המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון סעודי: ההסכם בתימן – כניעה של המדינה לחות'ים
28/9/2014

 

יומון סעודי: ההסכם בתימן – כניעה של המדינה לחות'ים; צנעאא נפלה לידיהם

 

היומון הסעודי "מכה" התייחס במאמר המערכת שלו (22.9.14) להשתלטות החו'תים על השלטון בתימן, בקבעו כי "אף אחד לא יכול להכחיש שצנעאא נפלה לידי החות'ים", וכי היא נתונה לסכנת התמוטטות או התפצלות למדינות קטנות. את ההסכם  שנחתם ב-21.9.14 בין תנועת אנצאר אללה החות'ית לבין השלטון בראשות הנשיא עבד רבה מנצור האדי, הגדיר היומון כהסכם כניעה של המדינה לחות'ים.

 

להלן תרגום חלקים ממאמר זה:[1]

 

"חתימתן של נשיאות תימן ושל תנועת החות'ים על הסכם שלום במטה הנשיאות בצנעאא שלשום בערב [21.9.14] לא תהא סוף פסוק מבחינת המשבר התימני. אווירת החתימה, שנערכה בחסות האו"ם, היתה מהולה בתחושת ניצחון  מצד החות'ים שהצליחו להשתלט על  הצמתים [החשובים] של המדינה בבירה, והכתיבו את תנאיהם ואת רצונם על הצדדים הפוליטיים כולם, דבר הטומן בחובו סכנות עתידיות לאחדות תימן וליציבותה בתקופה הבאה.

 

ההסכם כולל תנאי כניעה להם הסכימה נשיאות תימן מתוך רצון טוב, במיוחד לגבי מינוי יועץ פוליטי לנשיא מקרב תנועת החות'ים ושלילת האפשרות של הוצאת הלוחמים החות'ים מהמאבק המתנהל במארב ואל-ג'וף. כמו כן ההסכם אינו כולל ויתור של החות'ים על מחוז עמראן, שעליו הם השתלטו לחלוטין.

 

תושבי הבירה [צנעאא] התעוררו אתמול ל[מציאות] שהכתה אותם בתדהמה ושאותה לא דמיינו. רחובות הבירה התרוקנו לגמרי משוטרים וחיילים, בעוד החמושים החות'ים התפרסו בהם. איש אינו יכול להכחיש כי צנעאא נפלה בידי החות'ים וכי אין קיום למדינה, שסימני ההיכר שלה נעלמו כאשר החמושים החות'ים הצליחו להשתלט על רוב מטות ומבני המדינה, כולל מבנה הממשלה, הפרלמנט, משרד ההגנה, חיל האוויר ומטה האזור הצבאי השישי [אחד משבעה אזורים צבאיים בתימן, המתפרס על המחוזות עמראן, צעדה ואל-ג'וף].

 

מקבלי ההחלטות היום בתימן הם החות'ים, [וזאת] לאחר שמנהיג הקבוצה עבד אל-מלכ אל-חות'י כפה את רצונו על שלטון המדינה, הצליח לגייס לפני מספר חודשים את חסידיו נגד הממשלה ולמשוך לצדו חלק מהזרמים הפוליטיים והעממיים, בטענה להגנה על בעלי ההכנסות הנמוכות בעקבות החלטת הממשלה להעלות את מחירי מוצרי הדלק .

 

התבונה  של תנועת אנצאר אללה החות'ית התבטאה בכך שהיא נמנעה מלדבר על דרישותיה או שאיפותיה במהלך המאבק עם ראשי המשטר, והתמקדה בסיסמאות בדבר הקלת סבלו של העם והזכויות הפוליטיות המגיעות לכל קבוצות החברה. זאת, עד כדי כך שהם התנו את ההסכם עם הנשיא,  במינוי של יועץ פוליטי נוסף לנשיא מקרב התנועה הדרומית הדורשת להתנתק מתימן.

 

ההערכות לגבי עתידה של תימן מתריעות מפני סכנת התמוטטות או פילוגה למדינות קטנות, אחת בדרום בשליטת הבדלנים והשנייה -  חות'ית בצפון. תפיסה זו קרובה להתממש היום [יותר מתמיד], למרות שבשנים הקודמות החות'ים ניהלו [לשם כך] שש מלחמות נגד המשטר שבהנהגת הנשיא הקודם עלי עבדאללה צאלח."

 

 



[1] מכה (סעודיה), 23.9.2014

תגיות