המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.5.2011
16/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.5.2011

 

בתקציר: פצוע סורי ב"יום הנכבה": נוריתי לאחר שניסיתי לחטוף חייל ישראלי * בכיר ביוניפי"ל: צבא לבנון ביקש את עזרתנו ביום הנכבה * סוריה מתנגדת לשיגור סיוע הומניטארי מכווית לדרעא * מצרים: גוף המשפט העממי יערוך משפט שדה לנשיא אסד  * שר המדע האיראני נגד חדרי איפור באוניברסיטאות

 

מזכ"ל הליע"ר החדש: נביל אל-ערבי

שה"ח המצרי, ד"ר נביל אל-ערבי, נבחר למזכ"ל הליע"ר במקומו של עמר מוסא. מחליפו כשה"ח יהיה  כנראה נביל פהמי, בעבר שגריר מצרים בארה"ב. טרם הבחירה החליטה מצרים, בתיאום עם קטר, להסיר את מועמדותו של מוצטפא אל-פקי לתפקיד, מאחר ולא זכה לתמיכה מלאה במצרים ובמדינות הליע"ר. קטר, מצידה, ויתרה על מועמד מטעמה ותמכה באל-ערבי. אל-ערבי כיהן כשגריר מצרים בהודו ובאו"ם; השתתף בשיחות קמפ דיוויד בין ישראל למצרים ב-1978; היה ראש המשלחת למו"מ עם ישראל על טאבא ב-1984; היה חבר בוועדת האו"ם לחוק בינ"ל (בשנים 2001-1994) ושופט בביה"ד הבינ"ל (בשנים 2006-2001).

אל-אהראם (מצרים); אל-חיאת (לונדון), 16.5.11

                 

פצוע סורי ב"יום הנכבה": נוריתי לאחר שניסיתי לחטוף חייל ישראלי

צברי יוסף אל-סואלמה, שנפצע ב"יום הנכבה" בעימותים בין כוחות צה"ל לסורים ופלסטינים שחצו את הגבול בגולן, אמר כי נורה לאחר שניסה לחטוף חייל ישראלי. לדבריו, הוא היכה את החייל באבנים, אך זה לא הפעיל את נשקו מרוב פחד.

תשרין (סוריה), 16.5.11

 

בכיר ביוניפי"ל: צבא לבנון ביקש את עזרתנו ביום הנכבה

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי את האירועים לרגל יום ה'נכבה' במארון אל-ראס ארגנו פלסטינים, בעוד חזבאללה דאג לצד הלוגיסטי וצבא לבנון לצד הביטחוני. היומון הלבנוני אל-מסתקבל מסר מפי סגן דובר כוחות יוניפי"ל, כי מסוקים של הכוחות חגו לאורך הגבול עם ישראל על פי בקשת צבא לבנון.

אל-ספיר; אל-מסתקבל (לבנון), 16.5.11

 

סוריה: פורסמו התנאים למתן היתר להפגין

משרד הפנים הסורי פרסם הנחיות לתנאים לקיום הפגנות בהתאם לחוק ההפגנות החדש מה-21.4.11. בין היתר נקבע כי המבקשים להפגין יציגו מראש את הכרזות והסיסמאות שיהיו בהפגנה; נאסר לקיים יותר מהפגנה אחת באותו אזור ובאותו זמן; נאסר להפגין בבתי תפילה, מוסדות חינוך ושטחים צבאיים; נקבע כי ההפגנות יתקיימו במהלך היום.   

סו"י סאנא (סוריה), 16.5.11

 

"יום השנה לנכבה" : "רפיח, ירדן, הגדה, עזה, הגולן

ודרום לבנון" מפנים את מפתח השיבה אל החייל הישראלי

אל-וטן (קטר), 16.5.11

 

סוריה מתנגדת לשיגור סיוע הומניטארי לדרעא

שגרירות סוריה בכווית דחתה כוונה של ארגונים כוויתים לשגר סיוע לתושבי דרעא בטענה כי בעיר אין מחסור והנשיא אסד כבר נענה לחלק מדרישות התושבים ולכן הסיוע מיותר ולא נעשה מצורך הומניטארי.  ראש הוועדה העממית לסולידאריות עם העמים הערביים, המארגנת את הסיוע, בסאם אל-ר'אנם, דחה את טענות השגרירות וטען כי המשטר הסורי מבצע טבח בתושבי דרעא.    

