המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר בעיתון החמאס: להגביל תנועת הנשים, מחשש שיפיצו מחלות
3/2/2013

 

בעל טור בעיתון החמאס: להגביל את תנועת הנשים, מחשש שיפיצו מחלות

 

על רקע התפרצות שפעת החזירים בגדה המערבית פרסם בעל טור בעיתון החמאס "פלסטין", עצאם שאור, מאמר שבו טען כי הנשים הן האמצעי המהיר ביותר להעברת מגפות ומחלות נגיפיות בשל מנהגן לעבור מאירוע אחד לשני תוך שהן מתקהלות ומדברות זו עם זו. שאור דיבר בשבח לבישת הניקאב שמסייעת להגן מפני מחלות, וקרא להגביל את תנועת הנשים בחודשים הקרובים כדי למנוע הפצת מחלות. יצוין כי לאחר פרסום המאמר דווח כי מקרים של שפעת החזירים אובחנו גם ברצועת עזה.

 

 להלן תרגום קטעים מן המאמר:[1]

 

"נגיף שפעת החזירים (H1N1) הולך ומתפשט בערי הגדה המערבית, ובמיוחד הצפוניות שבהן. ארבעה אנשים מתו עד כה [מהמחלה], בנוסף לעשרות חולים שמספרם נמצא בעלייה שאנו מייחלים שתיפסק.

 

הנשים, לדעתי, הן האמצעי המרובה והמהיר ביותר להפצת מגפות ומחלות נגיפיות כמו שפעת החזירים, ואיני סתם מאשים אותן כשאני מתאר אותן ככאלה, במיוחד בחברות הערביות שלנו, הדבקות במנהגים ובמסורות נעימים ויפים, אך קטלניים בנסיבות חריגות.

 

למשל, כדי למלא את חובת ביקור האבלים, אתה רואה אותן יוצאות מכל עבר ופינה, מארבע רוחות השמיים, ממקומות מרוחקים, כשהן פונות למקום אחד ונדחקות בו. אז הן מנחמות ומחליפות סיפורים – זה הכרחי מאוד מבחינתן – כאשר כל אחת לוקחת את הידיעות והשמועות שהצליחה [להשיג] וגם נגיפים שהתפזרו באוויר המחניק הזה. או-אז הן שוב מתפזרות, ורבות מהן הולכות למלא חובה אחרת בבית אחר, או באולם שמחות. לכן, אינני חושב שיש אמצעי מהיר יותר להפצת מגפות מאשר הנשים.

 

אתה רואה את חלקן בבתי החולים כשהן נוקטות אמצעי זהירות נדרשים וחובשות מסכות מגן [לפה ולאף] כאשר הן בנפרד, אך כשהן נפגשות הן מסירות את המסכות כדי לדבר ולעשות את מה שהן מוכשרות בו – לספר את המידע שיש להן. כך, גם הנגיפים מוצאים את דרכם לקורבן ולקורבנות אחרים. הראיות למה שאמרנו על הנשים אין-סופיות [ולכן] עליהן להבין שהשמירה על החיים ועל בריאות החברה היא חובה גדולה יותר ממילוי חובה שאפשר לקיים בדרך טובה יותר ומזיקה פחות. כאן אין מנוס מלהזכיר את היתרון של הניקאב, שאותו לובשות המוסלמיות האדוקות, בהגנה מפני מחלות מדבקות.

 

גם הגברים משתתפים בהפצת מחלות מדבקות, אך בשל עיסוקיהם ואיטיותם במילוי החובה ובמה שדורשים המנהגים והמסורות, השפעתם פחותה בהרבה מזו של 'הצד האחר'. למרות זאת, הם יכולים לעצור את התפשטות המגפות בכך שיוותרו על מנהגים רבים שאינם הולמים, וביניהם נשיקות בחתונות ואזכרות, והגשת קפה בלתי ממותק בספלי זכוכית שבהם נעשה שימוש חוזר. הגברים גם יכולים למלא תפקיד גדול יותר במלחמה במגפות באמצעות הטלת מגבלות מוגברות על תנועת הנשים והתקהלויותיהן עד כמה שאפשר, כדי להפחית את עוצמת התפשטות המחלות המדבקות במהלך שלושת החודשים הקרובים לכל הפחות."

 




[1]וwww.felesteen.ps, 24.12.2012