המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ליבראל סעודי: מתנהל כאן קמפיין נגד ארה"ב באמתלות שווא
20/5/2013

 

ליבראל סעודי: מתנהל כאן קמפיין נגד ארה"ב באמתלות שווא

 

במאמר ביומון הסעודי הממסדי אל-ריאד, בעקבות הפיגוע בבוסטון ב-15.4.13, טען בעל הטור הליבראלי הסעודי, עבדאללה בן בח'ית, כי בעולם הערבי ובסעודיה בפרט מתנהל קמפיין אנטי אמריקאי, המתבסס על  טענה בלתי מוצדקת, שארה"ב "אורבת" לסעודים.

 

להלן תרגום עיקרי מן המאמר:[1]

 

 "הפסקנו לדאוג, הורדנו את היד מהלב והודינו לאללה על כך שבקרב הפושעים [שביצעו את הפיגוע] בבוסטון אין [אזרח] סעודי. אינני חושב שהמצרים, הסורים, האינדונזים או אפילו הצ'צ'נים דאגו כפי שאנו [הסעודים] דאגנו. מדוע ציפינו שהפושע יהיה סעודי או שאמריקה תאשים סעודי בפשע? מהן הסיבות הגורמות לנו לשים את עצמנו במעגל הראשון של הנאשמים? הסיבה הראשונה לכך היא המארב האמריקאי אחרינו. [הסיבה] השנייה היא ההיסטוריה שלנו עם [פיגועי] ה-11 בספטמבר ומספר הסעודים שלקחו חלק בפעולות טרור עולמיות. [והסיבה] השלישית היא העמדה האידיאולוגית המוטמעת בתוך הממלכה [הסעודית] נגד אמריקה.

 

עלינו לבחון בצורה הגיונית את עניין המארב האמריקאי לסעודים. כמה סעודים לומדים בארה"ב? כמה תיירים סעודים מגיעים לארה"ב? הבה נאמר שבחמש או שש השנים האחרונות היו בארה"ב בכל זמן נתון לפחות 150 אלף סעודים, לכמה סעודים ארבה ארה"ב? כמה סעודים עצורים בארה"ב בשל תפיסה רעיונית או סכסוך דתי, אידיאולוגי או פוליטי? עד כמה שידוע לנו בעשר השנים האחרונות מדובר בשני אנשים... – המפורסם שבהם נאשם בפשע שלא קשור לתפיסה רעיונית או אידיאולוגיה ואילו התביעה נגד השני לא התפתחה לכדי האשמת ארגון, מדינה או דת. ואולם, היה מי שניפח את שני המקרים האלה והפך אותם לדוגמאות לסכסוך ה[בין]-תרבותי בין המזרח למערב.[זאת עד כי] מעשיה של ארה"ב נגד שני הסטודנטים האלה הושוו לפשע שביצעה בריטניה בנושא פלסטין. יתרה מכך, [אלה שניפחו את שני המקרים הללו] הצליחו לשלול את ערכי הצדק והיושרה ממערכת המשפט האמריקאית. אל תתפלא אם תשמע היום כמה מאתנו שצופים שהממשלה האמריקאית תמציא אירועים מזויפים כדי לערב בהם את הסעודים...

 

[הייתכן ש]ארה"ב מאפשרת לסעודים ללמוד באוניברסיטאות ובמכונים שלה, מעודדת אותם ועושה כל מאמץ כדי להקל על כניסתם למדינה, ואחר כך היא אורבת להם כדי לכלוא אותם לאחר שהיא מעמידה אותם למשפט מזויף במסגרת [הרצון] לפגוע באסלאם ובמוסלמים. מושג זה [כלומר, המארב] הוא כמעט שבלוני במחשבתם של חלק מהסעודים. זוהי דרך חשיבה מוזרה, מופרכת וחסרת היגיון, אלא אם נכרוך אותה בשני הגורמים הנוספים: ההיסטוריה שלנו עם הטרור; והקמפיין האידיאולוגי המתמשך בממלכה נגד ארה"ב והמערב.

 

ניתן לומר כי עניין המארב... הוא למעשה אמתלה לקמפיין התקשורתי העוין המתנהל נגד ארה"ב במיוחד בסעודיה. אלה העוינים את אמריקה בממלכה [הסעודית] זקוקים למאבק סעודי-אמריקאי ישיר. אין די בפיתוח עוינות סעודית עזה וקטלנית נגד אמריקה על ידי שימוש בעניין פלסטין או אפגניסטן. נטיעה של פוביית המארב בנפשותיהם של הסעודים היא [הדרך] העדיפה ביותר האפשרית ליצירת עוינות סעודית-אמריקאית ישירה.

 

אף אדם נבון, ישר ומוסרי לא ימצא בהיסטורית היחסים של סעודיה עם ארה"ב שום תופעה של מארב או תכנית אמריקאית נגד העם או הממשלה הסעודית. הדבר שמוציא מן הדעת הוא שמספר הסעודים שעוסקים בטרור נגד ארה"ב גדול יותר [ממספר] הפלסטינים והאפגאנים שארצותיהם כבושות ושנמצאים תחת עינוי ישיר. כולנו יודעים שיש לנו בנים שלומדים בארה"ב, שמלאים בטינה כלפי ארה"ב ומוכנים לבצע פעולות תוקפניות אם יחשבו שזה ישרת אותם. [בנים אלה] הם מקור דאגתנו ולא המארב המזויף [של ארה"ב כלפי הסעודים]. לא נתקרב לשורש הבעיה אם נרשה למשווקי רעיון המארב לעצב את דעת הקהל ולשחק במוחותיהם [של האנשים]."

 

 



[1]  אל-ריאד (סעודיה), 22.4.2013