המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.6.2011
21/6/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.6.2011

 

בתקציר: אבו מרזוק: נקים מדינה ללא הכרה בישראל *  עבאס: אופציה מדינית עדיפה על פנייה לאו"ם *  יומון איראני: להפיל המשטרים במצרים ובמרוקו *  האח"ס במצרים: ראש הממשלה פועל בניגוד לחוק * סוריה: ביקורת נרחבת על נאומו של הנשיא אסד * מצרים: ארגון הגמאעה מקים מפלגה *  בכיר ביטחוני באיראן: לא נפעל נגד אחמדי-נז'אד

 

עבאס: אופציה מדינית עדיפה על פנייה לאו"ם

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, טען כי זכותו לבחור בסלאם פיאד לראש הממשלה, היות והממשלה הבאה תושבע בפניו ולא במועצה המחוקקת ומשום שהוא הנושא באחריות לפלסטינים. לדבריו, האינתיפאדה החמושה המיטה על הפלסטינים חורבן ולכן יתנגד לה גם אם תיכשל פנייתו לאו"ם להכיר במדינה פלסטינית. עבאס הבהיר כי אופציה מדינית עדיפה על הפנייה לאו"ם וקרא לעולם ובייחוד לארה"ב להציע אופציה כזו. לעומתו, אמר מזכ"ל נשיאות הרש"פ, אל-טייב עבד אל-רחים, כי העם הפלסטיני ימשיך להתנגד לכיבוש בכל הדרכים ובכל האמצעים.

www.alaahd.com , 21.6.11;  ופא (רש"פ), 20.6.11

 

מצרים: ארגון הגמאעה מקים מפלגה

ארגון אל-גמאעה אל-אסלאמיה במצרים הודיע על הקמת מפלגה בשם "הבנייה והפיתוח". ראש מועצת השורא של הארגון, עיסאם דרבאלה, אמר כי המפלגה תתרכז בבעיות החברה ולא בענייני דת והלכה, אך מצעה יכלול את יישום השריעה. לדבריו, מקור הסמכות של המפלגה יהיה אסלאמי, אך היא תהיה פתוחה לבני כל הדתות. יצוין כי אחד ממייסדי המפלגה, טארק אל-זומר, היה מעורב ברצח הנשיא סאדאת.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 21.6.11

 

אבו מרזוק: נקים מדינה ללא הכרה בישראל

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי לתנועה ישן כמה מטרות לאחר שתנצח בבחירות: הקמת מדינה פלסטינית בגדמ"ע, בעזה ובירושלים ללא הכרה בישראל; ארגון מחדש של מצע אש"פ, ההיררכיה שלו ומוסדותיו; גיבוש התנגדות משותפת תחת הנהגה משותפת לכל הפלגים. לדבריו, אין לנהל מו"מ בין כובש לעם כבוש, "כל עוד אויבך אינו מכיר בך ואינו משיב את זכויותיך שגזל".

www.alaahd.com , 21.6.11

 

ביקורת נרחבת על נאומו של אסד

נאומו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, (20.6.11), התקבל בביקורת ובהפגנות מחאה. פעילי אופוזיציה טענו כי אסד לא ענה על דרישות המפגינים ומדובר בניסיון של המשטר להרוויח זמן. היומונים הערביים המתפרסמים בלונדון מתחו ביקורת על הנאום: עורך אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, כתב כי אסד לא חידש דבר ואכזב את שומעיו, ובמיוחד את התורכים, והביע חשש מהתפתחויות שליליות בסוריה; עורך היומון אל-קדס אל-ערבי, עבד אל-בארי עטואן, כתב כי הנאום לא כלל מפת דרכים ליציאה מן המשבר אלא רק הבטחות ללא כיסוי לרפורמות חדשות והוסיף כי הוא חש מושפל עבור ר"מ תורכיה, ארדואן, אשר הציע לאסד דרכים לביצוע רפורמות; עורך אתר אל-ערביה נט, דאוד אל-שריאן, כתב  ביומון אל-חיאת כי הנאום היה חסר חשיבות.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.6.11

 

אסד מנהל "דיאלוג" עם עצמו

20.6.11, www.aljazeera.net

 

יומון איראני: להפיל המשטרים במצרים ובמרוקו

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען שהאירועים במצרים ובמרוקו הן רק שלב ראשון של מהפכה כוללת וקרא לאנשי הדת במדינות אלו להוביל לסילוק השליטים הדיקטטוריים הפרו-מערביים, כחלק מחובתם.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 21.6.11

 

האח"ס במצרים: ראש הממשלה פועל בניגוד לחוק

תנועת האחים המוסלמים במצרים טענה כי תמיכתו של רה"מ, עיסאם שרף, בדחיית הבחירות הקרובות לפרלמנט, מנוגדת לחוק. סגן ראש מפלגת האח"ס, רפיק חביב, אמר ששרף נוטה לטובת קבוצה חילונית מסוימת בחברה ומדבר בשמה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 21.6.11  

 

 בכיר ביטחוני באיראן: לא נפעל נגד אחמדי-נז'אד

באיראן נמשכים מאבקי הכוח בין צמרת המשטר לחוגי הנשיא אחמדי-נז'אד: מוחמד שריף מאלכ-זאדה, מקורבו של רחים משאי, רל"ש אחמדי-נז'אד, התפטר מתפקיד סגן שר החוץ בשל התנגדות רבה אליו במג'לס. שר החוץ עלי אכבר צאלחי, שטען כי המינוי נכפה עליו, קיבל את ההתפטרות; המג'לס גם לא נתן אמון במועמדו של אחמדי-נז'אד לתפקיד שר הספורט, חמיד סג'אדי; בכיר ביטחוני אמר שהמשטר לא יצא נגד אחמדי-נז'אד אך יפעל כדי להיפטר מן 'הזרם הסוטה'; עלי סעידי, נציגו של המנהיג עלי ח'אמנאי במשמרות המהפכה, הזהיר כי המשמרות יפעלו נגד כל מי שיסיטו את המהפכה האסלאמית מדרכה.

אירנא, פארס (איראן), 21.6.11; פארס (איראן), 20.6.11; ג'ואן (איראן), 19.6.11; nasimonline.ir,  15.6.11