המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מנכ"ל רשת אל-ערביה: לתת הזדמנות למו"מ הגרעיני עם איראן
26/3/2014

 

מנכ"ל רשת אל-ערביה:

ידידות בין מדינות אין משמעותה כפיפות; יש לתת הזדמנות למו"מ הגרעיני עם איראן

 

עבד אל-רחמן אל-ראשד, מנכ"ל ערוץ אל-ערביה והעורך לשעבר של היומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט, היו"ל בלונדון, פרסם מאמר לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא אובמה בסעודיה [28.3]. במאמרו טען אל-ראשד כי היחסים בין ארה"ב וסעודיה הם יחסים אסטרטגים חשובים, אולם על ארה"ב להבין כי ידידות אינה כפיפות וכי לנשיא אובמה אין זכות להכתיב לסעודיה כיצד לנהל את ענייניה.

 

בנוגע לתיק הגרעין האיראני קרא אל-ראשד  לתת הזדמנות למו"מ עם איראן בנושא הגרעין. זאת בשל הסיכוי הקטן כי במסגרת מו"מ זה תצליח ארה"ב למתן את המדיניות האיראנית. להלן תרגום עיקרי המאמר[1]:

 

"אם נשיא ארה"ב ברק אובמה לא ידחה את ביקורו המתוכנן לבירת סעודיה, יהיה זה הביקור החשוב ביותר שלו בסעודיה מאז התמנה לנשיא... השערות רבות הועלו בנוגע לנושאים [שידונו בביקור זה]: סוריה, המו"מ עם איראן בנושא הגרעין, מימון עסקת הנשק הרוסי למצרים וכו'. לעומת זאת, נאמר מעט מאוד מצד הבית הלבן [בענין זה]. סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי, דיברה בקצרה על כמה נושאים, שאולי החשוב ביותר הוא [דבריה] ש'אובמה יביע במהלך ביקורו את התחייבותו לביטחון המפרץ'. זוהי אינדיקציה לכך שהנשיא אובמה רוצה להרגיע את הסעודים שארה"ב לא תוותר על מחוייבותה ארוכת השנים לביטחון סעודיה והמפרץ, [מחוייבות] שנוצרה ע"י נשיא ארה"ב לשעבר [דוויט] אייזנהאור [1953-1961] ומוכרת כדוקטרינת אייזנהאור....[2]

 

היחסים בין סעודיה לארה"ב שהחלו מאז שנת 1933 הם כמעט [היחסים] היחידים היציבים באזור. שני הצדדים כבר התרגלו למשברים ביניהם, אשר מעמידים במבחן יחסים אלה, ולא רק בתקופתו של אובמה שמדיניותו שונה מהמגמות הסעודיות ב[סוגיות] רבות: מצרים, בחריין, סוריה ואיראן.

 

המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, הוא איש אמיץ שקיבל החלטות גדולות בענייני פנים ובענייני חוץ. מי היה מעלה בדמיונו טנקים סעודיים חוצים את גשר [המלך פהד המקשר בין סעודיה לבחריין] כדי לתמוך במשטר בבחריין. [הדבר ארע] כאשר חשה סעודיה בסכנת שינוי [המשטר] המתוכנן ע"י איראן, בצל האביב הערבי באזור? מי היה מעז... לתמוך בגנרל עבד אל-פתאח אל-סיסי ללא היסוס? מי הוא זה אשר מסוגל להתמודד עם העימות החמור ביותר שידע האזור, ב[אמצעות] תמיכה במהפכה נגד משטר בשאר אל-אסד, בעל הברית של איראן, במשך שלוש שנים ללא הפסקה ונגד הכוחות האיראנים ונגד חזבאללה? מי היה מעלה בדמיונו שנשיא [תימן לשעבר], עלי עבדאללה סאלח, יודח מהשלטון בתימן במסגרת הסכם שגיבשה סעודיה לטובת הקמת משטר עממי מתון?   

 

המציאות מלמדת כי ארה"ב - אשר יש לה מחלוקות עם סעודיה בנושאים שונים להוציא את [הנושא] התימני - צריכה להבין כי ידידות אינה כפיפות. ייתכן שאי האמון [בארה"ב] נובע מהתחושה הכללית באזור שהנשיא אובמה בחר במדיניות של התרחקות ויציאה מן האזור. לפיכך, אין לאובמה זכות להחליט במקומם של הסעודים כיצד לנהל את עניינם ולהגן על עצמם.

 

על אף המחלוקות הרבות האלה סעודיה מבינה כי היחסים עם ארה"ב הם נושא אסטרטגי ולא טקטי, שאין לזלזל בו. לגבי תיק המו"מ עם איראן בנושא הגרעין, אשר אובמה נלהב לגביו וסעודיה מטילה ספק בהצלחתו. בעניין זה -  כולם צריכים לתת הזדמנות למו"מ. סעודיה תצא מרוויחה אם ארה"ב תצליח לתקן את מדיניותה של איראן ולדחוף אותה לעבר המתינות ולוויתור על מדיניותה המיליטריסטית ושוחרת העימותים. באופן טבעי, הסיכויים אינם גדולים, אבל מי יודע, אולי אני טועה.

 

ההתעניינות של ארה"ב ביציבותה הפנימית של סעודיה היא דבר מובן, זאת בשל משקלה הרב [של סעודיה]. סעודיה הצליחה במלחמתה בטרור של אל-קאעדה והוכיחה כי היא עומדת איתן בעידן מהומות האביב הערבי וכי היא בעלת יכולת גדולה ביותר בארגון עניני הפנים של המדינה [ועשתה את כל זה] בצורה טובה יותר ממה שמעלים בדעתם אפילו ידידיה האמריקאים." 

 

 



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.3.2014

[2] דוקטרינה אותה גיבש הנשיא אייזנהאואר ב-1957 הבטיחה סיוע צבאי וכלכלי למדינות במזה"ת כדי להגן עליהן מפני "תוקפנות מזוינת גלויה של מדינה כלשהי שהקומוניזם הבינ"ל שולט בה".