המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חידוש הקמפיין למען נהיגת נשים בסעודיה
24/10/2013


חידוש הקמפיין למען נהיגת נשים בסעודיה

 

מאת י. אדמון*

 

הקדמה

מזה שנים מתנהל בסעודיה דיון ציבורי סביב האיסור על נהיגת נשים במדינה.[1] איסור זה נשען על פתוא שפורסמה באוקטובר 1990 על-ידי אגודת חכמי הדת הבכיריםהמוסד הדתי הרשמי במדינה, הקובעת כי נהיגת נשים אסורה וכי אישה שתימצא נוהגת ברכב תיענש. בעקבות הפתוא פרסם משרד הפנים הסעודי החלטה רשמית האוסרת נהיגת נשים. ואכן, רישיונות נהיגה בממלכה ניתנים רק לגברים ואישה הנתפסת נוהגת נקנסת או נעצרת, כפי שכבר קרה כמה פעמים בעבר.[2] לאחרונה הודיע דובר משרד התחבורה במזרח המדינה כי אישה שתיתפס נוהגת בלי רישיון, תירשם עבירת תנועה לה ולאפוטרופוס שלה או לאדם שאפשר לה לנהוג. לדבריו, גם אם לאישה יש רישיון נהיגה לא סעודי הוא אינו תקף בסעודיה.[3]

 

עם זאת, לאחרונה הולכות וגוברות הקריאות להתיר נהיגת נשים, בעיקר מצד פעילות נשים סעודיות, הנוקטות צעדי מחאה ומובילות קמפיינים בנושא זה:

 

ב-21 בספטמבר 2013 השיקו פעילות נשים סעודיות, ובראשן אימאן אל-נפג'אן, קמפיין אינטרנטי תחת  הסיסמא: "נהיגת האישה ברכב- בחירה ולא כפייה". בגילוי הדעת של הקמפיין, שזכה בתוך שבוע ליותר מ-12,000 חתימות, קראו הפעילות להכיר בזכותן של הנשים לנהוג, בהסבירן כי אין כל מניעה הלכתית לכך וכי הצידוקים לאיסור נובעים אך ורק ממסורות וממנהגים. יוזמת הקמפיין, אימאן אל-נפג'אן, קראה לנשים בממלכה לנהוג ב-26.10.13. [4] אל-נפג'אן, אף העלתה לערוץ שלה ביוטיוב סרטונים של נשים סעודיות הנוהגות ברכב. הקמפיין זכה לתמיכה בטוויטר ונפתח האשטאג בשם "נהיגת ה-26 באוקטובר", שבו פורסמו תגובות תמיכה וסרטונים של נשים סעודיות נוהגות ברכב בסעודיה.[5] בעקבות הקמפיין התפרסמו בעיתונות הסעודית עשרות מאמרים בנושא, כשרובם המוחלט הביע תמיכה בזכות הנשים לנהוג. ב-30 בספטמבר דווח כי אתר האינטרנט של הקמפיין נחסם.[6]

 

במקביל, ולראשונה בסעודיה, גלש המאבק למען נהיגת נשים גם לתוך כותלי מועצת השורא. ב-10בספטמבר 2013 שלחו למועצת השורא 14 נשות עסקים, אקדמאיות ופעילות זכויות אדם סעודיות מכתב בו דרשו שהמועצה תדון בבעיות בהן נתקלות נשים בממלכה, ובכלל זה נהיגת נשים.[7] בישיבת מועצת השורא ב-8 באוקטובר 2013, הציגו שלוש חברות המועצה מחקר שערכו על נהיגת נשים הקובע כי הסוגיה מותרת מבחינה הלכתית וחוקתית, ואף דרשו להעלות את הנושא לדיון במועצת השורא, אולם בקשתן זו נדחתה.[8]

 

ראוי לציין כי בקרב הממסד הדתי הדעות חלוקות בנוגע לנהיגת נשים, וגם יחסה של משטרת הדת הסעודית כלפי הנושא אינו ברור דיו. לאחר דיווחים אחדים לפיהם משטרת הדת הודיעה כי היא לא תעצור נשים שינהגו, כארבעה ימים לפני קמפיין ה-26 באוקטובר התייצבו כ-200 אנשי דת העובדים במשטרת הדת מחוץ ללשכת המלך, כדי להביע מחאה על הקמפיין. דבר זה מציב את המלך עבדאללה בפני קונפליקט בין הדרישות החברתיות להתיר נהיגת נשים לבין התנגדותו של הממסד הדתי לכך.

