המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.7.2011
27/7/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.7.2011

 

בתקציר: חבר המועצה המחוקקת מחמאס: על ממשל חמאס לחשוף את מצבו הכלכלי * חילופי גברי  ביומונים ירדניים * יומון לבנוני: הפיגוע ביחידה הצרפתית של יוניפי"ל – מסר לסרקוזי * גאלווי: רק לישראל היה עניין בחיסולו של רפיק אל-חרירי * יומון מצרי: נמנעה כניסת אשת השאה הפרסי לקהיר

 

בן דודו של נשיא סוריה: לצעוד לעבר הדמוקרטיה

ריבאל אל-אסד, בן דודו של נשיא סוריה, הגר בחו"ל, קרא לעבור בהדרגה וללא אלימות לדמוקרטיה במדינה וציין כי ההפגנות יימשכו עד שהמשטר יגלה גמישות ביחס לדרישותיהם של המפגינים. לדבריו, ייתכן שהנשיא אסד רוצה ברפורמות, אך יש גורמים במשטר המכשילים זאת. ריבאל הוא בנו של רפעת אל-אסד שעזב את המדינה לפני כעשרים שנה עקב מחלוקות עם אחיו, הנשיא דאז, חאפט' אל-אסד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.7.11

 

חבר המועצה המחוקקת מחמאס: על ממשל חמאס לחשוף את מצבו הכלכלי

בהתייחסו לעיכוב בתשלומי המשכורות לחלק מעובדי ממשל חמאס, קרא חבר המועצה המחוקקת, יחיא מוסא, לממשל החמאס להבהיר האם הוא סובל ממשבר כלכלי. בכיר במשרד האוצר של החמאס, אסמאעיל מחפוט', אמר בתגובה כי אין משבר כלכלי וכי תשלומי השכר נעשים לפי סדר עדיפויות מוגדר. להערכתו, יתרת השכר תשולם בסוף שבוע זה. יצוין כי ממשל החמאס אינו משלם בחודשים האחרונים את השכר לכל עובדיו באותו יום כמקובל, אלא במועדים שונים בחודש, בכל פעם לקבוצת עובדים אחרת.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.7.11 

 

יומון כוויתי: מלך ירדן סירב להיפגש עם נתניהו

היומון הכוויתי אל-ג'רידה דיווח כי מלך ירדן, עבדאללה השני, סירב לאחרונה לבקשתו של ר"מ ישראל, בנימין נתניהו, להיפגש עימו בחשאי באל-עקבה, בטענה של לוח זמנים צפוף. על פי הדיווח, המלך זועם על עמדותיו של נתניהו בנוגע למו"מ הישראלי פלסטיני, על הצהרות שהשמיעו מקורבי נתניהו לפיהן "ירדן היא פלסטין" ועל תביעותיו של נתניהו בנושא בקעת הירדן.

אל-ג'רידה (כווית), 26.7.11

 

חילופי גברי ושינויי בעלות ביומונים ירדניים

ביומיים האחרונים התחלפו כמה בעלי תפקידים בכירים ביומונים ירדנים. העיתונאי סמיר אל-חיארי מונה ליו"ר מועצת המנהלים של "המוסד הירדני לעיתונות" המוציא לאור את היומון הממסדי אל-ראי, והוא יכהן גם כיו"ר המערכת; העיתונאי סמיח אל-מעאיטה יכהן כעורך אל-ראי. ב-25.7.11 התפטרו חמישה מחברי מועצת המנהלים של היומון אל-דוסתור ומונתה ועדה חדשה לניהול היומון; היומון העצמאי אל-ערב אל-יום נמכר לאיש העסקים אליאס ג'ריסאת ועל-פי ההערכה, עורך היומון, פהד אל-ח'יטאן יישאר בתפקידו. העיתונאי טאהר אל-עדואן, שהתפטר לאחרונה מתפקיד שר ההסברה, יכהן כיו"ר הדירקטוריון של העיתון.

www.jordantimes.com, 27.7.11; www.factjo.com, www.ammonnews.net, 25.7.11

 

יומון לבנוני: הפיגוע ביחידה הצרפתית של יוניפי"ל – מסר לסרקוזי

מאמר המערכת של היומון הלבנוני אל-מסתקבל טען כי הפיגוע (26.7.11) ביחידה הצרפתית של כוחות יוניפי"ל בדרום צידון, מהוה מסר לסרקוזי ברמזו לעמדתה הביקורתית של צרפת כלפי המשטר בסוריה.

אל-מסתקבל (לבנון), 27.7.11

 

סוריה, תימן ולוב: "העם" מנצח את "המשטרים המדכאים"

אל-וטן (קטר), 27.7.11

 

גאלווי: רק לישראל היה אינטרס לרצוח את ר"מ לבנון לשעבר אל-חרירי

ג'ורג' גאלווי, חבר פרלמנט בריטי לשעבר, אמר לערוץ אל-מנאר של חזבאללה, שרק לישראל היה עניין בחיסולו של ר"מ לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, ושהיא ביצעה פעולות דומות בעבר. הוא הביע תמיכה בדחיית ממשלת לבנון את כתב האישום "המזויף" ברצח אל-חרירי.

www.champress.net, 26.7.11

 

אל-שרק אל-אוסט: חיילים סוריים שערקו תקפו מכללה צבאית בחומס

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי יותר ממאה חיילים שערקו מצבא סוריה תקפו את המכללה הצבאית בחומס (22.7.11). היומון אל-חיאת דיווח כי מאות הפגינו (26.7.11), בפעם הראשונה, בשוק אל-בזוריה במרכז המסחרי של דמשק, והתפזרו עם בואם של כוחות ביטחון רבים לאזור.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 27.7.11

 

חבר פרלמנט איראני: רוסיה לא רוצה איראן גרעינית

חבר ועדת המג'לס האיראני לענייני אנרגיה, עמאד חוסייני, טען כי רוסיה איננה רוצה שבידי איראן תהיה טכנולוגיה גרעינית ולפיכך אין סיכוי שהכור בבושהר יחל לפעול בחודש הבא כהבטחתה. הוא קרא למשטר להבהיר את הסיבות לשתיקתו נוכח העיכובים שמציבה רוסיה. היומון סיאסת-י רוז העריך שהפעלתו של הכור בבושהר תלויה בהסכמה בין רוסיה למערב.

אילנא (איראן), 27.7.11; סיאסת-י רוז (איראן), 23.7.11