המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ארגוני הסלפים בעזה – בין המשך לחימה לכיבוד הפסקת האש
13/12/2012

 

ארגוני הסלפים בעזה – בין המשך לחימה לכיבוד הפסקת האש

 

מאת ר. גרין*

 

הקדמה

הלחימה בעזה בנובמבר 2012 מצאה את ארגוני הסלפיה-ג'יהאדיה בעזה בתקופת משבר. חודש לפני פרוץ מבצע עמוד ענן, ב-13 באוקטובר 2012, חיסלה ישראל את שני ראשי מסגרת הגג של הסלפיה-ג'יהאדיה בעזה, מועצת השורא של המג'אהדין, השאם סעידני ואשרף צבאח. חיסול זה היה שיאה של שרשרת חיסולים של פעילי ג'יהאד עולמי ברצועה בשנתיים האחרונות. בה בעת המשיכה ממשלת חמאס לרדוף את ארגוני הסלפים – סעידני עצמו שוחרר מכלא חמאס כחודשיים לפני חיסולו בידי ישראל. מבצע עמוד ענן העניק לסלפים מרווח נשימה מבחינה מבצעית והסברתית, ופתח להתקרבות אל יתר הארגונים ברצועה, מהלך שנקטע באיבו על ידי הפסקת האש.

 

בעקבות ההכרזה על הפסקת אש התעוררה מחלוקת בתוך הסלפיה-ג'יהאדיה לגבי אופן ההתנהלות הרצוי מול חמאס ובאשר להמשך הג'יהאד נגד ישראל. על-אף מחויבותם האידיאולוגית לג'יהאד תמידי נגד ישראל, ועל-אף ההיסטוריה של אי-כיבוד הסכמי הפסקת אש, נראה שארגוני הג'יהאד העולמי בעזה יכבדו בפועל את הפסקת האש הנוכחית. מסמך זה יסקור את פעילותם של ארגוני הסלפים במהלך הלחימה, וינתח את הלבטים של תומכיהם בנוגע להפסקת האש עם ישראל.

 

מאמץ להשתתף בלחימה

ארגוני הג'יהאד העולמי מעולם לא כיבדו את שלבי הרגיעה בין ישראל לחמאס. בשנים האחרונות הם שיגרו רקטות לעבר ישראל בכל הזדמנות שנקרתה לידם. ערב בצע עמוד ענן ניצלה מועצת השורא של המג'אהדין את ההסלמה במתיחות בין ממשלת חמאס לישראל לצורך מאמץ מוגבר כדי לירות עשרות רקטות על יישובי הנגב, במסגרת מבצע שכינתה "גרשום מן המקום אשר ממנו גירשוכם" (ע"פ קראן 2, 191). מבצע זה נועד, בין היתר, לנקום את מותם של שני ראשי מועצת השורא של המג'אהדין, סעידני וצבאח. מראשית מבצע "עמוד ענן" של ישראל הגבירו ארגוני הג'יהאד העולמי את מאמציהם להמטיר רקטות על יישובים ישראליים וליטול חלק פעיל בלחימה. בשמונת ימי המבצע שיגרו ארגוני הסלפים – מועצת השורא של המג'אהדין, ג'יש אל-אסלאם וג'יש אל-אומה –  כ-200 רקטות אל ישראל. לשם השוואה, גדודי עז אל-דין אל-קסאם של חמאס שיגרו כ-1600 רקטות, ופלוגות אל-קודס של הג'יהאד האסלאמי שיגרו כ-620 רקטות. היכולות המבצעיות והטכנולוגיות של הארגונים  הסלפים ירודות בצורה ניכרת בהשוואה לארגונים הגדולים והמבוססים יותר, כך שרוב הרקטות של הארגונים הסלפים שוגרו ליעדים קרובים לעזה, בטווחים שבין ק"מ בודדים ל-כמה עשרות ק"מ. בנוסף על-כך, יצוין שבמהלך הלחימה שיגר ארגון אנצאר בית אל-מקדס הפועל מסיני מטח רקטות לעבר אילת, כאות לתמיכתו בפלסטינים.[1]