 

כאמור, אין זה הקמפיין הראשון שמנהלות נשים בסעודה למען זכותן לנהוג: בנובמבר 1990 נעצרו 47 נשים סעודיות שנהגו במחאה על הפתוא האוסרת נהיגת נשים[9]; בשנת 2008 הוזהרה פעילת זכויות הנשים הסעודית, וג'יהה אל-חוידר, לאחר שצילמה עצמה נוהגת ברחבי סעודיה[10];  ב-17 ביוני 2011 הובילה פעילת הנשים הסעודית, מנאל אל-שריף, קמפיין דומה, שכלל עצומה שנמסרה למלך עבדאללה ובה 3,500 חתימות בעד נהיגת נשים. במקביל, פתחה אל-שריף באותו יום קמפיין בפייסבוק שסיסמתו "ב-17 ביוני 2011 אנהג ברכבי בעצמי", כאשר היא ופעילות נוספות צילמו עצמן כשהן נוהגות והעלו את הצילום ליוטיוב. בעקבות פעילותן, הן נעצרו ושוחררו לאחר שהבטיחו לא לנהוג בשנית.[11] קמפיין זה של אל-שריף נחשב לקמפיין נהיגת הנשים הגדול ביותר בממלכה.

מסמך זה יסקר את הקמפיין האחרון לנהיגת נשים במדינה, את הוויכוח בנושא במועצת השורא ובממסד הדתי וכן את ההתייחסויות אליו בעיתונות הסעודית הממסדית.

קמפיין קורא לנשים לנהוג ב-26.10.13 ; פעילות נשים: חצינו את מחסום הפחד

יוזמת הקמפיין, אימאן אל-נפג'אן, הביעה תקווה שהנשים הסעודיות תצאנה בהמוניהן לנהוג ב-26 באוקטובר. לדבריה, ביום זה יבטאו הנשים הסעודיות את רצונן.[12] הפעילה הסעודית, נסימה אל-סאדה, הודיעה כי היא ועוד כעשרים פעילות מתכננות לנהוג ב-26 באוקטובר במזרח המדינה.[13] הפעילה נג'לאא חרירי, אמרה כי הקמפיין מוכיח שהחברה הסעודית בשלה לרעיון ומסכימה לו, אך היא ממתינה להזדמנות מתאימה כדי ליישמו. לדבריה, בכירים במשרד התחבורה ובמשטרת הדת הצהירו כי עובדיהם לא יעמדו בפני נשים נוהגות, ולכן קראה לבכירים אלה לוודא שעובדי השטח לא יתעמתו עם הנשים הנוהגות.[14] 

 

לוגו הקמפיין: "נהיגת אישה ברכב – בחירה ולא כפייה":[15]

 

 

הקמפיין זכה לתמיכה רבה בטוויטר, הן מצד פעילות נשים מוכרות והן מצד אזרחים - נשים וגברים – כאחד.

פעילת הנשים הסעודית מנאל אל-שריף כתבה בטוויטר שלה: "הבשורה הרעה: אתר האינטרנט 'נהיגת ה-26 באוקטובר' נחסם ביום שבת שעבר; הבשורה הטובה: חסימת האתר משמעותה הכרה בהשפעה שיש לקמפיין לאחר שמספר החתימות [על גילוי הדעת] הגיע ליותר מ-12 אלף":[16]

 

 

 

פעילת הנשים הסעודית הליבראלית, פוזיה אל-בכר צייצה בטוויטר: "אני תומכת בקמפיין נהיגת האישה הסעודית ברכב, שכן זוהי זכות שצריך לאפשר [לנשים] לבחור בה, ומי שאינה מעוניינת בכך זוהי גם זכותה המלאה":[17]

 

 

 

תומכי הקמפיין פתחו חשבון בטוויטר שסיסמתו: "כן לנהיגה" [Yes2Drive]ו [18]

 

 

עוד בטוויטר: "התנגדי והתקוממי לפני שתושמדי בוודאות"[19]

 

 

תומכת קמפיין: "מרוצה מכך שאחותי [תנהג]"[20]  "נמאס לי לעבוד כנהג של שש אחיותיי"[21]

    

על אף שהקמפיין קורא לנשים לנהוג ב-26 באוקטובר, נראה כי כמה נשים סעודיות החליטו לנהוג עוד לפני התאריך המיועד. כמה נשים סעודיות צילמו את עצמן נוהגות והעלו את הסרטונים לאתר יוטיוב.

