המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
דיפלומט איראני לשעבר: דבקות המשטר באסד תזיק לאיראן
25/12/2012


דיפלומט איראני לשעבר: דבקות המשטר באסד תפגע באינטרסים איראניים

 

הקדמה

הדיפלומט האיראני, מוחמד עלי סובחאני, ששירת כשגריר איראן בלבנון ובירדן בתקופת כהונת הנשיא מוחמד ח'אתמי (1997-2005), פרסם מאמר בו מתח ביקורת גלויה על מדיניות התמיכה הבלתי מעורערת של המשטר האיראני באסד ובמשטרו והצביע על הסיכונים שיעמדו בפני טהראן אם תמשיך באסטרטגיה זו.[1]

 

סובחאני טען כי התמיכה באסד מסבה לטהראן נזק רב בעולם הערבי והאסלאמי והזהיר מפני זליגת המשבר מסוריה ללבנון העלולה להצית בה עימות שיעי-סוני שיסכן את חזבאללה ויפגע באינטרס האיראני. סובחאני קרא לטהראן לנהוג כמו תנועת החמאס ולהתנער מאסד, כיוון שהדחתו לא תעיד על קריסת ציר ההתנגדות ולא תהיה בבחינת 'סוף העולם' עבור טהראן.

המאמר פורסם לראשונה באתר איראן דיפלומסי (11.12) וכעבור יומיים כמאמר מערכת של היומון השמרני-מתון אבתכאר (13.12),

 

יצוין כי סובחאני, התומך במשטר, נמנה על הבודדים משרידי המחנה הרפורמיסטי המעזים להתריס נגד מדיניותו של המנהיג ח'אמנאי בסוריה.[2] למרות שיצא כמה פעמים בשנה וחצי האחרונות נגד תמיכתו של המשטר באסד, בטענה כי שהוא אינו עוד שליט לגיטימי, דבריו מפורסמים בפורום כמעט בודד של הרפורמיסטים.[3]

 

להלן עיקרי המאמר: [4]

 

"הקרבות [בסוריה] והתמורות הפוליטיות באזור ובזירה הבינ"ל מראים שמשבר סוריה נכנס לשלב הסופי... ניתן להסיק ממכלול התמורות של החודשים האחרונים שכוחות האופוזיציה [בסוריה] השיגו עמדה טובה יותר גם בקרבות היבשתיים וגם בחזית הבינ"ל. עניין זה ביטל את האפשרות לפיוס פוליטי בין המשטר הסורי למתנגדיו..

.

למרות שעדיין לא נראה שינוי רציני בעמדת רוסיה ביחס למשבר בסוריה, הוועידה המשולשת של שרי החוץ של רוסיה, ארה"ב ונציג האו"ם והליע"ר למשבר בסוריה, לחדר בראהימי, מחזקת את האפשרות שרוסיה תסכים למכניזם לשינוי המצב בסוריה, במיוחד כשמיום ליום המורדים מתחזקים וסיכויי ההישארות של אסד ב[תפקידו] בעתיד בסוריה הופכים קשים יותר...

 

לכן, בניגוד לסברת איראן ורוסיה, לפיה ניתן לסיים את המשבר בסוריה באמצעים פוליטיים ובאמצעות פשרה בין המשטר למתנגדיו, הפכה האופציה הצבאית, יותר מבעבר, לזו שתכריע את עתיד סוריה. למרות שהמבוי הסתום המשפטי במועצת הביטחון אינו מאפשר כ"כ את הישנות התסריט הלובי בסוריה, ניכרת מיום ליום מיליטריזציה של המשבר בשל חימוש המורדים.

 

עניין זה עלול להציב את האזור בפני סכנות חמורות. ביכולתה של סוריה, בין היתר, לגרור את הקרבות ללבנון, ובימים האחרונים [אף] נצפו דוגמאות לכך. אולם איראן וחזבאללה יודעות אילו השלכות שליליות ארוכות טווח עלולות להיות לצעד הזה. לפיכך, למרות שאיראן תמכה מלכתחילה ללא חשש בבשאר אסד, היא הבינה שאל לה להפוך את הסוגיה לאתגר ממושך בין שיעים לסונים, שיסתיים לרעת חזבאללה בלבנון...

