המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בחירות לנשיאות באיראן (1): המשטר מפעיל לחץ על האזרחים
10/4/2013

 

בחירות לנשיאות באיראן (1):

המשטר מאיים על האזרחים ודורש שת"פ עם מנגוני הביטחון שלו

 

מאת א. סביון וי. מנשרוף*

 

הקדמה

מזה כמה חודשים מזהירים שופרי המשטר האיראני את האזרחים מפני פתנה (מלחמת אזרחים) שתפרוץ לקראת הבחירות לנשיאות ביוני 2013, בגיבוי פעיל של מדינות המערב, בדומה למהומות האזרחיות שהתרחשו בבחירות 2009.

 

לאחרונה התריע מפקד הבסיג', מוחמד רזא נקדי, מפני מעשי רצח על רקע פוליטי, בהכוונת גורמים מערביים, לטענתו. מיניסטריון המודיעין פרסם במרץ 2013 הנחיות ביטחוניות לציבור כדי לסכל מחאה אזרחית שתאורגן, לדבריו, בעזרת גורמים זרים. בין היתר הודגש האיסור על נשיאת נשק קר. ההסבר שניתן בהנחיות היה כי מדובר באימוץ התרבות הביטחונית הנהוגה באירופה, שם מדווחים האזרחים למשטרה על כל עניין חשוד.

 

יצוין כי פרסומים אלה מהווים חלק ממדיניות ההפחדה והאיומים של המשטר נגד האזרחים לקראת הבחירות, ביוני השנה. יתרה מזו, האזהרה מפני רציחות על רקע פוליטי שבאה מפיו של מפקד הבסיג', מי שאמון על דיכוי מהומות אזרחים והגוף שהופעל לצורך משימה זו ב-2009, היא צינית נוכח העובדה שנאמני המשטר הם שביצעו את הרציחות הפוליטיות במהלך האירועים בשנה זו. משום כך, הצהרת נקדי בדבר רציחות פוליטיות נועדה ככל הנראה לרמוז שמפגינים יהיו מטרות לחיסולים.

 

מסמך זה יתייחס להיערכות המשטר לסכל מהומות אזרחים לקראת הבחירות לנשיאות ביוני השנה:

 

מפקד הבסיג': אויבינו מתכוונים לבצע רציחות פוליטיות כפי שביצעו בבחירות 2009

בכנס בסיג' ב-6 באפריל 2013, התריע מפקד הכוח נקדי מפני מזימת אויבי איראן לבצע רציחות על רקע פוליטי לקראת הבחירות, בשל רצונם לחבל בבחירות ולכל הפחות להעלות לנשיאות את המועמד הרצוי להן.

 

נקדי הזהיר מפני כוונת אויבי איראן לחבל בינסיון המשטר "לקיים בחירות באווירה שקטה ובהשתתפות מקסימלית, [שבה] ייבחר המועמד ההגון ביותר." לדבריו, "לאויב יש תוכניות [לוחמה] פסיכולוגיות נרחבות... ... ובמסגרתן אף רציחות מפוקפקות כפי [שביצע] בפתנה [ב-2009]. האויב גייס את כל יכולתו כדי לשבש את הבחירות, או לכל הפחות להביא להשתתפות מינימאלית בהן, בייחלו לבידודו של המועמד הראוי ועידודו של  המועמד החלש."

לפיכך, קרא נקדי "על כל אמצעי התקשורת, המנגנונים הפוליטיים והחברה לעמוד הכן."[1]

 

משרד המודיעין לאזרחים: שתפו פעולה נגד מאמצי האויב לחבל בבחירות

מיניסטריון המודיעין האיראני פרסם בשלהי חודש מרץ באתרו www.vaja.ir, (ראו לוגו של האתר) הוראות ביטחוניות לציבור, שעיקרן דרישה לשיתוף פעולה עם מנגנוני הביטחון, בהסבירו כי מדובר באימוץ התרבות הביטחונית הנהוגה באירופה, שם מדווחים האזרחים למשטרה על כל עניין חשוד.

