המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סרט איראני על חיי הנביא מוחמד מעורר זעם בעולם הערבי
31/5/2012


סרט איראני על חיי הנביא מוחמד מעורר זעם בעולם הערבי

 

ביולי 2011 הודיעו שלושה יוצרים איראנים על כוונתם להפיק סרט בשלושה חלקים על חיי הנביא מוחמד, שבו תגולם דמותו של הנביא, לראשונה בהיסטוריה.[1] הדבר עורר ביקורות בעולם האסלאם, על רקע פתוות קודמות האוסרות את גילום דמויותיהם של הנביא, משפחתו, הצחאבה [חברי הנביא] ודמויות אסלאמיות נוספות מן האסלאם הקדום ביצירות אומנות. הצילומים היו מתוכננים להתקיים במרוקו אך לבסוף הועברו לאיראן, וזאת לאחר שמרוקו סירבה לארח את הצילומים בשל הכוונה לגלם את דמות הנביא.[2] לאחרונה הודיעו היוצרים על סיום צילום החלק הראשון של הסרט, ושוב זכו למטח ביקורות מצד חכמי הדת בעיקר במצרים, ומעט בסעודיה. בעלי טורים מצרים, סעודים ועיראקים תקפו את איראן וקראו למוסלמים לפעול נגד הפצת הסרט.

 

סדרות טלוויזיה איראניות וערביות, שבהן גולמו דמויות מן האסלאם הקדום, כבר עוררו בעבר מחאות וביקורות בעולם האסלאם. כך הסדרה האיראנית "יוסף הצדיק", שגררה ויכוחים בעולם האסלאם, ואשר המופתי המצרי החליט לאסור את שידורה במצרים;[3] וכך הסדרה הערבית "חסן וחוסין" שסביב הקרנתה ניטשה מחלוקת בין חכמי דת סונים ושיעים רבים שתמכו בהקרנה, לבין מוסד אל-אזהר שתבע לאסור את שידורה, והתקשורת האיראנית שמחתה נגדה.[4] ביקורות אלו לא הרתיעו את יוצרי הסרט הנוכחי העוסק במוחמד.

 

הבמאי, מג'יד מג'ידי, אמר כי הסרט מנסה להציג את הגורמים שהביאו להופעת הנביא בתקופה ההיא ואת אופי החברה הערבית בעת ילדותו של הנביא. לדבריו, הסיבה ליצירת סרט על הנביא היא מיעוט הסרטים העוסקים בו לעומת אלה העוסקים בנביאים ישו ומוסא, דבר שגרם לבורות בקרב המוסלמים לגבי מוחמד וחייו. סיבות נוספות הן הוצאת הספר "פסוקי השטן", הפקת סרטים הפוגעים בדמותו של הנביא, בקוראן ובערכים האסלאמיים, ופרסום הקריקטורות נגד הנביא בדנמרק. לדבריו, האמונה, המוסר והערכים הרוחניים עמדו בראש מעייניו בעת יצירת הסרט והנביא מהווה בו סמל למוסר ולערכים אלו. הוא הבטיח לעשות הכל כדי שהסרט יהיה נקי מתעמולה ונושאים פוליטיים, וזאת בשל חשדות שהסרט יבליט את נקודת המבט השיעית.[5]

 

מוסד אל-אזהר וחכם דת סעודי: על חכמי הדת באיראן למנוע את הפצת הסרט

ההודעה על סיום צילומי הסרט גררה ביקורות מצד מוסד אל-אזהר המצרי וחבריו, ומצד חכם דת סעודי. הם הדגישו את האיסור לגלם את מוחמד והדמויות הקדומות של האסלאם, השוו בין יצירת הסרט לבין פרסום הקריקטורות של מוחמד בדנמרק וקראו לחכמי הדת של איראן למנוע את הפצת הסרט ושידורו, על מנת שלא לעוות את דמותו של מוחמד וכדי לשמור על אחדות העולם המוסלמי.

 

שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, הזהיר את איראן מגילום דמות הנביא ביצירות אומנות, והשווה בין התנהגות "בלתי אחראית" זו לבין פרסום הקריקטורות הפוגעות בנביא במערב. הוא ציין כי אסור לגלם את דמויות הנביאים, השליחים, קרוביו של מוחמד והצחאבה ביצירות אומנות בשל קדושתם המיוחדת, והזהיר כי יצירות כאלו יעוררו ויכוח בתוך האומה האסלאמית. אל-טייב קרא לסונים ולחכמי הדת באיראן לצאת נגד יצירה זו ולמנוע את הצגתה בפני המוסלמים בכל רחבי העולם.[6]

 

