המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.3.2001
31/3/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.3.2001

 

בתקציר: מצרים: הוכרז על חוקה זמנית; חילופי גברי נרחבים בצמרת העיתונות * הסלמה תקשורתית בין המפרציות לאיראן: חסימת ערוצים איראניים * סעודיה: קריאות ליום זעם ב-22 באפריל * איראן: שבעה עצורים בלוויית אביו של מוסוי * ממשלת כווית התפטרה * אכזבה באופוזיציה הסורית מנאום אסד

 

אכזבה באופוזיציה הסורית מנאום אסד

פעילי אופוזיציה בסוריה הביעו אכזבה מנאומו של הנשיא אסד, בפרלמנט (30.3.11), בשל התעלמותו מן הדרישה לרפורמות, לביטול חוק החירום ולשחרור עצירים פוליטיים. ע'סאן סעוד כתב ביומון הלבנוני אל-אח'באר המקורב לסוריה, כי הנאום לא סימן שינוי בתפיסת המשטר ואסד לא הבהיר לאן דרכו. יום לאחר נאומו, הורה אסד על הקמת ועדה לחקירת המהומות במחוזות דרעא ולאד'קיה וועדות לבחינת ביטול חוק החירום ופתרון בעיית הכורדים, שתגשנה המלצותיהן עד יולי 2011.  

http://all4syria.info, 30.3.11, אל-אח'באר (לבנון), סו"י סאנא (סוריה), 31.3.11

 

מצרים: הוכרזה חוקה זמנית; חילופי גברי נרחבים בצמרת העיתונות

רה"מ עיצאם שרף נענה לתביעות הרבות של העיתונאים והחליף את ראשי מועצות המנהלים והעורכים הראשיים של העיתונים הרשמיים ושל סוכנות הידיעות המצרית; המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים הכריזה על החוקה הזמנית לאחר אישורם של תשעה תיקונים לחוקה במשאל העם (19.3.11). החוקה הזמנית תהיה תקפה עד לניסוח חוקה חדשה לאחר הבחירות לפרלמנט, והיא זהה ברובה לחוקת 1971. החוקה כוללת תיקונים המצמצמים במעט את סמכויות הנשיא ומקלים על מועמדים עצמאיים ועל מפלגות חדשות להתמודד בבחירות. מודגש בה חופש הביטוי, ביטול הצנזורה, והאיסור על סגירת עיתונים, עינויים, האזנות סתר ומעצרים שרירותיים. בחוקה נותרו הסעיפים המגדירים את האסלאם כדת המדינה והשריעה כמקור החקיקה העיקרי והאוסרים להקים מפלגות על בסיס דתי.

אל-אהראם (מצרים), 31.3.11

 

לבנון: "תנועת ההתעוררות והרפורמה" נטלה אחריות על חטיפת האסטונים 

"תנועת ההתעוררות והרפורמה" (אל-נהצ'ה ואל-אצלאח), נטלה אחריות על חטיפת שבעת התיירים מאסטוניה במזרח לבנון (23.3.11) וציינה כי מצבם טוב וכי בהמשך תפרסם את דרישותיה. נטילת האחריות כללה גם צילומי תעודות של שלושה חטופים. תנועה זו אינה מוכרת.  

  

www.lebanonfiles.com, 31.3.11

 

 סעודיה: קריאות ליום זעם ב-22 באפריל

פעילים פוליטיים בסעודיה החברים ב"קואליציית הצעירים החופשיים" קראו בפייסבוק לקיים ב-22 באפריל 2011 יום זעם בדרישה לרפורמות במדינה ובהן: שחרור אסירים פוליטיים; מתן חירויות; מאבק בעוני ובאבטלה. יצוין כי קריאה קודמת של פעילים סעודיים בפייסבוק לקיים יום זעם ב-11 במרץ, לא נענתה.  

www.facebook.com, www.saudiwave.com, 30.3.11

 

הסלמה תקשורתית בין המפרציות לאיראן

באיראן דווח כי סעודיה פועלת לחסימת שידורי 32 רשתות טלוויזיה שיעיות המזוהות עם איראן ותומכיה, ובהם אל-מנאר ואל-עאלם, על רקע הסלמת הוויכוח בין מדינות המפרץ לאיראן בנושא בחריין, וכי בכווית נסגרו משרדי רשתות הטלוויזיה האיראניות אל-כות'ר ואל-אנואר ונעצרו מנהליהן בטענה שרשתות אלה כינו את שליטי המפרץ "רוצחים", והסיתו את השיעים במדינות המפרץ נגד שליטיהן. עוד דווח כי בחריין פועלת לחסימת שידורי ערוץ פרס טי וי. האתר האיראני שיעה און ליין טען בדיווחו, כי "סעודיה הווהאבית" היא האויבת הראשית של השיעים ובקרוב תפרוץ בה התקוממות שיעית על רקע קיפוח כלכלי. האתר האיראני שיעה ניוז טען כי גויסו דרכו מאות מתאבדים לפגיעה באינטרסים סעודיים באזור. 

 ח'בר און ליין, (איראן), 31.3.11; שיעה און ליין (איראן), 28,29,31.3.11; שיעה ניוז (איראן), 29.3.11

 

מצרים: נוסחה חדשה לפתיחת מעבר רפיח

בפגישת נציגי חמאס בראשות מחמוד אל-זהאר עם שה"ח המצרי, נביל אל-ערבי, במצרים, אמר אל-ערבי כי משרדו מגבש נוסחה חדשה לפתיחה מסודרת של מעבר רפיח. אל זהאר הבהיר למארחו כי ביקורו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בעזה נדחה מסיבות ביטחוניות.

www.palestine-info.info , 31.3.11

 

אתר סורי: המשטר ארגן את הפגנות התמיכה בו

אתר סורי דיווח כי המשטר איים בפיטורי עובדי מדינה שלא ישתתפו בהפגנות התמיכה בו (29.3.11). בדף הפייסבוק של רשת "פלאש סוריה" פורסם חוזר של מושל מחוז טרטוס המנחה את המועצות המקומיות במחוז להבטיח השתתפות מרבית של עובדיהן בהפגנות התמיכה בנשיא אסד.

http://all4syria.info, 30.3.11

 

איראן: שבעה עצורים בלוויית אביו של מוסוי

בהתכתשות שפרצה בין כוחות המשטר לפעילי תנועת המחאה במהלך לוויית אביו של מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה, שהתקיימה תחת אבטחה כבדה, נעצרו שבעה פעילים. מוסוי עצמו מצוי במעצר בית ולא הורשה להשתתף בלוויה, אך הותר לו לראות את גופת אביו בטרם הובאה לקבורה.

כלמה (איראן), 31.3.11 

 

מדינות הליע"ר: המזכ"ל הבא מצרי, אך לא מנאמני מובארכ

מקורות דיפלומטיים מסרו כי קיימת הסכמה בין מדינות הליגה הערבית שהמזכ"ל הבא שיחליף את עמר מוסא בתום הקדנציה שלו ב-15.5.11, יהיה ממצרים, ובלבד שלא יהא מנאמני המשטר הישן.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 31.3.11

 

ממשלת כווית התפטרה

ממשלת כווית הגישה התפטרותה בעקבות שבע שאילות שהוגשו לאחרונה נגד כמה משריה, בהם שלושה שרים הנמנים על המשפחה השלטת.

www.alarabiya.net , אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 31.3.11