ראו קליפ ממרי:

 

 

 הפעילה עזיזה אל-יוסוף, אמרה כי העובדה שנשים החלו לנהוג עוד לפני קמפיין ה-26 באוקטובר, מעידה על נחישותן ועל חציית מחסום הפחד.[22]

 

יצוין כי לא פעם דווח על מקרים שבהם נשים סעודיות, חלקן הוציאו רישיון נהיגה מחו"ל וחלקן ללא רישיון כלל, נהגו בעצמן בשל צרכים דחופים שחייבו אותן לנהוג בהיעדר הבעל או נהג המשפחה. בינואר 2010 דווח על אירוע יוצא דופן שבו הנערה הסעודית בת ה-15, מלאכ פואז אל-מוטירי, חילצה בעזרת ג'יפ את אביה, אחיה ושמונה משפחות נוספות מטביעה בשיטפונות שפקדו את העיר ג'דה באותה שנה. המקרה זכה לחשיפה תקשורתית גדולה שחידשה את הדיון הציבורי במדינה סביב נהיגת נשים.[23] 

 

הנערה הסעודית אל-מוטירי[24]

 

מחלוקת הלכתית בקרב הממסד הדתי כלפי הסוגיה

בתוך הממסד הדתי בסעודיה יש מחלוקת הלכתית סביב נושא נהיגת נשים במדינה: מחד, ישנם אנשי דת התומכים בקידום הנושא, ומנגד אנשי דת המתנגדים לכך בתוקף בטענה שהדבר יגרום לדברים נפסדים, כגון חשיפת פני האישה או שנהגות יבואו במגע עם גברים. בתגובה לחידוש הדיון הציבורי על נהיגת נשים אמר מנכ"ל משטרת הדת, השיח' עבד אל-לטיף אאל אל-שיח', כי השריעה אינה אוסרת על האישה לנהוג, אולם אין בסמכותו לשנות את המדיניות הסעודית בעניין זה. לדבריו, מאז שהוא מונה לתפקידו לפני כשנה, ארגונו לא עצר נשים שנראו נוהגות. עם זאת, הכחיש אל-שיח' דיווחים לפיהם ארגונו הנחה לאחרונה את עובדיו לא לעצור נשים נוהגות.[25]

 

עובדי משטרת הדת מוחים על הקמפיין

בניגוד לדברי ראש משטרת הדת על כך שנהיגת נשים אינה עומדת בסתירה לשריעה, ב-22.10.13, כארבעה ימים לפני קמפיין ה-26 באוקטובר, התאספו כ-200 שיח'ים ותועמלנים עובדי משטרת הדת, מחוץ ללשכת המלך בג'דה במטרה להביע את התנגדותם לקמפיין.[26]  אחד מהם, השיח' עבד אל-רחמן אל-מחמוד, אמר: "באנו לכאן בשל עניינים רבים, בראשם התנגדות להתמערבות ובפרט להתמערבות האישה ולדרישת זכויות שונות".[27]

 

השיח'ים שהתקהלו מחוץ ללשכת המלך בג'דה[28]

 

השיח'  הסעודי, נאסר בן סלימאן אל-עמר שהיה אף הוא בין אלה שהגיעו ללשכת המלך אמר: "באנו אל השליט כדי להבהיר את חומרת השלב הזה. שכן, אם בעלי הקנוניה של נהיגת האישה ברכב, רוצים להיכנס לבתים מאחור, הרי שהשיח'ים רוצים להיכנס לבתים מהדלת." [כלומר, אם יוזמות הקמפיין לנהיגת נשים מנסות להשיג את מטרתן בדרך עקיפה ולא דרך המוסדות הרשמיים, אנו בניגוד אליהן עושים זאת כפי שצריך לעשות, דרך המוסדות הרשמיים]. אל-עמר הוסיף: "השיח'ים באו מרחבי הממלכה להיפגש עם השליט ועם הבכירים, כדי להבהיר את הסכנה העומדת בפני המדינה...".[29]  

 

תגובה יוצאת דופן במיוחד נגד קמפיין ה-26 באוקטובר השמיע איש הדת הסעודי הבכיר והיועץ המשפטי, סאלח אל-לחידאן. בראיון ליומון האלקטרוני הסעודי, סבק, קרא אל-לחידאן לפעילות הסעודיות שהשיקו את הקמפיין, לבחון את העניין באופן מציאותי, משום שיהיו לו השלכות שליליות. לדבריו, נהיגת נשים "משפיעה ישירות על השחלות וגורמת לדחיפת האגן מעלה, ולכן מרבית אלה הנוהגות במכוניות באופן מתמשך, יולדות תינוקות בעלי סוג של מום קליני...".[30]  ראו קליפ ממרי

 

 

 

שיח' סעודי: הקמפיין יצליח להשיג את מטרתו

לעומת זאת, האמאם לשעבר של המסגד במכה, השיח' עאדל אל-כלבאני, כתב בחשבון שלו בטוויטר כי הוא מאמין שהפעילות הסעודיות יצליחו לשבור את החומה שבנו שיח'ים בשנים האחרונות באמצעות פתוות האוסרות נהיגת נשים: [31]    

