המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.5.2011
29/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.5.2011

 

בתקציר: חמאס מגנה את קריאת מזכ"ל האו"ם לא לשלוח ספינות לעזה  * אל-שרק אל-אוסט: יוזמה תורכית-אמריקאית לפתרון המשבר בסוריה * ועדת המעקב הערבית: נבקש מהאו"ם לקבל את מדינת פלסטין בגבולות 67' * מפקד הבסיג' באיראן: בתי ההתנחלויות ישמשו את הפליטים השבים לפלסטין

 

בכיר בחמאס: מצרים תצמצם את רשימת מנועי הכניסה אליה

בכיר במשרד החוץ בממשל חמאס, ר'אזי חמד, אמר כי מצרים לא מסרה לחמאס מה יהיה מעמדם של המשקיפים האירופים במעבר רפיח לאחר פתיחתו, וכי חמאס מעדיפה שהמעבר יהיה בפיקוח פלסטיני-מצרי בלבד. לדבריו, המצרים הבטיחו לבחון מחדש את רשימת מנועי היציאה מעזה למצרים שקבע המשטר הקודם, ולהותיר בה רק את מי שמהווים סיכון ביטחוני ממשי למצרים.

www.felesteen.ps, 28.5.11 

 

בכיר ביוניפי"ל: נדרוש מצבא לבנון ליווי לסיורינו

בכיר ביוניפי"ל, מסר ליומון אל-מסתקבל כי לפיגוע נגד כוחות יוניפי"ל (27.5.11) צפונית לצידון, יהיו השלכות קשות וכי בכוונת הארגון לדרוש מצבא לבנון ליווי לסיוריו. היומון אל-אח'באר רמז למעורבות של ארגון פתח אל-אסלאם בפיגוע. שר החינוך הלבנוני, חסן מנימנה, אמר כי לפיגוע יש קשר למשבר בסוריה.

אל-מסתקבל (לבנון), 29.5.11; אל-אח'באר (לבנון), 28.5.11   

 

אל-שרק אל-אוסט: יוזמה תורכית-אמריקאית לפתרון המשבר בסוריה

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי ארה"ב ותורכיה גיבשו מתווה משותף להתמודדות עם המשבר בסוריה וכי ארה"ב מייחסת חשיבות לעמדה התורכית בנושא סוריה. מקורות תורכיים אמרו ליומון כי בשיחה עם הנשיא בשאר אל-אסד, שב ולחץ עליו ר"מ תורכיה, רג'ב טייפ ארדואן, לבצע רפורמות בארצו. יצוין כי עפ"י דיווח בסוריה, עסקה השיחה בקשרים האסטרטגיים בין המדינות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.5.11; אל-וטן (סוריה), 29.5.11

 

חמאס מגנה את קריאת מזכ"ל האו"ם לא לשלוח ספינות לעזה

תנועת החמאס גינתה את קריאתו של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, שלא לשגר משטים לעזה וטענה שהדבר יעודד את ישראל "להמשיך במצור ובתוקפנות נגד העם הפלסטיני." הוועדה הבינ"ל לשבירת המצור על עזה מסרה כי באן קי מון יהא אחראי לכל דבר שיסכן את משט החירות 2. חבר המועצה המחוקקת של חמאס, מושיר אל-מצרי, הבטיח בכנס של הארגון הטורקיIHH  לנקום את דם הרוגי ספינת המרמרה.

www.felesteen.ps; www.palestine-info.info , 28.5.11 

 

הבית הלבן והקונגרס האמריקאי - בובות בידי "הלובי הציוני בארה"ב"

 

אל-דוסתור (ירדן), 28.5.11

 

ה-GCC תעביר את התיק התימני למועצת הביטחון

בעקבות כישלונה של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) להביא לפתרון המשבר בתימן, החליטה (26.5.11) המועצה להעביר את הנושא לטיפולה של מועצת הביטחון.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.5.11 

 

ועדת המעקב הערבית: נבקש מהאו"ם לקבל את מדינת פלסטין בגבולות 67'

