המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
השיעיזציה בסוריה: ציון העשוראא' בדמשק בהיקף חסר תקדים
16/11/2014


השיעיזציה בסוריה: ציון העשוראא' בדמשק בהיקף חסר תקדים

 

הקדמה

"רחובות דמשק 'בירת האומיים' התמלאו במראות שיעים וטקסי הלקאה עצמית".[1] כך תיאר אתר אופוזיציה סורי את שקרה בעיר הבירה במהלך העשוראא'[2], החל השנה בתחילת נובמבר. זו אינה השנה הראשונה בה מציינים מאמינים שיעים את העשוראא' בדמשק, בה נמצא קברה של זינב, בתו של עלי, אחד מאתרי העלייה לרגל של השיעים. אך שלא כבשנים קודמות, בהן הטקסים התרכזו באזורים שיעים מובהקים בדמשק, כמו שכונת אל-אמין וליד קברה של זינב, השנה, חרגו הטקסים מבחינת היקף המשתתפים והאזורים בהם נערכו, ואף הגיעו למסגד האומיי, סמל לשלטון שושלת בני אומיה בדמשק (661-750), אויבתם המרה של השיעים.

 

קיום טקסי העשוראא' בהיקף שכזה דווקא בדמשק לאחר ארבע שנים של מלחמה עקובה מדם שלה היבטים עדתיים, הוא בבחינת מפגן כוח של המשטר[3] ובעלי בריתו השיעים וכן איתות למתנגדיו בתוך סוריה ומחוצה לה, כי הוא בטוח בניצחונו. בעיני מתנגדי המשטר הסורי, זוהי חולייה נוספת בתהליך השיעיזציה המתחולל בסוריה בהסכמת המשטר ואף בהנחייתו, תהליך שהואץ לאחר פרוץ המהפכה במרץ 2011.

מסמך זה ידון בטקסי העשוראא' שהתקיימו השנה בדמשק, בתגובות להם ולמאמצי המשטר הסורי להפיץ ולחזק את השיעה בסוריה: 

 

ציון חסר תקדים של העשוראא' בדמשק

כאמור, טקסי יום העשוראא' צוינו השנה בדמשק בהיקף חסר תקדים, הן מבחינת מספר המשתתפים והן מבחינת האזורים בהם התקיימו. כך סו"י עיראקית שסיקרה את האירוע דיווחה: "השנה היתה תנועה ניכרת, [של עולים לרגל] בניגוד לשלוש השנים הקודמות בהן היתה פגיעה במצב הביטחוני. עם התייצבות המצב הביטחוני וחזרת המצב לקדמותו, חזר אזור [קבר] אל-סידה זינב בריף דמשק להיות הומה בתושבים ועולים לרגל שהגיעו מתוך סוריה ומחוצה לה."

 

מוחמד, צעיר המתנדב לשרת את עולי הרגל, העיד: "השנה הרבה יותר טוב משנה שעברה מבחינת ההכנות וההצלחה. התקופה שעברה היתה קשה מבחינת עולי הרגל ותושבי האזור, המרגמות נפלו ליד הקבר. [אבל] עכשיו אנו חיים בביטחון."

אבו עלי, בעל חנות ליד קברה של זינב אמר: "יש עולי רגל ומבקרים רבים באזור אל-סידה זינב בימים אלה. לאחר שהאזור כולו אובטח, החלו עולי הרגל להגיע ממדינות שכנות כעיראק ולבנון. זה מעיר את הכלכלה..."[4]

 

אולם, יש בסוריה ומחוצה לה מי שאינם שמחים על מראות אלו. הסופר הסורי עבדאללה מכסור כתב במאמר שפרסם באתר אופוזיציה סורי, כי ההיתר שהמשטר הסורי נתן לקיום טקסי העשוראא' בהיקף כזה דווקא בדמשק, בירת השושלת האומיית, חושף את פניו העדתיות של המשטר ומלמד על כוונתו לשנות לחלוטין את מאפייניה של העיר ולהפכה לעיר שיעית. הוא כתב: "עם פרוץ המהפכה הסורית, החל המשטר [הסורי] לחשוף את הפנים העדתיות המטונפות... לאחר שהיו נסתרות ברחובות העיר ומוסדותיה. היום ניתן למצוא את הלהג השיעי (והעלווי) ברחובות דמשק ושכונותיה מתוך רצון לשנות את פניה היפות של העיר ולהמשיך במדיניות הגזענית אותה דחתה דמשק מכל וכל במהלך המאות הקודמות.

