המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.7.2011
10/7/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.7.2011

 

בתקציר: הליע"ר הזמינה את דרום סודאן להצטרף לשורותיה * מצרים: מפגינים מאיימים לפתוח במרי אזרחי * סוריה: ביקורת נרחבת נגד ביקור שגריר ארה"ב בחמאה * איתאללה ג'נתי: האסלאם והמוסלמים צריכים לכבוש את בחריין * שר לבנוני לשעבר: סוריה תשגר טילים לישראל אם תותקף על ידי נאט"ו

 

ממשלת ירדן: נמנע הפגנת תמיכה במהפכה הסורית

שר הפנים הירדני, מאזן אל-סאכת, הודיע (9.7.11) במסיבת עיתונאים, כי ימנע את קיומה של הפגנת תמיכה במהפכה של העם הסורי, שביקשו לקיים צעירים ירדנים וסורים, הערב (10.7.11) בעמאן. לדבריו, יש חשש שהפגנה כזו תפגע בתיירות ובאינטרסים הכלכליים של הסוחרים, ועל מארגני ההפגנה "להתחשב באינטרס העליון של המולדת ובשמירה על ביטחונה ויציבותה". כן הזהיר כי מנגנוני הביטחון הירדנים יעשו הכל כדי למנוע את ההפגנה וכי משתתפיה יעצרו ויחקרו. רה"מ הירדני, מערוף אל-בח'ית, קרא לאזרחים לשמור על ביטחונה ויציבותה של המדינה ועל האינטרסים הלאומיים שלה. בתגובה, הודיעו מארגני ההפגנה בעמוד הפייסבוק שלהם על ביטולה מחשש שמשתתפיה ייעצרו. אתר האינטרנט http://ar.ammannet.net טען כי הממשלה מפרה בכך את חוק ההתכנסות שתוקן רק לפני ארבעה חודשים כדי לאפשר קיום הפגנה בלא אישור מושל המחוז אלא רק ביידועו מראש.

 אל-ראי (ירדן), 10.7.11; http://ar.ammannet.net , 9.7.11  

 

סוריה: ביקורת נרחבת נגד ביקור שגריר ארה"ב בחמאה

במחאה על ביקור שגריר ארה"ב בסוריה, רוברט פורד, בעיר חמאה - מוקד המחאה נגד המשטר – זימן משה"ח הסורי את השגריר על שביקר בחמאה ללא אישור, בניגוד לכללים הדיפלומטיים. ברחבי סוריה נערכו הפגנות נגד ההתערבות הזרה בענייני המדינה תוך קריאה לגרש את השגריר. היומון אל-וטן, המקורב למשטר, דיווח כי הביקור תואם עם מנהיגי המפגינים בעיר שהורו לאנשיהם להסתיר את כלי הנשק במהלך הביקור. נזאר סלום, בעל טור ביומון, טען כי זו מתקפה ישירה על סוריה. היומון הכוויתי אל-ראי דיווח כי מטרת הביקור, שנועד להיות חשאי, היתה לתווך בין המפגינים למשטר ולהוכיח שהמשטר אינו מדכא באלימות את ההפגנות ושהוא מוכן לדיאלוג, אך לאחר שנחשף ונכשל, ניסה המשטר לנצל את הביקור כדי להאשים את ארה"ב בהסתת המפגינים. גורמי אופוזיציה הביעו תמיכה מסויגת בביקור, לצד קריאה לשגרירים נוספים לבקר באזורי ההפגנות. הם שללו התערבות חיצונית בענייני סוריה.

אל-וטן (סוריה), אל-ראי (כווית), סו"י סאנא (סוריה), 10.7.11; אל-ספיר (לבנון), אל-ת'ורה (סוריה), www.sooryoon.net, 9.7.11

 

מצרים: מפגינים מאיימים לפתוח במרי אזרחי

למרות הבטחת ר"מ מצרים, עיסאם שרף, (9.7.11), להיענות בהקדם לדרישות המפגינים ולהעמיד לדין את כל המושחתים והאחראים לרצח מפגינים במהלך המהפכה, ממשיכים אלפי אנשים בשביתת שבת בכיכר אל-תחריר בקהיר ובערים אחרות. חלק מהמפגינים הכריזו על שביתת רעב עד לקבלת דרישותיהם. תנועת האח"ס והסלפים הביעו התנגדות לשביתה. בעיר סואץ מאיימים עשרות מפגינים לחסום את תנועת הספנות בתעלה ולפתוח במרי אזרחי.

