המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך אל-חיאת: זהו העידן של הצבאות הקטנים במזה"ת
17/11/2014


עורך אל-חיאת: זהו עידן שבו הצבאות הקטנים מחוללים שינויים גדולים במזה"ת

 

ר'סאן שרבל, עורך היומון אל-חיאת היוצא לאור בלונדון, פרסם מאמר שבו טען כי השתלטות החות'ים על צפון תימן ועל הבירה צנעאא' היא ביטוי נוסף לכך שארגוני טרור המתפקדים כצבאות קטנים המונעים מאידיאולוגיה מצליחים לכפות את רצונם ולהכתיב את סדר היום במדינות האזור. לדבריו, הצבאות הגדולים אינם רלוונטיים עוד והם ניגפים אל מול הנחישות והיעילות שמפגינים הצבאות הקטנים. כפי שהחות'ים כפו את שלטונם על צנעאא', כך חזבאללה כופה את מרותו על לבנון, דאעש כופה את מרותו על חלקים מעיראק ומסוריה, וחמאס כופה את מרותו על הרשות הפלסטינית.


להלן תרגום קטעים מן המאמר:[1] 

 

הצבא הקטן של החות'ים השתלט על צנעאא' ולא מצא מי שיתנגד לו

"האדם הערבי עוקב אחר ההתפתחויות בתימן כמו שהוא עוקב אחר סדרת טלוויזיה קלילה: צבא קטן [הכוונה לארגון אנצאר אללה החות'י] אשר מעוזיו ב[מחוז] צעדה נעשו צרים מכדי להכילו, ולכן הוא החל להתקדם לעבר צנעאא'. הטיול [שלו לצנעאא'] היה מהנה, הוא לא נתקל בצבא [התימני] הסדיר אשר לחם בו בעבר ולא  בסיור של מנגנון הביטחון הפנימי. אף שוטר עירוני לא ביקש ממנו להציג תעודות. בכל הארץ הזו המצוידת בנשק רב, בשבטים ו[בזרמים] לא היה מי שיילחם ב[ארגון] אנצאר אללה [קרי, החות'ים].

 

נפילת צנעאא' כפרי בשל הגבירה את התיאבון של החות'ים. בפרק השני בסדרה: [נפלו לידי החות'ים] העיר אל-חודידה, הנמל הימי שנמצא בה וציר באב אל-מנדב. צבא קטן מתקדם וצבא גדול מתחבא. במהלך המסע הצבא הקטן מתעשר בציוד הנמצא בבסיסי הצבא הגדול: טנקים, תותחים ותחמושת. 

 

הנשיא עבד רבה מנסור האדי התנהג כמו משקיף [או"ם] אוסטרי וג'מאל בן עמר [שליח האו"ם לתימן] התנהג כמו עיתונאי. הטנקים [של החות'ים] היו אמיתיים יותר מהדיו בה נחתמו ההסכמים [בינם לבין הנשיא]. הנשיא נאלץ לציית למדריך [הרוחני העליון] של הרפובליקה התימנית [כנראה הכוונה למנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ אל-חות'י]. אנשי הדרום ראו את צבא החות'ים הקטן משתלט על ה'חגיגה' בצפון והניפו [מצידם] את נס העצמאות. [כתוצאה מכך] תימן התפוצצה.

 

הסיפור לא היה בגדר סוד. במרץ שעבר שמעתי מהנשיא האדי שהחות'ים רוצים להגיע לים האדום. הוא אמר שמי שמחזיק במפתחות [למיצרי] באב אל-מנדב ולמיצרי הורמוז אינו זקוק לפצצת אטום. הוא רמז לכך שאיראן עומדת מאחורי הפעילות של החות'ים... שבעה חודשים לאחר דבריו אלה של הנשיא, מימשו החות'ים את תכניתם בקלילות שאין דומה לה... מה שבטוח הוא שאנו עומדים בתחילתה של תקופה מסוכנת ביותר עבור תימן וסביבתה. הדבר המסוכן ביותר שיכול לקרות הוא שאל-קאעדה יהפוך לסמל ההתנגדות הסונית לתוכנית החות'ית.   

 

צבא קטן ששמו דאעש ביצע מהפך גדול ודחף את עיראק לפיצוץ מחדש

אנחנו [חיים] בעידן של הצבאות הקטנים. צבא קטן ששמו דאעש ביצע מהפך גדול ודחף את עיראק לפיצוץ מחדש. דיביזיות של הצבא העיראקי התמוטטו זו אחר זו אל מול מתקפותיו. הנשק האמריקאי נפל בידי הצבא הקטן אשר ביטל את הגבול בין עיראק לסוריה, ולולא מיהר צבא קטן אחר - הרי הוא הפשמרגה - להתלכד ולעמוד איתן [כנגד דאעש] היה דאעש נהנה כעת מהנפט של כרכוכ, והכורדים היו נחשפים למשהו נורא יותר ממבצע אנפאל של סדאם [חוסיין][2]. הצבא הקטן [ הזה, קרי, דאעש] הצליח לחולל מהפך עצום והראיה לכך היא שהבעתה האזורית והבינ"ל הולידה את הקואליציה [נגדו] ואת התקפותיה האוויריות. טרם [גיבוש הקואליציה] חשש הצבא העיראקי לגורלה של בגדאד וביקש עזרה מהמוני העם [כינוי למיליציות השיעיות שהתגבשו לפעולה נגד דאעש לאחר כיבוש מוסול], כלומר מהצבאות הקטנים...      