 

 

תמיכה בולטת במיוחד בנהיגת נשים השמיע בעבר גם השיח' אחמד בן עבד אל-עזיז אבן באז, בעקבות המקרה של הנערה המחלצת מלאכ אל-מוטירי. אחמד אבן באז, שהוא בנו של המופתי הסעודי לשעבר, השיח' עבד אל-עזיז אבן באז [1999-1912], שפרסם ב-1990 את הפתוא האוסרת נהיגת נשים, טען כי חופש תנועה היא זכות שהאסלאם העניק לאישה, וכי הפתוא של אביו אינה אקטואלית עוד.[32]

 

בעלי טורים סעודיים: הגיע הזמן להתיר נהיגת נשים

חידוש הקמפיין לנהיגת נשים במדינה ובמיוחד דבריו של השיח' אל-לחידאן עוררו מחדש את הדיון הציבורי סביב הסוגיה. בעיתונות הסעודית הממסדית פורסמו מאמרים רבים המותחים ביקורת על דברי אל-לחידאן תוך הדגשת התועלת שתביא נהיגת נשים למשפחה ולחברה הסעודית. גם ברשת החברתית טוויטר נתקלו דברי אל-לחיאן בביקורת ובהערות ציניות. היומון הסעודי הממסדי אל-מדינה התייחס לסוגיה בסקר שפרסם על עמדותיהם של קוראים סעודיים בעד ונגד נהיגת נשים.[33]  לצד זאת, הופיעו כמה מאמרים המסתייגים ממתן היתר לנהיגת נשים, בטענה שהחברה הסעודית טרם בשלה לכך.

 

דברי אל-לחידאן - בורות שכלית ורפואית

במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן טענה בעלת הטור הסעודית הליבראלית, חלימה מוט'פר, כי דברי אל-לחידאן מעידים על בורות שכלית ורפואית וכי יש הכרח בנהיגת נשים כיום: "אינני מאמינה שאני כותבת מאמר על הנושא הזה בשנת 2013. למרות כל הניסיון העולמי בנהיגת האישה במכונית מאז המצאתה, ועד שהאישה הפכה לטייסת ולרב חובלת, ולמרות ניסיונן של מיליארדי נשים בנהיגה במכונית והתפתחות המדע והמחקרים הרפואיים, יוצא אלינו אחד השיח'ים ומציג את דעתו [שיש] למנוע נהיגת נשים במכונית בסעודיה... תוך שהוא מנמק זאת בדעה רפואית לפיה [הנהיגה] משפיעה על השחלות שלהן, ולא רק זאת... [אלא הנהיגה אף] דוחפת את אגן הירכיים שלהן מעלה... איך פעולת הישיבה על מושב המכונית דוחפת את אגן הירכיים כלפי מעלה? אם היה זה כך, אז מדוע ישיבתה של האישה כנוסעת במושב במכונית מלפנים או מאחור לא דוחפת את אגן ירכיה מעלה? אם היה זה כך, האם זה אומר שיש למנוע מנשים לשבת? דמיינו שנשים יצטרכו לא לשבת לעולם כדי לשמור על השחלות ועל אגן הירכיים, כדי להוליד לסעודים כל יום אפרוחים... [בדומה לתרנגולת המטילה ביצים].

 

הבעיה האמיתית איננה דעתו [של השיח' אל-לחידאן] שנקראה באחד העיתונים, אלא התעקשותו עליה באופן שחשף את בורותו הקוגניטיבית והרפואית... סוגיית נהיגת האישה הסעודית היא עניין של זמן, שכן צורכי הזמן הכלכליים והחברתיים כופים את לחצם כיום. אפילו ה'מַחְרָמִים' [ה'מַחְרָם' הוא גבר הרשאי לשמש בן לוויה לקרובת משפחתו האסורה עליו בנישואים], שאתמול התנגדו נחרצות לנהיגת בנותיהם ונשותיהם, שואפים היום יותר ליישם החלטה זו בשל התועלת המשפחתית והכלכלית, בעידן שבו אב המשפחה אינו יכול להסיע את כולם בו זמנית, או לשלם סכומים גבוהים כדי להביא נהג ולשלם לו משכורת... הזמנים השתנו והאנשים נעשו מודעים יותר לאינטרסים שלהם ולא ינהגו בסבלנות כלפי מי שיחשוב אותם לטיפשים. הניחו ל'שחלות' של הסעודיות ול'אגן הירכיים' שלהן, הן יודעות את ענייניהן טוב יותר מכם".[34]

