצצו לאחרונה הם יוזמה של יחידים ולא של ארגון כלשהו.[2]

 

אנשי המרכז הזהירו את תומכי הסלפיה-ג'יהאדיה בעזה ומחוצה לה מפני קמפיינים אלה: "הקמפיינים הללו נושאים שמות כלליים ומשתמשים במושגים עמומים, מה שגורם לבלבול בקרב רבים מן האחים והאחיות, בפרט בחו"ל. רבים מן העוקבים סבורים שהקמפיינים הללו נובעים ממאמץ מאורגן מצד ארגונים סלפים לוחמי ג'יהאד המוכרים בשטח, אולם לאמיתו של דבר מדובר במאמץ אישי מצד כמה מהאחים הנלהבים [הנעשה] ללא תיאום עם הארגונים הנושאים מזה שנים בנטל הפעולה ההסברתית והג'יהאדית בזירה הזאת."

 

לדברי מרכז אבן תימיה, הם יצרו קשר עם העומדים מאחורי אחד הקמפיינים הללו, וגילו כי מדובר בקמפיין לאיסוף כסף עבור תושבי עזה הרוצים להצטרף למדינה האסלאמית, בניגוד לאמור בפרסומים.

 

מנהלי הקמפיין דחו את הטענות והודיעו כי אנשי מרכז אבן תימיה מייצגים רק את אחד הארגונים ולא את כל הפלגים הסלפים הפועלים בעזה, אולם כמה מבעלי חשבונות הטוויטר שפרסמו הודעות תמיכה בקמפיין מחקו בינתיים את הודעותיהם.

 

כך למשל, ב-3 בנובמבר 2014 קראו מפעילי חשבון "אל-נוצרה אל-מקדסיה", חשבון מרכזי של תומכי המדינה האסלאמית בעזה, לתרום לקמפיין ולסייע לו: "הודעה: קמפיין 'התגייסות למען אל-אקצא' הוא קמפיין טוב עליו מפקחים אנשים מהימנים. מטרתו לצייד את המוג'אהדין בפלסטין לטובת ג'יהאד למען אללה." הודעה זו הוסרה בעקבות הפרסום מטעם מרכז אבן תימיה.

 

הודעת התמיכה של אל-נוצרה אל-מקדסיה (ההודעה הוסרה בינתיים)


 

 

 



[1] מנהלי הקמפיין משתמשים בשם ירושלים – בית אל-מקדס – באופן סמלי. ככל הנראה הם נמצאים ברצועת עזה.

[2]ו Twitter.com/bentaymia_cente, 10.11.2014.