המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.3.2011
22/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.3.2011

 

בתקציר: ביתו של סאדאת: מובארכ מעורב ברצח אבי * אתר אופוזיציה סורי: על מלך ירדן להימנע משת"פ עם המשטר הסורי * קליפ ביוטיוב: איראנים קוראים להדחתו של ח'אמנאי * היומון הסורי אל-וטן: הדיווחים על מחאות במדינה – כוזבים * אמיר סעודי: עלינו להקים צבא מפרצי מאוחד

 

ח'אמנאי: אובמה איננו מבין מה שהוא אומר

בתגובה לנאום התמיכה של הנשיא אובמה בעם האיראני לרגל ראש השנה הפרסית (20.3), לעג מנהיג איראן עלי ח'אמנאי לאובמה ואמר: "איננו יודעים האם הנשיא האמריקאי הנוכחי מבין מה שהוא אומר או שהוא בור ומבולבל. הוא אמר שהעם [האיראני] בכיכר אזאדי (החירות) בטהראן הוא כמו העם המצרי בכיכר אל-תחריר (השחרור) בעוד שהעם [האיראני] מתכנס בכל 22 בבהמן [11.2- יום המהפכה האסלאמית] בכיכר אזאדי בטהראן וחוזר על קריאתו ("מוות לאמריקה")."

www.iribnews.ir 21.3.11

 

קליפ ביוטיוב: איראנים קוראים להדחתו של ח'אמנאי

בקליפ ביוטיוב (21.3.11) נראו אזרחים איראניים בראש השנה הפרסי ליד קבר חאפז, המשורר הלאומי של איראן, בשיראז, משמיעים קריאות נגד המנהיג עלי ח'אמנאי: "מוות לדיקטטור; מובארכ (נשיא מצרים), בן עלי (נשיא תוניס), עכשיו תור סייד עלי (ח'אמנאי).

 

אמיר סעודי: עלינו להקים צבא מפרצי מאוחד

יו"ר מרכז המלך פיצל למחקרים אסלאמיים ושגריר סעודיה בוושינגטון לשעבר, האמיר הסעודי תורכי אל-פיצל, קרא בכנס באבו דבי להפוך את מועצת שיתוף הפעולה במפרץ ל"איחוד כדוגמת האיחוד האירופאי", ו"להקים צבא מפרצי מאוחד". ברמזו לאיראן, אמר, כי יש למנוע "מאחרים לכפות את בחירותיהם עלינו כדי להחליש את כוחנו הצבאי". לדבריו, אין מניעה שסעודיה תרכוש נשק גרעיני, אם ייכשלו המאמצים לשכנע את איראן לוותר על תכנית הגרעין הצבאית שלה ולפרז את המזה"ת מנשק להשמדה המונית. בכנס כלכלי בג'דה (20.3.11) קרא אל-פיצל לערוך בסעודיה בחירות למועצת השורא.

אל-וטן (סעודיה), 22.3.11; www.anbacom.com, 21.3.11

 

מזכ"ל הליע"ר: גם באיראן תיתכן מהפכה

מזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, קרא לשמור על יציבותה של בחריין ועל זהותה הערבית. מוסא קרא לקיים דיאלוג ערבי-איראני במקום עימות וטען כי תיתכן באיראן מהפכה כמו בעולם הערבי.

אל-חיאת (לונדון), 23.3.11

 

אתר איראני: על הבחרינים להקים חזבאללה משלהם למלחמה בסעודיה

האתר האיראני עסר-י איראן הציע להקים בבחריין ארגון חזבאללה כמו זה הקיים בלבנון כדי לנהל מאבק מזוין מול הדיכוי שמפעילים הסעודים במדינה וכדי להפיל את משטר משפחת אאל-ח'ליפה בבחריין.

עסר-י איראן (איראן), 19.3.11

 

איראן מגנה את התערבות מדינות המפרץ בענייני בחריין

אל-וטן (סעודיה), 22.3.11

 

אתר אופוזיציה סורי: על מלך ירדן להימנע משת"פ עם המשטר הסורי

בתגובה לשיחת טלפון בין נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לעבדאללה מלך ירדן הזהיר אתר אופוזיציה סורי  את המלך מפני שת"פ עם אסד נגד המפגינים בדרעא שבגבול סוריה-ירדן, וקרא לו לחשוב טוב בטרם ייענה לבקשה כזו, כיוון שלשבטים באזור זה יש קרובים בירדן. האתר קרא למלך לתמוך בעם הסורי.

