המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר באתר האחים המוסלמים: ליישם את השריעה בשלבים
6/7/2011

 

מאמר באתר האחים המוסלמים: יש ליישם את השריעה בשלבים

 

במאמר שפרסם ב-11.6.2011 באתר האחים המוסלמים במצרים, קרא השיח' אחמד גאד, פעיל ותיק בתנועה, להכשיר את לבבות האנשים לקבלת השריעה האסלאמית וליישמה בשלבים, משום שלא ניתן לכפותה בצעד אחד. הוא הציע ללמוד מראשוני האח"ס אשר פעלו בשיטת צעד אחר צעד וקרא למוסד אל-אזהר לרכז מאמצים בקידום יישום השריעה.

להלן קטעים נבחרים מהמאמר[1]:

אחרי המהפכה העממית המבורכת ב-25.1.2011, התקיים שיח בין הרוב שמייחל ומצפה ליישום השריעה של אללה יתעלה, לבין המיעוט שהופך את האסלאם לאמצעי הפחדה וחושש מן האסלאמיסטים ומחזרה לימי הביניים. מיעוט זה, המתכחש לתוצאות משאל העם בעודו קורא לדמוקרטיה[2], מורכב ממתנגדי המדינה הדתית, ממתנגדי מדינת הח'ליפות ומתומכי החזרה אל המשטר החילוני העריץ שהשחית את הארץ ואת הבריות. [דווקא] מיעוט זה [זוכה] לסיקור בולט בתקשורת...

 

השריעה של אללה שלטה במשך מאות שנים ואז נעדרה למשך מאות שנים והתרחקה מאוד. האימפריאליזם לסוגיו היה עול על האומה במובנים שונים וגרם לאנשים להשתנות... בתקופה חשוכה זו המדינה חיקתה פעם את המשטר המזרחי ופעם את המשטר המערבי. השחיתות התפתחה וגדלה, הלכה ונערמה... [כיום], אין תקווה לרפורמה בלא חזרה למשטר האלוהי שאותו בחר האל עבור האדם. לאומה זו [כלומר לאסלאם] לא יהיו סיכוי להצליח, אלא [רק] באמצעות מה שגרם לה להצליח בראשיתה.

 

אין לכפות את השריעה האסלאמית ולחייב את האנשים בדבר שהם בורים לגביו ולא יודעים אותו.... אם ייעשה כן, יחבלו תחבולות לעקיפתה ותהיה צביעות. [אנשים] יפגינו אסלאמיות רק כלפי חוץ ... לנוח, עליו השלום, הייתה אות ברורה, מופת גלוי, נבואה ורחמים שאותם לא הבינו בני עמו... נוח לא היה יכול לחייב, לאלץ או לכפות [את אמונתו] על [בני עמו]. הוא קבע את עיקרון הבחירה באמונה, ההשתכנעות וההרהור [במקום] הדיכוי, הסמכות, ההתנשאות והאילוץ. אללה יתעלה אמר: "בני עמי, תנו דעתכם: אם יש בידי ראיה מעם ריבוני, וגם השפיע עלי מרחמיו אשר נסתרו מעיניכם, הנוכל לכפותה עליכם אם לא תרצו?" [סורה 11 פסוק 28].

 

אין מנוס מפעולה הדרגתית, מהכנה והכשרת הנפש ומקיומה של [דמות] מופת, כדי שהאמונה תיכנס ללב... ... פעולה הדרגתית איננה כופה את האסלאם בבת אחת אלא באה שלב-שלב כדי להקל על ההבנה, על הלמידה, על הקבלה ועל וההתמסרות. [אללה] יתעלה אמר: "אמרו הכופרים, מדוע לא הורד אליו הקוראן ממרומים בבת אחת? הורדנו אותו כך, למען סגל אליו את לבך" [סורה 25 פסוק 32]. הקוראן הורד בחלקים במשך 23 שנה בהתאם לאירועים, לנסיבות ולחוקים שהיה צורך [לחוקק] בעקבותיהם כדי לחזק את הלבבות וכדי שיהיה קל יותר לשינון ולהבנה. וזו ההוכחה הגדולה ביותר: "הורדנו את הקוראן פרקים-פרקים, למען תקראהו בפני האנשים לאיטך" [סורה 17 פסוק 106].

