המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חידוש השיח הציבורי בסעודיה סביב השאת קטינות
10/12/2013

 

חידוש השיח הציבורי בסעודיה סביב השאת קטינות

 

הקדמה

תופעת נישואי קטינות היא עניין רווח בעולם הערבי והאסלאמי בכלל המחולל, מעת לעת, סערה בתקשורת הערבית בנושא. כך קרה לאחרונה סביב המקרה של הילדה התימנייה בת ה-11, נדא אל-אהדל, שהוריה ניסו לחתנה עם גבר מבוגר. (ראו קליפ ממרי). מקרה נוסף שעורר סערה תקשורתית היה מותה של ילדה בת שמונה בתימן, שעל פי הדיווחים נישאה לגבר בשנות הארבעים ונפטרה בליל כלולותיה.[1]

 

גם בסעודיה רווחת תופעת נישואי קטינות.[2] נושא זה עלה שוב לדיון ציבורי במדינה בעקבות מקרה של תלמידה בת עשר, שאביה כפה עליה להינשא לגבר מבוגר. פרשה זו נחשפה בתקשורת הסעודית לאחר שהתלמידה סבלה מתשישות ופונתה לבית חולים ע"י מנהלת ביה"ס שדיווחה על המקרה למשטרה. אבי הילדה ובעלה טענו, להגנתם, כי היא מבוגרת יותר מכפי שדווח.[3]  בעקבות המקרה, התפרסמו בעיתונות הסעודית הממסדית מאמרי ביקורת שגינו את התופעה וקראו לחוקק חוק שיקבע גיל מינימאלי לנישואים ושיאסור נישואי קטינות.  

 

יצוין כי מזה זמן רב דורשת האגודה לזכויות האדם בסעודיה לצמצם את מימדי התופעה, וקוראת לשלטונות  להגביל בחקיקה את גיל הנישואים, קריאה ששותפים לה אינטלקטואלים סעודיים רבים. לאחרונה אף הפנו 14 פעילות זכויות אדם סעודיות לחברות מועצת השורא עצומה שדרשה לקדם זכויות נשים, בין השאר, באמצעות קביעת גיל מינימאלי לנישואים ופרסום חוק שיאסור נישואי קטינות.[4]

 

להלן מאמרים אחדים שהתפרסמו לאחרונה בנושא בעיתונות הסעודית הממסדית:

 

השאת קטינות מעידה על נחשלות ובורות

במאמר ביומון הסעודי אל-יום טענה בעלת הטור אמל אל-טעימי, כי תופעת השאת הקטינות בעולם הערבי היא תוצר של בורות ונחשלות. אל-טעימי כתבה: "העובדה שבזירה הציבורית בעולם הערבי קיים נושא כמו נישואי קטינות, מלמדת שאנו לא מתקדמים אלא חוזרים אחורה, אל קיני הבורות השכלית. הנערות וילדיהן שילמו את מחיר הטינופת השכלית הזאת אשר דחפה אנשים לחתן נערה שעוד לא הגיעה לגיל בגרות או שהגיעה אליו לא מכבר. הדבר מהווה נסיגה שכלית שתוצאותיה חמורות מאוד.

 

נכון שנישואים אלו הם לא תופעה חברתית, אך הם קיימים אף אם במידה מועטה... נושא זה מחזירנו עשרות שנים אחורה. נישואים מוקדמים של קטינות חיללו את תמימותן והביאו למותן של חלק מהן. ילדה אינה יכולה לשאת את הדרישות  של חיים עם בן זוג לא מבחינה נפשית ולא מבחינה גופנית...ישנם פשעים שאותם יפסיק רק חוק מפורט, אשר יופעל ללא היסוס וללא יוצא מהכלל".[5]

 

דרוש חוק שיגביל את גיל הנישואים

במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד מתחה בעלת הטור אומימה אל-ח'מיס ביקורת על התופעה של השאת קטינות, וקראה לקבוע בחקיקה גיל מינימום לנישואים בסעודיה: "... השיח' אבן עות'ימין[6], עליו השלום, הביע תמיכה באיסור להשיא קטינות, כאשר אמר: 'דעתי בסוגיה [השאת קטינות] היא שעדיף לאסור אותה, אף אם כמה חכמי דת אמרו שלפי האג'מאע [עניין שכל חכמי הדת מסכימים עליו] מותר לאיש להשיא את בתו שטרם הגיעה לבגרות מבלי לבקש את רשותה, משום שהיא אינה מבינה מה טוב לה. לדברי אחדים מחכמי דת אלה, הדבר נוגע למי שטרם מלאו לה תשע שנים. לדעתי, מבחינת ההתנהגות הנאותה בימינו, יש לאסור על אב להשיא את בתו, עד שהיא תגיע לבגרות [ואפשר יהיה] לבקש את רשותה'.