 

תגובה בטוויטר לדברי אל-לחידאן: "אלו המתנגדים לנהיגת האישה ברכב נכשלו אפילו בהוכחת עמדתם והחלו לדבר על עניינים שהם בורים לגביהם והמציאו לנו את תיאורית השחלות המטופשת":[35]

 

 

נהיגת נשים תועיל למשפחה ולחברה הסעודית

בעל הטור הסעודי, מוחמד אל-סקא, טען במאמר ביומון הסעודי אל-אקתצאדיה, כי נהיגת נשים תועיל רבות למשפחה ולחברה הסעודית ותאפשר למדינה לוותר על העסקתם של עובדים זרים כנהגים: "ישנה מחלוקת ארוכה בין התומכים לבין המתנגדים לנהיגת האישה במכונית. עמדת המתנגדים היא [שנהיגת נשים] תהווה פתח להתפשטות ההטרדות של נשים ולסטייה מדרך הישר, בעוד שהתומכים חושבים שבמצב הנוכחי ישנו גם איסור גדול משום שהאישה נוסעת עם נהג המשפחה או נהג המונית שהוא גבר זר עבורה, ואילו יכולה הייתה לנסוע לבדה, היא הייתה משרתת את עצמה ואת ילדיה והולכת לעבודה מבלי להיחשף לאיסור הזה... יש בלבול ברור בין המנהגים, המסורות והדת בסוגיה זו. נשים מוסלמיות נוהגות במכוניות בעולם כולו ועלינו לשקול את הדברים בצורה נכונה ולא לסגור את הדלת בפני התועלת הרבה [שעשויה להיות לנהיגת נשים] רק בשל הספק שעלול לקרות דבר אסור [מבחינה הלכתית]. האיסור על נהיגת נשים בסעודיה הופך חלק גדול מהנשים למובטלות בשל אי יכולתן לנסוע לעבודה או אפילו לחפש עבודה. נהיגת האישה במכונית תועיל מאוד למשפחה ולחברה והמדינה תוכל להיפטר מחלק מהעובדים הזרים. נהיגת האישה הסעודית היא שאלה של זמן, לא פחות ולא יותר".[36]

 

לאיסור נהיגת נשים מחיר כבד למדינה

מנכ"ל אל-ערביה עבד אל-רחמן אל-ראשד, טען במאמרו ביומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט היו"ל בלונדון, כי המחיר שמשלמות הממשלה והחברה הסעודית בשל איסור נהיגת נשים, רק עולה עם הזמן: "... נהיגת האישה ברכב היא מערכה ישנה שנדחתה מאז שנות השישים, אולי בתקווה שיגיע הזמן המתאים לאפשר אותה, או שתופיע מכונית אלקטרונית ללא נהג ואז המדינה תינצל מעימות. עם הזמן, הבעיה גדלה ולא קטנה, שכן הקרע בחברה גדל וכך גם המחיר שמשלמות הממשלה והחברה בשל האיסור. מיליון זרים המיובאים [מחו"ל] כדי להסיע נשים הפכו את סעודיה למדינה הגדולה בעולם של נהגים, ובעלת שיעור הנשים המובטלות הגבוה בעולם! בין אם תענה הממשלה הסעודית על המלצותיהן של שלוש [חברות השורא] או לא, נהיגת נשים הפכה לסוגיה גדולה... מחיר ההימנעות ממתן זכות זו של האישה הולך ועולה מבחינה כלכלית ומדינית. הממשלה [הסעודית] שולחת עשרות אלפי צעירות ללמוד באוניברסיטאות גדולות בחו"ל, כמו הרווארד וקיימברידג', ואחר כך היא מונעת מהן לנהוג בתוך המדינה! זאת תמונה לא הגיונית."[37]    

 

