המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תפנית ברש"פ: התקפה על ישראל ואימוץ תנאי חמאס
25/7/2014

 

ההנהגה הפלסטינית בפניית פרסה:

תוקפת את ישראל ומאמצת תנאי החמאס להפסקת אש

 

ב-22 ביולי  נשא מחמוד עבאס נאום מרכזי בישיבת חירום של ההנהגה הפלסטינית ברמאללה שנועד לעדכן את ההנהגה הפלסטינית על ההתפתחויות המדיניות בזירה הפלסטינית. נאום עבאס חושף פניית פרסה פוליטית בשני ממדים: א. אימוץ נרטיב החמאס לגבי המלחמה בעזה ב. אימוץ עמדת החמאס אשר מעמידה תנאים להסכמתה להפסקת אש. 

 

עד כה מתח עבאס ביקורת חריפה נגד תנועת החמאס אותה הגדיר "כסוחרי מלחמה" וציין כי תנאי חמאס להפסקת אש, "אינם הכרחיים ואינם דרושים."[1] 

 

אולם, בנאומו בישיבת ההנהגה הפלסטינית התמקד עבאס בלעדית בגינוי מעשיה של ישראל  וטען כי פעולותיהם של  "מבצעי הפשעים נגד העם הפלסטיני" עברו כל גבול ולא יעברו ללא העמדה לדין וענישה. עוד טען כי מטרת המבצע של ישראל היא להרוס את "הבעיה הפלסטיני" ולטרפד את הסכם הפיוס. נאומו של עבאס כלל לא להתייחס לפעולות החמאס, בניגוד להתבטאויות קודמות שלו לגבי העימות בין ישראל והחמאס.

 

כמו כן, אמר עבאס כי הוא קיים מגעים עם מצרים, תורכיה וקטר, חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי לעצור את "התוקפנות הישראלית" ולהגיע להפסקת אש ואחר כך לפעול ל"סיום המצור". בהזדמנות זו הזכיר עבאס את תנאי חמאס להפסקת האש ואף הוסיף עליהן דרישה משלו - שחרור את אסירי הפעימה הרביעית [במסגרת המו"מ שהתנהל בעבר בין ישראל לרש"פ].

 

יצוין כי לאחר הישיבה פרסמה ההנהגה הפלסטינית הודעה, אותה הקריא מזכ"ל הועד הפועל של אשף, יאסר עבד רבו, אשר שיבחה את ההתנגדות בעזה, קראה לעם הפלסטיני לנקוט בפעילות עממית נרחבת ומתמשכת למען עזה וההתנגדות ותמכה בדרישות חמאס להפסקת אש. 

 

להלן תרגום נאומו של עבאס וקטעים מהודעת ההנהגה הפלסטינית:

 

עבאס: "לא נשכח ולא נסלח"

"מהרגע הראשון של התוקפנות הישראלית הברברית הזאת נגד בני עמנו ברצועת עזה, בירושלים ובגדמ"ע קראנו בקול רם שחובה לעצור את התוקפנות הזאת, ערכנו מגעים אזוריים ובינלאומיים נרחבים לשם כך ובייחוד ביקשנו מנשיא מצרים [עבד אל-פתאח] אל-סיסי לפעול לעצירת התוקפנות כדי למנוע את שפיכת דם עמנו. [הנשיא] נעתר ויש להודות לו על כך, ומצרים הציגה יזמה הכוללת הפסקת אש מידית ופעולה לסיום המצור, פתיחת המעברים וכיו"ב...

 

פנינו למצרים וקיימנו שיחות עם הנשיא ועם הפלגים הפלסטיניים הנוגעים בדבר - חמאס והג'יהאד האסלאמי. לאחר מכן פנינו לתורכיה ולקטר, שם המשכנו לפעול מול ההנהגות בשתי המדינות, ונפגשנו עם ח'אלד משעל כדי לעצור את התוקפנות הישראלית ולהגיע להפסקת אש, ומשם לפעול לסיום המצור, לפתיחת המעברים ולהפסקת התוקפנות על כל צורותיה: כיבוד זכויות הדיג, ביטול מה שמכונה 'אזורי החיץ בגבול [הרצועה]', שחרור אסירי עסקת שליט שישראל עצרה שוב, שחרור הפעימה הרביעית של האסירים הוותיקים וחברי המועצה המחוקקת, פעולה מידית להכנסת אמצעי סיוע הומניטריים ועריכת ועידה בינלאומית ל[מדינות] התורמות, לשיקום עזה.

 

הגיעה השעה שכולם ירימו את קולם ויאמרו את האמת בצורה ברורה וחזקה אל מול מכונת  ההרג וההרס הישראלית. כוחות הכיבוש העושקים עברו כל גבול [ועברו] על כל החוקים. הם חרגו מכל אמות המידה המוסריות האנושיות והבינלאומיות בפראיותם ובברבריות שלהם. אנו יודעים שאין ברשותנו מטוסים וארטילריה. ואולם, יש ברשותנו כוח החזק  מכוח האש, הברזל והיהירות -  יש ברשותנו כוחם של האמת והצדק. אנו בעלי הזכויות. דבר לא ימחה את זכויותינו ההיסטוריות שהתבססו על הקרבות האדירים. יש לנו את אחדותנו ואת לכידותנו. על כן, אני קורא לכולם לעזור זה לזה ולשים בצד את המחלוקות ברגעים גורליים אלה. [אני קורא] לכולם לגלות  אחריות לאומית ולהתרחק מכיתתיות מפלגתית צרה. אנו מבינים כי מטרתה העיקרית של התוקפנות הישראלית הזו היא להרוס את הסוגיה הלאומית שלנו ולהכשיל את הפיוס.      