האקדמיה למחקרים אסלאמיים של אל-אזהר הביעה בפני הגורמים האיראניים האחראיים על מתן ההיתרים לצילום הסרט את התנגדותה לגילום דמות הנביא, קרוביו והצחאבה, כדי לשמור על דמותם של השליחים במוחותיהם של המוסלמים בלי לעוותה, וכדי לשמור על אחדות המוסלמים. חכמי הדת של אל-אזהר דרשו למנוע את הצגת הסרט בקולנוע ומיהרו להגיש תביעה משפטית נגד יוצריו מחשש לפרסומו באינטרנט.[7]

חבר באקדמיה, חאמד אבו טאלב, אמר כי מעשה זה אינו הולם מדינה אסלאמית, בהסבירו כי אין בנמצא [מידע] אשר יצביע [נאמנה] על מאפייני אישיותם של הנביאים, ועל כן הצגת דמותו של הנביא על המסך תהיה שונה מן המציאות, והדבר ייחשב לשקר או לכמעט-שקר.[8] המפקח הכללי על מדעי הקוראן באל-אזהר, מוחמד חמודה, אמר כי איראן ממשיכה לא לכבד את מעמדם של הנביאים והשליחים, וקרא למוסדות הדת במצרים ובסעודיה לנקוט עמדה נחרצת כלפיה וכלפי מדינות אחרות שאינן מכבדות את מעמד הנביאים.[9]

 

בפגישה בין ראש משרד האינטרסים האיראני בקהיר, מוג'תבא אמאני, לבין שיח' אל-אזהר, הסביר אמאני שגם אנשי הדת באיראן מתנגדים לגילום דמותו של הנביא מוחמד.[10]

 

חבר באקדמיה הבין-לאומית להלכה מוסלמית בסעודיה, חסן ספר, הזכיר כי האקדמיות השונות להלכה מוסלמית אסרו לגלם את דמות הנביא וקרא להנהגה האיראנית להתערב ולעצור את העבודה על הסרט.[11]

 

בעל טור מצרי: מי שמחו נגד הקריקטורות על הנביא שותקים מול איראן

בעל הטור ביומון אל-מצרי אל-יום, סמיר פריד, גינה את שתיקתם של אנשי הדת (מאמרו נכתב כמה שבועות לפני ההצהרות של מוסד אל-אזהר נגד הסרט): "[בהתחלה] פחדתי מארגון הפגנות נגד הסרט בזמן שבו איננו זקוקים להפגנות נוספות. אולם, התגובה היחידה הייתה דממה, בעוד העבודה על הסרט נמשכת..." פריד תהה מדוע לעומת השתיקה הנוכחית, סרטים וסדרות שהופקו בעבר, שבהם אף לא היה מדובר בגילום דמותו של הנביא, גררו תגובות קשות ובהן: איומים בניתוק היחסים בין סעודיה למרוקו בשל סרט שצולם במרוקו ושכלל גילום דמותו של חמזה, דודו של הנביא; איסור [לשדר] סרט השואב השראה מחייו של יוסף; והמולה סביב סדרות טלוויזיה שבהן גולמו כמה מחברי הנביא.

 

הכותב השווה בין השתיקה הנוכחית כלפי הסרט האיראני לעומת התגובות הקשות למעשים דומים שנעשו במדינות המערב – הקריקטורות הדניות של מוחמד, סרטו של במאי הולנדי על רדיפת נשים באסלאם ומקרים אחרים – ותהה האם המשברים שיצרו המוסלמים מול אירופה היו משברים פוליטיים בכסות דתית. הוא כתב: "מדוע התרחש המשבר הגדול בין המוסלמים לדנמרק בשל הקריקטורות שגילמו את הנביא וציירו אותו כמי שמטיף לאלימות מתוך המציאות של ההצהרות והמעשים של אוסאמה בן לאדן, משבר שהגיע עד כדי [חרם על] המוצרים הדניים לתקופה מסוימת וניסיון התנקשות בקריקטוריסט? מדוע התנקשו בבמאי ההולנדי [תאו] ואן גוך בשל סרטו ["כניעה"], הקושר בין רדיפת הנשים ופסוקים מן הקוראן, לפי פירושו לפסוקים אלו? יש עוד דוגמאות רבות המדגישות את הסתירה בין התגובות לסרטים הללו לבין השתיקה כלפי הסרט האיראני שבו מגולם הנביא עצמו, דבר שלא חשב עליו במאי נוצרי, יהודי, בודהיסט או הינדי, ואפילו לא ישראלי, אלא במאי איראני, ומתוצרת מדינת איראן הדתית האסלאמית!