המסתייגים מנהיגת נשים: החברה הסעודית טרם בשלה לכך

לעומת המאמרים הרבים בשבח נהיגת נשים, התפרסמו בעיתונות הסעודית הממסדית גם מאמרים אחדים שהסתייגו ממתן היתר לנשים לנהוג בטענה שהחברה הסעודית איננה בשלה לכך, בשל ההפרדה המגדרית. במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד טען בעל הטור עבדאללה באח'שוין כי יש להסדיר עניינים ארגוניים רבים טרם נהיגת נשים: "אעיז ואומר שאני נגד נהיגת האישה ברכב... ראשית, אין מנוס מכך שלמשרד הפנים יהיה מנגנון שלם של נשים למטרה זו... שכן כיצד יש לצלם את האישה [לרישיון הנהיגה], מי יעשה זאת ומי יסיים את כל צעדי הנפקת זהותה... כך גם לגבי השאלה מי יבחן את האישה כדי להנפיק [לה] רישיון נהיגה, או שנסתפק בכך שהבנות או הנשים שקיבלו רישיון נהיגה מחוץ לממלכה הן אלו שינהגו במכוניות. במקרים של תאונות דרכים ועבירות, מי יבצע את המעקב, החקירה וכו'? האם על משרד הפנים להקים מנגנון נשים מקביל למנגנון הגברי, וכמה זה יעלה, החל מההכשרה ועד להתחלת הביצוע... [כמו כן], היכן תוכל האישה לנהוג ומתי, שכן לא ניתן לתת לה לנהוג בכל מקום ובכל זמן, משום שאנו זקוקים למנגנון מעקב וחקירה...".[38]

 

במאמר ביומון אל-ג'זירה כתב בעל הטור ח'אלד אבראהים אל-חג'י: "...נהיגת האישה ברכב היא סוגיה הנתונה בוויכוח גדול וזקוקה לגיבוש דעת הקהל ולהסכמה רחבה טרם אישורה בחברה. בעבר הצהיר האמיר נאיף [שר הפנים הסעודי בשנים 1975-2012] כי הסוגיה היא 'עניין חברתי שהחברה תחליט לגביו'. להסכמה בדעת [הקהל בנושא] יש כוח והשפעה על הסוגיה השנויה במחלוקת, ועדיף שמובילי דעת הקהל יבצעו משימה זו בשל מהימנותם ומשום שדבריהם נופלים על אוזן קשבת בחוגי החברה. הכשרת החברה, גברים ונשים, טרם ישיבת האישה מאחורי ההגה מוטלת על מנהיגי הדעה. מוטלת עליהם גם האחריות לגבש את המגמה האידיאולוגית הציבורית ולהביא למודעות הציבור כי מדובר בסוגיה חברתית ולא דתית".[39] 

 

חברות במועצת השורא דורשות להתיר נהיגת נשים

בעבר נעשו ניסיונות להעלות את נושא נהיגת נשים לדיון במועצת השורא, אולם הוא נדחה שוב ושוב ומעולם לא זכה להתייחסות ממשית. ב-22 במאי 2005, הגישו שניים מחברי מועצת השורא, מוחמד בן עבדאללה אאל-זלפה ועבדאללה בח'ארי, המלצה שלטענתם יש לעגנה בתקנון התחבורה, לפיה נשים יהיו רשאיות לנהוג בדומה לגברים. ההמלצה, שהתייחסה לנשים שגילן מעל 35 שנה, שיותר להן לנהוג בליווי בעל או קרוב משפחה אחר, נדחתה. עתה, משמונו 30 נשים סעודיות לחברות בשורא, שחלקן כבר הצהירו לא פעם על כוונתן לקדם את הנושא במסגרת תפקידן[40], חודש הניסיון להעלותו לדיון בשורא.

 

בישיבת מועצת השורא ב-8 באוקטובר 2013 הציגו שלוש מחברות השורא, ד"ר היא אל-מוניע, ד"ר לטיפה אל-שעלאן וד"ר מונא אאל מושיט, מחקר שערכו על נהיגת נשים הבוחן את הנושא מבחינת ההלכה, החוק והתקנון, ואשר לפיו נהיגת נשים היא מותרת. בתגובה לכך אמר דובר מועצת השורא, ד"ר מוחמד בן עבדאללה אל-מהנא, כי המועצה דחתה את המלצת חברות השורא להתיר נהיגת נשים וכי היא לא תועבר לבדיקה בוועדת התחבורה של המועצה. לדבריו, ישיבת השורא מיום 8 באוקטובר 2013 דנה בדוח על התפקוד השנתי של משרד התחבורה, ובמהלך הדיון ביקשה אחת מחברות השורא לדון בנהיגת נשים, אולם בקשתה נדחתה, משום שהיא לא עולה בקנה אחד עם תקנון מועצת השורא ומשרד התחבורה איננו אחראי לנושא זה.[41] בתגובה לעניין אמר יו"ר מועצת השורא, ד"ר עבדאללה אאל אל-שיח', כי מועצת השורא לא התנגדה לזכותן של חברות השורא להמליץ לדון בנושא, אלא רק העבירה את ההמלצה לגורם הממשלתי הרלבנטי, בהתאם לסעיף 31 של תקנון השורא.[42]

 

