המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר באל-אהראם: קליפ של ממרי הביך את הנשיא מורסי
24/10/2012

בעל טור באל-אהראם: קליפ של ממרי הביך את הנשיא מורסי

 

בעל הטור ביומון המצרי הרשמי אל-אהראם, ד"ר אוסאמה אל-ר'זאלי חרב, התייחס במאמרו היומי לקליפ של ממרי בו נראה נשיא מצרים, ד"ר מוחמד מורסי, במהלך תפילת שישי (ב-19.10.12) במסגד בעיר מרסא מטרוח, כשהוא מהנהן בראשו ואומר אמן למשמע הדרשן מקלל את היהודים.[1] לדברי חרב, קליפ זה גורם למורסי מבוכה ומשקף את הדילמה בה הוא נתון, בהיותו מחויב, מצד אחד, לכיבוד הסכם השלום עם ישראל מתוקף תפקידו הרשמי, ומנגד, לצורך להתחשב בקול השולט ברחוב המצרי, המתנגד להסכם זה.

 

מורסי (במרכז) במסגד במרסא מטרוח

 

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:[2]

 

"ממרי זה ראשי התיבות של 'המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון'. זהו מוסד יהודי שמקום מושבו בוושינגטון והוא מפרסם ומחלק בחינם תרגומים לאנגלית של מה שיש בעיתונות ובתקשורת במזרח התיכון. בנוסף, הוא מפרסם בחינם ניתוחים ודוחות של החומרים הללו. כלומר, בפשטות, ממרי שולט בחומר שקוראים מגזרים גדולים מהאליטה האירופאית והאמריקאית לגבי מה שמתפרסם בעיתוני המזרח התיכון ומה שמשודר בתקשורת של מדינות האזור, במיוחד בנוגע ליחס ליהודים ולישראל.

 

ביומיים האחרונים 'תפס' ממרי דג שמן והוא משדרו כעת בכל רחבי העולם באמצעות האינטרנט. מדובר בקטע טלוויזיוני של הנשיא מורסי, במהלך ביקורו האחרון [בעיר] מרסא מטרוח [בצפון מערב מצרים]. [מורסי נראה] יושב בשורה הראשונה בין המתפללים במסגד אל-תנעים ומקשיב בהכנעה לדרשת השישי שנשא השיח' פתוח עבד אל-נבי מנסור, מנהל ההקדשים של מרסא מטרוח. כרגיל, השיח' מנסור סיים את דרשתו וחתם אותה, בנוכחות הנשיא מורסי כמובן, בתחינה הבאה: 'אלוהים, סלח לנו על חטאינו ועל חריגתנו ממה שמותר, חזק את צעדינו ועזור לנו נגד הכופרים. אלוהים, אנו סומכים עליך שתטפל ביהודים ובבעלי בריתם. אלוהים, פזר אותם והפרד את שורתם, הראה לנו את כוחך ב[הביסך] אותם, הראה לנו את גדולתך ב[מלחמתך] בהם, הוי ריבון העולמים.' כמובן, מורסי הנהן בראשו כשהוא ממלמל 'אמן' יחד עם המתפללים לאחר כל תחינה [נגד היהודים].

 

ממרי משדר את הסצנה הזו עתה ברשת האינטרנט ומפיצה בכל רחבי העולם, עם קול ותמונה, ועם תרגום לאנגלית. דבר זה מביך מאוד את הנשיא. איני יודע בפועל כיצד היה משיב כבוד הנשיא לו נשאל: האם אתה מסכים למה שאמר השיח' פתוח? אם הוא יאמר לא, תהא זו בעיה, ואם יאמר כן, תהא זו בעיה גדולה עוד יותר. סבורני כי איש לא ישאל את הנשיא את השאלה הזו, אך [הצופים במערב] לא יעברו לסדר היום על המקרה ומשמעותו, שכן הם משקפים את הפער העצום הקיים עדיין בין המחויבות הרשמית החוזית לשלום עם ישראל, לבין ההתנגדות העממית להסכם זה. מתוקף תוארו הרשמי, מחויב הנשיא לכבד את ההסכם, כפי שהצהיר פעמים רבות, אך הוא גם אינו יכול להתנתק מהרגש העממי השולט. זוהי בעיה מסובכת שיש לטפל בה בחוכמה רבה יותר. כמו כן חשוב להיערך היטב לאירועים מסוג זה.

 

באשר לשיח' פתוח, איני יודע האם כבודו יודע ששמו, קולו ותמונתו סובבים עתה את כדור הארץ ברשתות החברתיות שהיקפן עצום, כשהוא מואשם, במפורש או במשתמע, באנטישמיות. דבר זה [דהיינו פרסום דבריו ותמונתו ברחבי העולם] כלל לא עלה על דעתו, ואולי הוא כלל לא שמע עליו."

 



[1] לקליפ ממרי המדובר, ראו http://www.memritv.org/clip/en/3614.htm

[2] אל-אהראם (מצרים), 24.10.2012