 

היכן הקודקס לדיני משפחה [שלו היה קיים בסעודיה] היה ביכולתו לחוקק את השריעה...ולהפוך את הפתוות  האלה לחוקים שיבלמו את ההורה האכזר, ויקבעו כי הגיל המינימאלי לנישואי נערה הוא בין 16-18?... מקרי האלימות, שהגיעו [לאמצעי] התקשורת, הם רק חלק קטן וקליפה דקה המסתירה מעשים רבים המסתתרים מאחורי נורמת החרפה והשתיקה החברתית, והם ממשיכים להתבצע כנגד הקטינות וכנגד אלו אשר אין להם יכולת ולא וכוח...".[7]

 

על כל מוסדות המדינה להיאבק בתופעה

בעלת הטור הסעודית, מהא עקיל, דחתה את כל הצידוקים הדתיים והחברתיים לתופעה של נישואי קטינות וקראה למדינה להיאבק בה באמצעות חקיקת חוק שיגביל את גיל הנישואים. במאמר ביומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט כתבה עקיל: "... נישואי קטינות היא תופעה המקובלת בקרב חלק לא מבוטל בחברה הערבית, המוסלמית ובמפרץ. אולם ההבדל הוא שבמדינות המפרץ יש המצדיקים אותה על יסוד דתי, בעוד שבחברות האחרות הסיבה העיקרית [לכך] היא עוני ומנהגים.

 

הצידוק הדתי [לתופעה] נשען על כך שהנביא מוחמד, עליו השלום, נישא לעאישה כשהייתה בת תשע... [אולם], חכמי דת רבים המליצו להימנע מנישואי קטינות, ביניהם [המופתי] השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח'... שהזהיר את האבות ואת האפוטרופוסים שלא להשיא את בנותיהם הקטנות, בפרט לגברים מבוגרים שהפרש הגיל ביניהם הוא בין חמישים לשישים שנה, בשביל כסף... כמו כן, חבר מועצת חכמי הדת הבכירים, השיח' עבדאללה אל-מוניע, התנגד להשוואה בין נישואי עאישה לנביא מוחמד... כשאמר: 'לא ניתן להשוות את נישואי הילדים [כלומר, הקטינות] כיום לנישואי עאישה, בשל השוני בנסיבות וברוח התקופה'...

 

יש המספקים תירוצים לתופעת נישואי קטינות בכך שנישואים אלה נועדו להגן עליהן, אולם אנו עדים כי חסרונותיהם רבים מיתרונותיהם. מחקרים הוכיחו כי נישואים בגיל צעיר מסכנים את בריאות הילדה ואת חייה. לפי הנתונים, ככל שהילדה צעירה יותר, גדלה הסבירות שהיא תמות עקב בעיות במהלך ההיריון והלידה... שכן הנישואים הופכים את גוף הילדה למותש, בפרט משום שהתפתחותה לא תמה ושהיא חסרת ידע [בכל הנוגע לחיי הנישואים]... זכותה של הילדה שיבקשו ממנה רשות לפני שמחתנים אותה, אולם אין זה הגיוני להתחשב בדעתה של קטינה בנוגע לנישואים, כשהיא אינה מבינה כלל את משמעות המילה. לפיכך, נישואים שכאלה הם בטלים. כמו כן, כשירותה של הילדה [לנישואים] אינה יכולה להיבחן אלא רק בתום התפתחותה הגופנית השונה מילדה אחת לאחרת.

 

לפיכך, בהתחשב בשיקולים 'הדתיים' והחברתיים, יש להיאבק בתופעת נישואי קטינות, משום שיש בה הפרה של זכויות הילדה. נישואים מוקדמים משפיעים [לרעה] על בריאותה הפיזית והנפשית של הילדה, על [יכולתה] לרכוש השכלה, על חייה החברתיים ועל התפתחותה הטבעית החל משלב הילדות, עבור בגיל ההתבגרות ועד לבגרות מלאה. כאן מגיע תפקיד המוסדות החברתיים, האזרחיים, הממשלתיים והדתיים, ליידע את הילדה ואת האישה לגבי זכויותיהן, לייעץ למשפחות של הילדות וגם לתת תמיכה חומרית למשפחות עניות שייתכן כי הן רואות בהשאת בנותיהן הקטנות היפטרות מחלק מהנטל הכלכלי.

 

[כמו כן], על המדינה לחוקק חוק שיקבע גיל [מינימאלי] לנישואים במסגרת השריעה, כדי להגן על הילדה מפני חולי נפש, ויש ראיות הלכתיות ומדעיות רבות שניתן להישען עליהן. על המדינה לכבד את 'ההסכם הבינ"ל לזכויות הילד' שהיא הצטרפה אליו בשנת 1989, ואת 'הסכם זכויות הילד באסלאם' שפרסם 'ארגון הוועידה האסלאמית' ('ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי' כיום) בשנת 2004 ואשר נועד להגן על הילד מפני מעשים ומנהגים פוגעים מבחינה רפואית, חברתית או תרבותית, ומפני ניצול על כל סוגיו, בפרט ניצול מיני... המדינות החברות ב'ארגון הוועידה האסלאמית', גיבשו בשנת 2008 תכנית עבודה של הארגון למען נשיאת אחריות כלפי נשים, אשר קובעת כי יש 'לאסור נישואים מוקדמים או נישואים בכפייה, וזאת באמצעות נקיטת כל האמצעים האפשריים'."[8]      

