המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.2.2008
7/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 7.2.2008

 

שר הנפט של עיראק: נגדיל מאוד את הפקת הנפט *  איום על חיי ליברלית שיעית בכווית * נכדו של ח'ומיני נפסל להתמודדות במג'לס *  סיכול ממוקד של בכירים באל-קאעדה בתכרית *  שירותי הביטחון בסודאן: יש עיתונאים המקבלים שוחד * מאמר ביקורת: לחזבאללה נחוץ דו"ח וינוגרד משלו

 
הקמת מסגדים בבתי כלא בבולגריה

משרד המשפטים הבולגרי מתכנן להקים בקרוב מסגדים במספר בתי כלא ברחבי המדינה לשימוש אסירים מוסלמים – רובם ערבים – שהוכיחו התנהגות טובה. גורמים במשרד זה הביעו את נכונותם לאפשר לאנשי דת מוסלמים להגיע לבתי הכלא, אולם ציינו כי בשל מגבלות החוק לא יותרו להם  ביקורים קבועים שם.

www.almujtamaa-mag.com, 26.1.08

 

שר הנפט העיראקי: חוזי הנפט של ממשלת חבל כורדיסטן אינם חוקיים

שר הנפט העיראקי, חוסין אל-שהרסתאני, אמר כי החוזים שחתמה עליהם ממשלת חבל כורדיסטן הינם בלתי חוקיים. השר איים להכניס את חברות הנפט המערביות שחתמו על חוזים ל"רשימה השחורה" ולמנוע מהן השתתפות במכרזים להפקת נפט במרכז עיראק ובדרומה. אל-שהרסתאני אמר כי עיראק איבדה הזדמנויות לחוזים ובזבזה שנה על דיון בטיוטת חוק הנפט, ואולם כעת נחושה הממשלה לפתח את שדות הנפט ולהגדיל את התפוקה היומית במהלך חמש השנים הבאות מ- 2.5 מיליון חביות ל- 6 מיליון חביות.

אל-זמאן (לונדון), 6.2.08

 

'כיהאן': איראן הצטרפה למועדוני החלל והגרעין

מאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, קבע כי  איראן כיום היא מעצמה אזורית שנכנסה גם ל"מועדון הגרעין" ו"מועדון החלל" העולמי.

כיהאן, (איראן), 7.2.08

 

מאמר באיראן: התנהגות מצרים בעזה - בוגדנות

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי "התנהגותן הבוגדנית" של ממשלות ערב  – ובמיוחד של מצרים – לנוכח ההתרחשויות בעזה, הופכת אותן ל"שותפות לפשעי הציונים", וטען כי "ההיסטוריה תזכור אותן בחרפה ובתיעוב."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7.2.08

 

איומים על חייה של שיעית ליבראלית מכווית

אבתהאל עבד אל-עזיז אל-ח'טיב, אשת אקדמיה שיעית ליברלית מכווית, סיפרה לאחרונה על ריבוי האיומים על חייה, זאת בשל דברי ביקורת שלה נגד נאסרללה ועל תיאורו את המלחמה עם ישראל כ"ניצחון אלוהי". אל-ח'טיב קראה להקמת ועדה דוגמת וינוגרד שתבחן את פעולותיו של נאסרללה במלחמה. לדבריה, גם מוסלמים סונים מכווית הצטרפו לאיומים אשר כללו האשמות נגדה בכפירה.

www.alarabiya.net , 6.2.08

 

אלג'יריה: נעצרו החשודים בתכנון פיגועי 11.12.07

באלג'יריה נעצרו והובאו בפני התובע הכללי שישה חשודים בתכנון והכנת הפיגוע הכפול נגד בית המשפט החוקתי ומשרדי האו"ם ב-11.12.07 באלג'יר הבירה. הם פעלו במסגרת גדוד "אל-פרוק" באל-קאעדה מגרב, תחת פיקוד עבד אל-רחמן בוזגזה, אשר חוסל לפני כשבוע. השישה חשודים גם במעורבות בפיגוע אשתקד נגד אוטובוס השייך לחברת ברואן אנד רוט קונדור, שהיא חברת בת של חברת הליבורטון, ולפי סוכנות הידיעות האלג'יראית, אחד החשודים אף עבד בחברה זו.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 6.2.08; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.2.08

 

דיווח: נכדו של ח'ומיני נפסל מלהתמודד למג'לס

היומון הערבי אל-זמאן ציטט את היומון האיראני כארגוזאראן שדיווח כי 'מועצת המפקחים'  פסלה את עלי אשראקי, מנהדס אזרחי בן 39 וונכדו של מייסד משטר "המהפכה האסלאמית", איתאללה רוחאללה ח'ומיני, מלהתמודד בבחירות למג'לס שייערכו במרץ 2008.

אל-זמאן (לונדון), 6.2.08

 

סגירת מעבר רפיח

אל-ג'זירה (סעודיה), 6.2.08

 

עמרו מוסא שב לבירות; על ארון הקבורה כתוב: "היוזמה הערבית" [בלבנון]

אל-ראיה (קטר), 6.2.08

 

בכיר באופוזיציה הלבנונית: סעודיה משרתת את אמריקה

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר המשתייך לאופוזיציה, ויאם והאב, אמר ליומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה, כי המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, החליט להחריב את לבנון. כמו כן, אמר והאב כי סעודיה אינה מקבלת לבד את החלטותיה והיא משמשת כראש חץ של התוכנית האמריקאית, ולפיכך, היא מוכנה לממן פעילות לפגיעה בהתנגדות בעיראק, אך איננה מסייעת לתושבי עזה הנצורים.

