המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 11.2.2008
11/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 11.2.2008

 

בתקציר: דיווח: תושבים מצריים מצטרפים לחמאס * נשיא אלג'יריה לביקור באיראן * סגן הרמטכ"ל האיראני: תיתכן התקפה אמריקנית * מאמר בסוריה לועג לשה"ח המצרי * מצרים מנעה סיוע איראני לעזה * בעל טור: לבנון קרובה למלחמת אזרחים *  איראן: יירטנו נשר עם מכשירי ריגול *  הפרלמנט בכווית נגד חג האהבה *  מחלוקת בתימן סביב פסטיבל שירים

 

פסק דין במצרים: נוצרי שהתאסלם רשאי לשוב לנצרות

בית הדין המנהלי העליון במצרים פסק סופית כי זכותו של נוצרי שהתאסלם לשוב לנצרות. משרד הפנים יחויב לציין את המרת הדת בתעודת הזהות ובמסמכים הרשמיים, ללא קשר לזמן ביצועה, אם המעבר הוא בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות.

אל-אהראם (מצרים), 10.2.08

 

כעס במצרים על התבטאויות של  שגרירת ארה"ב המיועדת

הצהרותיה של שגרירת ארה"ב המיועדת בקהיר, מרגרט סקובי, על כוונתה ללחוץ על מצרים להגביר את הרפורמות הפוליטיות ולשחרר את מנהיגה לשעבר של מפלגת "אל-ע'ד" האופוזיציונית, אימן נור, עוררו ביקורת במצרים. שישה צירי פרלמנט קראו לכנס ישיבה דחופה של הוועדה ליחסי חוץ כדי לגנות את דברי סקובי ולקרוא לביטול מועמדותה לתפקיד.

אל-גומהוריה (מצרים), 9.2.08

 

דיווח: תושבים מצריים ביקשו להצטרף לחמאס 

מנגנוני הביטחון של מצרים חקרו עשרות אזרחים מצריים ששבו מרצועת עזה בעקבות מידע כי ניסו להצטרף לחמאס. במקביל דווח כי מספר רב של לוחמים מתנדבים, ערבים ומוסלמים, עברו בעת האחרונה ממצרים לעזה. חלקם ביקשו להצטרף לחמאס וחלקם הצטרפו לקבוצות אסלאמיות קיצוניות דוגמת "ג'יש אל-אסלאם", שבראשו עומד מומתאז דוע'מוש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-אח'באר (לבנון), 9.2.08

 

פלגים עיראקיים ממתנגדי אל-קאעדה: הממשלה לא מסייעת לנו

פלגים עיראקיים, הנלחמים לצד הכוחות האמריקנים נגד ארגון אל-קאעדה במחוז דיאלי בעיראק, סגרו את מטותיהם. מיליציות חמושות של פלגים אלה התפרשו ברחובות בדרישה לפיטוריו של מפקד המשטרה במקום. נציגיהם הסבירו כי הם מוחים על אי קבלת סיוע מן הממשלה ועל כך שמפקד המשטרה פוגע באנשיהם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.2.08

 

נשיא אלג'יריה יבקר באיראן

במסיבת עיתונאים שהתקיימה ב-7.2.08, אמר שגריר איראן באלג'יריה, חוסיין עבדי אביאנה, שנשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה נענה להזמנת אחמדי-נז'אד לבקר באיראן. לא צוין מועד לביקור.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 8.2.08

 

אלג'יריה: המשטרה תישאלה 147 צעירים החשודים ב"קיצוניות"

המשטרה בעיר אל-וואד, הנמצאת על שפת מדבר הסהרה, הציבה עמדות מחוץ למסגדים והחלה לעצור ולתשאל אנשים שחזותם החיצונית מאפיינת בעלי דעות קיצוניות. זאת, במטרה להבין מה גורם לצעירים לאמץ דעות כאלה. לדברי מפקד המשטרה באזור, נעצרו ותושאלו 147 חשודים ולמעט בודדים - שהיו מבוקשים בשל מעשים פליליים – כולם שוחררו.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 8.2.08

