המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.7.2011
21/7/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.7.2011

 

בתקציר: אל-חיאת: צרפת מקפיאה עסקת טילים עם לבנון * ממשלת ירדן: מנגנון הביטחון הכללי אחראי לתקיפת העיתונאים * מצרים: הבחירות לפרלמנט - עד סוף אוקטובר * סוריה: על דיפלומטים זרים לקבל אישור לביקורים ברחבי המדינה *  עזה: הבנק האסלאמי לפיתוח ישקיע בשיקום בתים שנהרסו

 

סוריה: על דיפלומטים זרים לקבל אישור לביקורים ברחבי המדינה  

משה"ח הסורי אסר על הנציגים הדיפלומטים במדינה לבקר באזוריה השונים בלא אישורו וקרא להם שלא להתערב בענייני הפנים שלה. שה"ח, וליד אל-מעלם, איים בכנס בדמשק, כי תנועת שגרירי ארה"ב וצרפת בסוריה תוגבל אם ידחו קריאה זו והבהיר כי הם לא גורשו לאחר ביקורם בעיר חמאה, בשל רצונה של שסוריה ביחסים טובים עם מדינותיהם. הוא קרא למדינות אירופה לבחון את יחסן לסוריה אם ברצונן שסוריה תכיר בחשיבותן וטען שישראל היא הקובעת את מדיניות ארה"ב. לדבריו, דרישותיו הצודקות של העם מנוצלות ע"י גורמי חוץ כדי לפגוע בסוריה והזהיר כי הדבר יוביל לפגיעה באינטרסים של גורמים אלה. הוא שיבח את עמדתן של סין ורוסיה ואמר כי גם מדינות המפרץ תומכות בסוריה. על חזרת שגריר קטר לארצו, לאחר שמפגינים תומכי המשטר פגעו בשגרירות קטר, הוא טען כי משה"ח לא ידע על כך וציין כי סוריה רוצה ביחסים טובים עם קטר. אל-מעלם הזהיר כי אחדותה הלאומית של סוריה בסכנה וקרא ליישום מהיר של הרפורמות שהציע הנשיא אסד.

אל-וטן (סוריה), 21.7.11

 

ממשלת ירדן: מנגנון הביטחון הכללי אחראי לתקיפת העיתונאים 

שר הפנים הירדני, מאזן אל-סאכת, הציג (20.7.11) במסיבת עיתונאים מסקנות מחקירת העימותים שהיו בשביתת השבת בעמאן (15.7.11), המטילות על מנגנון הביטחון הכללי את האחריות לאלימות ולתקיפת העיתונאים. אל-סאכת התנצל בפני העיתונאים והתחייב להביא לדין את מי שנטלו חלק באלימות ולפצות את העיתונאים. הוא אמר כי הממשלה מחויבת לשמירה על חופש הביטוי, אך היא לא תתיר לקיים שביתות שבת בלא הגבלה בזמן,  או לקיים מחאה כמו זו שהיתה בכיכר אל-תחריר. תנועת ה-15ביולי, שארגנה את שביתת השבת, הודיעה כי תארגן שביתת שבת נוספת מחר (22.7.11) בכיכר אל-נח'יל שבעמאן.

אל-דוסתור, אל-ערב אל-יום (ירדן), 21.7.11 ; www.factjo.com , 20.7.11

 

"ישראל עוצרת את ספינת 'אל-כראמה' הצרפתית טרם הגעתה לעזה"

אל-מוסתקבל (לבנון), 20.7.11

 

שגריר איראן בלבנון לשעבר: העם הסורי איבד את אמונו במשטר

מוחמד עלי סובחאני, שגריר איראן בלבנון בתקופת הנשיא ח'אתמי, אמר שאמונו של העם הסורי במשטרו של הנשיא אסד קרס, וכי ספק אם יש תועלת בדיאלוג הלאומי, נוכח השסע בין העם למשטר. לדבריו, ההשתתפות הדלה של המפגינים בדיאלוג, מעידה על מצבו של דיאלוג זה. 

ח'בר און ליין, איראן, 17.7.11  

 

אחמדי-נז'אד: לו רצינו, היינו מפתחים נשק גרעיני

בנאום במחוז כרמאן (דר'-מז' איראן), אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, שביכולתה של איראן לפתח נשק גרעיני, בלא פחד מאיש, אך אין זה רצונה. על היוזמה הרוסית להפחתת הסנקציות על איראן, בתמורה לשת"פ שלה עם סבא"א, אמר נשיא איראן, שארצו שתפה פעולה עם סבא"א ועתה על ה-5+1 לבוא לקראתה. הוא דחה טענות במערב, כי טילים של איראן מיועדים לפגוע בידידה רוסיה ובכמה ממדינות ערב.

איסנא (איראן), 21.7.11 

 

מצרים: הבחירות לפרלמנט - עד סוף אוקטובר

המועצה העליונה של הכוחות המזוינים המצריים הודיעה כי ההכנות לבחירות למועצת העם ולמועצת השורא יחלו בספטמבר, כמתוכנן, וכי הבחירות עצמן ייערכו לא יאוחר משלושים יום לאחר מכן, וזאת כדי לתת זמן למפלגות חדשות להתארגן ולגייס את תמיכת הציבור. המועצה החליטה להוריד את הגיל המינימאלי להתמודדות למועצת העם מ-30 ל-25, על מנת לאפשר ליותר צעירים להשתתף בהן.

אל-אהראם (מצרים), 21.7.11

 

ירדני, ממארגני המשט לעזה: תורכיה מונעת את הפלגתנו

ואא'ל אל-סקא, יו"ר ועדת "עורק החיים" בירדן, המשתתפת במשט החירות 2, הודיע כי לאחר ששלטונות יוון מנעו מהספינה הערבית אל-נור להפליג לכיוון עזה, גובשה "תכנית סודית" לפיה המשט יצא מחופי תורכיה, ואולם, לדבריו, שלטונות תורכיה מונעים מן הספינה הנמצאת מול נמל אנטליה לעגון בו.

www.factjo.com, 21.7.11

 

אל-חיאת: צרפת מקפיאה עסקת טילים עם לבנון

על רקע ביקורו של מפקד צבא לבנון, ג'אן קהוג'י, בצרפת (.1119-21.7), מסרו מקורות צרפתיים ליומון אל-חיאת, שממשלת צרפת החליטה להקפיא הסכם למכירת טילים לצבא לבנון, עליו חתמו רה"מ הצרפתי פנסואה פיון, ועמיתו הלבנוני דאז, סעד אל-חרירי. ההקפאה נועדה לאפשר לממשלת צרפת לקבל החלטה בנושא לאחר שתבחן את מדיניותה של ממשלת מיקאתי.

אל-חיאת (לונדון), 21.7.11  

 

עזה: הבנק האסלאמי לפיתוח ישקיע בשיקום בתים שנהרסו

אגודת הסעד והפיתוח "אל-רחמה", הפועלת בעזה, חתמה עם הבנק האסלאמי לפיתוח על הסכם בהיקף של 6.8 מיליון דולר לשיקום בתים שנפגעו במבצע עופרת יצוקה. היומון אל-איאם מסר כי מאז המלחמה השקיע הבנק כ-170 מיליון דולר במיזמים שונים ברצועה, באמצעות כספים שמעבירות, בין היתר, מדינות מועצת שתה"פ של המפרץ.

www.palestine-info.info, 20.7.11; אל-איאם (רש"פ), 17.7.11

 

קמפיין  באיראן: החיג'אב מחסן מפני מבטי הגברים

פארס (איראן), 21.7.11