 

ללא חזבאללה ועצאאב אהל אל-חק, צבא סוריה לא היה שולט בדמשק

לא ניתן להשוות את הצבא הסורי לצבא העיראקי. הצבא הסורי הפגין במלחמה הארוכה [המתנהלת בתוך סוריה] לכידות אדירה, אך הוא תופס [רק] חלק מאדמת סוריה, ויש מי שאומר שהצבא הגדול הזה לא יכול היה לשמור בידיו על דמשק לולא הצילו אותו הצבאות הקטנים שנשלחו [לסוריה] מעיראק ומלבנון בברכתה של איראן. הכוונה כאן לחזבאללה ולעסאיב אהל אל-חק. אין זה דבר של מה בכך שצבא חזבאללה מציל את הצבא הסורי בעימות שלו עם הצבא הסורי החופשי, צבא ג'בהת אל-נוסרה וצבא דאעש. חזבאללה שינה את מסלול המשבר הסורי...

 

לבנון אינה יוצאת דופן בנושא הצבאות הקטנים. היא חוותה אותו בתקופת מלחמת האזרחים. אחרי ה-7 במאי 2008 חזבאללה לקח לעצמו את זכות הוטו על החלטות השלטון הלבנוני. ממשלה אינה קמה ללא הסכמתו, ונשיא המדינה אינו נבחר ללא ברכתו. השתתפותו בממשלה אין משמעותה שהוא מכיר בהיותה האחראית הבלעדית להחלטות של שלום ומלחמה. פעולותיו בדרום לבנון מאשרות זאת והוא הדין לגבי התערבותו בסוריה. 

 

ההפיכה שביצע הצבא הקטן של חמאס בעזה שינתה את מסלול הסוגיה הפלסטינית

חמאס והג'יהאד האסלאמי היו חלק משיטת הצבאות הקטנים. גדודי עז אל-דין אל-קסאם נכנסו ליותר ממלחמה אחת ופיתחו את ארסנל הטילים שלהם. לחמאס יש ייחודיות. היא הייתה החוליה הסונית היחידה בציר ההתנגדות. החרפת הסכסוך העדתי [הסוני-שיעי] על האדמה הסורית דחף אותה לעזוב [ציר זה]. אך זה לא ביטל את העובדה שההפיכה שביצע צבאה הקטן בעזה שינתה את מסלול הסוגיה הפלסטינית.   

 

האזור מלא בצבאות קטנים רבים ואידיאולוגיים שאינם מכירים בגבולות הבינ"ל

מדובר בצבאות קטנים ואידיאולוגיים. המלחמות שהם מנהלים [חוצות את הגבולות המופיעים] במפות שעברו בירושה, ומקורות הסמכות שלהם אינם מכירים בגבולות הבינ"ל. מדובר בצבאות מאומנים ומצוידים היטב. הם מלוכדים והמשמעת בהם היא מוחלטת. הם מסוגלים לקחת לידיהם את קבלת ההחלטות של המדינות. הם מסוגלים לפרוץ את הגבולות הבינ"ל. הבעיה שלהם היא שהם מייצגים רק חלק מהאזרחים והנזק שלהם דוחף את האחרים לפאניקה או לטרור. [גם] הצבאות הגדולים עצמם הופכים להיות צבאות קטנים ברגע שהם שולטים [רק] על חלק מהארץ או נשענים על חלק מהעם. קשה לצבא הקטן להשתלט על כל המפה בארץ רב גונית. כוח הצבאות הקטנים קורע את המפות [המוכרות של המזה"ת].           

 

בפעם הראשונה אנו רואים מספר הרב כל כך של צבאות קטנים על מפות האזור. יש גם צבאות חדשים שמוקמים ברגעים אלה. על אדמת לוב [למשל], צומחים כעת צבאות קטנים שיונקים ממקורות אחרים. החיים בצל הצבאות הגדולים היו מעייפים. נראה שהחיים בצל הצבאות הקטנים סוללים את הדרך למפות קרועות או ליצירת מדינות קטנות.     

 




[1] אל-חיאת (לונדון), 20.10.2014

[2] במהלכו הפציץ סדאם חוסיין את הכורדים בגז חרדל.