המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.6.2011
27/6/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.6.2011

 

בתקציר: השבט הגדול בירדן: מקורבי המלך מסתירים מפניו את קריאות המצוקה * שה"ח המצרי הנכנס: לא נוותר על ביטחון המפרץ הערבי * אסד נפגש עם משלחת של הקהילה הסורית בארה"ב * סעודיה: לשכת רה"מ תסופח ללשכת המלך *ביקורת על כנס של אנשי אופוזיציה בדמשק: משת"פים של השלטון 

 

אל-חיאת: פרסום כתב האישום בפרשת אל-חרירי - היום או מחר

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי ביה"ד הבינ"ל לרצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, עומד לבקש ממשלת לבנון לחקור חמישה פעילי חזבאללה, וכי בקרוב מאוד יפורסמו שמות החשודים ברצח. בתגובה אמר שר המשפטים הלבנוני, כי לא ידוע לו דבר על כך. במקביל מסר היומון אל-חיאת, מפי מקור  בפריז, כי היום (27.6.11) או מחר ימסור בית הדין למערכת המשפט בלבנון את כתב האישום וכי השופטים הלבנונים של בית הדין נסעו להאג כדי להגן על ביטחונם עם פרסום כתב האישום.

אל-שרק אל-אוסט; אל-חיאת (לונדון), 27.6.11

 

השבט הגדול בירדן: מקורבי המלך מסתירים מפניו את קריאות המצוקה

ערב ביקורו של המלך עבדאללה השני בעיר בלעמא, פרסם שבט בני חסן - הגדול ביותר בירדן והידוע בנאמנותו למלך - גילוי דעת המגנה את מקורבי המלך המאפשרים רק לעשירים ולנכבדים להיפגש עימו ומונעים מנציגי השכבות הנמוכות של השבט להציג את טענותיהם בפניו. בהודעה נטען שפמלייתו של המלך, הממשיכה להעמיד בפניו מצג שווא לפיו לעם אין דרישות ומסתירה ממנו את התמונה האמיתית – איננה ראויה לאמון. בני השבט ציינו כי דרישותיהם דומות לדרישותיו של העם הירדני וכוללות: ביצוע רפורמה פוליטית, מאבק בשחיתות, עצירת השתלטות הרשות המבצעת על תחומי הרשות המחוקקת והשופטת, טיפול באבטלה ובעוני וקיום בחירות הוגנות. בני השבט הוסיפו כי "תם העידן בו היינו עומדים בפתח לשכת המלך... מתחננים לפירורים. היום אנו דורשים את זכויותינו...המעוגנות בחוקה הירדנית".

www.assabeel.net, 26.6.11

 

שה"ח המצרי הנכנס: לא נוותר על ביטחון המפרץ הערבי

שה"ח המצרי החדש, מוחמד אל-עוראבי, נכנס היום לתפקידו. לאחר שנשבע אמונים בפני ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים המצריים, הגנרל טנטאוי, אמר אל-עוראבי כי ביטחונן של מדינות המפרץ הוא עניין חיוני מבחינת מצרים, ולא ניתן לוותר או להתמקח עליו.

רוז אל-יוסף (מצרים), 27.6.11  

 

הברירות הקשות של ארה"ב: "להישאר באפגניסטן" או "לסגת מאפגניסטן" 

אל-אמאראת אל-יום (מאע"מ), 26.6.11 

 

ביקורת על כנס של אנשי אופוזיציה בדמשק: משת"פים של השלטון 

לראשונה מזה שמונה שנים, יתקיים (27.6.11) בדמשק כנס של אנשי אופוזיציה עצמאיים, שידון בפתרון למשבר במדינה. גורמים באופוזיציה המתנגדים לדיאלוג עם המשטר, מתחו ביקורת על הכינוס בטענה כי הוא מבטא הכרה במשטרו של אסד ובגידה בדם החללים, ומהווה ניסיון של המשטר לפלג את האופוזיציה המארגנים טענו כי זהו כנס עצמאי הממומן מכספי המשתתפים ולמשטר אין יד בו. המארגנים אמרו כי יבטלו את הכנס אם יגיעו אליו נציגי משטר.

אל-וטן (סוריה), 27.6.11,  http://all4syria.info, 26.6.11

 

אסד נפגש עם משלחת של הקהילה הסורית בארה"ב

נציגים של הקהילה הסורית בארה"ב דנו במשך 4.5 שעות עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד במצב בסוריה והביעו את נכונותם לסייע בפתרון המשבר, להגדיל את השקעותיהם בה, לקרוא לקונגרס בארה"ב לחדול מלהתערב בענייניה ולאפשר למשטר לבצע את הרפורמות. לדבריהם, אסד הדגיש כי אין הנחיה לפגוע במפגינים וכי אנשי בטחון שעשו זאת הועמדו לדין. עוד אמר כי היחסים עם רוב מדינות ערב מצוינים והן מגלות הבנה לנעשה בסוריה. בהתייחסו לקריאתו של שה"ח וליד אל-מועלם, להתעלם ממדינות אירופה, הבהיר אסד כי אין כוונה להתעלם מאירופה, אלא לחפש קשרים עם מדינות אחרות. 

www.syria-news.com, 27.6.11 

 

סוריה: מאה ילדים נהרגו מתחילת המהומות

אתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה דיווח כי מאה ילדים נהרגו מאז החלו מהומות המחאה בסוריה לפני כשלושה חודשים. לדברי עבידה פארס, פעיל זכויות אדם סורי, חלקם נורו בראשם.

www.alarabiya.net, 26.6.11

 

עוד ניסיון של פת"ח וחמאס להסכים על ראש הממשלה הבא

מקורות בפת"ח מסרו כי היום יחודשו השיחות בין פת"ח לחמאס בניסיון להגיע להסכמה לגבי רה"מ הפלסטיני הבא וכי יש מועמדים אחרים זולת סלאם פיאד. מקורות בוועד המרכזי של פת"ח מסרו כי  בכירים בפת"ח הביעו כעסם על התעקשותו של מחמוד עבאס למנות את פיאד לתפקיד. היומון הסעודי אל-מדינה מסר מפי לשכת ההסברה של החמאס כי התנועה תסכים לקבל את עבאס כראש הממשלה.

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-מדינה (סעודיה), 27.6.11

 

סעודיה: לשכת רה"מ תסופח ללשכת המלך

בסעודיה פורסם צו מלכותי (26.6.11) המורה לספח את לשכת ראש הממשלה ללשכת המלך ולאחדן תחת המלך. ח'אלד אל-תויג'רי מונה לתפקיד יו"ר לשכתו ולמזכירו הפרטי של המלך עבדאללה. עם איחוד הלשכות פרש יו"ר לשכת רה"מ, האמיר עבד אל-עזיז בן פהד מתפקידו, אך ימשיך לכהן בממשלה, כשר בלי תיק.

www.spa.gov.sa, 26.6.11 

 

סלפים יוזמים חרם על עסקיו של איש עסקים קופטי

תמונה שפרסם איש העסקים הקופטי ומייסד מפלגת "המצרים החופשיים", נגיב סאויריס, בטוויטר, בה נראים מיקי מאוס עם זקן וכיסוי ראש ומיני מאוס עם ניקאב, עוררה את זעמם של מוסלמים סלפים  במצרים. בתגובה נפתח קמפיין ברשת האינטרנט הקורא לציבור להחרים את עסקיו של סאויריס, בהם עיתונים וחברות סלולאר ותקשורת והוגשה תלונה נגדו באשמת פגיעה בדתות.

אל-אהראם (מצרים), 27.6.11