המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
קמפיין באיראן מהלל את מפקד כוח קודס במשה"מ, סולימאני
11/11/2014

 

קמפיין איראני מהלל את מפקד כוח קודס במשה"מ סולימאני כ"מושיע עיראק"; סולימאני: לאיראן אלפי ארגונים כמו חזבאללה; אני מתפלל להפוך לשהיד

 

הקדמה

קאסם סולימאני מפקד כוחות קודס, יחידת העלית של משמרות המהפכה הפועלת מחוץ לגבולות איראן, הוא האישיות האיראנית הבכירה ביותר הפועלת בסמכות מנהיג איראן עלי ח'אמנאי בעיראק. סולימאני המקורב למנהיג איראן ח'אמנאי, ונחשב לבן טיפוחיו, הינו נציג בכיר של הזרם האידיאולוגי המתנגד למגמת ההתקרבות לארה"ב ולמערב.[1]

 

בעבר נמנעה טהראן מלחשוף את מעורבותה הצבאית בעיראק ואף הכחישה אותה אולם לאחרונה מתרבים חדשות לבקרים צילומיו של סולימאני בערי עיראק בחברת מפקדי מיליציות שיעיות וכורדיות פרו-איראניות וחיילי צבא עיראק השיעיים. (ראו נספח תמונות).

 

המשטר האיראני רואה בפעילות כוחות קודס בעיראק נגד דאעש כלי יעיל להרחבת השפעתו האזורית ולשיפור תדמיתו בקרב האוכלוסייה המזה"תית. היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן עלי ח'אמנאי, ומשופרי הזרם האידיאולוגי, הבהיר ב-30 באוקטובר 2014 שהפעלת כוחות קודס בעיראק מגבירה את הפופולריות של טהראן והשפעתה באזור ותורמת להאדרת דמותו של המפקד הצבאי סולימאני בציבור השיעי והאיראני כמושיע: "לקאסם סולימאני תפקיד בולט במבצעים לשחרור ג'רף אל-סח'ר ואמרלי... נוכחותו של אדם איראני אסטרטג ומאמין במדינות ידידותיות ושכנות, והצלתם של בני דתות אחרות – יזידים, נוצרים, שיעים, סונים וכו' – מגבירה לא רק את הפופולריות שלו באיראן ואף בקרב עמי העולם, אלא מגבירה גם את הפופולריות וההשפעה של הרפובליקה האסלאמית של איראן באזור."[2]  

 

זאת ועוד, במסגרת קמפיין השבחים התקשורתי באיראן לסולימאני על תרומתו למאבק בדאעש בעיראק, פרסם ערוץ האינטרנט האיראני נסר טי וי סרטון באנגלית בשבחו ובו ציוני דרך משמעותיים בחייו.[3] גם סו"י פארס המקורבת למשה"מ, פרסמה מאמר המהלל את סולימאני כ"משחרר עיראק" שתיאם ופקח על קרבות השיעים והכורדים והביא לניצחונות ממשיים, מול אוזלת ידה של קואליציית 40 מדינות בעלות אמצעים. לדברי פארס, קמפיין נוכחותו המצולמת של סולימאני נחל הצלחה שכן האזור והעולם מודעים לידה הארוכה של איראן מחוץ לגבולותיה.

 

ב-27 בספטמבר 2014 נחשף נאום שנשא סולימאני ב-2007, בכנס הוקרת שהידים ממחוז כרמאן שנהרגו במלחמת איראן-עיראק, בשבח הדבקות בערכי הג'יהאד והעמידה האיתנה. הנאום פורסם ע"י האתר האיראני www.defapress.ir, המקורב לחוגים ביטחוניים. סולימאני טען כי איראן המונחית בידי האל, לא ניתנת לתבוסה ועצירה. לדבריו, המערב נמנע מלתקוף אותה הודות לכושר הרתעתה שהושג בזכות השהידים ובשל פעילותם של אלפי ארגונים כמו חזבאללה הלבנוני בשירותה. נאום סולימאני הוא שיר הלל למלחמה ולג'יהאד שהצמיחו אישים שהפכו לדמויות מובילות באיראן.

