המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
"ח'יבר" - סדרה אנטישמית חדשה תוקרן בחודש הרמדאן
11/7/2013

דמות היהודי בסדרת הטלוויזיה ח'יבר לחודש הרמדאן:  בוגדנות, שנאת האחר, מזימתיות ושחיתות


מאת י. יהושע

 

כמידי שנה בחודש הרמדאן משדרים הערוצים הערביים סדרות דרמה וקומדיה כדי להנעים את זמנם של הצופים עם סיום הצום. אחת הסדרות שישודרו השנה היא סדרת דרמה היסטורית בשם "ח'יבר", על שם הישוב היהודי בחצי האי ערב, אשר נכבש על ידי הנביא מחמד בשנת 628.

הסדרה עוסקת ביחסי המוסלמים עם השבטים הערבים של אל-מדינה ועם יהודי אל-מדינה ויהודי ח'יבר, זאת עד לגירוש היהודים מהעיר ח'יבר[1]. על פי ההצהרות לתקשורת, עוד בתחילת שנת 2013 דווח כי הסדרה "מתמקדת בחיים החברתיים, הכלכלים והדתיים של היהודים ובכלל זה בפוליטיקה, במזימותיהם ובדרך ניהולם את השבטים [הערבים בני השבטים אוס וחזרג'] ושליטתם בהם." כן מציגה הסדרה, את "העוינות והשנאה [של היהודים] כלפי אחרים לצד טבעם הבוגדני, בגידותיהם החוזרות ונשנות ואת גזענותם המתועבת."[2]

 

פוסטר הסדרה ח'יבר של חברת אקו מדיה[3]

 

 

בסדרה יש כמה עלילות משנה. בתחילתה, לוחם ערבי מחדרמוות, בשם מיקדאד, מופיע באל-מדינה ולאחר שהוא מפגין את כישוריו בכיכר העיר, יהודי ח'יבר מזמינים אותו ומנסים לשכנעו להפוך ללוחם המוביל שלהם. הוא מסרב להרוג נשים וילדים ונשלח לכלא. בהמשך, הוא עומד להתאסלם. עלילת משנה אחרת מתארת משפחה של יהודים טובים, יצרני חרבות, שנדרשים לייצר חרבות עבור היהודים, בעלי הממון. לבן המשפחה, יוסוף, - שמנהל רומן עם אישה מאחד השבטים הערביים - יש רגשות אשם על כך שהוא מייצר חרבות עבור היהודים שרק מחרחרים מלחמות. בסדרה גם מופיעה זינב היהודיה שאביה ואחיה חוסלו על ידי המוסלמים והיא מבקשת לנקום את דמם ומנסה להרעיל את הנביא.

 

מי שהגה את הרעיון לסדרה הוא המפיק הקטרי האשם אל-סיד. מחבר התסריט הוא יוסרי אל-ג'ינדי המצרי והבמאי הוא הירדני מוחמד עזיזיה. את הסדרה הפיקה החברה הקטרית אקו-מדיה בבעלותו של אל-סיד והצילומים נערכו במצרים ובמרוקו. הסדרה כוללת מספר רב של כוכבים ערביים כמו המצרי סאמח אלסריטי, הסורית סלאפה מעמאר הסורית נצרין אלטאפש הירדנית עביר עיסא והעיראקים בהג'ת אל-ג'בורי ובאסם אלקהאר[4]. דווח כי הסדרה תשודר בערוצים שונים כדוגמת דובאי, דרים המצרי, אל-עראקיה, ערוץ 3 האלג'יראי, ערוץ אטלס האלג'יראי, קטר, והאמירויות. שני הפרקים הראשונים בסדרה הודלפו לאינטרנט טרם שידורם. קטעים משני פרקים אלו ניתן לצפות בקליפ ממרי:


 

במאי הסדרה מוחמד עזיזיה: הסדרה שופכת אור על טבעם הבוגדני והנקמני של היהודים

לאורך השנה האחרונה עקבה התקשורת הערבית, ובעיקר התקשורת המצרית, אחר צילומי הסדרה, דיווחה על מיקום ומצב הצילומים וראיינה את יוצרי הסדרה ושחקניה. חלק מהדיווחים היו בעלי נימה אנטישמית כך למשל, כי היומון אל-פג'ר דיווח על מועד סיום צילומי הסדרה במצרים בכתבה ב-20 ביוני שכותרתה "סיום בוגדנות היהודים ביום ראשון הבא".[5]

 

הכותרת ב"אל-פג'ר" המצרי: "סיום בוגדנות היהודים ביום ראשון הבא"

 

 

 הסיקור התקשורתי של הסדרה כלל גם ראיונות עם יוצריה ושחקניה. בראיונות אלו מסרו הדוברים פרטים על הסדרה ועל תכניה האנטישמיים. הבמאי מוחמד עזיזיה אמר ליומון אל-ופד: "ח'יבר היא דרמה היסטורית השופכת אור על טבעם של היהודים, על דרך ההונאה והבגידה שלהם נגד האסלאם והשליח [מוחמד] החל מפשיטת ח'יבר. והיא חושפת את שנאתם לאסלאם ואת טבעם הנקמני ששולט בהם מהעבר."[6]