 

אלג'יריה: שמונה שוטרי משמר הגבול נהרגו בדרום המדינה

שמונה שוטרי משמר הגבול האלג'יראי נהרגו (8.2.08) בהתקלות עם קבוצה של כ-20 טרוריסטים על גבול מדבר סהרה, כ-70 ק"מ מהעיר אל-וואד. לפי שעה לא ידוע איזו מן קבוצות הטרור הפועלות שם אחראית לפעולה, שנחשבת לחמורה ביותר באזור מאז 1991.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 9.2.08

  

סגן הרמטכ"ל האיראני: התקפה אמריקנית – אפשרית

סגן הרמטכ"ל האיראני, ע'ולאם עלי רשיד, אמר כי נוכח מדיניותו התוקפנית של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, אין לשלול את האפשרות כי ארה"ב תתקוף את איראן במהלך שנת 2008.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7.2.08

 

הצהרות סותרות בנוגע לעזיבת הכוחות הקטרים את לבנון

דוברת כוחות יוניפי"ל בלבנון, יסמין בוזיאן, הכחישה את הדיווחים לפיהם יציאתם של הכוחות הקטרים מיוניפי"ל נבעה מסיבות פוליטיות. לדבריה, אלה חילופים שגרתיים ביוניפי"ל שנעשו באופן מתואם עם סיום המנדט של היחידה הקטרית. מנגד, טען חבר הפרלמנט הלבנוני המשתייך ל"כוחות ה-14 במרץ", אכרם שהיב, כי תזמון העזיבה של הכוחות הקטרים את לבנון מעלה תהיות רבות עליהן צריכה קטר להשיב.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.2.08

 

לאחר שהשתמש בבעלי פיגור שכלי, משתמש אל-קאעדה בילדים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 9.2.08

 

מאמר סרקסטי בסוריה: על שה"ח המצרי להתנדב לצה"ל

במאמר סרקסטי ביומון הסורי אל-וטן, תקף בעל הטור, טאלב אבו-עאבד, את הצהרת שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, כי מי שינסה לפרוץ את קו הגבול המצרי – יישברו רגליו. לטענת הכותב, על ילדי פלסטין להתרגל לחיים של עלטה, חולי, רעב וקור, ולא לצעוק כדי לא להפריע לשכנים במצרים, כמו גם לחדול משירת ההמנון "ארצות ערב הן ארצות מולדתי", שכן הוא הפך לדמיוני. הכותב מציע לאבו אל-ע'יט, כמי שאינו אוהב את הפלסטינים ואת לוחמי ההתנגדות, להתנדב לצבא ההרג הישראלי, שם יוכל לשבור את רגליהם, לקטוע את צוואריהם ולפוצץ את גופם.

אל-וטן (סוריה), 10.2.08

 

מצרים מנעה משלוח סיוע איראני לרצועת עזה

ממשלת מצרים לא אפשרה לסהר האדום האיראני לשלוח משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. נשיא הסהר האדום האיראני, מסעוד ח'אתמי, אמר כי שלטונות מצרים הציעו לארגונו להסתפק במשלוח סיוע כספי בלבד עד שבעיית מעבר הסחורות בגבול תיפתר.

אל-מצריון (מצרים), 8.2.08

 

[כל העולם מדבר על שלום והישראלים הורגים וצוחקים]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשרין (סוריה), 9.2.08

 

סודאן: נעצרו חשודים ברצח דיפלומט אמריקאי

משטרת סודאן עצרה באם-דרמאן שני אזרחים סודאנים, החשודים ברצח הדיפלומט האמריקאי ג'ון גרנוויל, שאירע לפני שישה שבועות. העיתון 'אל-ראי אל-עאם' מסר שהשניים קשורים לארגון קיצוני בשם 'ג'נוד אל-תוחיד' (חיילי המונותיאיזם). העיתון אל-סודאני דיווח כי קבוצה זו נמצאת מזה זמן רב תחת מעקב המשטרה.