 

בדברי השבח שלו לשהאדה, ציין כי הוא מייחל לזכות למעמד נשגב זה להפוך לשהיד וכי, הג'יהאד הוא ערך עליון במלחמה, המאפשר ללוחמים האיראנים לפצות על נחיתותם הטכנולוגית וחוסר מוכנותם המבצעית מול האויב ולהצליח בה.[4] לצד זאת, הדגיש את הציות המוחלט לשלטון חכם ההלכה, כגורם מכריע במלחמה.

 

מסמך זה יציג את מאמר ההלל של סו"י פארס לסולימאני ואת נאומו של סולימאני מ-2007  לצד תמונותיו שפורסמו לאחרונה בתקשורת:[5]


סו"י פארס: סולימאני "המושיע של עיראק" ו"ידה הארוכה של איראן"

במאמר המהלל את קאסם סולימאני בעיראק, ידה הארוכה של איראן, כמי שאחראי לניצחונות השיעים והכורדים בעיראק שפרסמה סו"י פארס המקורבת למשה"מ ב-28 באוקטובר 2014 נכתב:

 

"ידה הארוכה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, קרי כוחות קודס במשה"מ, בסיוע יועציה ונשקה, הצליחה תחילה למנוע את קריסתה של המדינה העיראקית ובשלב הבא לשחרר בסיוע העיראקים את הערים ואת האתרים שנכבשו ע"י הטרור... בתחילה היו מי שהאמינו שאין לפרסם את תמונותיו של קאסם סולימאני אולם בהדרגה, עם ריבויין ועם בחירת הזמן והמקום בו צולמו והאנשים עמם הוא הצטלם, התבהר שהן נושאות מסרים אזוריים ובינ"ל. המסרים האלו הופנמו היטב ע"י הצדדים האזוריים והבינ"ל.

 

הוא נכח בכל מקום בעיראק - מצפונה ועד מרכזה ועד לכל מקום שבו אירעו קרב ומלחמה והושג ניצחון – והכוחות העיראקיים ראו בנוכחותו ובנוכחות כוחותיו את הגורם שהביא לניצחונם. הקמפיינים התקשורתיים האלה... היו כ"כ יעילים עד שהיום כל האזור והעולם מזהים אותו [סולימאני] כמושיע של עיראק מפני צפורני הטרוריסטים, ואף האמריקאים – בלחץ הגל התקשורתי הזה הודו שלאיראן תפקיד בונה בעיראק...

איראן נכנסה לזירת המאבק נגד הטרור אצל שכנתה [עיראק] מתוך תחושת חובה ומתוך ראייה לעתיד, ותוך כדי תמיכה בשכנתה ובמקומות הקדושים [לשיעה], היא מספקת את ביטחונה הלאומי כבר מעבר לגבולות[יה] ומי שאחראי על ניהול הנושא הזה הוא קאסם סולימאני.

 

כך, במינימום האמצעים, בניגוד לקואליציה בת 40 המדינות המצוידת במיליארדי דולרים ובאמל"ח אנו עדים היום לתמונות שונות של הבכיר הזה [סולימאני] באזורים שונים בעיראק, מאמירלי ועד לכורדיסטן העיראקית, צאלח א-דין, ג'רף אל-סח'ר, סאמארא, בגדאד, כרבלא ונג'ף.

 

הגנרל בדימוס האמריקאי [ג'ון אלן, ממפקדי הקואליציה נגד דאעש] שהיה ממפקדיה הבכירים של אמריקה באפגניסטן ובעיראק בשנים 2006 עד 2013 לא ציפה שהבכיר הזה [סולימאני] יאפיל על כל האמל"ח וחילות האוויר של מדינות האזור ו[השותפות לקואליציה] הבינ"ל [נגד דאעש] ויעבור עם כמה ממקורביו בערי עיראק, אחת אחרי השנייה, ותוך שהוא מתאם את העניינים בין כוחות הפישמרגה הכורדים, צבא עיראק והכוחות העממיים המתנדבים בעיראק ינהיגם למאבק נגד דאעש ויהיה אחראי לניצחון על קבוצת הטרור התכפירי הזאת. ניצחונות שקואליציית 40 המדינות רק צופה עליהם מן השמיים."[6]