אל-אהראם; אל-מצרי אל-יום; אל-יום אל-סאבע (מצרים), 10.7.11

 

הליע"ר הזמינה את דרום סודאן להצטרף לשורותיה

מזכ"ל הליע"ר, אחמד בן חלי, אמר כי לדרום סודאן יש זכות להצטרף לליע"ר (9.7.11), אם הנהגתה תחליט על כך. מצרים – היתה המדינה השנייה שהכירה בעצמאותה של דר' סודאן- אחרי סודאן. נמסר כי קטר, ירדן ולוב הכירו אף הן במדינה החדשה.  סו"י ואם (איחוד האמירויות), אל-ערב אל-יום (ירדן); 10.7.11; סו"י קנא (קטר), אל-וטן (לוב); 9.7.11

 

"חלוקת סודאן" – ארה"ב והיהודים חוגגים על הנפט

אל-וטן (סעודיה), 10.7.11

 

שר לבנוני לשעבר: סוריה תשגר טילים לישראל אם תותקף על ידי נאט"ו

ויאם והאב, שר לבנוני לשעבר מהמחנה הפרו סורי ומקורב לחזבאללה, אמר (8.7.11), כי אם כוחות נאט"ו יכנסו לסוריה, אזי מאה אלף טילים ישוגרו אל ישראל והיא תהיה בסכנה גדולה יותר מאשר סוריה.

אל-ספיר (לבנון), 9.7.11

 

צרפת התחייבה להעניק מאה מיליון דולר לרש"פ

במהלך הדיונים השנתיים בין ממשלת צרפת לרש"פ, בראשות הקונסול הצרפתי הכללי בירושלים, פרדריק דסניו, ושר התכנון והפיתוח המנהלי של הרש"פ, עלי אל-ג'רבאוי, התחייבה ממשלת צרפת להעניק לרש"פ סיוע של כמאה מיליון דולר למימון מיזמי פיתוח וסעד ולסיוע לתקציב הרש"פ.

www.maannews.net, 8.7.11

 

מפקד חה"א האיראני: הספינות האמריקאיות – מטרה זמינה לטילינו

במסיבת עיתונאים בתום התרגיל המשולב של משמרות המהפכה האיראניים, קרא מפקד חיל האוויר של משה"מ, עלי חאג'י-זאדה, למערב להסיג לאלתר את ספינות המלחמה שלו מן המפרץ הפרסי וממפרץ עומאן, כיוון שהן ממילא לא יוכלו ליירט את טילי השיוט שבידי איראן וכי במקרה של עימות יהיו ספינות אלה ונושאות המטוסים האמריקאיות "מטרה זמינה" לפגיעה. עוד אמר, כי איראן שיגרה לפני כחצי שנה שני טילים לטווח של 1,900 ק"מ שפגעו במטרתם באוקיינוס ההודי, וכי 70% מבסיסי ארה"ב באזור מצויים בטווח הטילים האיראניים. בנוסף, הוא טען, כי מערכת ההגנה "כיפת הברזל", לא תוכל ליירט את טילי הסג'יל שמהירותם 12 מאך וכי טהראן מפתחת ראשי קרב מתפצלים נגד מטרות אוויריות וימיות.

טהראן טיימס (איראן), 10.7.11; מהר, פארס (איראן), www.lenziran.com, 9.7.11

 

אל-ערביה: נשיא תימן מתכוון לשוב לארצו ב-17 ביולי

חרף המשך המחאות בתימן והקריאות לסילוקו מן השלטון, דיווחו מקורות תימניים לאתר אל-ערביה נט, על כוונתו של הנשיא התימני, עלי עבדאללה צאלח, לשוב לארצו ב- 17.7 - יום השנה ה-33 לעלייתו לשלטון - כדי להדגיש את מעמדו כשליט הלגיטימי בתימן. עפ"י הדיווח, צאלח רוצה להשלים את תקופת החלמתו בתימן כשהוא מטופל בידי צוות רפואי סעודי, שייתכן ויתוגבר ברופאים גרמניים. צאלח נפצע לאחרונה קשה בניסיון התנקשות במסגד בו התפלל, והוא מטופל בסעודיה.

www.alarabiya.net , 9.7.11

 

איראן: נסגרו חנויות שמוכרות ביגוד לא צנוע

משטרת טהראן סגרה 70 חנויות המשווקות ביגוד שאיננו על קוד הלבוש האסלאמי הצנוע וביקשה מן הציבור לדווח על חנויות נוספות שמוכרות ביגוד לא צנוע.

איסנא (איראן), 8.7.11

 

איתאללה ג'נתי: האסלאם והמוסלמים צריכים לכבוש את בחריין

איתאללה אחמד ג'נתי אמר בדרשה בטהראן (8.7.11), כי תהליך הפיוס הפנימי בבחריין הוא חסר תכלית ועל האסלאם והמוסלמים (קרי השיעים) לכבוש את בחריין ו"לזרוק ממנה את האמריקאים הלבושים כסעודים."  על לבנון אמר, כי מזימת האמריקאים והציונים תומכי טרור, להעמיד לדין אנשי חזבאללה על רצח רפיק אל-חרירי תיכשל משום שחזבאללה – מפלגת האל - הוא בלתי מנוצח.

איריב (איראן), פארס (איראן), 8.7.11