 

ברחבי העיר נערכו תהלוכות של הלקאות עצמאיות ונכפו עליה קריאות שאינן שייכות לה. אני מבין אם בלבנון מונף שלט עליו כתוב בפרסית 'ח'וש אמדיד' [ברוך הבא] לקראת ביקור אחמדי-נז'אד, נשיא איראן לשעבר,[5] אך איני יכול לדמיין התגרות בתושבי עיר שלמה כדי לעקרם משורשיהם ולשנות את זהותם. כאילו שהמשטר אומר 'דמשק היא צפווית[6] ולא אומיית ותושביה יהיו שיעים ועלווים ואתם המתגוררים בה זרים בה, לכן לכו במהירות לגולה."

 

תהלוכת שיעים ברחובות דמשק[7]                          עולי רגל שיעים[8]

  

 

 מכסור הזהיר את המדינות הסוניות ששותקות נוכח תהליך זה: "לא ניתן להבין איזו מנטליות – בזירה הערבית- מסכימה לכל הפחות לשינוי פניה של דמשק. האם אינם יודעי ששינוי הדגל בסוריה משמעותו נפילת כולם בידי טהראן... דמשק היא בירת האומיים והתרבות של העולם. זו העיר שלנו ואנו תושביה שמדברים בלהג הדומה לאבניה. דמשק אומיית ולא צפווית..."[9]

 

בהתייחסה למנהג השיעים להלקות עצמם עד זוב דם במהלך טקסי העשוראא', הביעה הודא, תושבת הבירה, חשש כי האכזריות המשתקפת ממנהג זה, תופנה גם כלפי הסורים שיעזו להתנגד להם: "כבישי דמשק מלאים באנשים שאינם דומים לנו ומכוניות שחורות של אנשי דת ופוליטיקאים שעבורם מפנים את הרחובות. אפילו הריחות זרים. ריח של דם ממלא את המקום, כאילו שדם המתים והמלחמה לא הספיק, כעת יש אצלנו מי שממציא טקסי דת עם מראות שאינם מוכרים... כאילו כדי להפחידך באמצעותם... אין ספק שמראות הדם האלו שמציפים את רחבי הבירה דמשק מאותתים לתושביה על אכזריות רבה. מי יכול לומר מילה אם הוא רואה איראני [שיעי] מלקה עצמו מול ביתו?"[10]  

 

ציון העשוראא' בארמון האומיי ביטוי להשתלטות איראן על המשטר בסוריה[11]



ביטויים נוספים לתהליך השיעיזציה בסוריה

בעיני מתנגדי המשטר, הגידול בהיקף טקסי העשוראא' בבירה הוא ביטוי נוסף לתהליך השיעיזציה לו נותן המשטר את ברכתו ואף פעל לקדמו עוד לפני פרוץ המהפכה במרץ 2011 וביתר שאת לאחר מכן, הן כדי לחזק את מעמדו בתוך סוריה והן כדי לתגמל את איראן על תמיכתה בו.

 