 

אחד מגיבורי הסדרה: העוינות והשנאה בינינו לבין היהודים קיימת בפועל

השחקן סאמח אלסריטי, אחד מגיבורי הסדרה, המגלם את התפקיד של מוחמד בן מסלמה, שומר ראשו של מוחמד - שעל פי המסורת ערף את ראשו של המשורר כעב בן אל-אשרף, שהיה היהודי החשוב ביותר במדינה - אמר ליומון אל-שרוק המצרי, כי התוכנית מציגה חלק מתכונות היהודים ומראה כיצד התהוותה אצלם השנאה לאחר ובמיוחד למוסלמים. כמו כן אמר: "העוינות בינינו לבין היהודים קיימת בפועל. השנאה מושרשת. לא המצרים ולא הערבים זקוקים לסדרה הזו כדי להצדיק את שנאתם לציונות. המאבקים הקיימים בינינו [לבינם] הם ההוכחה הפשוטה ביותר לכך."[7] 

 

סאמח אלסריטי על סט הצילומים

 

 

לאחרונה התפרסם קליפ של MEMRITV  בו הצהרות אנטישמיות של שחקני הסדרה ח'יבר. כך, למשל, השחקן מוצטפה חשיש אמר לערוץ דרים: "אני משחק את דמותו של אחד מבכירי היהודים שחורש מזימות ותככים. הוא כמובן איש מאוד קמצן, דמות יהודית טיפוסית. קוראים לו אבו ח'לאד והוא נהרג על ידי בנו, מה שגורם לך להבין ממה מורכבים היהודים[8]."

 

השחקן אחמד עבד אל-חלים, אמר על השתתפותו בסדרה: "אני משחק יהודי שדמותו משקפת את התנהגות היהודי. כל מחשבתו נתונה לצבירת כסף." השחקן אחמד מאהר אמר כי "ההיסטוריה מלמדת שהיהודים הם עם ללא מוסר שאינו מכבד הסכמים" לדבריו, [התסריטאי יוסרי] אל-גינדי יצר סרט תיעודי אשר "מדגיש שהאנשים הללו הם עושקים ולא מכבדים הסכמים. ההיסטוריה מוכיחה שמדובר באנשים שהתנגדו לאללה ושהם רוצחי הנביאים."[9] (ראו קליפ ממרי).


 

התסריטאי יוסרי אל-גינדי: החברה היהודית מבוססת על תרמית והונאה

תסריטאי הסדרה, יוסרי אל-גינדי, שהרבה להתראיין אודותיה, אמר לאתר של ערוץ אל-ג'זירה, כי הסדרה עוסקת בשני עניינים: "האחד הוא ששליח אללה [מוחמד] הקים מדינה אזרחית עם אזרחות מלאה ושוויון בין תושביה ובכלל זה היהודים. העניין השני הוא שלמרות הזכויות האזרחיות, שסיפק חוזה אל-מדינה [בו הכריז מוחמד כי כל המאמינים המוסלמים הם אחים אשר המלחמה ביניהם אסורה], היהודים לא שיתפו פעולה, הפרו את החוזה ולא יכלו להסתגל ולהסכים למשטר החדש וחסר התקדים בהיסטוריה האנושית.הם הגיבו לכך ברמאות, מזימתיות ואח"כ בבגידה מוצהרת."

 

עוד אמר בראיון: "היהודים הם היהודים. הם עדיין פועלים לפי טבעם, למרות חלוף הדורות. הם משחיתים כל חברה בה הם חיים ולכן שום משטר אינו יכול להעניק להם חסות, בשום חוזה או הסכם. המשבר בעולם הערבי הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך ומפה מקבלת הסדרה את משמעותה האקטואלית."

 

לדבריו אחד הלקחים מהסדרה הוא "שהיהודים עוינים כל ניסיון של צמיחה וחידוש מגורם אחר. הם התנגדו למדינה האסלאמית הראשונה וכיום הם מתנגדים לכך שהאומה תחזור לתרבות ולפאר שלה. כל פעם שהם משתקעים במדינה מסוימת הם זוממים נגדה את אותן המזימות ומשתמשים באותן השיטות. זה קרה בבבל, ועם הרומאים, בקיסרות רוסיה ובגרמניה של היטלר. אח"כ המערב גירשם לאזור של הערבים והם ממשיכים לשרתו [את המערב] עד עכשיו."[10]

 

יוסרי אל-גינדי[11]

 

בריאיון ליומון המצרי אל-אהראם אמר אל-גינדי: "בסדרה הצגתי את החברה היהודית בשנים הראשונות להופעת האסלאם. החידוש שלי הוא שהיהודים עצמם הם גיבורי היצירה [המשקפים] את החברה היהודית המבוססת בתוכה על תרמית, הונאה וציד טעויותיהם של אחרים. לכן שאפתי לגלות את תכונותיהם, רעיונותיהם, שיטותיהם וערמומיותם, ואת מידת העוינות המושרשת בינם לבין הערבים מאז ימי מוסא עליו השלום...