בגילוי דעת בתום פגישתה בדוחה (28.5.11) החליטה ועדת המעקב ליוזמת השלום הערבית לבקש מן האו"ם בחודש ספטמבר לקבל את מדינת פלסטין בגבולות 67', שבירתה מזרח ירושלים, כחברה מלאה בארגון והטילה על ישראל אחריות בלעדית לכישלון תהליך השלום. הוועדה בירכה על עמדתו של הנשיא אובמה בנושא פתרון שתי המדינות בגבולות 67' וקראה לו להמשיך לפעול לנסיגה ישראלית מלאה מכל השטחים הערביים. מן הקונגרס האמריקאי דרשה הוועדה לשנות את עמדותיו כדי לשמור על התפקיד האמריקאי בתהליך השלום וקראה לשלום כולל וצודק שיביא להקמת מדינה פלסטינית ולפתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי הפלסטינים יפנו לאו"ם בספטמבר לבקש הכרה בינ"ל, אלא אם ייפתח מו"מ המותנה בקבלת עיקרון גבולות 67' והפסקת הבנייה בהתנחלויות. עבאס גם קרא לערבים לספק לפלסטינים רשת ביטחון כלכלית למקרה שיוטלו עליהם סנקציות לקראת פנייתם זו. הוא הדגיש כי על האדמה הפלסטינית להיות ריקה מנוכחות ישראלית, צבאית ואזרחית.

ופא (רש"פ), 28.5.11

 

מצרים: נעצר דיפלומט איראני בחשד לריגול

כוחות הביטחון במצרים עצרו את קאסם אל-חוסיני, דיפלומט איראני שפעל במשרד האינטרסים של איראן  בקהיר, באשמת ריגול לאחר שחשפו כי האיש הפעיל סוכנים שאספו מידע על מצרים ומדינות המפרץ.

אל-אח'באר (מצרים), 29.5.11

 

ירדן: קריאה לצעדה לעבר שגרירות ישראל

צעירי ה-15 במאי בירדן הודיעו בדף שפתחו בפייסבוק, על צעדה עממית שבכוונתם לקיים ביום שישי  (3.6.11) אל עבר שגרירות ישראל בעמאן "כדי להדגיש את זכות השיבה וההתנגדות ל[רעיון] המולדת החלופית" ובדרישה לסגור את השגרירות. עוד נאמר כי בכוונת המפגינים להניף את דגלי פלסטין וירדן מעל השגרירות תוך אמונה שירדן ערבית וחזקה היא ההתחלה לשחרור פלסטין". נמסר כי ההפגנה היא חלק משלל פעילויות שמטרתן לשחרר את פלסטין והיא לא באה במקום הצעדה לגבול לישראל.

http://www.facebook.com/event.php?eid=217866284910155

 

מפקד הבסיג' באיראן: בתי ההתנחלויות ישמשו את הפליטים השבים לפלסטין

מפקד הבסיג' באיראן, מוחמד רזא נקדי, קרא לישראלים להמשיך לבנות בהתנחלויות, כדי להכין בתים לפליטים שישובו לפלסטין. לדבריו, ההתעוררות האסלאמית במזה"ת תביא לסילוק הכיבוש הישראלי, כחלק מהבטחתו של איתאללה ח'ומיני, מייסד משטר המהפכה, אודות "כיבוש פלסטין" מידי ישראל. 

פרס טי וי, מהר ( איראן)  29.5.11 

 

קטר תשקיע 20 מיליארד דולר בפרויקטים במצרים

שר המדינה הקטרי לשת"פ בינ"ל אמר בפגישת הוועדה המצרית-קטרית לשת"פ כלכלי-מסחרי בקהיר (27.5.11), כי ארצו תשקיע כ-20 מיליארד דולר בשני מיזמים כלכליים בנמל פורט סעיד ובאלכסנדריה. 

אל-אהראם (מצרים), 29.5.11

 

ציר מג'לס איראני: למנוע ביקור שה"ח האיראני בסעודיה

חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, כאזם ג'לאלי, קרא ליו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, למנוע את יציאתו של שה"ח צאלחי לסעודיה. לדבריו, על איראן לפעול נגד פשעיה של סעודיה בבחריין ולא למחוא לה כף. עפ"י הערכות, הדברים הם ביטוי לביקורת הגוברת בממסד האיראני נגד הנשיא אחמדי-נז'אד ומקורביו.

פארס (איראן), 29.5.11

 

איתאללה איראני: מטבח פתוח חושף את הנשים ומנוגד להוראות האסלאם

איתאללה איראני בכיר ג'ואדי אמולי אמר בכנס מהנדסים איראניים שמטבחים פתוחים מנוגדים לאסלאם כיוון שהם חושפים את הנשים לעיני אורחים.

מהר (איראן), 26.5.11