המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.7.2011
18/7/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.7.2011

 

בתקציר: מצרים: רגיעה בהפגנות עם ההכרזה על ממשלה חדשה * יומון סורי: שגרירות קטר בדמשק השעתה זמנית את עבודתה * סוריה: נאסרה הפצה של שני יומונים לבנונים * מפקד חה"י האיראני: נשגר ספינות לאוקיינוס האטלנטי * שה"ח הלובי לשעבר: מדענים פקיסטנים סייעו לתוכנית הגרעין הלובית

 

מצרים: מחאת המפגינים נרגעה בעקבות ההכרזה על ממשלה חדשה

ר"מ מצרים, עיסאם שרף, הודיע על מינויים של שני סגנים לרה"מ ו- 14 שרים חדשים, בהם שה"ח, מוחמד כאמל עמרו; שר האוצר וסגן רה"מ לעניינים כלכליים, ד"ר חאזם אל-בבלאוי; סגן רה"מ לענייני פיתוח, מדיניות ודמוקרטיזציה, ד"ר עלי אל-סלמי; ושר ההקדשים, ד"ר מוחמד עבד אל-פדיל אל-קוסי. 13 משרי הממשלה נשארו בתפקידם, ובכללם שרי הפנים, המשפטים, התקשורת והשת"פ הבינ"ל. בעקבות ההודעה, החלו המפגינים לפנות את כיכר אל-תחריר בקהיר וכיכרות במחוזות אחרים, למעט כמה מאות שהחליטו להמשיך בשביתת שבת עד שיוחלף גם רה"מ.

אל-אהראם; אל-אח'באר (מצרים), www.alarabiya.net, 18.7.11

 

יומון סורי: שגרירות קטר בדמשק השעתה זמנית את עבודתה

היומון הסורי אל-וטן דיווח מפי עובד בשגרירות הקטרית בדמשק, כי השגרירות הפסיקה את פעילותה באופן זמני ועובדיה ישובו לקטר, וכי לא נקבע מועד לחידוש הפעילות. עפ"י הערכות, ההחלטה התקבלה בתגובה לכך שמפגינים יידו לעבר מבנה השגרירות אבנים, ביצים ועגבניות (11.7.11), במחאה על אופן הסיקור של האירועים בסוריה בערוץ אל-ג'זירה. היומון הסעודי אל-וטן, מסר כי שגרירות קטר הודיעה על הצעד לכל המשלחות הדיפלומטיות בדמשק.

אל-וטן (סוריה), אל-וטן (סעודיה), 18.7.11

 

שה"ח הלובי לשעבר: מדענים פקיסטנים השתתפו בתוכנית הגרעין הלובית
שה"ח הלובי בעבר, עבד אל-רחמן שלקם, אמר ליומון אל-חיאת, כי נשיא פקיסטן לשעבר, פרבז מושארף, התיר ללוב לרכוש ידע גרעיני ממדענים פקיסטנים וכי מדען הגרעין הפקיסטני, עבד אל-קדיר ח'אן, היה מעורב בתוכנית הגרעין הלובית, לצד מדענים מצפון קוריאה ומעוד מדינות. עוד טען כי פיצוץ מטוס פאן אם מעל לוקרבי (1988), בוצע כנקמה לובית על תקיפת מעוזו של אל-קד'אפי ב-1986 בידי האמריקאים. הוא ציין כי אל-קד'אפי סייע כלכלית לנשיא תוניסיה לשעבר, זין אל-עאבדין בן עלי, ונשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארכ, במסגרת התיאום הביטחוני בין לוב לבין שתי המדינות, וכי אל-קד'אפי הידק את יחסיו עם איראן ואף סיפק לה טילים נגד עיראק בשל עוינותו לסדאם חוסיין. על סעודיה אמר, כי אל- קד'אפי ראה בה אויב עיקרי בשל כספה, מעמדה בעולם הערבי והמוסלמי וקשריה עם המערב, וכי הוא רצה לחסל את עבדאללה מלך סעודיה, בהיותו יורש העצר ולהסית מנהיגים, בהם עבדאללה מלך ירדן, נגד סעודיה.

אל-חיאת (לונדון), 16-18.7.11

 

היהודים שולטים בזרועות התקשורת העולמית

אל-ג'זירה (סעודיה), 18.7.11

 

מפקד חה"י האיראני: נשגר ספינות לאוקיינוס האטלנטי

מפקד חיל הים בצבא איראן, חביבאללה סיארי, אמר כי בכוונת ארצו לשגר ספינות לאוקיינוס האטלנטי, שיחומשו בטילי השיוט לטווח בינוני נגד ספינות מסוג נור וכי נוכחותה של איראן במי הים התיכון, תעלת סואץ, ודרום האוקיינוס ההודי מצויה בעדיפות גבוהה. 

פארס (איראן), 18.7.11

 

סוריה: נאסרה הפצתם של שני יומונים לבנונים

המשטר הסורי אסר לאחרונה הפצתם של היומונים הלבנונים אל-אח'באר ואל-ספיר, הידועים בעמדתם הפרו סורית, עפ"י ההערכות בשל ביקורת שנמתחה ביומונים על טיפול המשטר בהפגנות. בתגובה, פרסם אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון אל-אח'באר, מאמר ביקורת על המשטר ועל האופוזיציה בסוריה, המונעים סיקור אובייקטיבי של האירועים ומאשימים עיתונאים בחוסר אובייקטיביות.    

אל-אח'באר (לבנון), 18.7.11

 

הקרבות בכורדיסטן העיראקית: דיווחים סותרים בין משמרות המהפכה לפז'אק 

משמרות המהפכה של איראן הודיעו על כיבוש שלושה בסיסים של הארגון הכורדי הבדלני פז'אקבקרבות  בכורדיסטן העיראקית, ועל חיסול בכיר בארגון ודחו את הודעת פז'אק בדבר הריגת 53 אנשי משה"מ. דובר ממשלת כורדיסטן העיראקית, כאוה מחמוד, הכחיש את טענת המשטר האיראני, שממשלת הכורדים מסרה שטח באזור לידי פז'אק וטען שזהו תירוץ להמשך ההתקפות של משה"מ בכורדיסטן העיראקית.

אירנא (איראן), www.roozonline.com, 18.7.11