המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.5.2011
31/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.5.2011

 

בתקציר: איראן: רפסנג'אני קורא להתנער מאחמדי-נז'אד * שעת': ספרד תכיר במדינה פלסטינית * שיח' אל-אזהר: מצרים לא תפקיר טפח מאדמות המוסלמים * מושל מחוז צפון סיני: אין אנשי אל-קאעדה בסיני * חמאס: למשוך את יוזמת השלום הערבית; מאמר ביומון התנועה: השואה היא שקר

 

חמאס: למשוך את יוזמת השלום הערבית; מאמר ביומון התנועה: השואה היא שקר

תנועת החמאס טענה כי תגובתה של ועדת המעקב ליוזמת השלום הערבית (28.5.11) לנאומו של ר"מ ישראל בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי, רפה ומעודדת את הכיבוש הציוני להמשיך במעשי ההתנחלות והייהוד. לדברי התנועה, על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ועל מנהיגי מדינות ערב למשוך את יוזמת השלום הערבית ולתמוך בהתנגדות של העם הפלסטיני מול הכיבוש. בעל הטור בעיתון החמאס "פלסטין", עצאם שאור, קרא להתעורר מאשליית השלום עם ישראל ולפעול לסילוק "הכיבוש הציוני מכל טפח של פלסטין ... בכל הדרכים האפשריות, כולל הפרכת הגרסאות המזויפות שלהם להיסטוריה, החל מהשקר של שואת ששת מיליוני היהודים וכלה בכזב כי פלסטין היא ארץ אבותיהם." שאור קרא לאש"ף "למשוך את הכרתו השגויה במדינת הכיבוש ובלגיטימיות שלה, ולהדגיש את זכותם של היהודים להתקיים בכל ארץ שיבחרו, זולת פלסטין ומדינות האסלאם, פרט למיעוט הקטן של אלה ששורשיהם ערביים מקומיים."

www.hamasinfo.net, 29.5.11;  פלסטין (עזה), 25.5.11

 

ח'אמנאי: ארה"ב הולכת ונכנעת לאיראן

בנאום בפני צוערי האקדמיה הצבאית של משמרות המהפכה, אמר מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, שחרף פעילותה נגד משטר המהפכה האסלאמית באיראן למן הקמתו ב-1979, נמצאת כיום ארה"ב במצב כניעה מול טהראן וכי התמורות באזור הגורמות לה לאבד את המשטרים המזוהים עמה, הן מימוש הבטחות האל. לדבריו, אירועי יום הנכבה (14-15.5) מסמנים את "הניצחון הסופי" הצפוי למוסלמים על ישראל.

אתר המנהיג (איראן), 31.5.11

 

סו"י פארס: איראן תוכל ליירט לוויינים צבאיים אמריקאיים

סו"י האיראנית, פארס, המקורבת למשמרות המהפכה, מסרה כי התקדמותה של  איראן בתחום הטילי ובטכנולוגיית החלל תאפשר לה לפגוע בלוויינים צבאיים אמריקאיים במקרה של עימות צבאי בין המדינות.

פארס (איראן), 31.5.11

 

 המטחנה היא "העולם הערבי";  הידית היא: "המשטר"; האישה היא "הדמוקרטיה" 

אל-בלד (לבנון), 30.5.11

 

שעת': ספרד תכיר במדינה פלסטינית

חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, נביל שעת', מסר כי הקונסול הספרדי הכללי בירושלים, אלפונסו פרוטבלו, אמר לו (30.5.11) שארצו מתכוונת להכיר במדינה פלסטינית לפני ספטמבר הקרוב ותתמוך בצירופה של פלסטין לאו"ם, וכי היא תפעל לשכנע את שאר מדינות אירופה להכיר במדינה הפלסטינית העצמאית.

ופא (רש"פ), 30.5.11

 

מצרים: עיתונאים שמתחו ביקורת על הממשל הצבאי זומנו לחקירה

הבלוגר המצרי, חוסאם אל-חמלאוי, והעיתונאית המצרית, ראם מאגד, זומנו לחקירה בפרקליטות הצבאית, בעקבות דבריו של אל-חמלאוי בתכנית הטלוויזיה של מאגד, כי המשטרה הצבאית מפרה זכויות אדם ומענה אזרחים. העיתונאי המצרי, נביל שרף אל-דין, זומן גם כן לחקירה, לאחר שאמר בערוץ  OnTV, כי יש סיבה לחשד שנרקמה עסקה במסגרתה יעביר הצבא את השלטון לאחים המוסלמים

אל-דוסתור; אל-אהראם (מצרים), 30.5.11

 

יומון כוויתי: עוזרה של קלינטון ועוזר שה"ח האיראני נפגשו בבירות

היומון הכוויתי אל-אנבאא' מסר מפי בכיר בכוחות ה-8 במרץ בלבנון, כי ב-20.5.11 נפגשו בבירות  בחשאי עוזר מזכירת המדינה האמריקאית, ג'פרי פלטמן, ועוזר שה"ח האיראני, מחמד רצ'א שיבאני, ודנו במצב בסוריה, בעיראק ובלבנון, וכי פלטמן קבע את מועד ביקורו בבירות כך שיצטלב עם ביקורו של שיבאני.