 

האם הדבר לא מלמד על כך שהמשברים הסוערים והפשעים המבישים שהזכרנו היו למען מטרות פוליטיות במסווה דתי, ולא למען הגנה על האסלאם ונביאו? האם אתם חושבים שההשפעה האיראנית במצרים הגיעה לדרגה כזו בזכות הכספים הרבים שמוקצבים [לגורמים] במצרים [על-ידי איראן]?"[12]

 

בעל טור סעודי: דרושה חקיקה נגד פגיעה בנביאים, בשליחים ובאמונות

בעל הטור ביומון הסעודי עוכאט', עבדה ח'אל, קרא למוסלמים לא להסתפק בגינויים, שלא הועילו בעבר, אלא להתאחד ולפעול בדחיפות נגד הפצת הסרט. הוא קרא לארגון שיתוף הפעולה האסלאמי, החבר באו"ם ומאגד תחתיו חמישים ושבע מדינות בעלות רוב מוסלמי, לפעול להוצאת חוק בין-לאומי האוסר לפגוע בנביאים, בשליחים ובאמונות- של המוסלמים, היהודים והנוצרים. ח'אל כתב:

 

"יש מוסלמים שמזיקים מאוד לאסלאם כאשר הם מציגים אותו לא כפי שהתגלה ולא כפי שאללה רצה... כיום מתרחשת פגיעה חדשה על-ידי מוסלמים, שתצא לפועל אם העולם האסלאמי לא יתלכד... ויפעל ביחד כדי לעצור את גילום דמותו של השליח בסרט קולנוע, כפי שבמאי איראני החליט לעשות...

 

אני מתנגד לגילום הנביאים מכיוון ש[פעולה זו] מורידה את המופת ממצבו הייחודי למצב של דבר שחוזר ונשנה ומועתק, וממצב של בחירה [אלוהית בנביא] לפי המציאות והנסיבתיות של זמנו אל המציאות של ההווה, המודדת את הדברים לפי אמות המידה שלה... הגילום גם מפריע [לנו] להשאיר את השליחים במצב מדומיין ההולם דבר קדוש ומופשט... הנביאים והשליחים חיים בדמיוננו כאור בוהק שהדמיון מצייר באופן המתאים למעמדם הנבחר...

 

[אל לנו] להוקיע ולגנות ולהמתין שהסרט יוצג. [התנהגות כזו] ליוותה את [יצירת הסרט שבו] גולמו קורות חייו של הנביא יוסף עליו השלום, בלא למנוע את גילום הנביאים יוסף ויעקב עליהם השלום. גינויים גם לא מנעו את גילומה של מרים, עליה השלום. האזהרות גם הן אינן מועילות, שהרי כאשר שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, מפרסם אזהרות הן נשארות בגדר מילים שאינן מחייבות אף גורם הרחוק [מהשפעת] אל-אזהר...

 

גילום הנביאים אינו קשור למוסלמים בלבד. הסרט הזה יכול לבוא מכל אזור בעולם. ארגון העולם האסלאמי [מתכוון לארגון שיתוף הפעולה האסלאמי] היה צריך להקדים ולפעול מאז [פרסום] הקריקטורות הפוגעות [בנביא] ולדרוש – כך שהדרישה תהפוך לעולמית באמצעות האו"ם – להוציא חוק האוסר לפגוע בנביאים, בשליחים או באמונות. בלי החוק הזה שום גורם לא יימנע מלפגוע ברגשות המוסלמים, היהודים או הנוצרים... אם ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי לא יפעל, בתמיכת מדינותיו האסלאמיות, כדי להפסיק את גילום דמות השליח... נמצא בקרוב את הסרט מסתובב בכל מקום... הדבר אינו [יכול] לחכות לפגישות ולהתכתבויות, אלא זקוק ל[פעילות] במהירות מרבית, הגדולה פי מיליון ממהירות ההיסוס שלנו."[13]

 

בעל טור עיראקי: איראן כופה על הערבים את הנראטיב השיעי-איראני

האקדמאי העיראקי הסוני אימן אל-האשמי, בעל טור ביומון הכוויתי אל-סיאסה, תקף את האיראנים ואת השלטונות השיעיים בעיראק – שבה שוררת הגמוניה איראנית, לדבריו – על שהתנגדו לסדרה הערבית "חסן וחוסין" אך שותקים נוכח הפקת הסרט העוסק במוחמד ופוגע באסלאם, לא פחות מהקריקטורות הדניות. הוא טען כי האיראנים מקדמים סרטים מסוימים ומתנגדים לאחרים כדי למנוע מהמוסלמים להכיר נרטיב היסטורי שונה מהנרטיב השיעי-איראני, וקרא לחכמי הדת המוסלמים לצאת נגד המזימה האיראנית המתגלמת בסרט על מוחמד. אל-האשמי כתב:

