המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הנסיך חסן בן טלאל: הגדה המערבית - חלק מירדן
14/10/2012


יורש העצר הירדני לשעבר, הנסיך חסן בן טלאל:

הגדה המערבית - חלק מירדן

 

במפגש עם אזרחים פלסטינים בירדן התבטא הנסיך חסן בן טלאל, ששימש יורש העצר בין השנים 1965-1999, באופן יוצא דופן, כשאמר כי שטחי הגדה המערבית הם למעשה חלק מהממלכה הירדנית ההאשמית. בנוסף אמר כי פתרון שתי המדינות אינו רלבנטי בשלב הנוכחי.

 

הנסיך חסן בן טלאל[1]

 

האתר הירדני www.almustaqbal-a.com  , שדיווח על הנאום שנשא הנסיך הירדני, חסן בן טלאל, במפגש שהתקיים ב- 9.10.2012 עם פלסטינים תושבי שכם חברי אגודת הצדקה עיבאל, אותו ארגן  יו"ר הסנאט הירדני, טאהר אל-מצרי, שהוא עצמו פלסטיני תושב שכם במקור. במהלך דבריו אמר הנסיך חסן כי בכוונתו לבקר באגודות נוספות בירדן המייצגות את תושבי הגדה המערבית.

 

בדיווח נאמר כי "הנסיך חסן הדגיש כי הגדה המערבית היא חלק מהממלכה ההאשמית הירדנית שכללה את שני עברי הנהר" והוסיף כי "הוא באופן אישי לא נגד פתרון שתי המדינות, אך הפתרון הזה איננו רלוונטי בזמן הנוכחי."[2] בהמשך הוסיף כי גם אם פתרון שתי המדינות לא יצא לפעול ישנן אופציות נוספות. לדבריו, "שני הצדדים, הערבי והישראלי אינם מדברים עוד על הסדר מדיני לבעיה הפלסטינית". הוא רמז לכך שגם הסכם אוסלו עליו חתמו הצדדים הגיע לקיצו ואמר כי ההפסדים שנגרמו לערבים מאז הסכם זה נאמדים בכ- 12 מיליארד דולר. בדיווח נכתב: "הנוכחים הבינו שהנסיך [חסן] פועל לאיחוד מחדש של שתי גדות הנהר ובירכו על כך".

 

בהמשך דבריו הוסיף הנסיך חסן: "האחדות שהיתה בין הגדה המערבית והגדה המזרחית במשך 17 שנים... היתה אולי אחד מניסיונות האחדות הטובים ביותר שהיו ב[עולם] הערבי ... "אני מקווה שלא אראה את היום שבו ירדן, או הממלכה הירדנית ההאשמית, תוותר על האדמה שנכבשה בשנת 1967 על ידי צבא ההגנה הישראלי שכן בכך נהיה עדים לסוף המשפיל... האדמות הללו שנכבשו כחלק מהאדמות של 1967 ובכלל זה מזרח ירושלים הובטחו לנו וכיום אנחנו מדברים עליהן כעל אזורי C..."

 

הנסיך חסן ניסה להבהיר את דבריו באומרו כי מבחינה ריבונית וחוקית אדמות הגדה המערבית נכבשו על ידי הממלכה הירדנית ההאשמית [ב-1948] וכי כולם, כולל הפלסטינים, מסכימים כי החוק הירדני הוא הבסיס לתביעה להשבתן מידי ישראל, ואולם ירדן הפסיקה לנהל מו"מ עם ישראל על אדמות אלה עפ"י בקשת הרש"פ. הוא הוסיף : "אם חס וחלילה ביום מן הימים אנו נכיר בגבולות ישראל על נהר הירדן אזי כל גורם שהוא עוין לירדן, ויש רבים כאלה, יוכל לטעון שירדן כשלה בתביעה [להחזיר] את הזכויות הערביות."

 

בניסיון להדגיש שוב את הריבונות ירדנית שהיתה על הגדה המערבית סיפר הנסיך חסן כי אחמד אל-שוקירי, שייסד את אש"פ בשנת 1964 בירושלים, היה למעשה "אורח של המלך חוסין בירושלים." לדבריו, "צריך להיות ברור שאת האחריות הירדנית המשפטית והריבונית הזו [על ירושלים] יצרו סבותינו כאשר הם נלחמו על חומותיה של ירושלים."

 

הנסיך חסן הדגיש כי ירדן צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של פלסטין, ופלסטין צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של ירדן.[3]

  



[2] באתרים ירדנים אחרים שדיווחו על  דברי הנסיך חסן, נכתב שהוא אמר "אני באופן אישי נגד פתרון שתי המדינות"

[3]ו www.almustaqbal-a.com , 11.10.2012

 

תגיות