אל-אנבאא' (כווית) 31.5.11

 

הצעת חוק באיראן: לעצור אזרחים מערבים כתגובה למעצר איראנים במערב

ועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן דנה בהצעת חוק בדבר מעצר אזרחים ממדינות המערב, כתגובה למעצר אזרחים איראניים במערב, שהואשמו ברכישת ציוד צבאי תוך עקיפת הסנקציות על איראן.

www.yjc.ir, 29.5.11

 

שיח' אל-אזהר: מצרים לא תפקיר טפח מאדמות המוסלמים

בפגישתו הראשונה עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, רמדאן שלח, וסגנו, זיאד אל-נח'אלה, המבקרים במצרים, גינה שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טיב, את דבריו של ר"מ ישראל, בנימין נתניהו, על ירושלים כבירתה המאוחדת של ישראל ואמר כי ירושלים, בירת פלסטין, היא קו אדום עבור אל-אזהר ועבור 800 מיליון מוסלמים העומדים מאחוריו וכי המצרים לא יפקירו אף טפח מאדמות המוסלמים. אל-טיב הדגיש את נכונותה של מצרים לסייע לפלסטינים במאבקם בתוכניות הישראליות, הנתמכות ע"י ארה"ב לגזול את האדמות והמקומות הקדושים לאסלאם, ושיבח את עמדותיו של שלח בנושא האומה האסלאמית. שלח אמר כי אל-אזהר הוא חוד החנית בהגנה על המקומות הקדושים לאסלאם ושיבח את המוסד בתמיכתו בעניין הפלסטיני ובפיוס הפלסטיני. בפגישה בין שלח ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, דנו השניים , בין השאר, בחיזוק הפיוס הפלסטיני, במעצרים הפוליטיים של חברי הג'יהאד האסלאמי בגדה, במאבק באיומים הישראליים.

www.onislam.net, www.paltoday.ps, 30.5.11

 

איראן: רפסנג'אני קורא להתנער מאחמדי-נז'אד

על רקע הקרע בין הנשיא אחמדי-נז'אד לממסד השלטוני באיראן, קרא האשמי רפסנג'אני, יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר ויריבו של אחמדי-נז'אד, לבכירי המשטר להתנער ממנו, כפי שמתנערים עמים אחרים באזור, כמו בסוריה,  משליטיהם העריצים. הוא אמר כי אין ולא ניתן לקנות קולות בכסף, ברמזו לנשיא. הקרע בצמרת השלטון מצא ביטויו גם בהתנגדות להחלטת הנשיא לשגר את שה"ח צאלחי לסעודיה, ליישוב המחלוקת עימה בנושא בחריין. צאלחי אמר בתגובה, כי כלל לא התכוון לצאת לסעודיה ורמז כי הפרסומים בעניין נועדו לפגוע בנשיא. עוד ציין, כי הדיפלומט האיראני, קאסם חוסיני, שנעצר במצרים בחשד לריגול, ישוב לטהראן (31.5.11) יחד עם משלחת של אנשי רוח ותרבות מצריים.

אינדה, פארס (איראן), 31.5.11; האתר של רפסנג'אני (איראן), 27.5.11

 

איראן: חוזרים לבשל בעץ בעקבות העלייה במחיר הגז

פארס (איראן), 31.5.11

 

אתר סורי: סוריה הסכימה לשת"פ עם סבא"א

אתר סורי דיווח כי סוריה הסכימה לשתף פעולה עם סבא"א, בבדיקת הטענות כי הקימה כור גרעיני שניתן לעשות בו שימוש צבאי.

www.zaman-alwsl.net, 30.5.11 

 

אל-ספיר: ג'ונבלאט כשל במאמציו להשלים בין סוריה לקטר

היומון אל-ספיר דיווח, כי מנהיג הדרוזים, וליד ג'ונבלאט, שביקר בקטר, נכשל במאמציו לשכנע את אמיר קטר שלא לנתק את קשריו עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, וכי קטר אף האשימה את אסד בדחיית הצעתה לקרב בין סוריה לבין צרפת וארה"ב ובהפרת הסכם דוחה, שנועד להסדיר את היחסים בין חזבאללה לכוחות ה-14 במרץ, בעקבות העימותים שפרצו ביניהם במאי 2008.

אל-ספיר (לבנון), 31.5.11

 

מושל מחוז צפון סיני: אין אנשי אל-קאעדה בסיני

מושל מחוז צפון סיני, ד"ר עבד אל-והאב מברוכ, הכחיש דיווחים בדבר קיומם של גורמי אל-קאעדה בסיני. וטען כי הפעילות הביטחונית המוגברת במרכז סיני, איננה בגלל  מרדף אחר טרוריסטים מאל-קאעדה.

אל-אהראם (מצרים), 31.5.11