 

קאסם סולימאני: השהאדה – ברכה גדולה לאדם; מתפלל שאזכה להיות שהיד

ב-27 בספטמבר 2014 פרסם האתר www.defapress.ir , את נאומו של קאסם סולימאני מ-2007: "לאור היוקרה לה זכו השהידים אני מתפלל לאל שגם סופי יהיה שהאדה, ושהוא לא יקפחני מן הברכה העצומה הזאת של האישים הדגולים. 

 

בחזית [המלחמה נגד עיראק], בערבי מבצעים ובתנאים הכי קשים... חשתי שגיבוי אלוהי מנחני ונכנסתי לזירות המלחמה הקשות ביותר תוך הסתמכות על האל...

 

למעשה אפשר להסיק מתוך מכלול פסוקי הקוראן, המסורות והחדית'ים שהאדם לא מסוגל להפנים את דרגתם של השהידים... לעיתים אדם פונה לחברו בבקשה ומתחנן לפניו 'התפלל [למעני] שאהיה שהיד'. בדרך כלל אנו מתנהגים בנימוס ואומרים [לו] 'לא! שהאל ישמור עליך [בחיים], אתה נחוץ לנו.' [ואולם, עלינו לזכור] ש[התפילה להיות שהיד] היא תפילה עצומה ... ברכה עצומה ...

 

הג'יהאד היה נר לרגלינו במלחמה נגד עיראק

האם הדור הנוכחי, שנכנס לכמה מהמנגנונים שלנו, שונה מדור המלחמה? בכמה ממדים [כן], לדור של היום יש יותר אמונה לעומת הדור של תקופת מלחמת איראן-עיראק, לדור של היום יש ידע ואמצעים רוחניים רבים יותר לעומת הדור ההוא. ואולם בה בעת איננו רואים היום במנגנונים הקיימים את אותה האווירה שהיתה בחזית. מדוע? מה קרה בחזיתות שלנו שהביא לצמיחת הילדים בצורה כזאת?...

 

הג'יהאד היה הבסיס הראשון לכל פעולותינו במלחמה, ובכלל זה המבצעים הצבאיים. הג'יהאד פרץ מבואים סתומים כיוון שאינו מכיר בהם. לפי ההיגיון הצבאי לא היינו יכולים לבצע מבצעים כמו בית אל-מוקדס, אל-פתח אל-מובין, טריק אל-קודס, ואל-פג'ר 8, כרבלא 5 וכו'. לא היתה לנו יכולת שוויונית, אמצעינו היו פרימיטיביים לגמרי לעומת האויב. הצוללנים שלנו צללו ושברו את קווי [האויב]. בנוהג הצבאי מדובר בכוחות מיוחדים  שתחילה עוברים אימונים והכשרות כדי להיקרא צוללנים ואח"כ מתרגלים עשרות פעמים בטרם יערכו מבצעים.

 

הביטו על פניהם [קרי שהידים].. רבים מהם היו צעירים ששיער עדיין לא צמח על פניהם... זו רוח הג'יהאד שניפצה את המבואים הסתומים וגילתה התנגדות בזירת הג'יהאד עד לנשימה האחרונה.

 

הבסיס השני של המלחמה היה המוסר. [המלחמה היתה] כינוס עצום [של אנשים] שנמשך 3000 ימים, ובמהלכו אנשים שונים מגילאים שונים וממקומות שונים התקבצו יחדיו, התחמשו, נלחמו, ולא צצו בקרבם שום סכסוכים, עלבונות, דיבורים גסים והתמרמרויות... איש מהם לא חשב על דרגות. המילה הרווחת בקרבם היתה אח. אף אחד לא היה גבוה יותר או נמוך מן השני, לא היו התקוממויות, הנימוסים שלטו בחזיתות [המלחמה].

