המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון הרש"פ: ארוע הדריסה בירושלים - תאונת דרכים ולא טרור
27/10/2014


מאמר המערכת ביומון הרש"פ: ארוע הדריסה בירושלים - תאונת דרכים ולא טרור; זו המצאה ישראלית שמטרתה להחריף את האלימות

 

בקרב הפלסטינים נשמעו התייחסויות שונות לפיגוע הדריסה בירושלים ב-22 באוקטובר. בעוד פלגים  כמו החמאס, הג'יהאד האסלמי וועדות ההתנגדות ראו במעשה הדריסה פעולה מכוונת במסגרת ההתנגדות בישראל[1], ברש"פ אימצו את טענת משפחת המפגע לפיה מדובר בתאונת דרכים ולא בפיגוע דריסה[2]. יתרה מכך, מאמר המערכת של היומון אל-חיאת אל-ג'דידה מה-27 באוקטובר טען כי ישראל מתייחסת לתאונת הדרכים כפעולת טרור כדי להחריף את האלימות בירושלים ולפגוע במפעל הלאומי הפלסטיני.  

 

להלן דוגמאות להתייחסות להתייחסויות השונות לאירוע בתקשורת הפלסטינית:

 

תנועת החמאס: פעולת הדריסה – תגובה טבעית לתוקפנות הישראלית

תנועת החמאס פרסמה הודעת שבח למבצע הפיגוע, חבר התנועה עבד אל-רחמן אל-שלודי. ההודעה הגדירה את הפיגוע "תגובה טבעית וצפויה להפרות מצד ישראל ולתוקפנותה הגוברת נגד התושבים [הפלסטינים] והמקומות הקדושים."  

 

חמאס קראה "לאחד את המאמצים והכוחות ולכוונם להגנה על העיר המקודשת" ואף "להסלים את העימותים עם הכיבוש בכל מקום שבו הוא נמצא".

 

התנועה הדגישה את "דבקותה באופציית ההתנגדות בכל האמצעים, עד לשחרור הארץ והאדם מהכיבוש הישראלי." ושיבחה את "תפקידה של משפחת אל-שלודי, את הג'יהאד שלה ואת הקורבנות שהקריבה בעמידתה האיתנה אל מול פעולות הכיבוש ותוקפנותו."[3]

 

בכיר החמאס, חסאם בדראן, אמר כי פעולת הדריסה היא "פעולת גבורה" והיא בבחינת "תגובה של העם הפלסטיני לדריסתה של הילדה אינאס דאר ח'ליל ברמאללה כמה ימים קודם לכן."

הוא הוסיף: "מי שחושב שתושבי הגדה המערבית זנחו את ההתנגדות משלה עצמו."[4]

 

 בכרזה שפרסמה תנועת חמאס (ראו להלן) נכתב: "תנועת החמאס חוגגת את נישואי בנה השהיד האמיץ עבד אל-רחמן אדריס אל-שלודי[5], בן 23, מבצע פעולת ירושלים האמיצה אשר גרמה לדריסתם של תשעה מתנחלים בשכונת שיח' ג'ראח. אנו מחויבים לג'יהאד - ניצחון או מסירת נפש."[6]

 


 

יומון הרש"פ: מדובר בתאונת דרכים ולא בפיגוע 

יומוני הרש"פ הקפידו להתייחס לאירוע כתאונת דרכים ולא כפיגוע. כך למשל בכתבה ביומון אל-איאם מה-23.10.2014 דווח כי "תשעה אנשים נפצעו בשיח' גראח בירושלים ביניהם תינוקת כאשר נהג פלסטיני - שישראל טוענת שמשתייך לחמאס - התנגש בהולכי רגל במכונית שבה נהג... אולם עדי ראיה הצביעו על כך שהנהג איבד את השליטה על המכונית..."[7] ביומון אל-חיאת אל-ג'דידה באותו היום נכתב כי "כוחות הכיבוש מנצלים את תאונת הדרכים כדי להחריף את פעולות הדיכוי בירושלים ולהסית נגד הרש"פ."[8]

 

מאמר המערכת של היומון אל-חיאת אל-ג'דידה  מה-27.10.2014 קבל על כך שישראל מתייחסת לפעולה כאירוע טרור וקבע כי מדובר בהמצאה ישראלית שנועדה להצדיק החרפה באלימות מצד ישראל. במאמר נכתב: "לפני שלושה חודשים השתמשה ישראל בחטיפת שלושת המתנחלים כתירוץ לעריכת המלחמה האכזרית שלה נגד עזה במשך 51 יום. מלחמה זו הוכנה מלכתחילה נגד הגדמ"ע, בהיותה האזור הגיאוגרפי המרכזי של המדינה הפלסטינית העצמאית שבירתה ירושלים המזרחית... אלא שרצח הנער מוחמד אבו ח'דיר ושריפתו בעודו בחיים, גרמו לישראל להתחמק כהרגלה מהתמודדות עם האירוע  ולפעול באמצעי היחיד שהיא מכירה, והוא המלחמה, שאותה ניהלה נגד עזה באלימות חסרת תקדים.