אל-ראי אל-עאם, אל-סודאני (סודאן), 10.02.08

 

קונדוליסה רייס באפגניסטן; על השלט משמאל כתוב: "טאליבאן"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.2.08

 

דיווח: שר החוץ הסעודי ביקר בחשאי בדמשק

מקורות יודעי דבר דיווחו ליומון הלבנוני אל-ספיר, כי שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, ביקר בחשאי בדמשק בסוף ינואר, לאחר כינוס שה"ח של הליגה הערבית. שה"ח הסעודי העביר לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, איגרת ממלך סעודיה, לפיה לבחירת מפקד צבא לבנון, מישל סלימאן, לנשיאות לבנון, תהיה השפעה חיובית על פסגת הליגה הערבית, האמורה להתכנס בסוף מרץ בדמשק. על פי הדיווח, השיב הצד הסורי כי אינו יכול לחרוג מעמדת בני בריתו בלבנון.

אל-ספיר (לבנון), 11.2.08

 

לבנון ומלחמת האזרחים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ג'רידה (כווית), 8.2.08

 

איראן: שני עיתוני נשים נסגרו

לאחרונה סגרה ממשלת איראן שני כתבי עת לנשים. בכך עלה מספר העיתונים שנסגרו בידי ממשלת אחמדי-נז'אד ל-41. ביטאונים נוספים נסגרו בהוראת הרשות השופטת.

רוז, כיהאן (איראן), 10.2.08

 

תערוכה  נגד סחורה ציונית בטהראן

בתערוכה הנפתחת היום בטהראן (11.2.08), תציג אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת אמיר כביר  "סחורות ציוניות" כדי לעודד את הקהל הצרכנים להחרימן. התערוכה תתקיים במשך שבועיים.

פארס (איראן), 10.2.08

 

נכדו של ח'ומיני: כניסת הצבא לפוליטיקה – סטייה מדרכו של סבא

חסן ח'ומיני, נכדו של מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, אמר כי כניסת אנשי צבא לפוליטיקה היא סטייה משמעותית מדרכו של ח'ומיני. בתגובה טען אתר אינטרנט המזוהה עם תומכי הממשלה כי חסן ח'ומיני קיבל הטבות כספיות בתקופת נשיאותו של ח'אתמי.

תאבנאק, נו-סאזי (איראן), 9.2.08

 

מחלוקת ציבורית סביב פסטיבל שירים בתימן

פואד דחאבה, חבר פרלמנט איסלאמיסטי בתימן, קרא לביטול פסטיבל שירים בבירה, בטענה שהדבר אסור על פי האסלאם ומהווה הפרה של החוקה. מנגד יצאו קריאות שונות מפי חברי אופוזיציה, אנשי תקשורת, אמנים ואחרים בעד קיום הפסטיבל, והאשימו את האיסלאמיסטים בניסיון להפריע לתימן להצטרף למועצה לשיתוף פעולה בינמפרצי.

www.aafaq.org (10.2.08); "14 באוקטובר" (תימן), 10.02.08

 

איראן: יירטנו נשר ריגול

מקורות איראניים מסרו לעיתון הסעודי אל-וטן, כי כוחות ההגנה האווירית של איראן באזור המתקן הגרעיני בנטנז הצליחו ליירט נשר שהוצמדו לו אמצעי ריגול מתקדמים. המקורות מסרו כי כוחות הביטחון חוקרים את העניין, ושאין זה איתור ראשון של נשר שנשלח למשימת ריגול.

אל-וטן (סעודיה), 11.02.08

 

אחמדי-נז'אד על בשורת המהפכה האסלאמית

ערב ציון 29 שנים למהפכה האסלאמית באיראן, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד כי "ליום זה משמעות עולמית והוא שייך לכל האנושות... למרות שהמהפכה האסלאמית החלה באיראן, אין היא שייכת רק לאומה האיראנית.... לפני המהפכה נידונו בני האדם למוות בלהבי המרכסיזם או הקפיטליזם...". בהתייחסו להחלטת הסנקציות נגד איראן, אמר אחמדי-נז'אד: "הם [ארה"ב] אינם יכולים לעשות דבר לבד מלשחק בניירות ולעסוק בתעמולה."