אל-ראי (כווית), 15.5.11

 

מצרים: גוף המשפט העממי יערוך משפט שדה לנשיא אסד

גוף "המשפט העממי", הכפוף לאיגוד עורכי הדין המצריים, יערוך משפט שדה לנשיא סוריה בשאר אל-אסד (17.5.11) בו יואשם בהרג מורדים ובביצוע פשעים נגד העם הסורי. במשפט צפויים להשתתף עורכי דין מצריים וסורים הנמצאים במצרים. יצוין כי משפט דומה נערך לשליט לוב, מועמר אל-קד'אפי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.5.11

 

שר המשפטים המצרי: הצבא אילץ את מובארכ להתפטר

שר המשפטים המצרי, עבד אל-עזיז אל-גונדי, אמר כי הנשיא מובארכ נאלץ להתפטר בעקבות לחצה של המועצה העליונה של הכוחות המזוינים, וכי יממה קודם להודעת ההתפטרות, התכנסה המועצה הצבאית בראשות הגנרל טנטאוי, והחליטה לבודד את מובארכ ולהזדהות עם דרישות המהפכה.

אל-אח'באר (מצרים), 15.5.11

 

חברי פרלמנט בחרינים: נשגר ספינות סיוע לחבל אל-אהואז

חברי פרלמנט סלפים בבחריין, ר'אנם בו עינין, העומד בראש האגודה הסלפית אל-אצאלה, וג'אסם על סעידי מסרו על כוונתם לשגר ספינות סיוע לאהואזים באיראן, הסובלים מאפליה גזעית ועדתית מצד המשטר. ר'אנם בו עינין, אמר כי לאחר השגת אישורים, תשגר האגודה הסלפית שתי ספינות עם מזון וציוד רפואי. אל-סעידי אמר כי נשלמו הכנות לשיגור בי"ח נייד, כדי לטפל בפצועים אהואזים שבתיה"ח באיראן לא מטפלים בהם.

www.alarabiya.net , 15.5.11 

 

שר המדע האיראני נגד חדרי איפור באוניברסיטאות

שר המדע, המחקר והטכנולוגיה האיראני, כאמראן דנשג'ו, הזהיר סטודנטיות מפני התנהגות המנוגדת לרוח האסלאם באוניברסיטאות ואמר כי לא יאפשר קיומם של "חדרי איפור" באוניברסיטאות.

www.lenziran.com , 14.5.11

 

אחמדי-נז'אד: אכהן גם כשר הנפט

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר לטלוויזיה האיראנית ששלטון חכם ההלכה הוא המשך דרכו של 'האמאם הנעלם' והוא צורת השלטון המתקדמת בעולם. על המחלוקת בינו לבין ח'אמנאי אמר כי ח'אמנאי הוא מקור הסמכות להחלטות במדינה. לדבריו, החלטתו לאחד שלושה משרדי ממשלה היתה הכרחית והוא ימלא את מקומו של שר הנפט. הוא הצביע על הישגי הרפורמה בסובסידיות שהביאה לצמצום צריכת החיטה בשליש, בצריכת הגז ב-10% ובצריכת החשמל ב-12%. אחמדי-נז'אד הביע פליאה מתשובתה השלילית של נציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון ביחס לחידוש שיחות הגרעין, והסביר כי תנאיה של אשטון הן בבחינת תכתיב ולא הצעה למו"מ. לדבריו, המערב ייאלץ לדבר עם איראן, תחת תנאים צודקים. 

אירנא (איראן), 16.5.11

 

מצרים: אל-אזהר יקיים דיאלוג עם הזרמים האסלאמיים

בהתאם ליוזמה חדשה של שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, ייפתח דיאלוג בין אל-אזהר לבין כל הזרמים האידיאולוגיים, האסלאמיים והפוליטיים במצרים במטרה ליצור שיח אסלאמי אחיד ומתון, למגר את הקיצוניות ולהפיץ את דרך האמצע של אל-אזהר.

אל-אהראם (מצרים), 16.5.11

 

איראן: המשטר מנע הפגנות סטודנטים נגדו

שלטונות איראן מנעו קיומן של הפגנות (15.5.11) נגד הדיקטטורה השלטת, עליהן הכריזו סטודנטים באיראן, באמצעות איומים על הסטודנטים ומניעת כניסתם של בכירים בתנועת הסטודנטים לאוניברסיטאות. על אף זאת, השביתו הסטודנטים את הלימודים באוניברסיטאות בטהראן ובערים אחרות.

www.roozonline.com, 16.5.11