 

נשים בסעודיה נתונות להכנעה ולאפליה גזעית

בעלת הטור האלה אל-קחטאני התייחסה גם היא לנושא השאת קטינות בעקבות אותו מקרה, וכתבה ביומון הסעודי הממסדי אל-שרק: "נישואי קטינות נחשבים לאחד הפשעים ההומניטאריים החמורים ביותר הנכפים על האישה מאז קטנותה, ואשר לא נפסק עד ימינו. נגד האישה ננקטים צעדי הכנעה הדומה לשעבוד, לסחר ולמכירתה בשם הנישואים...

 

על אף ששיעור הנשים בסעודיה מהווה מחצית ממניין התושבים, הן אינן ניצלות מן העקשנות של הגופים הנותנים שירותים לאזרח ואשר לא חידשו את חוקיהם כך שיכירו בהן כאדם בעל יכולת מלאה, במיוחד לאחר שהגיעו לבגרות. אדרבא, [גורמים אלה] מפעילים נגד [הנשים] אפליה גזעית מבישה המתבטאת בסדרת חוקים אקראיים ובלתי הגיוניים הכופים עליהן חיים מוגבלים וענישה לכל חייהן על פשע שהן לא ביצעו.

 

עד עכשיו הגורמים המשפטיים לא הגדירו גיל מינימאלי לנישואים ולא פורסם חוק האוסר נישואי קטינות ומגדיר זאת כעבירה פלילית. [מבחינתם הילדה] הופכת בן לילה לבוגרת מספיק כדי להתחתן, וכאשר היא מבצעת פשע, היא נענשת כאדם בוגר... זאת בטרם ניתנה לה זכות להנפיק תעודת זהות משפחתית המכירה רשמית בקשר שלה לילדיה ומעניקה לה סמכויות שיבטיחו לה לנהל את ענייניהם בחוגים הממשלתיים, בבתי הספר או לנסוע איתם. החוק שולל [מהנשים] זכות זו ונותן אותה לגבר...

 

במקרה שאין גבר, לאישה אסור גם לרשום את הפטירה של בעלה או של אחד מקרוביה, והמערכת מתעקשת להסתפק בבנה גם אם הוא לא הגיע לגיל בגרות..  זוהי השפלה כואבת והתעלמות מוחלטת מתפקידה [של האישה] וממקומה הראשי במשפחה ובחברה. אם אין [לאישה] בן או ילד, עליה לפנות לראש הכפר או לשיח' של השבט כדי שיעשה זאת, כאילו שהיא רוח רפאים חסרת קיום!...".[9]

 

 




[1] אל-חיאת (לונדון), 13.9.2013

[2] ראו דוח ממרי: הביקורת בסעודיה על השאת קטינות; ודוח ממרי: המאבק סעודיה ומצרים נגד השאת קטינות

[3] סבק (סעודיה), 3.10.2013

[4] אל-חיאת (לונדון), 7.11.2013. על פעילותן של חברות מועצת השורא למען קידום זכויות נשים ראו דוח ממרי

[5] אל-יום (סעודיה), 10.10.2013

[6] השיח' מוחמד אבן צאלח אל-עת'ימין (2001-1929) היה חכם דת מוסלמי סוני בולט ביותר של המחצית השנייה של המאה ה-20 ובעל השפעה רה על התנועה הסלפית. הוא שימש חבר במועצת חכמי הדת הבכירים – המוסד הדתי הרשמי בסעודיה, מרצה בפקולטה לשריעה באונ' האסלאמית ע"ש האמאם מוחמד בן סעוד באל-קסים ואמאם ודרשן במסגד הגדול בעיר עוניזה. www.ar.islamway.net/scholar/50  וגם ויקיפדיה באנגלית.

[7] אל-ריאד (סעודיה), 9.10.2013. ב-26 באוגוסט 2013 אישרה ממשלת סעודיה את חוק "ההגנה מפני פגיעה" שמטרתו למנוע לאלימות במשפחה על כל סוגיה: פיזית, נפשית ומילולית. החוק קובע כי במקרה שאדם נחשף לאלימות במשפחה, יש לספק עבורו מקלט וסיוע רפואי ונפשי נדרש וכן לנקוט צעדי ענישה נגד הפוגע. סעיפי החוק אינם מתייחסים לנישואי קטינות, אולם תופעה זו נחשבת בעיני רבים בסעודיה לסוג של אלימות בתוך המשפחה בשל הנזק הפיזי והנפשי הנגרם לקטינות הנישאות. במאמר זה, טוענת הכותבת כי היה מצופה שחוק זה ימנע גם נישואי קטינות, אולם בשל היעדר תקנון יישום של החוק, לדבריה, חוק זה הוא חסר כל השפעה. לחוק המלא ראו

[8] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.10.2013

[9] אל-שרק (סעודיה), 9.10.2013