 

כשאתה חוקר את החברה היהודית אתה מגלה שהם כרתו בריתות רבות. כאשר השליח, עליו התפילה והשלום, נכנס לית'רב [אל-מדינה], הם החזיקו בעורק הכלכלה באותו הזמן ולכן לא יצאו מית'רב, אלא חתמו [איתו] על ברית שלום. אולם בהזדמנות הראשונה שניתנה להם הם ... הודיעו על הפרה חד-צדדית של הברית, כפי שעשו היהודים של [שבטי] בני קוריט'ה, בני קינוקאע ובני נדיר, וגם היהודים של ח'יבר.

 

אם תבחן במדויק את מה שקורה עכשיו, תראה שהשיטה [של היהודים] לא השתנתה. מה שקורה בסיני  קשור אליהם, מכיוון ששאיפותיהם רבות, ואני כמעט יכול לפסוק  שהם עומדים מאחורי כל זה. ראה כיצד הם מעודדים את פרויקט [פיתוח] תעלת סואץ כדי שסיני [תופרד] ממצרים[12]; הם זוממים ופוגעים בחוזקה בכל פרויקט צמיחה במצרים; הם אינם מיטיבים לחיות בחברת השלום, ואף-על-פי שרוב סיפוריהם עוסקים בשלום, אצבעותיהם תחובות בכל אסון שקורה לעולם הערבי והאסלאמי. למרבה הצער יש מי שרואה בהם שותפים באדמה אף-על-פי שזה לא נכון. הם הוצאו ממנה בשל מעשיהם, אך הם רוצים להדיר את האחרים כדי שיוכלו לחיות לבדם על האדמה הזאת."

 

עוד אמר בראיון: "מאז התחלתי את דרכי האמנותית אני מטפל בעניין הפלסטיני בהיבטיו הפן-ערביים. הצגתי בעבר את המחזה "היהודי הנודד" ואז את המחזה "הוי, ירושלים" עד שהם כינוי אותי אנטישמי, מכיוון ששתי היצירות עוסקות במפעל הציוני, בתקיפתו את זכויות הזולת ובאי-הכרתו בקיומו [של הזולת] מן היסוד. הדבר הבולט הוא שבמהלך המחקר הבחנתי בכך שהישות הציונית, מאז מוסא, נביא אללה, ועד עתה, לא שינתה את שיטתה. הם התקוממו נגד מוסא עליו השלום וסילפו את התורה, והתלמוד הפך לספר השולט, מכיוון שהחכמים [היהודים] הרוויחו מכך, היות שהם אינם רוצים שלום על פני האדמה. זוהי הדרך שלהם מזה שלושת אלפים שנה ועד עתה..." [13]

 

על סט הצילומים הבמאי מוחמד עזיזיה והשחקן אחמד מאהר[14]



[1]  על פי המסורת המוסלמית, בשנת 628 גירש מוחמד מהעיר אל-מדינה את שני השבטים היהודים של מדינה, בנו קינקאע ובנו נדיר ואילו  שבט בני־קריט׳ה הושמד כולו כאשר כל הגברים שבו הוצאו להורג ואילו הנשים, הילדים והרכוש חולקו כשלל בין המוסלמים. מוחמד הכניע גם את יהודי הישוב ח'יבר (שכלל בתוכו גם את יהודי נדיר שעברו לשם), אך אפשר להם להישאר בישוב ולהמשיך לעבד את אדמותיהם בתנאי שייתנו מחצית מהיבול למוסלמים באל-מדינה. בימי הח'ליף המוסלמי השני, עמר בן אל-ח'טאב, גורשו היהודים מח'יבר ואדמותיהם חולקו בין המוסלמים.  

[2] ו http://digital.ahram.org.eg/   14.2.2013 אל-ערב (קטר), 1.1.2013.

[3] ו www.elcinema.com 5.10.2011

[4]  אל-ערב (קטר), 1.1.2013.

[5]  אל-פג'ר (מצרים), 20.6.2013.

[6]  אל-ופד (מצרים), 16.4.2013.

[7]  אל-שרוק (מצרים), 26.6.2013.

[8]  דרים TV  (מצרים), 13.5.2013.

[9]  מתוך ערוץ היוטיוב של העיתון המצרי אח'באר אל-יום 14.3.2013.

[10] ו www.aljazeera.net   4.7.2013

[11]  אל-ערב (קטר), 1.1.2013.

[12]  בין מתנגדי התוכנית לפיתוח תעלת סואץ, אותה יזמה ממשלת מורסי, היו מי שטענו כי התוכנית תפריד את סיני משאר חלקי מצרים וכי תוכנית פיתוח זו היא חלק ממזימה ישראלית לישב את הפליטים הפלסטינים בסיני.  ראה דברי שהנדה מקלד, מנכ"לית איגוד החקלאים. ראה: http://moheet.com www.vetogate.com 12.5.2013.

[13]  אל-אהראם (מצרים), 1.6.2013

 [14] ו8.3.2013.www.elcinema.comו

תגיות