המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
פרשן ירדני: יש להפסיק את האינתיפאדה
26/2/2001


פרשן ירדני: יש להפסיק את האינתיפאדה

 

ד"ר פהד אל-פאנכ, פרשן בכיר ביומון הירדני  אל-ראי, פרסם מאמר בו הוא קורא להפסקת האינתיפאדה. מאמר, שכותרתו "האינתיפאדה ודברים שהגיע זמנם להיאמר", יכול ללמד על החששות הירדניים מפני השלכותיה האפשריות של האינתיפאדה על ירדן. ד"ר אל-פאנכ כותב:

 

"האינתיפאדה הנוכחית והמחיר שהיא גובה, הן בחיי אדם והן מבחינה כלכלית, אינם מהווים מטרה בפני עצמה, אלא באים לבטא עמדה לאומית נגד המשך הכיבוש ואמצעי לחץ על הצד הישראלי כדי שיעביר [לאש"ף] חלק גדול יותר מזכויותיו של העם הפלסטיני.

 

מבחינה זו, אין צורך באינתיפאדה מתמדת על כל מה שמתלווה אליה מבחינת שפיכת דם וכסף. האינתיפאדה השיגה את מטרותיה האמיתיות תוך זמן קצר בכך שגרמה לעולם להבין כי הכיבוש הישראלי אינו מקובל וחייבה את ראש ממשלת ישראל להציג "ויתורים" חדשים בכל הנוגע למדינה [הפלסטינית], ירושלים, האדמה, ההתנחלויות, השיבה החלקית לישראל, השיבה המלאה למדינה הפלסטינית, והמעבר הבטוח.

 

היה על מי שמנהל את המו"מ הפלסטיני לתפוס את הזדמנות הפז הזו ולהרוויח את המחיר הלאומי שלמענו הקריבו הצעירים את נפשותיהם. אלא שדבר מכל זה לא קרה. נהפוך הוא, ההנהגה הפלסטינית אימצה עמדות "נוקשות" יותר והעדיפה עשיית רווחים בציבור ובתחנות הלווין על פני השגת זכויות שלפני כן לא עמדו מעולם על הפרק.

 

המשך האינתיפאדה לאחר החודש הראשון הפך למעין חזרה על אותו הדבר. ההבדל היחיד הוא שמפל הדם וההרס הכלכלי המשיכו ללא כל רווחים אמיתיים בפועל. הידיעות על האינתיפאדה ועל מספר השהידים עברו מן העמוד הראשון לעמודים הפנימיים.

 

אם ימשך קוצר-היד של ההנהגה הפלסטינית בתרגום קורבנות האינתיפאדה לזכויות לאומיות מוחשיות - יתבלטו ההיבטים השליליים שאיש אינו רוצה לדבר עליהם.

 

התמשכותה של האינתיפאדה שישה חודשים לא הביאה לגירושו של הכיבוש הישראלי בכוח ולא זעזעה את ביטחון ישראל, אלא את ביטחון התושבים הערביים משני צדי הקו הירוק. היא הפילה את הממשלה שהביעה רצון להגיע להסדר והביאה במקומה את ממשלת שרון, בעל תיאוריית הטרנספר, כלומר, גירוש התושבים הפלסטיניים ל"מדינתם" בירדן!!

 

אני חושש שמה ששרון לא יצליח לעשותו, והכוונה לטרנספר בגל אחד, תעשה האינתיפאדה בכמה גלים, זאת אם מעבר התושבים לא החל כבר, לאור חוסר הביטחון בגדה המערבית וברצועת עזה.

 

אני יודע שדברים אלה יעוררו את חמתם של כמה חמומי מוח, אבל אלו דברים שהגיע הזמן להגיד אותם."[1]



[1]  אל-ראי (ירדן), 20.2.2001

תגיות