 

אנו מדגישים בבני עמנו שאנו דבקים באחדות הלאומית, בסיום הפילוג ובממשלת ההסכמה הלאומית. אנו נמשיך את מגעינו ואת מהלכינו האזוריים והבינ"ל.  לא נוותר על האחריות המוטלת עלינו, נלך לכל מקום כדי לעצור את התוקפנות ואת הפקעת זכויותינו הלגיטימיות ונרדוף אחר כל מבצעי הפשעים נגד בני עמנו, כמה זמן שזה יימשך. הפשעים האלה לא יעברו ללא העמדה לדין וענישה. אני חוזר שוב על הצורך לנתק את הבעיה הפלסטינית ממחלוקות כלשהן – יהיו אשר יהיו – ולחדול ממדיניות האיפה ואיפה, שכן טיפת דם אחת של ילד פלסטיני יקרה יותר עבורנו מכל דבר אחר בעולם הזה. ברצוני להפנות את דבריי לבני עמנו בכלל ולאהובים ברצועת עזה בפרט.  

 

הוי היקרים, המחזיקים מעמד ובעלי הסבלנות, כאבכם הוא כאבנו והכאב של העם שלנו באשר הוא. סבלכם ומה שעובר עליכם היום חופרים פצע עמוק בלבנו, וכל טיפת דם וכל שהיד הנופל מכאיבים לנו עמוק בנפשנו, ואין בכוחן של מילים לתאר את תחושתנו, ואת מה שליבנו חש כלפיכם. פצעכם הוא הפצע שלנו והזעם הרב שבנו. בשום אופן לא נשכח ולא נסלח. העם שלנו לא יכרע ברך אלא לאללה, אף אחד בעולם לא יחיה בביטחון וביציבות כל זמן שילדי עזה, ירושלים, הגדה והילדים הפלסטינים באשר הם, לא יחיו בביטחון וביציבות.

 

הלל וחיי נצח לשהידים ברי הלבב שלנו. ניצחון, אם ירצה אללה, לאמת, לצדק ולרצון עמנו אשר שילם מחיר גבוה ביותר למען חירותו ועצמאותו. ההרג וההרס לא יפחידו אותנו. אנו עתידים לבנות מחדש את שהרסה התוקפנות ולחבוש את פצעינו כאשר יגיע היום הדבר הבלתי נמנע שבו ננצח, ודגלי ירושלים יתנפנפו גבוה מעל אל-אקצא וכנסית הקבר בירושלים בירת מדינת פלסטין העצמאית אם ירצה אללה."[2].     

 

ההנהגה הפלסטינית: "עמידה לצד עזה והתנגדות האמיצה ונגד צבא התוקפנות ופשעיו"

בהודעת ההנהגה הפלסטינית נכתב: "ההנהגה הפלסטינית, בראשות מחמוד עבאס, ערכה הלילה ישיבת חירום כדי ללמוד על ההתפתחויות האחרונות בפעילות הלאומית במסגרת ההתמודדות עם התוקפנות הטרוריסטית הנפשעת שמבצעת ישראל נגד עמנו העומד איתן ברצועת עזה האמיצה.

 

ההנהגה שמעה את הודעת הנשיא אבו מאזן בתחילת הישיבה והביעה את הערכתה למאמצים שהוא השקיע במישור הבינלאומי והאזורי ולהתקשרויות הפלסטיניות עם הנהגת החמאס והנהגת הג'יהאד האסלאמי שהתלוו לכך. [ההנהגה] הדגישה את חשיבות המשך המאמצים הללו והמשך התיאום והפעולה המשותפת     בכל במישורים. זאת במסגרת חיזוק האחדות הלאומית הפלסטינית תחת דגל אש"פ, נציגנו הלגיטימי היחיד.

 

[ההנהגה] משבחת את העמידה האיתנה של עמנו בהתנגדות האמיצה נגד צבא הכיבוש אשר מבצע מעשי טבח ופשעים מתמשכים.

ההנהגה הדגישה כי עמנו כולו, בתוך המולדת ומחוצה לה, עומד בתקיפות לצידה של עזה ולצד עמה המקיז את דמו בכל שעה בהגנה על המולדת הפלסטינית, על זכויות העם ועל התוכנית הלאומית הפלסטינית.

 

עזה הגיבורה היא השריון המגן היום שכן היא עומדת בראש השורות כדי להגן על אדמתנו, זכויותינו ומטרותינו האיתנות והקדושות לחירות, שיבה ועצמאות.

 

ההנהגה הפלסטינית קראה לציבור עמנו לנקוט בפעילות עממית נרחבת ביותר ובאופן מתמשך כדי להביע את העמידה האיתנה לצד עזה הגיבורה והתנגדותה האמיצה ונגד צבא התוקפנות ופשעיו המתמשכים. אנו בטוחים כי עזה לא תישבר בצל התלכדות כל עמנו איתה...

 

כמו כן, ההנהגה הפלסטינית קראה להרחיב את קמפיין הסולידאריות הבינלאומי עם עזה האמיצה והעמידה האיתנה, לקרוא לכל הארגונים והגופים הבינלאומיים, לגנות את פשעי הכובשים ולפעול באינטנסיביות להעמיד את מנהיגיה ובכיריה בבתי דין בינלאומיים בשל פשעים אלו. כמו כן היא קראה לעולם כולו להתנגד לתעמולה שמפיצה ממשלת הכיבוש והתוקפנות.

עוד נאמר כי: "דרישותיה של עזה להפסקת התוקפנות והסרת המצור, על כל סוגיו, הן דרישות העם הפלסטיני כולו וזוהי המטרה שלשם הגשמתה מקדישה ההנהגה הפלסטינית את כל יכולותיה."[3]

 



[2] ופא [רש"פ], 22.7.2014

[3] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 23.7.2014

תגיות