מעבר ללחימה עצמה, הארגונים ותומכיהם ברשת עשו מאמץ ניכר לפרסם את ירי הרקטות שלהם, כדי לזכות בלגיטימציה בקרב הציבור הפלסטיני. מועצת השורא של המג'אהדין פרסמה כרוזים וסרטונים בהם נטלה אחריות למטחי רקטות ששיגרה לעבר שדרות, נתיבות, אשקלון, וקיבוצים באזור עוטף עזה. ברוח זו, של האדרת תרומתה של הסלפיה-ג'האדיה למאמץ המלחמתי של הפלסטינים, כתב עבדאללה מוחמד מחמוד, בלוגר עזתי אוהד הג'יהאד: "הנוכחות החזקה בשטח של ארגוני הסלפיה-ג'האדיה במהלך המלחמה הזאת, למרות המשאבים [המוגבלים] והנסיבות הקשות שהכל מכירים, הפתיעה. כל הארגונים הסלפים-ג'יהאדיים בתוך רצועת עזה ובסיני הודיעו על נטילת חלק בתקיפת האויב הציוני באמצעות [שיגור] עשרות רקטות במשך כל ימי המלחמה... לפי אומדן לא-רשמי מספר התקיפות עמד על 188 רקטות במשך שבוע. הדבר מצביע על כך שהסלפיה-ג'יהאדיה הפכה לגורם משפיע שלא ניתן לפסוח עליו, להתעלם ממנו או להתכחש לו."[2]

 

שיגור רקטה לעבר ישראל. מתוך סרטון של מועצת השורא של המג'אהדין

 

אחדות פלסטינית ואחוות לוחמים

פן נוסף בניסיון של אנשי הסלפיה-ג'יהאדיה לחדור לקונצנזוס הפלסטיני היה להדגיש את אחדות השורה ואת אחוות הלוחמים בין לוחמיהם לבין לוחמי חמאס. כמו כן, כדי לשדרג את מעמדם בעיני הציבור הפלסטיני, הם הדגישו את ההקרבה של פעיליהם ומנהיגיהם, תוך ניצול החיסול המתוקשר של אל-ג'עברי, כדי להזכיר את הפעילים והמנהיגים הרבים של ארגוני הג'יהאד העולמי שחוסלו.


בטרם הוכרז על הפסקת האש פרסם אחד מראשי מועצת השורא של המג'אהדין, עבדאללה אל-אשקר המכונה אבו אל-מחתסב אל-מקדסי, קלטת ובה בירך את אנשי הפלגים האחרים על פעילותם במבצע: "אל בני הפלגים הפלסטינים הניצבים זקופי קומה בפני שחצנות היהודים, יהירותם והתנשאותם כלפי המוסלמים החלשים. הם רושמים את סיפורי הגבורה, ההקרבה והמסירות הנעלים ביותר, ומציירים תמונה חדשה לתמונת השפלות והביזיון של היהודים הפושעים. אל אותם בני חורין שניערו מעליהם את אבק ההשפלה, והרעידו את אותה ישות גזלנית באמצעות פעולות מרשימות שכל הכוחות האזוריים שהתיימרו לשאת את דגל ההתנגדות לא היו מסוגלות לבצע [הכוונה לירי טילים לעבר תל-אביב] – אנו שולחים אליהם ברכות חמות, מחזקים את ידיהם וקוראים להם להרבות מאמצים וגבורה..."

 

כרזה בפייסבוק של תומכי הג'יהאד העולמי. מימין: מפקד צבא חמאס

 אחמד אל-ג'עברי; משמאל: השאם סעידני, מנהיג אל-תוחיד ואל-ג'יהאד

 

 