 

הבסיס השלישי של המלחמה היתה הרוחניות. דברתי על כך רבות ואין לי בעיה לחזור על כך... גם בחזיתות שלנו היתה אווירה של חג' [עלייה לרגל], מדובר היה בעלייה אמיתית לרגל... רבות דובר על הרוחניות שהיתה במלחמה ועדיין יש להוסיף ולדבר אודותיה.

 

הבסיס הרביעי הוא פולחן האל. עבדות מוחלטת לאל. עבודה עבור האל, התעלמות מכל מה שאינו האל. זה היה גורם חשוב במלחמה.  

 

הבסיס החמישי היה שלטון [חכם ההלכה]. יותר מ-90 אחוז מהלוחמים לא ראו מקרוב את האמאם [ח'ומיני] אבל אהבו אותו והקריבו את נפשם בנאמנות שיא עבור חיוכו, שביעות רצונו והסרת דאגותיו. זה לא היה משהו בלעדי לאמאם [ח'ומיני], הם ידעו שמפקדם מונה ע"י האמאם והם צייתו לו כמו שצייתו לאמאם [ח'ומיני] בין אם היה מדובר במפקד גדוד, מפקד פלוגה או גיס ולא ארעה שום התקוממות. אינני זוכר שמישהו אי פעם אמר לי או למפקדים האחרים בחזית הקרב 'אינני משתתף במבצע.'

 

אלו חמשת היסודות של המלחמה שעיצבו את מהלכיה... היו בחזית אנשים בעלי השקפות שונות... רובם הפכו לשהידים. חמשת הגורמים האלה הצמיחו מתוך המלחמה שלנו שלוש סגולות ייחודיות:

 

הראשונה היא התעלות רוחנית... איש לא יכחיש שמלחמת איראן-עיראק היא המקור לתמורות הרוחניות הגדולות בתוך החברה שלנו. אף שהיתה בלתי רצויה, [המלחמה] הפכה למהפכה תרבותית בחברה [באיראן].

 

הסגולה השנייה היא התעלות רעיונית. בתחום זה, המלחמה היתה זהה לסמינר דתי. כמו שבסמינר הדתי תלמידי הדת מתפלפלים האחד עם השני ומתווכחים ביניהם כדי לבצע את חובתם הכבדה ולהיות מוכנים, כך היתה גם זירת המלחמה. הלוחמים ששאפו לגאולה, חיקו את ה[פעילות ב]סמינרים הדתיים. זה גרם למומחיות בקרב ילדי המלחמה.

 

החזית היתה כמו כבשן, אנשים שיצאו מתוכו היו בעיקר בשלים. במלחמה אדם פחדן לא יכול היה לפעול באומץ, ולאדם אמיץ נסללה הדרך להחצין את אומץ ליבו. אדם בעל אמונה חיזק את אמונתו ואדם שאמונתו חלשה לא הצליח להסתיר את חולשתו... כל התכונות הפכו בולטות במלחמה ושום דבר לא נותר סוד...

 

הסגולה השלישית, שקיימת גם היום ודוגמאותיה ניכרות גם בימינו, היא שהילדים שהיו יותר מעורבים במלחמה הפכו היום למנהלים מוצלחים יותר בחברה כיוון שהם ניהלו [עניינים] בתקופות הכי קשות. עלינו לזהות היטב את הגורמים שיצרו חינוך ואישים דגולים כאלה כדי שנוכל להפיץ זאת בחברה שלנו היום.

 

לאיראן אלפי ארגונים כמו חזבאללה

מה שגורם היום לאויבי איראן להסס רבות אם לתקוף אותה איננו הסתייגות פוליטית ולא תשומת לב ל[תגובת] העולם. מה שעצר את אויבי איראן הם שמונה שנות המלחמה נגד עיראק ועוד נושאים שהאויב הבין היטב.

