המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שר כוויתי לשעבר: הליברליזם - הפתרון למדינות ערב
24/8/2014

 

שר ההסברה הכוויתי לשעבר: הליברליזם הוא הפתרון למדינות ערב

 

בטורו בעיתון אל-אנבאא, כתב שר ההסברה הכוויתי לשעבר, סאמי אל-ניסף, כי ליברליזם ופלורליזם הם הפתרון לבעיותיהן של מדינות ערב, ולא סיסמאות דתיות, לאומיות או שמאליות שמובילות לכישלון. לדבריו, הליברליזם הערבי ששלט בכיפה משנות ה-20 ועד שנות ה-50 של המאה הקודמת הניב הישגים למדינות ערב, בניגוד למשטרים המהפכניים שבאו אחריו ובניגוד לפתרונות שהציע האסלאם הפוליטי.


סאמי אל ניסאף


 

להלן תרגום קטעים ממאמר זה:[1]

 

הליברליות היא הפתרון, לא סיסמאות לאומיות, שמאליות ודתיות

"בתור הזהב של הליברליזם הערבי, שנמשך משנות ה-20 של המאה הקודמת עד לנפילתו תחת ההפיכות הברבריות בשנות ה-50 ולאחר מכן, אוחדו [הערים] בצרה, בגדאד ומוסול והוקמה מונרכיה חוקתית בעיראק; המחוזות ראשיא, חאצביא והבקאע המערבי אוחדו, לבנון הגדולה הוקמה ושטחה התרחב...; הסונים, הדרוזים והעלווים דחו את האוטונומיה שניתנה להם [על ידי השלטון הקולוניאלי הצרפתי] וסוריה המודרנית הוקמה; השלטון הליברלי במצרים שמר על אחדות עמק הנילוס, כלומר [אחדות בין] מצרים וסודאן; כמו כן, בהמשך המלך אדריס אל-סנוסי [אדריס הראשון] איחד את המחוזות ברקה [קירנאיקה], פאזאן וטריפוליטניה (שהייתה רפובליקה נפרדת במשך תקופה מסוימת) לממלכה פדראלית אחת, שאותה הפך בהמשך לממלכה מאוחדת.

 

המהפכנים של שנות ה-50 וה-60 הניפו את סיסמאות האחדות הערבית ושילבו אותן יחד עם [סיסמאות] הסוציאליזם ואף המרקסיזם המדעי. הם קראו לאחדות מעמד הפועלים והצליחו ביעילות רבה להרוס את אחדות ארצות ערב ולשלוט בהן באמצעות רדיפת המיעוטים הדתיים, העדתיים והאתניים שבחרו מרצונם להישאר במסגרת מדינת הלאום. לא היה זה הגיוני כלל שמפלגה הנושאת את סיסמת הלאומיות הערבית תשלוט במדינה שיש בה לאומים לא ערביים, כמו בסוריה, עיראק ולוב, ושמפלגה אסלאמית תשלוט במדינה שיש בה נוצרים או עובדי אלילים, כפי שקרה בסודאן... מה שהוביל בסופו של דבר להתנתקות דרום-[סודאן]...

 

בתקופות מאוחרות יותר הונפה סיסמא מדינית, לא דתית, והיא 'האסלאם הוא הפתרון' כדי לעורר את רגשותיהם של האנשים הפשוטים. זאת, למרות ידיעתו של מניף סיסמא זו שאין בה כדי לפתור את בעיותיהן של המדינות השונות ושהאמת נמצאת בפרטים. לפיכך, עם הגעת האנשים שהניפו אותה לשלטון בתוניסיה, במצרים ובמדינות אחרות, הוצנעה סיסמא זו והוחלפה בהקמת מפלגות שהניפו את סיסמאות ורעיונות התחיה, הצדק והשלום, אשר דבר מהם לא התממש.    

 

ניסיון החיים והמציאות הנוכחית מלמדים כי הליברליות והפלורליזם הם הפתרון המוחלט לבעיותיהן של מדינות ערב המתייסרות בימים אלה במלחמות אזרחים, סמויות וגלויות... הנפת סיסמת 'הליברליות היא הפתרון' תגרום לנו להגיע למסקנה הסופית שאליה הגיע העולם המודרני, שבאמצעותה הגיע לשלום חברתי, לקדמה ולפסגת התהילה. אשר לסיסמאות האחרות: הדתיוֹת - שנוסו באירופה במהלך ימי הביניים; הלאומיוֹת – שנוסו על ידי המשטר הנאצי הפשיסטי ומשטר הבעת'; או השמאל – שנוסה בברה"מ ובאירופה המזרחית; סיסמאות אלו גורמות לנו להתחיל מהמקום בו החלו האחרים כדי להגיע כעבור עשרות ומאות שנים ממש לאותן תוצאות כושלות."  



[1] אל-אנבאא (כווית), 20.8.2014