 

ישראל - והכוונה כאן היא תמיד לישראל הימנית הקיצונית - לא השיגה דבר ראוי לציון במישור המדיני בעקבות  מלחמה זו [נגד עזה] ובמיוחד [לא] בהתקפה שלה נגד השיח המדיני של הבסיס הגיאוגרפי המרכזי של המפעל הלאומי [הפלסטיני, קרי הגדמ"ע] אשר הפך לבעל השפעה במישור הבינ"ל...

 

ישראל שבה ובחרה באופציית ההתחמקות מהתמודדות עם בעיה והמצאת משברים והסלמת האלימות, הפעם במוקד הגיאוגרפי של המפעל הלאומי הפלסטיני – ירושלים המזרחית – וארגנה התקפות של המתנחלים על [מסגד] אל-אקצא, בזמן בו הכריזה על מיזמי התנחלות חדשים בעיר הקדושה. כמו כן, [לאחרונה] שוב המציאה תירוץ כפי שהיא מטיבה לעשות, כאשר ראתה בתאונה הדרכים שאותה ביצע השהיד [עבד אל-רחמן] אל-שלודי פעולת טרור (...!!), כדי [להצדיק] החרפה נוספת של האלימות באופן הדומה לראשיתה של מלחמה אכזרית נוספת, הפעם נגד ירושלים ותושביה.

 

ישראל אינה רוצה דבר זולת להמשיך להכות את המפעל הלאומי הפלסטיני והיא משלה עצמה היום כי בהסלמה זו בירושלים היא תפגע בו [במפעל הלאומי הפלסטיני] ובמתקפה הדיפלומטית שתופנה בקרוב אל מועצת הביטחון.

 

במילים אחרות, ההסלמה הישראלית הנוכחית נועדה אך ורק לשרת את מטרות הימין הישראלי הקיצוני בתחום ההתנחלות וההשתלטות ולהרוג את מפעל המדינה הפלסטינית העצמאית. ראוי אולי לציין כי הארגונים [הג'האדיסטים בסיני] המתיימרים לתמוך בירושלים [כמו למשל 'אנצאר בית אל-מקדס'] עוסקים כעת בתקיפת צבא מצרים בסיני בעוד שהמערכה בירושלים מחריפה. אין זאת אלא שהדברים הללו ממשיכים להיות מתוכננים בחשכת חוגי המודיעין המתנגדים לכל מפעל לאומי. ולכן הכריז היו"ר אבו מאזן שאנו תומכים במצרים בכל מהלך שתנקוט נגד הטרור הזה, וכך נעשה תמיד, לא רק כדי להגן על מצרים, האחות הגדולה, אלא כדי להגן על המפעל הלאומי שלנו, אשר הלאומיות המצרית באמצעות הנהגתה ההיסטורית החדשה שבה להיותו מעוזו המוצק והחזק ביותר.

 

הטרור והימין הקיצוני בישראל אינם מעוניינים אלא בראשה של התנועה הלאומית ובמפעל שלה, כאן ובמצרים, ולכן ברי כי מדובר במלחמת רצונות וכל עוד הרצון שלנו יהיה עמיד בפני שבירה ותבוסה - ויתרה מזו, אם הלאומיות במצרים היקרה תנצח -  יהפוך הרצון הזה לא רק לחזק יותר, אלא קרוב יותר אל הניצחון ואל המדינה ושעון העצמאות יתקתק בכל מקום." [9]        

 

יצוין כי בחשבון הפייסבוק המכונה "תנועת השחרור הלאומי הפלסטיני - "פתח" / הדף המרכזי" פורסם כרוז (ראו למטה) של "תנועת הפתח בסילוואן" "החוגגת את נישואיו של השהיד הגיבור עבד אל-רחמן אל-שלודי [עם 72 בתולות גן העדן]" [10]:  

 




[1] על התייחסות הג'יהאד האסלאמי ראה למשל : www.saraya.ps 23.10.2014; על הודעת ועדות ההתנגדות http://qaweim.com 25.10.2014.

[2] על טענת המשפחה ראה אל-קדס (ירושלים), 27.10.2014

[4]ו www.palinfo.com    23.10.2014

[5] על פי המסורת האסלאמית  אחד מהגמולים של השהיד הוא נישואיו ל- 72 בתולות גן העדן.

[6] ו www.ajnad-news.com 23.10.2014.

[7] אל-איאם (רש"פ), 23.10.2014.

[8] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 23.10.2014.

[9]  אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 27.10.14

תגיות