www.sooryoon.net, 22.3.11

 

 תימן: קריאות במשפחת צאלח לסילוקו; דיונים על היום שאחרי צאלח

האתר אל-ג'זירה דיווח כי נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, ביקש מסעודיה לתווך בינו לבין האופוזיציה ואף רמז על נכונותו לפרוש תוך חצי שנה אם ייפסקו ההפגנות. היומון אל-אח'באר דיווח, כי במשפחת צאלח התגבשה החלטה שעליו לעזוב את המדינה עם בנו ושני אחייניו, הנחשבים אחראים לדיכוי ההפגנות, וכי סעודיה הביעה נכונותה לארח את השליט ובני משפחתו בשטחה. לדברי היומון, בכירים בצבא נענו לקריאתו של הגנרל עלי מחסן אל-אחמר, אחיו למחצה של צאלח, להצטרף אליו לאופוזיציה ולקריאת המשפחה לסילוקו של צאלח. את ההצעה לפרישתו של צאלח הציג אל-אחמר גם בפני נציג האופוזיציה, ד"ר יאסין סעיד נעמאן. היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי צאלח הזהיר שכל ניסיון הפיכה נגדו יוביל למלחמת אזרחים וקרא לקצינים לשמור על הביטחון במדינה ולא לערוק מן הצבא. האתר אילאפ דיווח כי  ארה"ב, בריטניה וסעודיה דנות זה כמה חודשים בעתידה של תימן, לאחר פרישתו של צאלח.

אל-אח'באר (לבנון); www.aljazeera.net, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.3.11 ; www.elaph.com, 21.3.11

 

כווית שלחה אוניות סיוע לבחריין; ניסיונות תיווך של אנשי דת שיעים

כווית שלחה (21.3.11) לבחריין ארבע אוניות עם מאה חיילים כסיוע למשטר ובכך הצטרפה לכוחות המפרציים הפועלים במדינה. נמסר כי משלחת רפואית מכווית לא הורשתה להיכנס לממלכה לאחר שהתגלה כי אחד מחבריה עובד בערוץ שיעי המזוהה עם האופוזיציה הבחרינית. עוד דווח על ניסיונות תיווך במשבר בבחריין מצד אנשי דת שיעים, בהם סייד האני פחץ הלבנוני, המקורב לכוחות ה-14 במרץ. 

אל-וטן (כווית), 21.3.11; אל-מוסתקבל (לבנון), 22.3.11

 

היומון הסורי אל-וטן: הדיווחים על מחאות במדינה - כוזבים

היומונים הסוריים הממסדיים מדווחים כי בכל המדינה, כולל בעיר דרעא שורר שקט וכי תושבי העיר מצהירים על נאמנותם למשטר ומתנערים מן האירועים האלימים בעיר. היומון אל-וטן, המקורב למשטר, טען כי הדיווחים הערביים והמערביים על מחאות ברחבי סוריה הם מידע כוזב שנועד לפגוע במשטר. אתר אופוזיציה סורי מסר כי וועדת החקירה לאירועי דרעא הורתה לפטר את מושל המחוז, לשחרר את עצורי ההפגנות ולהעביר מתפקידם את ראשי מנגנוני הביטחון בדרעא.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-וטן (סוריה), http://all4syria.info, 22.3.11

 

מצרים: חוקה זמנית במקום החוקה הקיימת, עד לעיצוב חוקה חדשה

לאחר אישור תיקוני החוקה במשאל העם, צפויה ממשלת מצרים להכריז על חוקה זמנית שתשמש לתקופת מעבר, עד לעיצוב חוקה חדשה. החוקה הקודמת הושעתה, ולא תוחזר לתוקף. מקור במועצה העליונה של הכוחות המזוינים מסר כי למרות הדרישות של חלק מתנועות צעירי המהפכה להקדים את הבחירות לנשיאות לבחירות לפרלמנט, הבחירות לפרלמנט יהיו בספטמבר 2011 ולנשיאות בסוף 2011.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.3.11

 

ביתו של סאדאת: לדון את מובארכ למוות בגין מעורבות ברצח אבי

רקיה סאדאת, ביתו של נשיא מצרים לשעבר, אנור סאדאת, הגישה תלונה נגד הנשיא המודח חוסני מובארכ, באשמת מעורבות ברצח אביה ב-1981. לטענתה, בידיה ראיות חדשות למעורבות מובארכ ברצח, ועל כן היא דורשת להעמידו לדין ולגזור עליו עונש מוות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.3.11