אירנא (איראן), 11.2.08- 10

 

מהיום בסוריה: סטודנטים מהגולן יוכלו לקבל מספר זהות סורי

מושל קוניטרה, נואף אל-שיח' פארס, הודיע כי החל מהיום יינתן מספר זהות סורי ל-336 סטודנטים וסטודנטיות מרמת הגולן, הלומדים במוסדות חינוך גבוהים בסוריה. עוד נמסר כי מחוז קוניטרה והגופים הנוגעים בדבר השלימו את ההליכים הקשורים להענקת מספר זהות סורי לכלל תושבי הגולן. 

תשרין (סוריה), 11.2.08 

 

חמאס אסרה את הופעתו של יומון הרש"פ אל-איאם

בית משפט מטעם החמאס בעזה החליט לאסור את הדפסתו והפצתו של יומון הרש"פ "אל-איאם" החל מ-10.2.08. עוד החליט בית המשפט לגזור עונשי מאסר ולהטיל קנס על עורך היומון אכרם הנייה, המשמש גם כיועץ נשיאות הרש"פ, ועל הקריקטוריסט בהאא אל-בוח'ארי, בשל פרסום קריקטורה המבזה, לדבריהם,  את המועצה המחוקקת. נציגי היומון אמרו בתגובה כי לא הופתעו מן ההחלטות העולות בקנה אחד עם מדיניות דיכוי חופש הביטוי שנוקטת החמאס. 

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.2.08

 

גינויים לחמאס בגין השתלטות על סיוע הומאניטרי ירדני לעזה

אישים פלסטינים, ובהם שגריר פלסטין בירדן, עטאללה ח'ירי; מושל עזה, מחמד אל-קדוה; ונמר חמאד, יועצו המדיני של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, גינו את השתלטות אנשי החמאס על ציוד הומניטארי ומזון שנשלחו מירדן כסיוע לתושבי עזה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 10.2.08 

 

הפרלמנט בכווית נגד חג האהבה

הוועדה למאבק בתופעות שליליות בפרלמנט הכוויתי טענה (10.2.08) כי 'חג האהבה' [חג ולנטיין], הוא תופעה הגורמת לנוער לקיים קשרים האסורים הלכתית בין שני המינים. בישיבת הוועדה  נדונה גם תופעת השתתפות בנות במשחקי ספורט. שתי התופעות הוגדרו כזרות לחברה הכוויתית. חבר הפרלמנט ג'עמאן אל-חרבש אמר כי התמערבות זו איננה מקובלת וסותרת את הוראת האסלאם למאמיניו, להיות שונים מן היהודים והנוצרים.

אל-ג'רידה (כווית), 11.02.08

 

ג'ונבלאט: מוכנים לעימות עם האופוזיציה בלבנון

המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, פנה אתמול בכינוס מפלגתי למזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה ולגנרל מישל עון, ואמר כי "כוחות ה-14 במרץ" לא יסכימו לחזרת משטר החסות הסורי ולא יישארו אדישים מול פעולות האופוזיציה. הוא הוסיף כי "כוחות ה-14 במרץ" אינם חוששים מהנשק ומהטילים של האופוזיציה, ואם היא מעוניינת בתוהו ובוהו או במלחמה, הרי הם מוכנים ומזומנים לכך.

אל-מסתקבל (לבנון), 11.2.08

 

בעל טור: לבנון קרובה למלחמת אזרחים

בעקבות ההסלמה בהתבטאויות בכירים בלבנון, כתב זוהיר קציבאתי, בעל הטור ביומון "אל-חיאת", כי לבנון קרובה למלחמת אזרחים הרסנית בשל טרפוד היוזמות הערביות והמערביות לפתרון המשבר.

אל-חיאת (לונדון), 11.2.08