המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.3.2011
24/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.3.2011

 

בתקציר: מנהיגי הרש"פ גינו את הפיגוע בירושלים * ירדן: אלפי צעירים התכנסו ב"כיכר אל-תחריר" וקראו לרפורמות * מצרים: הצעת חוק המגבילה את חופש ההפגנה * אל-קדס אל-ערבי: המשטר הסורי יילחם עד הסוף, כמו אל-קד'אפי * תומכי מפלגת אל-תחריר בתוניסיה נגד ביקור מזכ"ל האו"ם במדינה

 

אל-וטן הסורי: המחאה בדרעא – מזימה של גורמים חיצוניים

בתגובה להמשך העימותים בדרעא, טען היומון הסורי אל-וטן הסורי, המקורב למשטר, כי מדובר במערכה המונהגת ע"י גורמים חיצוניים המבקשים לזעזע את יציבותה של סוריה ולא בפעילות מחאה. היומון דיווח כי כוחות הביטחון איתרו הברחת לוחמים ואמל"ח משטח ירדן לעבר סוריה. דובר הממשלה הירדנית, טאהר אל-עדואן, טען בתגובה כי ארצו דואגת לביטחונה וליציבותה של סוריה וכי "טענות עיתונאיות כאלה לא ישפיעו על היחסים הטובים בין שתי המדינות האחיות". ברשת הפייסבוק פורסמה קריאה לעם הסורי להצטרף למהפכה בדרעא ולצאת ל"יום שישי של הכבוד" ב-25.3.11.

אל-וטן (סוריה), 24.3.11

 

מדינות המפרץ יגרשו לבנוניים שיעים משטחן

מקורות ערביים בלונדון מסרו ליומון אל-סיאסה כי המדינות החברות במועצת שתה"פ במפרץ מתכוונות לגרש משטחן את כל הלבנונים השיעים שלהם קשרים עם חזבאללה ומשמרות המהפכה, עקב מידע מודיעיני על מעורבותם בניהול המחאות בסעודיה ובבחריין. היומון אל-שרק אל-אוסט מסר באותו נושא, כי חברת התעופה הבחרינית הודיעה על הפסקת טיסותיה ללבנון וממנה והשעיית טיסותיה לעיראק, לאיראן ומהן עד סוף החודש. 

אל-סיאסה (כווית); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.3.11

 

ירדן: אלפי צעירים התכנסו ב"כיכר אל-תחריר" וקראו לרפורמות

היום (24.3.11) החלה בכיכר משרד הפנים בעמאן שביתת שבת שיזמה תנועת "צעירי ה-24 במרץ". דף הפייסבוק של התנועה דיווח כי במקום נמצאים כ-2000 איש המניפים את דגלי ירדן וקוראים להפיל את הממשלה והפרלמנט, וכן דורשים חוקה חדשה. ב"הצהרת ה-24 במרץ" שהקריאו המפגינים נאמר כי "ירדן ועמה דורשים מהמלך עבדאללה השני ...רפורמות חוקתיות רחבות כדי להציל את המולדת". המפגינים הודיעו כי מקום כינוסם ייקרא "כיכר אל-תחריר" ודרשו מהמלך עבדאללה לבוא להקשיב לדרישותיהם ולסלק את ראש המודיעין הכללי "העריץ," מוחמד אל-רקאד.

אל-סביל (ירדן), www.allofjo.net , www.albosala.com , 24.3.11;  לצפייה בסרטון

 

המצור האווירי של ארה"ב על לוב - מטריית הגנה על הפצצות ישראל בעזה

אל-וטן (סעודיה), 24.3.11

 

מנהיגי הרש"פ גינו את הפיגוע בירושלים

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, גינה את הפיגוע בירושלים. רה"מ הפלסטיני, סלאם פיאד, גינה במלים חריפות ביותר את "פעולת הטרור", בלא קשר לשאלה מי עומד מאחוריו, ואיחל החלמה מהירה לפצועים. 

ופא (רש"פ), 23.3.11

 

מצרים: הפגנה בעד שחרור "השיח' העיוור"

משפחתו של השיח' עומר עבד אל-רחמן, מנהיג את-גאמעה אל-אסלאמיה, המכונה השיח' העיוור, קראה להפגנה (ב-25.3.11) מול משרד ההגנה, בדרישה מן המועצה העליונה של הכוחות המזוינים, לפעול למען שחרורו של השיח', הכלוא בארה"ב מאז שנת 1996, בעוון קשר לביצוע פעולות טרור בשטחה.

אל-מצריון (מצרים), 24.3.11

 

מצרים: הצעת חוק המגבילה את החופש להפגין

הממשלה המצרית חתמה על הצעת חוק האוסרת קיום הפגנות הכרוכות בהשבתת העבודה וגוזרת מאסר או קנס על משתתפיהן או מארגניהן. קואליציית צעירי המהפכה טענה בתגובה כי הצעת חוק זו מהווה נסיגה בלתי סבירה ובלתי מוצדקת מהישגי המהפכה.

אל-אהראם, אל-שורוק (מצרים),24.2.11

 

אל-קדס אל-ערבי: המשטר הסורי יילחם עד הסוף, כמו אל-קד'אפי

מאמר המערכת של היומון אל-קדס אל-ערבי טען כי המשטר הסורי איננו מקשיב לדרישות עמו וגם לא לבעלי בריתו וכי הוא טועה לחשוב שהפעלת יד קשה תפתור את כל בעיותיו. היומון העריך כי המשטר הסורי יאמץ את המודל הלובי של  "מלחמה עד הסוף" ואף הביע חשש שסוריה תיזום מלחמה אזורית או  מעשי טבח באזרחיה כדי למנוע מהפכה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.3.11      

 

תומכי מפלגת אל-תחריר בתוניסיה נגד ביקור מזכ"ל האו"ם במדינה

כמאתיים איסלאמיסטים ממפלגת אל-תחריר, התומכת בהחייאת שלטון הח'ליפות ושהוצאה אל מחוץ לחוק הפגינו (22.3.11) במרכז תוניס במחאה על ביקורו במדינה של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון וקראו: "באן קי מון – חבר של רב המרצחים, אובמה" ו"באן קי מון סוכן של הציונים." 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.3.11

 

מנהל לשכת החינוך במז' ירושלים דוחה את תכנית הלימודים הישראלית בעיר

מנהל לשכת החינוך בירושלים המזרחית, סמיר ג'בריל, קרא לבתיה"ס הערביים בעיר לדחות את החוזר שהפיצה מחלקת החינוך של עיריית ירושלים, הדורש מבתיה"ס המתוקצבים על-ידה לקנות רק את ספרי הלימוד היוצאים מטעמה ולהמשיך להיצמד לתוכנית הלימודים הפלסטינית, גם אם יימנע התקצוב. ג'בריל טען כי כפיית התכנית הישראלית באה לחזק את כיבוש וייהוד העיר ולמנוע מן מהתלמידים הפלסטינים לבטא את זהותם וכי הדבר נעשה ע"י הסרת נושאים כגון הנכבה (1948) והנכסה (1967) מן התכנית. ראש התאחדות המורים הפלסטינים, מוחמד צואן, טען שמאז כיבוש העיר נאבקים המורים נגד תוכנית הלימודים הישראלית ולמען שמירה על התוכנית ירדנית ואחריה הפלסטינית וכי הכיבוש נכשל בכפיית תוכניתו בשל שביתת המורים הפלסטינים וסירוב ההורים לרשום את ילדיהם לבתיה"ס של העירייה ומשרד החינוך הישראלי.

www.wafa.ps, 22.3.11