המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.8.2011
29/8/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.8.2011

 

בתקציר: מלך סעודיה למלך ירדן: למדינותינו גורל משותף * שר האסירים של הרש"פ: ישראל – המרכז העולמי הגדול ביותר לסחר באיברים * איראן: נמשיך להעשיר אורניום לרמה של 20% * היומון אל-ג'זירה: היוזמה הערבית - הזדמנות אחרונה לסוריה * עבאס: הכרה בינ"ל תיצור מצב של מדינה תחת כיבוש

 

סוריה דוחה את הודעת שרי החוץ הערבים; אנשי אופוזיציה קוראים להתערבות בינ"ל

סוריה דחתה את הודעת שרי החוץ של הליע"ר (27.8.11) לגבי המצב בשטחה ומסרה כי עבורה ההודעה  לא קיימת. באיגרתה למזכירות הליע"ר, טוענת סוריה, כי ההודעה חורגת לחלוטין מעקרונות אמנת הליגה ומפירה את ההסכמה על הימנעות מפרסום הודעות לתקשורת. מקורות בליע"ר מסרו כי בכך מביעה סוריה את התנגדותה לבואו של מזכ"ל הליגה, נביל אל-ערבי, לדמשק, להצגת היוזמה הערבית למשבר, אשר כוללת הפסקת האלימות ושינוי החוק המעניק מונופול שלטוני למפלגת הבעת'. היומון הסעודי אל-ג'זירה טען כי היוזמה הערבית היא ההזדמנות האחרונה הניתנת לסוריה להיות חלק מ"הסדר הערבי". לדברי היומון, המשטר הסורי כרת ברית מגונה עם המשטר האיראני "העדתי והגזעני", ובמסגרת ברית זו נערכו התקפות על מסגדים ואימאמים בדמשק, בהן נטלו חלק פעילי חזבאללה, בסיג', ומליציות עיראקיות.

***

 אנשי אופוזיציה סורים בולטים אמרו שהודעת שרי החוץ הערביים היא צעד בכיוון הנכון, אך אינה מספקת. מא'מון אל-חמצי אמר כי ציפה להחלטה שתפסיק את מעשי הטבח בסוריה ותוביל להחזרת השגרירים הערבים ממנה וקרא לקהילה הבינ"ל להטיל אמברגו אווירי על סוריה, שימנע משלוחי נשק מרוסיה ואיראן אליה. ברהאן ר'ליון קרא לליע"ר לפעול לסילוק משטרו של אסד ולקדם החלטה על משלוח משקיפים בינ"ל קבועים לסוריה. עבד אל-רזאק עיד, יו"ר המועצה הלאומית של הצהרת דמשק, קרא למועצת הביטחון לשלוח לסוריה ועדת חקירה בינ"ל.

www.alarabiya.net ; אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-ג'זירה (סעודיה), 29.8.11

 

"דמשק מסרבת ליוזמה הערבית [המוצעת לפתרון המשבר] בסוריה"

משמאל - יד "הרפורמה" מושטת; מימין - תנין "ההתערבות הזרה"

אל-שרק (קטר), 29.8.11

 

עבאס: הכרה בינ"ל תיצור מצב של מדינה תחת כיבוש; האו"ם יהפוך למקור הסמכות

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר ליומון הקטרי אל-וטן, כי הכרה בינ"ל במדינה הפלסטינית בגבולות 1967 תיצור מצב של מדינה תחת כיבוש והאו"ם יהפוך למקור הסמכות שבו יידון העניין הפלסטיני. עוד אמר כי אש"ף, המייצג את שמונת מיליוני הפלסטינים בעולם, ימשיך לפעול עד שהעניין הפלסטיני ייפתר לחלוטין, וכי החמאס והג'יהאד האסלאמי יוכלו להצטרף אליו אם יתחייבו לאמנתו, שאותה אין לשנות. הוא ציין כי הרש"פ סובלת ממשבר כלכלי אמיתי והאשים את מדינות ערב באי מילוי התחייבויותיהן הכספיות כלפי הרש"פ. לדבריו, ארה"ב מעבירה לרש"פ 570 מיליון דולר בשנה והפסקת סיוע זה תחמיר את המצב. עבאס הדגיש שלא יסכים לאינתיפאדה חמושה בתקופת כהונתו, וטען שישראל מסרבת לדון בתיק הפליטים, המונים כחמישה מיליון נפש.