אל-אשקר הדגיש והזכיר לאנשי הפלגים האחרים שהסלפים מעולם לא נכנסו למצב של רגיעה מול ישראל: "ההתנגדות לכובש שאתם מבצעים היום היא בדיוק מה שהפצרנו בכם לעשות בשנים האחרונות... אנו יודעים שהאויב הזה בוגדני ופחדן ואי אפשר לבטוח בו במאום. הוא לא יחמיץ אף הזדמנות להכות בכם, בין אם שורר ביניכם מצב של הפסקת אש [במקור: הודנה] או הסלמה. כולנו ראינו כיצד חוסל המפקד אחמד אל-ג'עברי – רחמי אללה עליו – בהתנקשות בוגדנית, למרות התחייבות הפלגים בזמנו לרגיעה. ראיתם, כשם שהעולם כולו ראה, שלוחמי הסלפיה-ג'יהאדיה לא נטשו אתכם לבדכם בשטח, כפי שמקצת האנשים טענו, ולא הסתפקו בצפייה בפשעי היהודים כלפי המוסלמים מן הצד... ראיתם וכולם ראו כיצד גיבורי מועצת השורא של המג'אהדין ויתר הארגונים הסלפים ניצבו כתף אל כתף כדי להגן על קודשי המוסלמים ולעשות שפטים באויבי אללה הפושעים, בכוח שאללה נתן להם. הם לא חסכו מאמצים בתקיפת היהודים למרות מיעוט האמצעים והמשאבים. תקוותנו מאללה היא שההתלכדות הזאת [כפי שהתבטאה] בלחימה ביהודים היום [היא] פתח לשלב חדש שיסגור את דף העבר על הצער שבו ועל הכאבים שאין זה המקום לדבר עליהם..."

 

"אין פתרון זולת הג'יהאד"

מעודדים מחזרתה של חמאס ללחימה פעילה בישראל, יצאו הסלפים בעזה בקריאה לחמאס וליתר הארגונים לאמץ את המלחמה בישראל כמצב קבוע ולהתמיד בג'יהאד נגדה. באותה הקלטה הוסיף עבדאללה אל-אשקר: "אין פיתרון זולת הג'יהאד למען אללה. בו טמון מזור למאמינים, התרסה כלפי הכופרים ומניעת פגיעה מהחלשים. משום כך אין בפנינו ברירה, זולת פעולה מול האויב הזה באמצעות קני התותחים והרובים בשדות הקרב. השיחות והמשאים ומתנים והוויתורים לא יביאו אלא לשפיכת עוד מדמנו ומאיברינו ... החזרה לאופציית המלחמה ושימת הדגש המחודשת עליה היא אות מבשר טוב לגבי העתיד, אם ירצה אללה."[3]

 

קריאה דומה השמיעה מועצת השורא של המג'אהדין במנשר שהפיצה לאחר כניסת הפסקת האש  לתוקפה: "המסר שלנו לפלגי ההתנגדות הלאומית ברצועה הוא: התוקפנות האחרונה הוכיחה את מידת החולשה והרפיון של היהודים שמדינתם המנוולת חלשה מקורי עכביש, והראתה את מידת הכוח של המוסלמים, שעה שהם מתעקשים ומתמידים בג'יהאד למען אללה. אנו אומרים להם: עליכם לאחוז בנשק. אל לכם לבזבז את המאמצים והתחמשות שלכם בכך שתגררו אותם לעבר משחקי הפוליטיקה העקומה. המדיניות על-פי השריעה מבוססת על הקוראן והסונה, ועמוד התווך שלה הוא הג'יהאד למען אללה."

התנהלות מול חמאס בעתיד – הנמכת פרופיל או המשך הג'יהאד?
הקריאות הללו לג'יהאד, ההיסטוריה של ארגוני הג'יהאד העולמי והאידיאולוגיה חסרת הפשרות שלהם, מעלים את השאלה האם ארגונים אלה ימשיכו את ירי הרקטות על ישראל?

 

התשובה נמצאת כנראה במנשר של מועצת השורא, המזהיר את המוסלמים מפני העורמה של ישראל, ומעריך שהיא תפר את הפסקת האש בכך שתמשיך את חיסול פעילי הג'יהאד: "עלינו לדעת שהיהודים יחתרו להפוך את הרגיעה הזאת לחד-צדדית, בכך שיכשירו את הקרקע לכך על-ידי התקפות שיסלימו עד לרמה של חיסול המג'אהדין מבלי שיזכו לתגובה. אישור לכך נמצא בדיווחים בכמה כלי תקשורת על כך שהיהודים ניסו להכניס סעיף להסכם הרגיעה לפיו אנשי הסלפיה-ג'האדיה אותם הם מכנים 'ג'יהאד עולמי' יהיו מחוץ לרגיעה, כדי שהם יהיו חופשיים לחסלם בכל עת שיחפצו."