 

הנביא עליו השלום נהג בדרך ההדרגתית, באמצעות הכנת האנשים קודם ולאחר מכן [הכנת] המשפחה, החברה, המדינה ולבסוף - הח'ליפות... ההדרגתיות הייתה בקוראן גם ביחס לאיסור על [שתיית] יין... [3]ההדרגתיות הייתה גם בהצגת חובות האסלאם... בתחילה נקבעו שתי תפילות, בצהריים ובערב, ולאחר שהאנשים התרגלו לכך, אללה קבע חמש תפילות ביום ובלילה...

האמאם [חסן] אל-בנא דיבר בוועידה החמישית [של תנועת האח"ס] על הדרגתיות, על הישענות על החינוך ועל הבהרת הצעדים [ליישום השריעה]. מכך, [שראשוני האח"ס] היו סבורים שכל דעוה חייבת לבוא בשלבים: שלב הקריאה, הכרת הרעיון והעברתו לציבור, שלב ההוויה ושלב הביצוע, העבודה והתוצאה. אל-בנא אמר באותה ועידה כשהוא פונה אל הנחפזים: שמעו ממני דברים בקול רם ומהדהד : דרככם זו - צעדיה רשומים וגבולותיה מונחים, ארוכה היא, אך אין זולתה. מי שרוצה לקטוף את הפרי לפני הבשלתו, אינני [מסכים] איתו. ומי שיחכה בסבלנות עד שיצמח הזרע, יגדל העץ, יבשיל הפרי ויגיע הקטיף, שכרו יהיה אצל אללה ...יהא זה שכרם של  המיטיבים...

 

אני מבקש ש[מוסד] אל-אזהר הנכבד יתגייס יחד עם הזרמים האסלאמיים במטרה לאחד את מאמציהם ודברם של המוסלמים, כדי להשיב את הח'ליפות ולהכין את התוכנית המעשית ליישום החוק של אללה יתעלה. זוהי המטרה של אל-אזהר הנכבד ושל כל הזרמים האסלאמיים. ואללה יעזור. הוי האל, הנחינו, פתח ליבנו לאמונה והחזר אומה זו למה שהיא הייתה, אומה אחת מאוחדת שעובדת אותך ולא משתפת לך [אף אל] ..".

 



[1] www.ikhwanonline.com, 11.6.2011 

 [2]מדובר במשאל עם במצרים ב-20.3.2011 שעסק בתיקוני החוקה שהקלו בהליך הקמת מפלגות חדשות; אפשרו למועמדים עצמאיים לרוץ לנשיאות, תוך הגבלת משך הכהונה לשתי קדנציות; וקבעו כי הבחירות לפרלמנט יתקיימו בספטמבר. למרות שהמשאל לא עסק בזהותה הדתית של המדינה, נוצר הרושם לפיו התומך בתיקונים – תומך בדת; המתנגד – שולל אותה. הרקע לכך היה תעמולה של האח"ס, שפיצלה את הציבור במצרים. משאל העם אושר ובתאריך 23.3.2011 פורסמה "הכרזה על החוקה" שהיא זמנית ובתוקף עד לבחירת מועצת עם חדשה שתקבע חוקה חדשה. לאחרונה פרץ ויכוח על מועד הבחירות והאם יש להקדים להן את החוקה החדשה. התומכים בדחיית הבחירות רוצים לתת ארכה למפלגות חדשות להיערך מול הכוחות  המבוססים - אנשי המפל"ד והאח"ס.

[3] בתחילה האיסור בקוראן על שתיית יין היה רק בשעת התפילה ולאחר מכן הייתה החמרה ואיסור מוחלט על שתיית יין.