 

 

 

בהוראות צוין, כי כלקח מאירועי בחירות 2009, חובתו של הפרט להירתם למשימת השמירה על ביטחון החברה מפני מזימות האויב שמבקש, כדברי המשטר, להתסיס את החברה במועד הבחירות לנשיאות. כך, הוזהר הציבור לא להפיץ או להאמין לשמועות שמפיצים ערוצים זרים נגד המשטר, לא למסור מידע רגיש לגורמים לא מוסמכים, להימנע מאחזקת נשק חם או קר, ולהישמר מפני נסיונות גיוס מצד ארגוני ביון זרים.

להלן עיקרי ההנחיות:

 

"הדברים הבאים הותוו על בסיס החובה המהותית והחוקית של מיניסטריון המודיעין לשמר את הביטחון הכללי ולהגבירו, וכדי להגן על אזרחי איראן מסכנות ומנזקים ביטחוניים. להלן יובאו ההתראות הביטחוניות והמודיעיניות החשובות ביותר הדרושות לאזרחי המדינה, בין אם פקידי הממשלה, או אזרחים רגילים.

 

המאמץ שלנו [מתמקד] בשיתוף פעולה עם בני המולדת בשמירה על הביטחון האישי ובכך לקיים סביבה וחברה בטוחה לחיים משגשגים ומלאי ביטחון...  לפיכך, עיון במסרים הביטחוניים האלה, יסייע לאזרחי איראן היקרים להגביר את את יכולתם להתמודד בפני מזימות האויבים נגד איראן:

- [גילוי] ערנות ורגישות מצד הציבור ביחס לאירועים בטחוניים תביס את מזימות אויבי איראן.

- הביטחון הלאומי תלוי בהשתתפות כל אחד ואחד מהעם האיראני ב[מאמץ] להבטיח את הביטחון הכללי.

- ערנות ורגישות בהתנהלות מול אנשים לא מוכרים, והימנעות ממתן מידע על מקום העבודה או המגורים לאנשים מפוקפקים הם עקרונות בסיסיים של אבטחת הביטחון הכללי. מידע לאנשים לא מוכרים יינתן רק לאחר הזדהות והצגת תעודת זיהוי בתוקף של האדם הלא מוכר...

- כל סוג של ניצול לרעה של מקום העבודה, ייחשב ניצול לרעה של משרה ממשלתית וכהפרה של החוק. הציבור יכול לדווח על העבירות האלה למטה מיניסטריון המודיעין.

- האם ידוע לכם שבאירופה, אזרחי המדינות האירופאיות מדווחים למשטרה מן הרחובות ואף מאחורי החלונות על כל סוג של פעילות מפוקפקת או שוטטות. התרבות הביטחונית הזאת היא אחת הסגולות של החברה האירופאית.

- בכל המדינות המפותחות שת"פ עם המשטרה ועם מנגנוני הביטחון הוא התנהגות עממית שצמחה מתוך רגישות הצורך הכללי לביטחון בר קיימא.

- אין לחברה ברכה רבה יותר מאשר ביטחון.

- אחזקת חומרי נפץ, נשק וציוד צבאי קר וחם, מסכנת את הנפש ואת הרכוש של יקיריכם ובנוסף מנוגדת לחוקי המדינה...

- פעולות אנשי ביטחון מתבצעות באישור חוקי ומשפטי רשמי לכן היזהרו מרמאים ... אם קיבלתם פנייה מפוקפקת בשם אנשי מודיעין, עליכם לבקש מהם תעודות זהות ואישור חוקי [כדי לוודא את תפקידם]. בכל מקרה בו אתם עדים לעבירה כלשהי, ידעו בדחיפות את מטה מיניסטריון המודיעין בטלפון 113.