 

"הפגיעה הצפווית האיראנית [השושלת הצפווית ששלטה באיראן מראשית המאה ה-16במשך כ-200 שנה] בדת האסלאם הגיעה עד כי גילום הנביאים ביצירות אומנות. במאי איראני הודיע על הפקת סרט שבו מגולמת דמותו של השליח האציל מוחמד... אנו זוכרים היטב כיצד המולות של קום וטהראן, ואיתם חסידיהם בעיראק, נחלצו להוצאת פתוות המאשימות את [יוצרי] הסדרה 'חסן וחוסין' בכפירה. מטרתם לא הייתה [להביע] קנאות נלהבת להצגת תמונותיהם וגילום דמויותיהם של חסן וחוסין, אלא להוליך שולל. מקור הסמכות השיעי העליון בעיראק, עלי אל-סיסתאני, הודיע שהוא מסתייג מהצגת הסדרה 'חסן, חוסין ומועאויה' בחודש רמדאן שעבר בכמה ערוצי לוויין ערביים, מכיוון שהיא תגדיל את המחלוקות בין המוסלמים בשל עיסוקה באירועים רגישים מאוד בהיסטוריה המוסלמית... אנו [גם] זוכרים כיצד במסגרת הרמאות והולכת השולל העדתית, הפרלמנט העיראקי החליט למנוע את הצגת הסדרה "חסן וחוסין" בערוצי הטלוויזיה העיראקיים, בטענה שהיא 'מעוררת פתנה עדתית, מעוותת את העובדות ההיסטוריות ומזיקה לאהל אל-בית [משפחת הנביא מפלג עלי]'... מדוע לא אסרו על הערוצים העיראקיים לשדר סדרות וסרטים [אחרים] המזיקים לנביאים ולצחאבה? מכיוון שעיראק נמצאת בשלב של הגמוניה צפווית [איראנית], עמדות כאלה כבר אינן מפליאות. הפרלמנט הזה תקף את השיח' הסעודי אל-עריפי לא מזמן מכיוון שהוא יצא נגד אל-סיסתאני,[14] אך התעלם מפגיעתו של החצוף יאסר אל-חביב [איש דעת שיעי כוויתי] בעאא'שה אם המאמינים, אף כי הפשע של השני גדול יותר.

 

למי שתוהה מדוע הצפווים [האיראנים] תקפו את הסדרה "חסן וחוסין", אך לא רואים כל רע בגילום דמות הנביא, התשובה היחידה היא שהם רוצים למנוע מהציבור, הסוני והשיעי גם יחד, להכיר גישה שונה מן הגישה ההיסטורית הצפווית המזויפת. האיראנים מעודדים הצגת סרטים וסדרות על הנביאים וקרוביו של מוחמד, ולא נרתעים מהצגת גישה המעוררת עדתיות [ומשניאה] על הציבור חלק מהצחאבה ואמהות המאמינים.

על כל מקורות הסמכות האסלאמיים בעולם לצאת נגד המזימה הצפווית החדשה לגלם את דמותו של נביא האומה בסרט קולנוע, שפגיעתו באסלאם ובשליח אינה פחותה מזו של הקריקטורות הדניות וזולתן."[15]



[1] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 30.7.2011

[2] אל-מדינה (סעודיה), 9.3.2012. ימים ספורים לאחר פרסום דבר הסרט, קרא איש הדת הסעודי, סעד אל-בוריכ, לחכמי הדת של מרוקו למנוע את צילום הסרט בשטחה, ואמר כי אם המוסלמים ימשיכו לא לנקוף אצבע, יתרחש פשע נגד האסלאם, האומה והעדה המוסלמית; אל-מדינה (סעודיה), 20.8.2011

[3] www.panet.co.il, 12.5.2012

[5] www.watnnews.net, 9.3.2012; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 30.7.2011

[6] אל-מצריון (מצרים), 13.5.2012

[7] אל-ופד (מצרים), 17.4.2012

[8] אל-ופד (מצרים), 17.4.2012

[9] אל-וטן (סעודיה), 26.4.2012

[10] עסר-י איראן (איראן), 22.5.2012

[11] אל-וטן (סעודיה), 26.4.2012

[12] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 28.4.2012

[13] עוכאט' (סעודיה), 13.5.2012

[14] איש הדת הסעודי מוחמד אל-עריפי תקף את אל-סיסתאני (2009) וכינה אותו כופר וחוטא.

[15] אל-סיאסה (כווית), 15.5.2012

תגיות