המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מפרט האמל"ח והיחידות של גדודי עז אל-דין אל-קסאם
3/9/2014

 

מפרט האמל"ח והיחידות של גדודי עז אל-דין אל-קסאם

 

על רקע מצבע "צוק איתן", פרסם ביטאון החמאס אל-רסאלה כתבה ובה חלוקת היחידות בזרוע הצבאית של התנועה, עז אל-דין אל-קסאם, ומפרט של אמצעי הלחימה של כל אחת מהן.

 

להלן תרגום קטעים מהכתבה:[1]

 

"גדודי אל-קסאם מורכבים משש חטיבות. חטיבה בדרך כלל מונה 5000 לוחמים וכוללת חמישה גדודים. מספר אנשי אל-קסאם נאמד ב-30 אלף לוחמים המחולקים ליחידות וגדודים רבים הפרוסים ברצועת עזה. לכל יחידה משימות מוגדרות ועמדות ספציפיות שמהן היא יוצאת. היחידות הבולטות ביותר הן:

 

·         יחידת הרגלים: זוהי היחידה הגדולה ביותר מבחינה מספרית ומבחינת הציוד. היא מהווה כ-85% מגדודי אל-קסאם. תפקידה הוא להיאבק באויב באופן ישיר כאשר הוא מתקדם לעבר הרצועה, לסייע לכוחות משרד הפנים בשמירה על החזית הפנימית ולסייע במקרים של אסון טבע... יחידות הרגלים חמושות ברובי קלצ'ניקוב 74 [74-AK] ו-103 [סער], [תתי מקלע מסוג] קרינקוב, רובי 16-M, רובי צלפים מסוג דרגונוב, בנוסף למקלע מסוג PKC ורימוני יד מתוצרת מקומית (גדודי אל-קסאם ייצרו רבע מיליון רימונים).

 

·         היחידה המיוחדת: אחת היחידות הפעילות ביותר במלחמה זו [נגד ישראל]. היא עורכת מבצעי חדירה אל מעבר לקווי האויב ופריצה לבסיסים ישראליים. זוהי היחידה האחראית ללקיחתו של החייל שאול אורון בשבי לפני כמה ימים. חבריה נחשבים למובחרים שבגדודי אל-קסאם. הם חמושים ברובי 4-M  ו-16-M, קלצ'ניקוב 103, [רובי] FAL-FN  ו-2000[F]-FN, קרינקוב, רובי הצלפים הרוסיים המפורסמים מסוג דרגונוב, רובי [צלפים] סטייר קליבר 12.7 מ"מ לטווח של שני ק"מ, מטולי 7-RPG ו-18-RPG, רימוני יד ומטעני נפץ. כמו כן אנשיה מצוידים במשקפות לראיית לילה ובמכשירי קשר.

 

·         יחידת ההנדסה: אחד מעמודי התווך של גדודי אל-קסאם. אחראית לייצור הצבאי ולחפירת המנהרות. יחידה זו הקימה תשתית צבאית שלמה מתחת לרצועה, הידועה בשם 'עזה תחתית'. תשתית זו כוללת רשת של מנהרות הנמשכות עשרות קילומטרים. המנהרות הן רב-שימושיות. חלקן מיועדות לאחסנת נשק, חלקן להעברת אספקה. המפורסמות שבהן הן המנהרות ההתקפיות החודרות לשטחים הכבושים ומסייעות לביצוע פעולות הסתננות של אנשי גדודי אל-קסאם אל מעבר לקווי האויב. בנוסף, [יחידה זו] מייצרת מטעני נפץ בייצור מקומי מסוג שואז, המכילים 40 ק"ג חומר נפץ רב עוצמה. הנשק הבסיסי של היחידה הוא סודיות מוחלטת ופיתוח מתמיד.

 

·         יחידת השריון: אחראית להתמודדות מול המשוריינים והטנקים הציוניים. נשקה הבסיסי הוא מטולי 7-RPG, המטול המפורסם והעצום 29-RPG היורה רקטה עם מטען כפול, החודרת למשוריינים בטווח של 500 מ', טילי מאלוטקה לטווח מרבי של 3000 מ', טילי נ"ט מסוג קונקורס לטווח של 4 ק"מ, טילי פאגוט, טילי קורנט המכריעים [טנקי] מרכבה שהטווח שלהם מגיע ל-5500 מ', ונשק אישי לאנשי היחידה, לרוב קלצ'ניקוב.

 

·         יחידת ההגנה האווירית: יחידה חדשה שנוסדה לפני פחות מ-7 שנים. נשקה הבסיסי הוא מקלעי דושקה לטווח של 3500 מ', מקלעי נ"מ ZPU  בקליבר 14.5 מ"מ הנישאים על גבי רכבים בעלי הנעה קדמית, מקלעי PKC, וטילי כתף קרקע-אוויר מסוג סטרלה 7-SA לטווח של 4200 מ' ומסוג 18-IGLA SA שאינו ניתן לשיבוש ומצויד בגלאי חכם המבחין בין מטוס לבין אמצעי הטעיה והטווח שלו הוא 5200 מ'. הטיל החדיש ביותר בטילי אל-קסאם הוא SA-24 Grinch, שהוא החדיש ביותר בסדרת טילי הנ"מ. הוא מסוגל להפיל מטוסים החגים בגובה 4-5 ק"מ ולהתגבר על אמצעי ההטעיה. כמו כן, ברשות היחידה טילים בריטיים מדגם ג'וולין המגיעים למרחק 5500 מ'.

 

·         יחידת הארטילריה: זוהי היחידה הפעילה ביותר מבין היחידות של [גדודי] אל-קסאם במלחמות. כמו כן, זוהי היחידה האחראית על ייצור הרקטות ועל שיגורן. הרקטה הראשונה שהיא ירתה הייתה מדגם קסאם 1 בשנת 2001. אחר כך היחידה פיתחה אותה לקסאם 2 ואחר כך לקסאם 3. לאחר מכן היא החזיקה ברקטות רוסיות מסוג גראד ולבנוניות מסוג קטיושה. היא הפתיעה את הכיבוש ברקטות 75-M  מייצור מקומי שבהן הכתה את תל אביב. במלחמה זו, היא הפתיעה אותו בירי רקטות 160-R שהיכו את העיר חיפה בצפון פלסטין הכבושה, סג'יל 55 ו-80-J. בנוסף, יחידה זו אחראית לירי הפצמ"רים שתוצאותיו החשובות היו הרג והרחקה של כוחות הכיבוש בעת כניסתם היבשתית לגבולות הרצועה.

 

זאת, בנוסף ליחידות נוספות הנחשבות במסגרת העניינים המוראליים בצבא אל-קסאם, כמו יחידת המודיעין הצבאי האחראית למעקב אחר חשודים וסוכנים והוצאתם להורג, ולשכת ההסברה המפרסמת את ההודעות הצבאיות."

 

 



[1] אל-רסאלה (עזה), 23.8.2014