- ידעו בדחיפות [את מיניסטריון המודיעין] בטלפון 113, על כל סוג של פנייה מצד אזרחי [מדינות] זרות שנועדה להשיג מידע על מקום העבודה או מידע כללי. אין לתת לזרים מידע על מולדתנו היקרה.

- אם מצאתם בסביבת המגורים או העבודה שלכם מסמכים ממשלתיים מסווגים וסודיים, דווחו בדחיפות לטלפון 113 או זרקו אותם לתיבת דואר 113.

- אל תאמינו לטלפונים מפוקפקים בהם מציגים לכם שאלות לא שגרתיות ושואלים אתכם בנושא ידיעות מיוחדות. דווחו על כך לטלפון 113. האויב שואף להשיג מידע לגבי ארצנו באמצעות קשרים טלפוניים...

- בנסיעותיכם לחו"ל האויבים שואפים לכונן עמכם יחסים וידידות. היזהרו מדרישות וממלכודות של האויב בביקורים אלו.

- אם האויב פנה אליכם בבקשה לשת"פ ולהציג ידיעות, ידעו בהזדמנות הראשונה את מטה מיניסטריון המודיעין. הצעד הזה ישקף את אהבת המולדת שלכם, את בריאותכם ואת נאמנותכם, וחובתנו היא לשבח את אהבת המולדת [שלכם] ולהגן עליכם.

- פקידי ממשלה בטיולים [הם מטרה] לפעילות ביון של האויב. לכן, אין לגלות אפילו לידידים ולקרובי משפחה כל סוג של מידע ונגישות שיש לכם למסמכים ולמידע חסוי.

- בפנייה לשגרירויות זרות כדי לקבל ויזה ויתר עניינים הקשורים לביקור [בחו"ל] אל תציגו מידע על מקום העבודה. אם הזרים לוחצים עליכם, יידעו את מטה מיניסטריון המודיעין.

- הפצת שמועות ותעמולה [שמקורם] ב[ערוצי] הרדיו והטלוויזיה הזרים, היא חבירה לאויבי המולדת היקרה שלנו ולכן יש להתעלם משמועות של האויבים.

- הזרים מפיצים שמועות רק כדי לזרוע סכסוכים בין בכירי [המשטר] ולהרוס את אחדותנו הלאומית. יש לדעת ששמועות הן מזימה של אויבי המולדת ואין להעבירן לאחרים.

- שמועות מסכנות את ביטחון החברה... אין להאמין לשמועות ואין להפיצן כדי שתהיה לנו חברה שמחה ואופטימית לגבי המחר.

- בנסיעותיהם לחו"ל אזרחים איראנים נתמכים בידי הנציגויות המדיניות של איראן בכל מדינה. אם בצעתם כל סוג של טעות חריפה מרצון או שלא מרצון, אל תדאגו, היו בטוחים בתמיכה ממשלת איראן, ואל תיכנעו ללחצים מצד פקידים זרים המבקשים שתשיבו לדרישותיהם הבלתי חוקיות. בקשו מייד ליצור קשר עם אנשי שגרירות איראן שהודות לנוכחותם, ינהגו בכם הפקידים הזרים לפי החוק ותקבלו תמיכה מן המדינה. אם לא הצלחתם ליצור קשר עם השגרירות, פנו למטה מיניסטריון המודיעין, או טלפנו 113 בעת חזרתכם לאיראן והסבירו מה ארע.

בגידה במולדת מתחילה בכניעה ללחצי פקידי המדינות הזרות. אהבת המולדת ואי כניעה ללחצים האלה אגב יידוע הפקידים הפוליטיים של איראן אודות התנהלות בלתי חוקית מצד זרים תגרור שבחים ועידוד מצד משרתי הציבור בממשלה."

 

* א. סביון היא ראש זירת אירן במכון ממרי; י. מנשרוף חוקר את זירת איראן במכון



[1] ו http://www.basij.ir, 6.4.2013