 

בהמשך המנשר נכתב: "אנו מזהירים אותם בזאת שדמם של בנינו אינו זול, וערֵבים לו גברים מוסלמים שמיטיבים לנקום אותו ואת דם המוסלמים וקודשיהם, מה גם שאיננו צד לרגיעה בין הפלגים הפלסטינים והיהודים. למרות זאת, הדבר לא ישפיע על היות פעילותינו מוכתבת תמיד בידי שיקולים הלכתיים כבדי משקל [הדגשה לא במקור] בין אם ישנה רגעה ובין אם לאו. אנו מבקשים מאללה [שיעניק לנו] הצלחה והכוונה." בכך הותירו לעצמם ראשי מועצת השורא של המג'אהדין שיקול דעת מסוים לגבי החזרה לאלימות והצדקה להימנעות ממנה, תוך שמירה בפועל על הפסקת האש.

 

אמירה זאת נועדה להצדיק בדיעבד את ההיצמדות להפסקת האש, גם בד בבד עם ההתראה לישראל והחשש מחיסוליה, הסלפים דורשי כותב המנשר גם מחמאס לחדול מרדיפת אנשיהם: "אנו דורשים מממשלת עזה לסגור את תיק העימות עם המג'אהדין הסלפים ולהפסיק את המעקב אחריהם, את רדיפתם ואת המצור עליהם. המלחמה הזאת הוכיחה את צדקתם ואת כוח עמידתם בכל מקום שהיו, צד אל צד עם בני המוסלמים בלחימה ביהודים. יעיד על כך כל מי שהיה עמם בזירות המלחמה. כל מאווייהם הם הג'יהאד למען אללה והרמת דבר אללה והשלטת השריעה והרחקת כל דבר מלבדה. הם קרובים אליכם [אנשי הפלגים] הרבה יותר ממי שאתם מתקרבים אליהם."[4]

 

כרזת הנצחה לאחד מפעילי הסלפיה-ג'האדיה בעזה שחוסל בידי צה"ל

 

 

מחלוקת בין תומכי הג'יהאד: האם להנמיך פרופיל או להמשיך הג'יהאד?
עם ההכרזה על הפסקת אש, הבינו תומכי הסלפים מיד כי מדובר בשלב חדש, ושחמאס יקפיד על קיומה כדי לבסס את שלטונו. בקרב תומכי הסלפיה-ג'האדיה נשמעו דעות סותרות ביחס להתנהלות מול חמאס במצב חדש זה. אחדים סברו כי עתה יש להנמיך פרופיל ולהימנע מפעולות צבאיות, מתוך מחשבה שהדבר יביא לשיפור העמדה מול חמאס. אחרים סברו שבכל מקרה יש לנסות ולהמשיך בג'יהאד.

בעל הבלוג "דעוות אל-חק", מתומכי זרם הסלפיה-ג'האדיה, יעץ לחבריו להימנע מפעולות צבאיות, כדי לא להקים עליהם את דעת הקהל: "עצתנו לאחינו המג'אהדין, בפרט הסלפים: אל תצאו נגד הציבור בנקיטת פעולה כלשהי, שלבטח תעורר את כעסו, עוד בטרם תעורר את כעסה של ממשלת חמאס."[5]

 

"בעת הזו אין לירות אף רקטה"

חבר בולט בפורום הג'יהאדי שמוח’ אל-אסלאם המכנה את עצמו דרע 3, שככל הנראה מתגורר ברצועת עזה, ייעץ לחבריו להנמיך פרופיל ולהתמקד בבניית כוח צבאי כדי להמשיך את הג'יהאד  בעתיד. הוא שטח את העצות הבאות:

·         "יש לפעול לסילוק המחלוקות בתוך [ארגוני הסלפיה-ג'האדיה] ולפתור כל בעיה שמעכבת את האיחוד ביניהם.

·         לנצל את התקופה הזאת של הרגיעה להיערכות, התחמשות וליכוד השורות.

·         יש להימנע מהתחככות באנשי הביטחון של ממשלת עזה או אנשי חמאס.

·         זהו הסעיף החשוב ביותר ואני מקווה שהוא יובן היטב: אין לירות אף רקטה ואין לבצע אף פעולת ג'יהאד שתצא מרצועת עזה. יש לנצל את התקופה הזאת להיערכות והתחמשות ולהתייחס אליה כאל [תקופה של] מנוחת המג'אהד. ראינו מה ניתן להרוויח מהיערכות כזאת, והדוגמה הטובה ביותר לכך היא גדודי עז אל-דין אל-קסאם.