 

לעולם לא אומר שהאויב לא יתקוף אותנו. ייתכן שתבוצע פעולה לא במקום, אבל אנו ערוכים לכל פעולה של האויב, וכל מכה נגדנו תובס ונידונה לכישלון. הם יכולים לעשות משהו אבל הם אינם יכולים לדעת מה תהיה תוצאתו ואינם יכולים לשער את מידת הצלחתו.

 

שום אירוע שהאויב בחן אינו קשה יותר וחריף יותר ממלחמת לבנון 2006. אין אויב יותר קלאסי ומאומן יותר מישראל. הם ראו כיצד באופן בלתי יאמן הצבא הכי חזק בעולם מובס ומושמד בידי ארגון קטן בשם חזבאללה.

 

לאיראן יש אלפי ארגונים כמו חזבאללה ויש לה מיליוני אנשים שהם כמו פעילי חזבאללה. למעשה, האומה הזאת היא בלתי ניתנת לתבוסה בזכות ההסתמכות על האל, ובזכות האמונה באמאמים הקדושים והביטחון בניצחון האל היא ממשיכה בדרכה..."  

 

נספח תמונות – קאסם סולימאני

בתמונות שפורסמו לאחרונה בתקשורת האיראנית, נראה סולימאני לצד ראשי הגרורות האיראניות הראשיות בעיראק: המליציות השיעיות גיס בדר בראשות האדי אל-עאמרי, עצצא'ב אהל אל-חק, בראשות קיס אל-ח'זעלי, וכן גדודי האמאם עלי בראשות שבל אל-זידי, הנוטלות חלק חשוב בלחימה נגד דאעש בעיראק.

 

פרסום התמונות נועד לשקף את הצלחת הכוחות השיעים בפיקוח סולימאני להדוף את ניסיונות דאעש להשתלט על המקומות הקדושים של השיעה בעיראק, ובראשם העיר כרבלא הקדושה לשיעה. בהתאם לכך, פורסמו תמונותיו של קאסם סולימאני בכרבלא ובעיר ג'רף אל-סח'ר הסמוכה וכן בסמארה הקדושה לשיעה (מרכז עיראק) ואמירלי שבצפון עיראק.

 

לצד זאת פורסמה תמונת סולימאני גם עם כוחות הפישמרגה הכורדים כדי לסמל את התגייסות טהראן למאמץ המלחמתי של הכורדים בחבל כורדיסטן שבעיראק נגד דאעש ואת השפעתה בקרב הכורדים באזור זה.

 

קאסם סולימאני בעמדת נ"מ ליד סאמרה [7]  קאסם סולימאני בכרבלא[8] 

  

 

סולימאני עם מנהיג גיס בדר, האדי אל-עאמרי לאחר שחרור העיר אמירלי (צפ' עיראק)[9] 


 

סולימאני עם קייס חז'עלי, מנהיג המיליציה השיעית העיראקית, עסאא'ב

 אהל אל-חק (מימין) [10];  עם לוחמי מליצית עסאיב אהל אל-חק בעיראק [11]

  

 

סולימאני  עם שבל אל-זידי ראש המליציה השיעית

גדודי האמאם עלי (מימין) [12]; ולצד לוחמים שיעים [13]

   

 

קאסם סולימאני עם כוחות הפשמרגה הכורדים[14] 




[1] למעמדו המרכזי בחוגי המשטר באיראן כפי שהשתקף בנוכחות בכיריו בלוויית אמו ראו דוח ממרי

[2] כיהאן (איראן), 30.10.2014.

[4] לנאום קודם בו שיבח סולימאני את השהאדה ראו דוח ממרי

[5] וwww.defapress.ir, 28.9.2014.

[6] פארס (איראן), 28.10.2014.

[7] תסנים (איראן), 1.11.2014.  

[8] וwww.jamnews.ir, 28.10.2014.

[9] וwww.mashreghnews.ir, 10.10.2014.

[11] וwww.ammariyon.ir, 18.10.2014.

[12] וwww.abna.ir, 24.10.2014.

[13] וwww.defapress.ir, 14.10.2014.

[14] תסנים (איראן), 29.10.2014.

תגיות