המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 3.4.2011
3/4/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 3.4.2011

 

בתקציר: יומוני סעודיה: מעורבותה של איראן במפרץ מסוכנת; כווית גירשה דיפלומטים איראניים * בחריין: הופסקה הופעתו של עיתון אל-וסט * שעת': גולדסטון נכנע לטרור הישראלי * החמאס: תומכים בהנהגה והעם הסורי * שר התרבות האיראני: הוליווד בשירות הצבא של ארה"ב * עאדל ספר ר"מ חדש בסוריה

 

סוריה: עאדל ספר מונה לראש הממשלה

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מינה את ד"ר עאדל ספר לראשות הממשלה, כשבוע לאחר התפטרות ממשלתו של נאג'י אל-עטרי בעקבות המהומות בסוריה. ספר יליד 1953, שימש כשר החקלאות בממשלה הקודמת. בעל דוקטורט בביוטכנולוגיה, נשוי עם ארבעה ילדים.

סו"י סאנא (סוריה), 3.4.11

 

החמאס: מתייצבים לצד ההנהגה והעם הסורי

תנועת חמאס הצהירה כי האירועים בסוריה הם עניין סורי פנימי ושהיא ניצבת לצד ההנהגה והעם בסוריה. ההודעה מביעה תקווה שסוריה תתגבר על המשבר, באופן שיכבד את רצון עמה וישמור על יציבותה. היומון הסורי אל-וטן דיווח כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, היושב בדמשק, האשים את ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים ואחד מהסמכויות הדתיות של תנועת החמאס, יוסוף אל-קרדאוי, בכניעה ללחצים ובהסתה למלחמת דת בסוריה, המשרתת את ישראל. לפי הדיווח, ציין משעל כי סוריה בהנהגת בשאר אל-אסד, היא המדינה היחידה שתמכה בעניין הפלסטיני ובחמאס, והסונים בתוכה נהנים מחירות וכבוד, בניגוד למדינות בהנהגת שליטים סונים הנכנעים לתכתיבי ארה"ב. דברי משעל פורסמו בתגובה לדרשה חריפה של אל-קרדאוי נגד המשטר הסורי (1.4.11), אך הוכחשו ע"י חמאס.    

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.4.11;  www.palestine-info.info; אל-וטן (סוריה), 3.4.11   

שעת': גולדסטון נכנע לטרור הישראלי

חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, נביל שעת', אמר כי נסיגתו של השופט ריצ'רד גודלדסטון מן הדו"ח שחיבר על מבצע עופרת יצוקה, עליה הכריז במאמר שפרסם בוושינגטון פוסט, מהווה כניעה לטרור הישראלי שהופעל נגדו מאז פרסום הדו"ח. שעת' תהה האם הצעדים שנקטה ישראל בעקבות המלחמה עליהם הצביע גודלסטון במאמרו מבטלים את הפשעים שביצעה במהלכה ומבטיחים שהיא לא תחזור עליהם, כפי שאירע לאחרונה במותם של שלושה ילדים בעזה בעקבות הפצצה ישראלית.

אל-איאם (רש"פ), 3.4.11

 

יומונים סעודיים: מעורבותה של איראן במפרץ מסוכנת; כווית גירשה דיפלומטים איראניים

גובר המתח בין מדינות המפרץ לאיראן: בתגובה לקריאתה של איראן להסגת כוחותיהן של מדינות המפרץ מבחריין, ובהמשך לדיווח על חשיפתן של רשתות ריגול איראניות בכווית, הזהירו יומוני סעודיה מפני מערבותה של איראן בענייני הפנים של מדינות המפרץ ותקפו את מדיניותה באזור. בכיר סעודי גינה את טענת הוועדה לביטחון לאומי במג'לס האיראני כי סעודיה משחקת באש באזור המפרץ. כווית עצמה גירשה משטחה שני דיפלומטים איראניים בגין חברות ברשת ריגול שאנשיה העבירו מידע על הצבא הכוויתי והאמריקאי למשמרות המהפכה. בתגובה, אמר שה"ח האיראני צאלחי בשיחת טלפון לעמיתו  הכוויתי, כי איראן לא נוהגת להתערב בענייני מדינות אחרות ועמד על יחסי הידידות בין ארצו לכווית הקיימים עוד מתקופתו של סדאם חוסיין. מקור במשה"ח האיראני מסר כי לטענות הכוויתיות אין שחר.

אל-ריאד, אל-מדינה, אל-ג'זירה (סעודיה), 3.4.11; אל-קבס (כווית), פארס, איריב (איראן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.spa.gov.sa,  1.4.11

 

איראן מנסה להצית את האזור

אל-וטן (סעודיה), 3.4.11

 

שר התרבות האיראני: הוליווד בשירות הצבא של ארה"ב

שר התרבות וההדרכה האסלאמית של איראן, מוחמד חוסיני, אמר כי מאז מלחמת וייטנאם ו"המלחמה הקרה", ממלאת תעשיית הקולנוע של הוליווד תפקיד משמעותי בקידום המטרות הצבאיות והקולוניאליות  של ארה"ב וכי במסגרת זו, הופקו מאות סרטים שהצדיקו את נוכחותה הצבאית של ארה"ב במדינות אחרות, והאדירו את עוצמתה. חוסיני קרא שלא לחשוש ממתקפת התרבות האמריקאית ולגייס את תעשית הסרטים האיראנית לקיום מטרותיו "האלוהיות והמקודשות" של המשטר.

מהר (איראן), 2.4.11

 

מצרים: הטייקון הקופטי סאויריס מקים מפלגה

איש העסקים הקופטי, נגיב סאויריס, הודיע כי בכוונתו להקים מפלגה בשם "המצרים החופשיים". היום (3.4.11) צפויים מייסדיה להכריז על מצע המפלגה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 3.4.11

 

בחריין: הופסקה הוצאתו לאור של עיתון אל-וסט

מועצת התקשורת בבחריין הודיעה על הפסקת הוצאתו לאור של היומון הבחריני אל-וסט (עורכו שיעי) בשל מה שכינתה "דיווחים לא מקצועיים" ולא נכונים אודות המחאות בבחריין נגד המשטר. לדברי הטלוויזיה של בחריין, פרסם אל-וסט בין היתר תמונות של אירועים ממקומות אחרים וייחס אותן לבחריין, דבר המהווה עבירה על חוקי העונשין והעיתונות בממלכה.

אל-וטן (בחריין), www.alarabiya.net, 3.4.11

 

אתר איראני: ממשלת תג'יקיסטן נאבקת בזהות האסלאמית של התושבים

האתר האיראני תאבנאק קרא למשטר לפעול לעצירת מאבקו של השלטון בתג'יקיסטן בזהות האסלאמית של התושבים בהדגישו את המכנה התרבותי המשותף בין שתי המדינות. הקריאה באה עקב דיווחים על כוונתו של נשיא תג'יקיסטן, אימומלי רחמונוב, לצמצם את היחסים עם איראן מחשש להתגברות נטיות שיעיות-אסלאמיסטיות בארצו. לדברי האתר, המשטר בתג'יקיסטן מתכוון להחזיר למדינה 1,500 תלמידי דת הלומדים באיראן, מחשש להשפעה איראנית עליהם, אשר עלולה להזיק לתג'יקיסטן.

תאבנאק (איראן), 30.3.2011