המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מן המזה"ת 30.5.2011
30/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מן המזה"ת 30.5.2011

 

בתקציר: מצרים: אירועים ביטחוניים בסיני * שגריר הרש"פ בטהראן: נתפלל בירושלים בהנהגת ח'אמנאי * תורכיה: נציגי הפלגים הפלסטיניים דנו ביישום הפיוס * גורמי אופוזיציה בסוריה: המשטר מאיים על חיי משפחותינו *  בריטניה תעניק לרש"פ 30 מיליון ליש"ט: בוטחים בממשלת המעבר הפלסטינית

 

מצרים: אירועים ביטחוניים ועימותים בין שבטי בדווים בסיני

כוחות ביטחון מצריים מנהלים מרדף אחר למעלה מ-400 אנשי אל-קאעדה בצפון סיני בחשד למעורבותם בתקיפת מתקנים ביטחוניים ברפיח ובאל-עריש ובתכנון פעולות טרור בשטח מצרים; עשרות חמושים בדווים סגרו את נמל נויבע בסיני ומונעים מעבר נוסעים וסחורות; באל-עריש פרץ סכסוך בין שבטים בדווים הטוענים כל אחד, כי כמה מאנשיו נחטפו בידי השבט השני. בני השבטים בעיר מאיימים לחסום דרכים ראשיות, במחאה על אובדן השליטה על המצב הביטחוני בסיני.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-אהראם; אל-יום אל-סאבע (מצרים), 30.5.11

 

דרום לבנון: הטרור מכה ביוניפי"ל

אל-בלד (לבנון), 29.5.11

 

תורכיה: נציגי הפלגים הפלסטיניים דנו ביישום הפיוס

נציגי הפלגים הפלסטיניים – פת"ח, חמאס, החזית העממית ואישים עצמאים, דנו בתורכיה (28.5.11) בחיזוק וביישום הפיוס הפלסטיני. נציג הפת"ח, מאג'ד אבו שמאלה, דיווח על אווירה חיובית ורצון כללי לחזק את האמון בין הצדדים וליישם את הפיוס, ועל כך שהדיון עסק בהקמת המנגנונים שיבטיחו את הוצאת המוסדות הפלסטיניים, הביטחוניים והאזרחיים, מהתחום המפלגתי. פגישות דומות בין נציגי הפלגים התקיימו בתורכיה (20-23.5.11) בחסות ארגון פינלנדי לא-ממשלתי המתמחה בתיווך ובניהול דיאלוג. נציג החמאס, אסמאעיל אל-אשקר, מסר כי הצדדים דנו בנושאי הממשלה והביטחון, התוכנית הפוליטית, הייצוג באש"ף ובמוסדות הפלסטיניים וזכויות האדם, וזאת בהמשך לפגישה שנערכה בפינלנד בסוף 2010. הצדדים נפגשו גם עם נציג מטעם משה"ח התורכי.

www.maannews.net, 28-29.5.11, 25.5.11

 

בריטניה תעניק לרש"פ 30 מיליון ליש"ט: בוטחים בממשלת המעבר הפלסטינית

הקונסול הכללי של בריטניה בירושלים, וינסנט פין, אמר בפגישה עם תת-שר המשפטים של הרש"פ, ח'ליל קראג'ה, כי ממשלת בריטניה בוטחת בכל דברי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, במיוחד בהצהרתו שהממשלה הפלסטינית הבאה תהיה עצמאית ותפעל לפי השקפתו ותוכניתו. הקונסול מסר כי ארצו תעניק לרש"פ 30 מיליון ליש"ט בהסכם שייחתם ע"י ר"מ הרש"פ סלאם פיאד בלונדון, בראשית יוני. קראג'ה הדגיש את החשיבות שבהכרה בריטית במדינת פלסטין העצמאית בחודש ספטמבר הקרוב.

www.maannews.net, 29.5.11

 

גורמי אופוזיציה בסוריה: המשטר מאיים על חיי משפחותינו

גורמי אופוזיציה סוריים טענו כי המשטר החל לאיים על חי משפחות המפגינים בניסיון לשבור את תנועת המחאה. לדבריהם, השיח' אחמד אל-ציאצנה, אמאם המסגד בדרעא ממנו יצאו ההפגנות בעיר, הסגיר עצמו והודיע לטלוויזיה הסורית על התנערותו מההפגנות מאחר והן מזימה נגד סוריה, לאחר מעצר שניים ממקורביו ע"י המשטר ואיום על חייהם. רולא אבראהים, שדרנית ממוצא סורי בערוץ אל-ג'זירה, טענה כי התנערות משפחתה ממנה בשל עבודתה בערוץ, נובעת מלחצים כבדים של המשטר על המשפחה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.5.11, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 26.5.11

 

שגריר הרש"פ בטהראן: נתפלל בירושלים בהנהגת ח'אמנאי

שגריר פלסטין (רש"פ) בטהראן, צלאח אל-זואוי, אמר בכנס באונ' טהראן, "אינשאללה נתפלל בירושלים המשוחררת בהנהגת איתאללה ח'אמנאי."

פארס (איראן), 30.5.11

 

מפקדים מצבא תימן לשעבר: הנשיא מסר את העיר זנג'יבאר לידי האיסלאמיסטים

בעקבות דיווחים על השתלטות חמושים על העיר זנג'יבר שבמחוז אבין שבדרום תימן (עפ"י כמה דיווחים מדובר באל-קאעדה), הזהירו מפקדים בכירים שהתפצלו מצבא תימן כי הנשיא עלי עבדאללה צאלח מסר את העיר לידי טרוריסטים כדי לעורר בקהילה הבינ"ל חשש שבלעדיו תהפוך תימן  ל"סומליה שנייה" וקראו לאנשי הצבא שטרם הצטרפו למהפכה לעשות זאת בהקדם. העיתונים אל-חיאת ואל-קדס אל-ערבי רמזו לכך שההשתלטות המהירה והתמוהה על העיר הפתיעה את תושביה ועוררה את פליאתם.

אל-קדס אל-ערבי, אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.5.11 

 

תימן: סכנת מלחמת האזרחים

אל-חיאת (לונדון), 29.5.11

 

טהראן: כוחות הביטחון החרימו 2000 צלחות לווין

האתר האיראני פרארו דיווח כי כ-2000 צלחות לווין הוחרמו בטהראן ע"י כוחות הביטחון. לדברי האתר עלותה של צלחת כזו הוא כ-3000 דולר.

פרארו (איראן), 30.5.11

 

שר איראני: מצרים שחררה את הדיפלומט האיראני שנחשד בריגול

שר המודיעין האיראני, הידר מוצלחי, אמר כי מצרים שחררה לאחר מעצר קצר את הדיפלומט האיראני שנחשד לריגול, תוך התנצלות על המעצר. סו"י האיראנית פרס טי וי העריכה כי הדיפלומט נעצר ללא ידיעת משה"ח המצרי, והדיווח על כך בערוץ אל-ערביה הסעודי, נועד ליצור קמפיין שלילי כלפי איראן.

אירנא, פרס טי וי (איראן), 29.5.11