אל-אח'באר (לבנון), 7.2.08

  

הג'יהאדיסטים נלחמים באמריקה על גבו של העולם הערבי

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.2.08

 

שירותי הביטחון בסודאן: עיתונאים מקבלים שוחד משגרירויות

ראש שירותי הביטחון של סודאן אמר אתמול במסיבת עיתונאים כי בידיו רשימה של עיתונאים המקבלים כסף משגרירויות זרות, ואיים לחשוף את שמותיהם. לדבריו, כמה מן העיתונאים נחקרו והודו באשמה. הוא טען כי מדובר בקבוצה קטנה בלבד, שיש לסלקה מתחום העיתונות. כמה מנציגי העיתונאים קראו לראש שירותי הביטחון לחשוף את השמות ולא להכתים את כל העיתונאים במדינה.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 7.2.08

 

מעבר רפיח; מימין: "מצרים"; משמאל: "עזה"

אל-וטן (קטר), 6.2.08

 

עיראק: סיכול  אמריקאי ממוקד של בכירים באל-קאעדה בתכרית

מקור במשטרת העיר תכרית מסר כי מטוס אמריקאי הפציץ היום בית בכפר אל-נאעמה, 10 ק"מ מזרחית לתכרית, וחיסל את מפקד ארגון אל-קאעדה בעיר תכרית, עמר אל-טה, ושניים מעוזריו. לדברי המקור, השלושה היו אחראים להריגתם של למעלה ממאה אנשים.

 www.alnajafnews.net , 7.2.08

 

סעודיה ומצרים מאיימות: לא נשלח נציגים לפסגה הערבית בדמשק

היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח מפי מקור דיפלומטי מצרי כי בפגישה אתמול (6.2.08) בין שה"ח הסורי וליד אל-מעלם לבין מבארכ, התנה מבארכ את השתתפותה של משלחת מצרית רמת דרג בפסגה הערבית בדמשק במרץ הבא במאמצי סוריה לפתור את המשבר בלבנון ובהשפעתה על החמאס בסוגיות מעבר רפיח ובמשבר בין פת"ח לחמאס. עוד ציין המקור כי סעודיה כבר החליטה שלא לשלוח לפסגה הערבית ייצוג רם דרג בשל אכזבתה ממדיניותה של סוריה באזור. היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי מבארכ העביר מסר לאסד לפיו "יש עניינים ערביים אותם יש להסדיר עוד לפני כינוס הפסגה". מנגד,דיווח היומון הלונדוני, אל-חיאת כי סוריה ביקשה מקטר, תימן ותורכיה להבטיח את השתתפותן של משלחות רמות דרג בפסגה הערבית.

אל-מסתקבל, אל-אח'באר (לבנון), אל-חיאת (לונדון) , 7.2.08

 

חמאס מוחה על הקמפיין התקשורתי נגדה במצרים

דובר החמאס, סאמי אבו זוהרי, מתח ביקורת על המשך הקמפיין נגד תנועת החמאס מצד מקצת אמצעי התקשורת במצרים. הוא הוסיף כי התנועה קראה למצרים שלא להיות שותפה לקמפיין הזה.

אל-חיאת (לונדון), 7.2.08  

 

נציג חמאס באיראן משבח את הפיגוע בדימונה ומבטיח פיגועים נוספים

נציג החמאס באיראן, ד"ר אבו אוסאמה עבד אל-מועטי, אמר כי "פעולת הגבורה בדימונה הוכיחה שהחמאס מעולם לא נטשה את פעולות מסירת הנפש". הוא הוסיף כי צפויים פיגועים נוספים.

www.alhesbah.net  6.2.08   

 

בכיר ירדני: חזבאללה זקוק לדו"ח וינוגרד משלו

במאמר שפרסם שר ההסברה הירדני לשעבר, צאלח אל-קלאב, הוא מתח ביקורת על חזבאללה שלא טרח להקים ועדה חקירה ולו ברמת הארגון, זאת למרות ההרוגים הלבנונים הרבים וההרס העצום שנגרם ללבנון במלחמה ביולי 2006. אל-קלאב טען כי חזבאללה היה צריך ללכת בדרכה של ישראל ולהקים ועדה כדוגמת ועדת וינוגרד. לדבריו, חזבאללה לא אימץ את החלק החשוב בדו"ח וינוגרד והוא עשיית חשבון נפש והפקת הלקחים. לבסוף טען אל-קלאב כי ישראל היא שניצחה במלחמה שכן הניצחון החשוב ביותר הוא הביקורת העצמית, עמידה על הטעויות וידיעת האמת גם אם היא כואבת.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.2.08

 

סעודיה: לחץ על משפחה לקבל את בתה ששינתה את מינה

משפחתה של מורה סעודית בת ארבעים מסרבת להכיר בה לאחר שעברה בחו"ל ניתוח לשינוי מין. מנהלת העניינים האזרחיים במכה עושה מאמצים כדי לשכנע את המשפחה להכיר במצב החדש של בתם וכדי למצוא לה עבודה חדשה אשר תתאים למצבה הנוכחי. ראש המנהלה, הד"ר עלי בן סלימאן אל-חנאכי, אמר כי מדובר במקרה מיוחד במינו וכי המנהלה לומדת את פרטיו. אל-חנאכי הוסיף ואמר כי המשפחה חייבת לקבל את המצב החדש ולתת לבתם הזדמנות להגשים את חייה.

www.alarabiya.net; אל-ריאץ' (סעודיה), 7.2.08