אל-וטן (קטר), 28.8.11

 

שביתת שבת במוסקבה לרגל יום ירושלים: "מוות לישראל", "מוות לאמריקה"

אתר החמאס דיווח כי לרגל יום ירושלים העולמי נערך (25.8.11) במטה סו"י הרוסית "ריא נובוסטי" במוסקה כנס בהשתתפות עיתונאים ומזרחנים רוסים ונציגים איראנים, שבו דנו בסכנות האופפות את ירושלים ובמצב הפלסטיני. בשביתת שבת בעיר (27.8.11) בהשתתפות בני הפזורה הערבית והאסלאמית, אמר פעיל באגודה הבינ"ל השיעית "אהל אל-בית", שבסיסה באיראן, מוסא גורבאנוב, כי היהודים רצחו את שליחיו של אללה, ולכן פשעיהם הנוכחיים של היהודים הם מעשה שבשגרה עבורם. לדבריו, ישראל, בנוסף לרצונה לכבוש את ארצות ערב, חותרת לשלוט על יתר ארצות האסלאם והיא אף שולחת ידה לאזרבייג'אן, שם השלטונות אוסרים על עטיית חיג'אב, הורסים מסגדים ועוצרים אנשי דת. המפגינים הניפו שלטים נגד המצור על עזה ובעד שחרור פלסטין, וקראו "מוות לישראל" ו"מוות לאמריקה".

www.palestine-info.info, 28.8.11

 

מלך סעודיה למלך ירדן: למדינותינו גורל משותף

במכתב ששלח מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, למלך ירדן, עבדאללה השני, הוא ציין כי הסיוע בגובה מיליארד דולר שהעבירה ארצו לירדן ב-25.7.11 הוא בבחינת חובה של סעודיה כלפי ירדן שלהן קשרי אחווה וגורל משותף. לדבריו, מה שמאחד בין סעודיה לירדן חזק מכדי שיושפע מן אירועים באזור ומה שמשפיע על ירדן - ישפיע גם על סעודיה.

אל-דוסתור (ירדן), 26.8.11

 

שר האסירים של הרש"פ: ישראל – המרכז העולמי הגדול ביותר לסחר באיברים

שר האסירים של הרש"פ, עיסא קראקע, אמר במסע"ת במסגרת הקמפיין להשבת גופות השהידים (28.8.11), כי ישראל סוחרת באיברי השהידים הפלסטינים והערבים והיא נחשבת למרכז העולמי הגדול ביותר לסחר באיברים. לדבריו, ישראל מחזיקה בגופות השהידים, כדי לנקום בהם ובקרוביהם וכדי להסתיר פשעים שנעשו לגופות.

ופא (רש"פ), 28.8.11

 

איראן: נמשיך להעשיר אורניום לרמה של 20%

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, פרידון עבאסי, אמר שאיראן סיימה להעשיר את כמות האורניום הנחוצה להפעלת הכור המחקרי בטהראן, אך תמשיך להעשיר אורניום לרמה של 20% שישמשו עתודה לכור זה. הוא הכחיש טענות שהוצגו במערב בדבר העשרת אורניום באיראן, לרמה של יותר מ-20%.

אירנא (איראן), 29.8.11

 

מצרים: לא נקים אזור חיץ בגבול עזה

מזכ"ל מחוז צפון סיני, גנרל גאבר אל-ערבי, הכחיש ידיעות על כוונתה של מצרים להקים אזור חיץ בגבול ולהרוס מנהרות בגבול מצרים-עזה.

אל-דוסתור (מצרים), 28.8.11

 

איראן: הפגנות בעקבות פסילת הצעת חוק להצלת אגם אורמיה

באורמיה ובתבריז, במחוז אזבריג'אן המזרחי (צפ'-מע' איראן), הפגינו (27.8.11) התושבים במחאה על פסילת הצעת חוק במג'לס שנועדה להציל את ימת אורמיה – אחד מסמלי התרבות של איראן ומקור פרנסה לתושבי האזור - מהתייבשות. כוחות הביטחון של איראן עצרו חלק מן המפגינים, סגרו חנויות ברחובות המרכזים וניתקו את הקשר האינטרנטי באזור. האתר השמרני מתון עסר-י איראן קרא למשטר לפתור הנושא בהקדם בטרם יהפוך למשבר בין עדתי.

עסר-י איראן, אפתאב (איראן), 28.8.11; www.hra-news.org, 27.8.11