 

אין לשכוח שאיראן היא המדינה החזקה באזור ובעולם האסלאם ושאף מדינה מוסלמית אינה יכולה להתעלם ממנה. חזבאללה הוא כוח יציב בקרב כוחות ההתנגדות. סוריה תשמר בכל מקרה את עמדתה המתנגדת לישראל, ותזדקק ליחסי גומלין עם [איראן וחזבאללה] שני הכוחות החשובים בציר ההתנגדות.

 

איראן צריכה להכין עצמה לתנאים החדשים בסוריה ולשים לב לכך שהדחת בשאר אסד איננה סוף העולם ואינה [בבחינת] קריסת ציר ההתנגדות... המדיניות הראשונית של איראן שתמכה מפורשות ובאופן בלתי מסויג במשטר בשאר אסד וכינוי מתנגדיו 'טרוריסטים' היו שגויים והנחילו מכה למדיניות החוץ המהפכנית של איראן באזור. הדבר הביא לכך שהעם הסורי ואומות הערבים והמוסלמים הטילו ספק רב בתמיכת איראן בתנועות שוחרות חופש באזור.

 

על איראן לקחת בחשבון את השינוי שעשתה חמאס, זרוע נוספת בציר ההתנגדות, בעמדתה כלפי סוריה. אולי הדרך הנכונה היתה שאיראן, לאחר שראתה שבשאר אסד אינו מקשיב להמלצותיה להנהיג רפורמות, תצהיר שתמיכת המשטר הסורי משך שנים ב'התנגדות' והמוניטין המוצלח שלו במאבק בכובש [קרי ישראל] ובתמיכה בעם הפלסטיני אינה מעניקה לו את הזכות לבצע פשעים נגד עמו ונגד מתנגדיו מבית... "



[1]  עמדת טהראן במשבר בסוריה היא עקבית ובלתי מסויגת בתמיכתה באסד ובמשטרו. מנהיג איראן, ח'אמנאי, הצהיר ב-19 בנובמבר 2012 שטבעי שכל ממשלה תעמוד מול האופוזיציה כשזו מקבלת חימוש מחוץ למדינה. פרס טי וי (איראן), 19.11.2012. שה"ח, עלי אכבר צאלחי, אמר ב-15 בדצמבר 2012 ש"הכוחות הזרים מפעילים את כל מאמציהם כדי לשנות את המשטר בסוריה ומאמציהם הגיעו כעת לשיא אולם אנו מפעילים את כל המאמצים ומשתמשים בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע זאת.... איראן לעולם לא תתיר יישום של שום תכנית מערבית להדחה אלימה של נשיא סוריה, בשאר אסד, בין באמצעות התערבות פעילה, שיגור אמל"ח ושכירת קבוצות חמושות, ובין באמצעות התערבות ישירה." איסנא (איראן), 15.12.2012.

[2] גם הרפורמיסט עבאס עבדי מתח ביקורת על מדיניות המשטר במאמר ביומון אעתמאד בו טען כי עמדתו העיקשת ביחס למשבר בסוריה, גרמה להידרדרות במעמדה של טהראן בעולם הערבי, ומבלי שהצליחה למנוע את הדחת אסד. אעתמאד (איראן), 22.12.12.

[3] כבר ב-17 ביולי 2011  קבע סובחאני שהאמון בין העם הסורי לבין משטר אסד קרס, והעריך כי קשה למצוא אופק חיובי בדיאלוג הלאומי בסוריה, שממילא השתתפות המפגינים בו דלהבמאמר באיראן דיפלומסי ב-6 בפברואר 2012 העריך סוחבאני שאסד יודח. בראיון לאתר ח'בר און ליין ב-2 ביולי 2012 טען סוחבאני שהמשטר האיראני נקט גישה שגויה ביחס לסוריה והסביר כי בשעה שכל העולם מתגייס למאבק נגד המשטר בסוריה ומאשים אותו בפשע נגד האנושותאיראן ניצבת מן העבר השני ומגינה עליו. הוא קרא למשטר לשנות את עמדתו כלפי אסד בתור חובה דתית, מוסרית ופוליטית כיוון שאסד לא יחזור להיות בעל עמדה כפי שהיה לפני שנה, ובמקרה הטוב, הוא יודח ובמקומו יעלה בסוריה עלוי אחר.

[4]  www.irdiplomacy.ir, 11.12.2012.

תגיות