·         [יש לערוך] מפגשי הסברה וחוגים של לימודי דת והלכות ג'יהאד לפני נשיאת נשק.

·         משיכות צעירים דתיים ופתיחת דרכי התקשרות חדשים. כאן יש להבהיר: האמון [במצטרפים חדשים] קודם לכל, כדי שלא ניהפך לטרף קל לשירותי הביטחון וכלביהם [=אנשיהם].

·         [דרוש] פיתוח של אמצעי תקשורת, בשל החשיבות הגדולה שלהם במלחמתנו. אין להסתמך על הפורומים הג'יהאדיים בלבד. חובה שיהיו ערוצי קשר עם כל תחנות הרדיו, ערוצי הטלוויזיה המקומיים והבינלאומיים, ומיותר לציין שחובה להתפרש במסגדים, באוניברסיטאות, בבתי הספר, ברחובות ובשווקים.

·         יש לנצל פרק זמן זה כדי לתצפת על אתרים של היהודים, ולהיערך לפעולות ג'יהאד גדולות.

·         הימנע מלעורר חשד! אין צורך בזמן הזה בפרט ללבוש את הלבוש הפקיסטני ואת הטאקיה [כיפה מוסלמית]. היה טבעי בכל דבר והשתלב בסביבתך.

·         יש לפתח כלי נשק וציוד, בפרט נשק אסטרטגי של רקטות. בעזרת אללה בקרוב תשימו את ידכם על השיטה לייצור טילים ארוכי טווח מסוג מקאדמה 75" [טילים שהחמאס ייצר בעצמו]..."[6]

 

חבר עזתי נוסף בפורום זה, המכנה עצמו ארהאבי לנוצרת אל-דין, דחה במרירות את הצעותיו של דרע 3, בטענו כי האיבה של חמאס לסלפים לא השתנתה בעקבות סיבוב הלחימה האחרון ולפיכך, הדיבורים על הימנעות מחיכוך עם פעילי חמאס והנמכת פרופיל לא יועילו. יתר על כן, לדעתו, חמאס לא ירשה לסלפים  להתחמש ולבנות את כוחם. את הקריאות לפשרה עם חמאס המשיל ארהאבי לקריאה לאדם הנדקר להתפשר עם מי שדוקרו בגב.[7] אחרים הזכירו שגם אם נגזר על הסלפים לחדול מפעילות מבצעית לעת עתה, הרי שחזית סיני עדיין פתוחה בפניהם וניתן לתקוף את ישראל ממנה.

 

קריאות להמשך הג'יהאד
ההצעות להנמכת פרופיל והימנעות מפעילות ג'יהאד נענו במאמר שפרסם חבר בפורום שמוח’ אל-אסלאם המכנה עצמו עאני אל-עלם, ככל הנראה עזתי, וככל הנראה מלומד דתי או תלמיד במכללה דתית. וכך כתב:
"הכנת כוח היא חובה, ואינה סיבה לזניחת הג'יהאד. גם בעת ההיערכות של המוסלמים לפגוש את אויבם, איננו אוסרים או זונחים את הג'יהאד. נאמר בקוראן: 'הכינו כוח לקראתם ככל שתוכלו, וסוסים רתומים לקרב, אשר בהם תזרעו מורא בלב אויב אלוהים ואויבכם, [8, 60]...


הכנת הכוח היא למען זריעת המורא [=טרור]. [אין המדובר] בהכנת כוח שמסתיימת ברגיעה ובאיסור על ג'יהאד... אם הכנת הכוח נעשית במצב של מלחמת מצווה – כפי שהמצב הוא על אדמת פלסטין – אין לעצור בה ואין לזנוח את מה שמתכוננים למענו, היות והדבר יוביל לתוצאות הרות אסון, שראינו את ניצניהן לפני מלחמת שמונה הימים על עזה."[8]

 

* ר. גרין חוקר את נושא הג'יהאד והאסלאם הרדיקלי במכון ממרי

 



[1]  המידע מבוסס על פרסומים של ארגוני הג'יהאד ברשת ועל נתונים שנאספו בידי הבלוג דעוות אל-חק, dawaalhaq.wordpress.com, 22.11.2012. 

[2] וdawaalhaq.wordpress.com, 22.11.2012.  

תגיות