המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 13.2.2008
13/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 13.2.2008

 

בתקציר: כוננות בחזבאללה בעקבות חיסול מוע'ניה * ממשלת אחמדי-נז'אד מתקשה להשיג רוב להצעת התקציב * קטר מסתייגת ממסמך להסדרת את שידורי הלוויין הערביים * שיח' אל-אזהאר מתיר לנשים לשמש בתפקידי הנהגה * עיראק: טיהור העיר מוצול מאנשי אל-קאעדה

 

כוחות חזבאללה בכוננות בעקבות חיסול מוע'ניה

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה על אפשרות שבפיצוץ (12.2.08) בדמשק, בו נהרג מפקד המבצעים של חזבאללה, עימאד מוע'ניה, נהרג גם חוסין ח'ליל, יועצו ויד ימינו של  מזכ"ל הארגון, חסן נאסרללה. הפיצוץ אירע בקרבת בית ספר איראני וסמוך לבסיס מודיעין סורי. דווח כי באזור הפיצוץ התקיים באותה עת כנס בהשתתפות ראשי ארגוני הסרוב הפלסטינים, ובהם ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל. עוד נמסר כי בעקבות החיסול הועמדו כוחות חזבאללה בדרום לבנון בכוננות.

פרס טי וי, פארס (איראן), 13.2.08

 

ממשלת אחמדי-נז'אד מתקשה להשיג רוב להצעת התקציב

מחלוקת במג'לס האיראני על הצעת התקציב של ממשלת אחמדי-נז'אד לשנת הכספים החדשה, המתחילה בחודש הבא. ההסתייגויות של חברי המג'לס בנושאים הקשורים לתהליך ההפרטה, לתלות בהכנסות מנפט ולגובה האינפלציה, מקשות על הממשלה להשיג רוב להצעת התקציב.

רוז (איראן), 13.2.08.

 

רשות להגנה על זכויות האדם בכווית

שר המשפטים הכוויתי, ג'מאל אל-שהאב, הודיע לאחר פגישתו עם שגריר ארה"ב בכווית, כי ממשלת כווית מתכוונת להקים רשות להגנה על זכויות האדם.

אל-ריאץ' (סעודיה), 12.2.08

 

תלונות קשות של חברה באגודה לזכויות האדם בסעודיה

אל-ג'והרה אל-ענקרי, חברה באגודה הסעודית לזכויות האדם ואחת ממייסדות האגודה, אמרה באירוע שנערך לכבודה: "לעולם לא תאמינו כמה מקרי הפרה קשים של זכויות האישה וזכויות הילד התרחשו בסעודיה, ומפתיע זה שזה קורה בארץ שדוגלת באסלאם". אל-ענקרי מתחה ביקורת על הממסד הדתי במדינה אשר אינו מפרסם פסקי הלכה התומכים בהגנה על זכויות האישה.

אל-וטן (סעודיה), 13.2.08

 

קטר מסתייגת ממסמך בינערבי בנושא ערוצי הלוויין הערביים

מועצת שרי התקשורת הערביים דנה (12.2.08) ב"מסמך עקרונות להסדרת השידור והקליטה הטלוויזיוניים". המסמך יחייב את ערוצי הלוויין הערביים לכבד את ריבונותן של המדינות הערביות ואת כבוד האדם ולהימנע מהסתה לאפליה או לטרור, למעט התנגדות לכיבוש. מדינה תוכל לשלול רישיונו של ערוץ אשר יפר עקרונות אלה. מצרים וסעודיה כבר הביעו תמיכה בהצעה, בעוד קטר, ממנה משדר ערוץ אל-ג'זירה, הסתייגה.

www.elaph.com, 12.2.08

 

אלג'יריה:  נעצרה אישה שגוייסה לפעולת התאבדות

בעקבות מעקב טלפוני, עצרו כוחות הביטחון באלג'יריה אישה בשם סברינה, בת 21, אשר לפי החשד גוייסה לבצע פיגוע התאבדות בעיר לח'דריה. סברינה גויסה על ידי טרוריסט ותיק אשר נעצר לראשונה בשנת 1996, אך שוחרר כעבור עשר שנים במסגרת מדיניות הפיוס הלאומי. נבדקת האפשרות שגיוסה של סברינה נעשה באמצעות קשר רומנטי.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 12.2.08

 

סוריה: פעיל זכויות אדם הועמד לדין בגין ביקורת על מערכת החינוך

הארגון הערבי לזכויות אדם בסוריה דיווח כי פעיל זכויות האדם, אחמד אל-חג'י אל-ח'לף, הועבר לבית משפט צבאי ב- 4.2.08, בעקבות מאמר ביקורת על מצב מערכת החינוך בסוריה, שפרסם בכמה אתרי אינטרנט. בגילוי דעת שפרסם הארגון נכתב כי הצעד מהווה הסלמה חמורה במדיניות הדיכוי וסתימת הפיות הננקטת נגד מבקרי המציאות המושחתת בסוריה.

www.aohrs.org, 11.2.08

 

[המצב הנפיץ בלבנון וההתערבות החיצונית]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 12.2.08  

 

מפיקת "אל-ג'זירה" זוכתה מאשמת פגיעה באינטרסים מצריים

מפיקת ערוץ אל-ג'זירה, הוידא טה, שנדונה לחצי שנה מאסר באשמת צילום עינוי אזרחים ע"י אנשי משטרה מצריים, זוכתה מאשמת פגיעה באינטרסים של מצרים לאחר ערעור שהגישה. בית הדין המצרי ביטל את עונש המאסר שהוטל עליה, אך הותיר את חובת הקנס בסך 20 אלף גניה באשמת הפקת חומר תקשורתי הפוגע בשמה הטוב של המדינה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 11.2.08

 

[מופע הקסמים של בוש בעיראק]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 12.2.08

 

שיח' אל-אזהר: מותר לנשים לשמש בתפקידי הנהגה

שיח' אל-אזהר, ד"ר מחמד סיד טנטאוי, קבע כי נשים רשאיות לכהן בתפקיד מורשה לעריכת חוזי נישואים וגירושים. הוא הסביר כי לפי האסלאם, קיים שוויון מלא בין גברים לנשים, ואין מניעה הלכתית מנשים למלא תפקידי הנהגה. הפסיקה מהווה הכרעה בוויכוח המתנהל בשבועות האחרונים בין חכמי הדת המצריים.

אל-אהראם  (מצרים), 13.2.08

 

עיראק: החלה פעולת "טיהור" העיר אל-מוצול מאנשי אל-קאעדה

למעלה מאלף חיילים אמריקאים ועיראקיים החלו (11.2.08) בפעולות צבאיות נרחבות נגד אנשי ארגון אל-קאעדה בעיר אל-מוצול. זאת בהמשך להודעתו של ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, בחודש שעבר על תכנית לגירוש הטרוריסטים מאל-מוצול, הנחשבת למעוז העיקרי האחרון של ארגון אל-קאעדה בערים. מקור ביטחוני בדיאלא מסר כי ישנם סימנים לכך שאנשי אל-קאעדה ומפקדיו, הבורחים ממחוז נינוה - בו שוכנת אל-מוצול- שבים לאזורים שונים במחוז דיאלא.

www.alnajafnews.net , אל-צבאח (בגדאד), 12.2.08 

 

ניצחון סוחף לאובמה במדינת מיין

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ג'רידה (כווית), 12.2.08