המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.6.2011
14/6/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.6.2011

 

בתקציר: אל-חיאת: מדינות המערב פועלות כדי שהרש"פ לא תפנה לאו"ם בספטמבר * יו"ר מועצת העסקים המצרית-סעודית: למנוע השקעות איראניות במצרים * דרשן תפילה באיראן: נשים שלא עוטות חג'אב – מסוכנות מחיות רעות * סעודיה: נעצרו פעילות נשים שביקשו לעזור לאישה מוכה

 

עיתונים מקורבי המשטר הסורי: תורכיה מסייעת למתנגדי המשטר

בתגובה לביקורתה של  ההנהגה התורכית על אופן הטיפול המשטר הסורי במתנגדיו, האשימו עיתונים המקורבים למשטר הסורי, את תורכיה בסיוע למחאה במדינה. ביומון הלבנוני אל-דיאר נכתב כי תורכיה מסייעת כספית, צבאית ולוגיסטית למחאה, כדי להשתלט על סוריה באמצעות האחים המוסלמים. ביומון הסורי אל-וטן נכתב, שהאחראים למהומות במדינה פועלים ממדינות שכנות (קרי תורכיה). בעיר חלב הפגינו נשים מול הקונסוליה התורכית במחאה על עמדת רה"מ רג'ב טייפ ארדואן.  

אל-וטן (סוריה), 14.6.11; אל-דיאר (לבנון), 12.6.11- 11 

 

נציג סוריה בליע"ר: ביקורתו של עמר מוסא על המצב בסוריה לא עניינית  

יוסף אחמד, נציגה של סוריה בליע"ר, טען כי ביקורתו של מזכ"ל הליגה, עמר מוסא, על המצב בסוריה, לא שקולה, מתעלמת מן האמת, והיא נובעת מרצונו להיבחר לנשיא מצרים ומכניעה ללחצים בינ"ל.

סו"י סאנא (סוריה), 14.6.11

 

אל-חיאת: מדינות המערב פועלות כדי למנוע פנייה של הרש"פ לאו"ם

היומון אל-חיאת דיווח כי לצד מאמציה של ארה"ב, למנוע מן הפלסטינים לפנות לאו"ם בספטמבר הקרוב, פועלות כדי למנוע פנייה כזו יפן וקבוצה של מדינות אירופאיות, בהן צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה, ספרד, והולנד, שנציגיהן דנים בכך באזור. בכירים פלסטינים מסרו כי המגעים הנוכחיים מתמקדים בחידוש המו"מ כחלופה לפנייה לאו"ם. בכיר נוסף הביע תקווה שהמגעים יובילו להכרה אירופאית-מערבית במדינת פלסטין בגבולות 1967, דבר שיקדם את ההכרה בה גם במועה"ב. דיפלומט מערבי אמר ליומון, כי צרפת עשויה להוביל את ההכרה במדינה פלסטינית שאליה צפויות להצטרף רוב מדינות אירופה.

אל-חיאת (לונדון), 14.6.11

 

יו"ר מועצת העסקים המצרית-סעודית: למנוע השקעות איראניות במצרים

יו"ר מועצת העסקים הסעודית-מצרית וחבר במועצת לשכת המסחר והתעשייה בג'דה, ד"ר עבדאללה דחלאן, קרא למשקיעים סעודיים להגדיל את השקעותיהם במצרים, כדי למנוע השקעות איראניות במיזמים מצריים. לדבריו, "הכרחי שראשי ההון במפרץ ינצלו את ההזדמנות וישקיעו במיזמים אלה במקום האיראנים." דחלאן טען כי נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, הצהיר כי בכוונת ארצו להשקיע במיזמים מצריים.

אל-חיאת (סעודיה), 14.6.11

 

"המהלך הבינ"ל כלפי המצב בסוריה" – חוסר מעש ואדישות

אל-ג'זירה (קטר), 13.6.11

 

איראן מבקשת מרוסיה להדק את שתה"פ בתחום החלל

בכירי ארגון החלל האיראני ביקשו בפגישתם בטהראן עם שר התקשורת הרוסי, איגור שיגולב, להדק את שתה"פ בין המדינות בתחום החלל וסיוע בבניית לוויינים מדור חדש ובשיגור אסטרונאוט לחלל. לפני שנתיים חתמו המדינות על פרוטוקול לשת"פ בתחום החלל, במסגרתו מתקיימים דיונים תקופתיים בנושא.

מהר (איראן), 12.6.11

 

דרשן תפילה באיראן: נשים שלא עוטות חג'אב – מסוכנות מחיות רעות

בכיר במשטרת איראן חוסין זאדה, טען כי אונס הנשים בפארק בעיר ח'ומיני-שהר (מרכז איראן) בשבוע שעבר, היה נמנע לו היו לבושות כהלכה ועוטות חג'אב. מג'יד אבהרי, יועץ ועדת המג'לס לנושאי חברה, אמר ש-60%  מתושבי טהראן מפרים את קוד הלבוש האסלאמי. משטרת איראן מסרה כי ב-15.6.11 ייפתח המבצע לאכיפת קוד הלבוש האסלאמי. דרשן התפילה של העיר משהד, איתאללה עלם אל-הודא, אמר בדרשתו (10.6.11) כי נשים שאינן עוטות חג'אב ולבושות בגד צמוד -  מסוכנות יותר מחיות רעות.

www.lenziran.com,  צבח-י צאדק (איראן), 13.6.11 ; מהר (איראן), 12.6.11; איסנא (איראן), 11.6.11

 

סעודיה: נעצרו פעילות נשים שביקשו לעזור לאישה מוכה

שלטונות סעודיה עצרו את פעילות זכויות האדם וג'יהה אל-חוידר ופוזיה אל-עיוני, באשמת ניסיון לחטוף אזרחית קנדית, נטליה מורן, וילדיה, ולהבריחם לשגרירות קנדה בריאד. אל-עיוני הסבירה כי מורן, הנשואה לסעודי המתעלל בה וכולא אותה בבית ללא מזון, ביקשה משתיהן עזרה בהוצאתה מביתה ומשהגיעו לבית – הן נעצרו. מורן הסבירה כי פנתה לאל-חוידר בעצתה של אימה כדי שזו תסייע לה להגיע לשגרירות קנדה בריאד. נראה כי בלחץ השלטונות החליטה מורן להעיד נגד אל-חוידר ואל-עיוני וטענה כי הן ניצלו את המקרה שלה לצורך קידום מטרותיהן ה אישיות.

סבק (סעודיה), 7.6.11; אל-חיאת (סעודיה), 13.6.11

 

מאבק הנשים בסעודיה על זכותן לנהוג ברכב

פארס (איראן), 14.6.11