לטענת מתנגדי המשטר הסורי, תהליך השיעיזציה נעשה במישור הדמוגרפי ובמישור התרבותי. במישור הדמוגראפי, טענו המתנגדים, כי  מאז פרוץ המהפכה במרץ 2011, וביתר שאת מאז שינתה מהפכה זו פניה, ממהפכה אזרחית פוליטית למאבק עדתי סוני-שיעי, החל משטר אסד לבצע מדיניות של טרנספר נגד סונים וישוב מחדש של שיעים במקומות אסטרטגיים, כדי לאכלסם בתומכיו וכתמריץ כלכלי לגיוסם להילחם לצידו.  כך, אתר orient-news דיווח ממקורות מודיעין אזוריים ומערביים שאיראן, בשת"פ עם מנגנוני הביטחון הסורים ואנשי דת שיעים בסוריה, פועלת להפצת השיעה באזור דיר אל-זור, באמצעות מענקים כספיים וחומריים.[12] בהזדמנות אחרת, דיווח האתר כי בכוונת כמה "מאלה שהפכו להיות שיעים" באל-סוידאא', שבה יש רב דרוזי, לקנות שטח במרכז העיר כדי לבנות חוסיניה (מרכז דת שיעי) וכי שגרירות איראן הציעה 1.8 מיליארד לירות סוריות לשם כך.[13] אתר אופוזיציה אחר דיווח כי במחוז אל-סוידאא', המשטר מיישב שיעים עיראקים ולבנונים ומעניק להם תעודות זהות הנושאות שמות דרוזים.[14] עוד נטען כי המשטר הסורי חוקק חוקים המאפשרים את יישוב תומכיו מעיראק ומלבנון בבתיהם של סורים שנמלטו מאימת הקרבות. עפ"י הדיווח, החוק מאפשר למנגנוני הביטחון של המשטר לפרוץ לבתים של אזרחים שנמלטו ולהשכיר אותם.[15] כמו כן דווח כי המשטר משלם לכל סוני שהצטרף לשיעה לפחות מאה דולר בחודש.[16] 

 

במישור החינוכי-תרבותי, דווח כי בתחילת שנת הלימודים 2014,  נפתח בכפר ראס אל-עין שבחוף הסורי, בי"ס תיכון ראשון שבו מלמדים את האסכולה הג'עפרית, אחת האסכולות השיעיות. היומון הקטרי אל-קדס אל-ערבי, המתנגד למשטר אסד, דיווח כי עם עליית בשאר אל-אסד לשלטון, החלו להיבנות ברחבי סוריה חוסיניאת, "דבר המצביע על כך שהמשטר הסורי מתגמל את איראן על התמיכה בו."[17]

 

האתר האופוזיציוני זמאן אל-וצל ראה בשידורי הטלוויזיה הסורית לרגל יום הולדתה של זינב במרץ 2014, הוכחה למגמת המשטר "להפיץ את התרבות והמורשת השיעיות בקרב הסורים." האתר ציין כי בסיקור האירוע ע"י הערוץ הרשמי נעשה שימוש "בשיח חדש [התומך בשיעה], שעולה אפילו על זה שבתקשורת השיעית."

עוד צוין כי המופתי של סוריה, אחמד חסון, נכח בחגיגות.[18] כמו כן דווח כי המשטר מעניק חסות לכמה אגודות ומוסדות שיעים כמו "אגודת הצופים של האמאם אל-מהדי", שלטענת האתר "שוטפת את מוחות הילדים", ומעבירה "אימוני ספורט הדומים מאוד לאלה שעוברים חיילים".[19]

 

תהלוכת "אגודת הצופים של האמאם אל-מהדי בסוריה"[20]


 המופתי של סוריה, אחמד חסון, בטקס האגודה[21]

        




[1]ו www.all4syria.info, 1.11.2014

[2] היום העשירי בחודש מוחרם המוסלמי בו מתאבלים השיעים על מותו של האימאם חוסיין בנו של עלי בקרב כרבלאא' ב-680.

[3] משפחת בשאר אל-אסד משתייכת לעדה העלווית, ענף של השיעה.

[4] ו Burathanews.com, 28.10.2014

[5] מתייחס לביקור אחמדי-נז'אד בלבנון בשנת 2010

[6] השושלת הצפווית שלטה בפרס ב-1501-1722 

[7] ו www.all4syria.info, 1.11.2014

[9] ו http://orient-news.net, 5.11.2014

[10]  אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.11.2014

[11]ו http://orient-news.net, 4.11.2014   

[13]ו http://orient-news.net ,20.10.2014  

[14]ו ,www.all4syria.info 22.10.2014

[15]ו www.all4syria.info, 1.11.2014

[16] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 29.9.2014

[17]  אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 29.9.2014

[18]ו www.zamanalwsl.net, 8.3.2014

[20]ו www.zamanalwsl.net, 9.3.2014

[21]ו www.zamanalwsl.net, 9.3.2014

תגיות