שעה שהציגה בשורא את המחקר על נהיגת נשים, אמרה חברת השורא אל-מוניע: "כולנו יודעים כי אין ראיה הלכתית או חוקית האוסרת על האישה לנהוג ברכב. שכן, הסעיף השמיני בתקנון השלטון בממלכה מדגיש את עקרון השוויון בין האנשים, ללא הבחנה בין המינים. בנוסף, הסעיף השישי בתקנון השלטון מדגיש את השמירה על הזכויות ההומניטאריות באופן מוחלט, ללא הבחנה בין אישה לגבר.[43]  אל-מוניע הוסיפה כי בתקנון התחבורה הסעודי אין ראיה האוסרת על האישה לנהוג ברכב... שהרי סעיף 36 בתקנון [התחבורה] קובע במפורש תשעה תנאים לקבלת רישיון נהיגה, והם אינם כוללים את מינו של מבקש הרישיון".[44]           

 

עוד אמרה אל-מוניע כי איסור נהיגת נשים גורם להפרת איסור הלכתי שכל חכמי הדת מסכימים עליו, המתבטא בכך שהאישה ובני משפחתה נמצאים בקרבת גבר זר, שהוא הנהג של המשפחה, דבר המנוגד לערכי החברה המוסלמית ועלול להציב את האישה וילדיה בסכנה של הטרדה מינית. כמו כן, מתחה אל-מוניע ביקורת על כך שהאישה הסעודית הגיעה כבר לדרגת שר וחברת שורא וקיבלה כמה פרסים מדעיים עולמיים, אך עדיין אסור לה לנהוג ברכב.[45]

 

חברת השורא, ד"ר ת'וריא עובייד, סגנית יו"ר הוועדה לזכויות אדם ולעצומות במועצת השורא, דחתה את הביקורת נגד הדרישה להתיר נהיגת נשים במדינה. לדבריה, "זהו עניין חברתי, כפי שאמר המלך עבדאללה [כמה פעמים בעבר] ... זהו סמל לזכות האישה להגיע למקום [כלשהו] בזמן ובביטחון... אחי אבראהים, עליו השלום, לימדני נהיגה בהיותי בת עשרים לפני שקיבלתי תואר אקדמי, וזה לא גרם לניתוק ממשפחתי או מהאחריות [שהייתה] מוטלת עליי. האישה אצלנו נוהגת ברכב במדבר ובכפר, וזה לא גורע מערכה או מכבודה העצמי... הנהיגה היא מיומנות חיונית, כמו כל מיומנות חיונית שהאישה זקוקה לה לניהול חייה ומשפחתה. אנו אוסרים על האישה לנהוג, לא משום שדתנו אוסרת זאת, אלא משום שהמסורות מכתיבות את המצב...".[46]        

 

חברת השורא ד"ר ת'וריא עובייד[47]

 

מנכ"ל אל-ערביה: הצגת הדרישה על-ידי חברות השורא – שלב חדש

ההמלצה שהגישו שלוש חברות השורא ובפרט דחייתה ע"י מועצת השורא עוררו תגובות רבות בעיתונות הסעודיות הממסדית. בעלי טורים שתמכו בהמלצה, טענו כי עתה הגיעה שעתן של חברות השורא לממש את תפקידן, תוך שהם תוקפים את החלטת מועצת השורא לדחות את ההמלצה.

 

עבד אל-רחמן אל-ראשד כתב במאמר ביומון אל-שרק אל-אוסט: "החידוש [בנושא] איננו הדרישה לתת לאישה זכות לשבת מאחורי ההגה, אלא בכך שמי שעמד ודרש זכות זו הן שלוש נשים סעודיות, חברות במועצת השורא, ולא... הכותבות מחרחרות הריב בעיתונות הסעודית... ההפתעה היא שחברות המועצה [ביקשו זאת] רשמית. זהו מימוש תפקידן הייצוגי כנשים [ותפקיד] מועצת השורא כגוף מחוקק. אנו ניצבים בסוגיה רגישה זו בפני מועצה אמיצה ונשים אמיצות...

 

כאשר המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז הכניס את הנשים למועצת השורא בתחילת השנה הנוכחית, ומינה 30 נשים בפעם אחת, כלומר 20% [מכלל חברי השורא הן נשים], ההחלטה עוררה רעש גדול בכל חוגי החברה השמרנית. אחדים חשבו שהן סתם כלות יפות, אך הן היו [מבין] החברים [הפעילים] יותר בדיונים. היום, שלוש מהן הטילו פצצה מהדהדת בהגישן בקשה לתת לאישה זכות לנהוג ברכב. העניין הפך ליותר מסתם דיון בין קומץ אינטלקטואלים. דבר זה מזכיר למדינה כי חובתה להיות מנהיגת הפיתוח, ומתוקף תפקיד זה היא עלולה לעמוד בפני גל מחאות נגד צודקות ומחאות נגד אופורטוניסטיות...".[48]        

