המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.7.2011
11/7/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.7.2011

 

בתקציר: הרש"פ: החרמנו כספים מגורמים ששיתפו פעולה עם חברות ישראליות * פעילת אופוזיציה סורית: חיי בסכנה * לקראת ספטמבר: מפגש של עבאס עם כל שגרירי הרש"פ בעולם * שגריר איראן בבגדד: שת"פ ביטחוני עם עיראק לאחר נסיגת ארה"ב * בחריין: יורחבו סמכויות הפרלמנט

 

הרש"פ: החרמנו כספים מגורמים ששיתפו פעולה עם חברות ישראליות

ראש הרשות למאבק בשחיתות ברש"פ, רפיק אל-נתשה, אמר כי הרשות החרימה סכומי כסף גדולים מחברות פלסטיניות שקיימו שת"פ מסחרי עם חברות ישראליות, אך בעלי החברות אלה נמלטו לחו"ל ונעשים מאמצים להביאם לרש"פ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.7.11

 

לקראת ספטמבר: מפגש של עבאס עם כל שגרירי הרש"פ בעולם

שה"ח של הרש"פ, ריאד אל-מאלכי, מסר כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ייפגש בקרוב (22-25.7.11) עם כל שגרירי הרש"פ בעולם, כדי לדון בתוכנית העבודה לקראת הפנייה לאו"ם בספטמבר. הפגישה - הראשונה עם כלל שגרירי הרש"פ - תתקיים באיסטנבול וישתתף בה גם הנשיא התורכי, עבדאללה גול.

פלסטין (עזה), 10.7.11

 

שרי החוץ של תורכיה ואיראן: לפתור המשבר בסוריה ללא התערבות זרה

במסע"ת בטהראן, קראו שרי החוץ של איראן ותורכיה לפתור את המשבר בסוריה, תוך שת"פ בין שלוש המדינות וללא התערבות מערבית. שה"ח האיראני, עלי אכבר צאלחי, אמר שאיראן, סוריה ותורכיה הן בנות משפחה, העוזרות זו לזו בעת משבר; שה"ח התורכי, אחמד דאוד אור'לו, אמר כי סוריה היא מדינה אחות והזהיר שהמהומות בה עלולות לזלוג לעוד מדינות אם יידחו הדרישות הלגיטימיות של העם הסורי. היומון אל-חיאת דיווח כי השר התורכי ביקש מאיראן ללחוץ על אסד לבצע רפורמות, ואילו עמיתו האיראני הביע דאגה מכך שבנושא סוריה, נוטה תורכיה לאמץ את עמדת המערב.

www.irib.ir, מהר (איראן), אל-חיאת (לונדון), 11.7.11; www.lenziran.com, 10.7.11 

 

הדיאלוג: כך סותם השלטון את פי האופוזיציה

אל-ביאן (איחוד האמירויות הערביות), 11.7.11

 

פעילת אופוזיציה סורית: חיי בסכנה

סהיר אל-אתאסי, פעילת אופוזיציה בעיר חומס כתבה בדף הפייסבוק שלה כי חייה בסכנה ושהיא מבוקשת "חיה או מתה" ע"י מנגנוני הביטחון הסורים. אל-אתאסי נעצרה בתחילת גל המחאה בשל השתתפותה בהפגנה ושוחררה.   

www.zaman-alwsl.net, 10.7.11

 

אל-סיאסה: צפויים צווי מעצר של ביה"ד הבינ"ל נגד בכירים סורים

היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח מפי מקורות בריטיים, כי ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי יוציא צווי מעצר גם נגד בכירים סורים ונגד שנים עשר לבנונים המקורבים לסוריה וכי לפחות שניים מבין ארבעת החשודים ברצח ברחו לדמשק, לבסיס של חזבאללה. היומון הוסיף כי יתכן וחשוד אחר חוסל לאחר שנחשד ע"י חזבאללה בנכונות לשתף פעולה עם ביה"ד הבינ"ל. 