 

ליבראלית סעודית: מאוכזבת מדחיית הדיון במועצת השורא

במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה טענה בעלת הטור הליבראלית הסעודית, סמר אל-מוקרן, כי דחיית מועצת השורא את הדרישה להתיר נהיגת נשים מוכיחה כי בשורא עדיין שוררת חשיבה שמרנית: "החשיבה השולטת במועצת השורא עדיין [תקועה] בעידן של איסור הלוויין ומצלמות הטלפונים הניידים, והיא [מועצת השורא] אינה מסוגלת להתגבר על השלב הזה, אפילו לאחר כניסת הנשים אליה… דובר מועצת השורא מיהר להצהיר שהמועצה סירבה לאמץ את ההמלצה להתיר נהיגת אישה ברכב, באותה דרך שבה נדחתה אותה המלצה שהגיש [חבר השורא לשעבר] ד"ר מוחמד אאל זלפה לפני שנים...

 

כולנו יודעים שזוהי מועצה מייעצת, אולם אין משמעות הדבר שהיא תנקוט בדרך של הדרה והמעטה בערכו של מחקר מקיף, בטענה שההמלצה [להתיר נהיגת נשים] איננה חלק ממומחיות משרד התחבורה. היה מצופה שדובר המועצה יהיה נהיר יותר וינחה אותנו למי ניתן להפנות את המחקר של חברות השורא העוסק ב[זכות] האישה לנוע ממקום למקום. תגובה זו היא אחת הסיבות לאכזבה ממועצה זו, שהיה עליה להסכים לדון במחקר אף אם הוא לא היה מוצא חן בעיני כמה מחבריה. לפחות היו נותנים לנו להרגיש [שמתייחסים] לנושאים הבוערים בחברה, אף אם לא הייתה מתקבלת החלטה לאסור או לאשר את הסוגיה. כך נקבר מחקר חברות השורא בסגנון שאינו מכבד אותן ולא את אנשי החברה..."[49]    

  

 נשים נוהגות בסעודיה[50]

         

* י. אדמון חוקרת את זירת סעודיה במכון ממרי


[2] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 29.9.2013

[3] אל-שרק (סעודיה), 23.10.2013

[6] אל-חיאת, (לונדון), 30.9.2013

[7] אל-שרק (סעודיה), 4.10.2013

[8] אל-ריאד (סעודיה), 9.10.2013; אל-וטן (סעודיה), 11.10.2013 

[9] ראו: https://www.youtube.com/watch?v=oUyYks_844I" href="https://www.youtube.com/watch?v=oUyYks_844I" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=oUyYks_844I

[12]ו www.elaph.com, 22.9.2013         

[13]ו www.elaph.com, 22.9.2013         

[14] אל-חיאת (לונדון), 9.10.2013

[16] www.twitter.com/@manal_alsharif, 1.10.2013

[22] אל-חיאת (לונדון), 30.9.2013

[23] אל-ריאד (סעודיה), 6.1.2010, וגם: ראו דוח ממרי

[24] אל-ריאד (סעודיה), 6.1.2010

[25] www.elaph.com, 22.9.2013. הדיווח לפיו משטרת הדת הזהירה את עובדיה שלא לרדוף אחר נשים נוהגות פורסם ביומון הלונדוני אל-חיאת ב-19 בספטמבר 2013.    

[26] אל-חיאת (לונדון), 23.10.2013, סבק (סעודיה), 22.10.2013

[27] סבק (סעודיה), 22.10.2013

[28] אל-חיאת (לונדון), 23.10.2013

[29] סבק (סעודיה), 23.10.2013

[30] סבק (סעודיה), 27.9.2013

[31] ו www.twitter.com/@abuabdelelah, 10.10.2013

[33] אל-מדינה (סעודיה), 6.10.2013

[34] אל-וטן (סעודיה), 2.10.2013

[35]ו www.twitter.com/@FarisAbaalkhail , 5.10.2013

[36] אל-אקתצאדיה (סעודיה), 21.9.2013

[37] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.2013

[38] אל-ריאד (סעודיה), 11.4.2013

[39] אל-ג'זירה (סעודיה), 5.10.2013

[41] אל-וטן (סעודיה), 11.10.2013

[42] אל-חיאת (לונדון), 22.10.2013

[45] אל-ריאד (סעודיה), 9.10.2013

[46] עוכאט' (סעודיה), 12.10.2013

[47] אל-ריאד (סעודיה), 12.12.2009

[48] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.2013

[49] אל-ג'זירה (סעודיה), 12.10.2013

[50] עוכאט' (סעודיה), 12.10.2013