אל-סיאסה (כווית), 11.7.11

 

בחריין: יורחבו סמכויות הפרלמנט

במסגרת הדיאלוג הלאומי בבחריין, הוחלט להרחיב את סמכויות הפרלמנט: כדי לזכות באמונו תזדקק הממשלה לתמיכה של שני שלישים מחבריו; חבר פרלמנט יוכל להגיש שאילתות לשרים. הקואליציה דחתה בקשה של האופוזיציה לבטל את סמכותו של המלך למנות את רה"מ, הממנה בתורו את השרים. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.7.11

 

סעודיה תשתתף בתמרון אווירי בארה"ב

ב-24-27.7.11 ישתתף חיל האוויר הסעודי בתמרון אווירי "רודיאו 2011", יחד עם ארה"ב ומדינות נוספות, שיתקיים בבסיס צבאי אמריקאי. מפקדים בארה"ב, בריטניה, צרפת ותורכיה, בירכו על השתתפותה של סעודיה בתמרון.

אל-ג'זירה (סעודיה), 11.7.11

 

ידיעות סותרות על מצבו של יורש העצר הסעודי

פורומים באינטרנט בסעודיה דיווחו כי יורש העצר הסעודי, האמיר סולטאן בן עבד אל-עזיז, נפטר בעקבות מחלה. אתר האינטרנט הסורי שאם פרס, המקורב למשטר, דיווח כי האמיר שרוי בתרדמת בבית חולים בארה"ב. סוכנות הידיעות הירדנית www.watannews.net  דיווחה כי מקור המקורב לאמיר הכחיש את הדיווחים על פטירתו וטען כי מצבו יציב וכי הוא ממשיך לקבל מבקרים בארמונו.

www.aksalser.com, 9.7.11;  www.champress.net, 10.7.11; www.watannews.net, 9.7.11

 

שר החוץ האיראני: מעוניינים בשת"פ אסטרטגי עם אוקראינה

בפגישה עם סיו"ר הפרלמנט האוקראיני, ניקולאי תומנקו, קרא שר החוץ האיראני, עלי אכבר צאלחי, להגביר את שתה"פ בין המדינות בתחומי הכלכלה והמדע וציין כי טהראן מעוניינת בשותפות אסטרטגית עם אוקראינה; שגריר אוקראינה בטהראן, אלכסנדר סמרסקי, אמר לסו"י האיראנית מהר שאלף אזרחים אוקראינים עובדים בכור בבושהר. יצוין כי שלטונות אוקראינה הודו (2006) כי טילים בליסטיים ארוכי טווח (ל-3500 ק"מ) מסוג איי-אס-15-אס, היכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים, הועברו בדרך לא חוקית לאיראן.

אירנא, פרס טי וי (איראן), 10.7.11; מהר (איראן), 1.7.11  

 

שגריר איראן בבגדד: שת"פ ביטחוני עם עיראק לאחר נסיגת ארה"ב

שגריר איראן בעיראק, חסן דנאי-פר, אמר שטהראן מוכנה לשת"פ ביטחוני עם עיראק, הכולל סיוע צבאי, לאחר יציאתם של הכוחות האמריקאיים מהמדינה בסוף שנת 2011. הוא דחה טענות של בכירי צבא אמריקאים, בהם הרמטכ"ל, מייק מאלן, כי איראן מחמשת מיליציות שיעיות בעיראק וטען כי מדובר בניסיון לזרוע בעיראק פחד מפני איראן ובכך למנוע את נסיגת הכוחות האמריקאים ממנה. 

איסנא (איראן), 10.7.11; מהר (איראן), 9.7.11

 

כלת פרס נובל האיראנית: המשטר מעלים הוצאות להורג רבות

בתגובה להודעת הרשויות באיראן כי בשנה הפרסית 1389 (מרץ 2010-מרץ 2011) הוצאו להורג 140 איש על עבירות סמים, אמרה זוכת פרס הנובל ופעילת זכויות האדם האיראנית, שירין עבאדי, כי לפי מידע בדוק שבידיה המספר האמיתי של ההוצאות להורג בידי המשטר הוא כפול.

www.roozonline.com, 9.7.11