המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.3.2011
17/3/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.3.2011

 

בתקציר:  אל-שרע: בקרוב רפורמות משמעותיות בסוריה *  מצרים: קליפ ביוטיוב קורא להתנגד לשינויים בחוקה * תמרון צבאי סעודי-צרפתי * אתר אופוזיציה בסוריה: הפגנה מול משרד הפנים פוזרה בכוח  *  צעירי המהפכה קוראים להפסקת ההפגנות במצרים  * מארגני המהפכה בקטר: נכשלנו

 

אתר אופוזיציה בסוריה: הפגנה מול משרד הפנים פוזרה בכוח

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי כוחות הביטחון פיזרו בכוח עשרות פעילי זכויות אדם ומשפחות אסירים פוליטיים שהפגינו מול משרד הפנים בדמשק בתביעה לשחרור האסירים, ועצרו כ-25 פעילים, שחלקם שוחרר לאחר חקירה. בכיר במשרד הפנים טען כי שוטרים לא התערבו בהפגנה וכי 'מסתננים' ניצלו את האירוע השקט של משפחות האסירים וקראו קריאות נגד המשטר שהכעיסו את העוברים ושבים. לדבריו, דלתות משרד הפנים פתוחות בפני כל אזרח ותלונות המשפחות ייבדקו. עוד אמר כי אין הפגנות ברחבי סוריה ואין כוננות ביטחונית מיוחדת.

www.syriahr.com, 16.3.11, אל-וטן (סוריה), 17.3.11   

 

אל-שרע: רפורמות משמעותיות בסוריה בקרוב

בפגישה עם עיתונאים אמר פארוק אל-שרע, סגן נשיא סוריה, כי שינוי המשטר במצרים מעניק סיכוי לשיפור המצב בעולם הערבי וקרא לגבש תפיסה אזורית אסטרטגית המתחשבת בהתנגדותו של העם המצרי להסכמי קמפ דיוויד. לדבריו, האירועים בעולם הערבי מבטאים תסכול שהחל ב-1948 וגבר עם כיבוש עיראק, אפגניסטן והמצור על עזה, ולנוכח כישלונם של כמה משטרים ערביים לקבוע סדרי עדיפות ההולמים את צרכי עמיהם. הוא הבטיח שבקרוב יתקיימו בסוריה רפורמות משמעותיות בתחומי הממשל הפוליטיקה והמשפט, וציין כי הבחירות הקרובות לפרלמנט יתקיימו עפ"י כללים שונים מבעבר. לדבריו, סוריה לא שלחה טייסים ללוב אך ייתכן שנמצאים בה טייסים סורים בגמלאות.   

אל-וטן (סוריה), 17.3.11

 

צעירי המהפכה קוראים להפסקת ההפגנות במצרים

קואליציית צעירי המהפכה במצרים קראה למגזרים השונים במדינה להפסיק את כל ההפגנות החל מהשבוע הבא על מנת לשמור על הכלכלה הלאומית. הקואליציה תשלח נציגים מטעמה לבתי עסק שונים במטרה לעודד את העובדים לא להפגין על חשבון שעות העבודה כדי לא לפגוע בכלכלה ובתהליך הייצור.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 17.3.11

 

מארגני המהפכה בקטר: נכשלנו

מקימי דף הפייסבוק שקרא למהפכה בקטר, הודו (16.3.11) כי פעולתם נכשלה בשל אדישות הציבור ובשל חששו ממעצרים ומאיבוד האזרחות הקטרית. לטענתם, אזרחי קטר איבדו את יכולתם להיאבק על זכויותיהם הבסיסיות והמדינה הפכה ל"אמריקאית שבירתה ישראל". יצוין כי דף הפייסבוק הופל במועד שנקבע להפגנה, אך חזר לפעול בתוך כמה שעות.

קטר עם מהפכת החירות ב-16 במרץ, 17.3.11

 

איראן משגרת את שד העדתיות לאזורים הערביים

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.3.11

 

איראן: מפלגה רפורמיסטית הוצאה מחוץ לחוק

במסגרת מאבקו של המשטר באיראן בתומכי תנועת המחאה והרפורמה, הוצאה מפלגת "אגודת החוקרים והמרצים של קום", המזוהה עם תנועת הרפורמה, אל מחוץ לחוק.

פארס (איראן), 16.3.11  

 

חודשו המגעים בין סוריה לסעודיה

לאחר נתק של כמה חודשים בין סוריה לסעודיה שנבע מכישלונן לגבש עסקה בנוגע לביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי, מסר האמיר עבד אל-עזיז, בנו של עבדאללה, מלך סעודיה, לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, איגרת מאביו, העוסקת ביחסי המדינות, במצב בלבנון ובהתפתחויות באזור, במיוחד בבחריין. היומון אל-ספיר טען כי חידוש  הקשר בין המדינות נבע מרצונה של סעודיה בתמיכתה של סוריה בהתמודדותה עם המצב בבחריין. היומון  אל-אח'באר, מסר כי סוריה מתנגדת לכניסת צבאות סעודיה ואיחוד האמירויות לבחריין.

אל-וטן (סוריה), אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 17.3.11 

 

מלך ירדן: נקיים בחירות מוקדמות לפרלמנט

בפגישה שקיים (17.3.11) עבדאללה מלך ירדן עם נציגים מארגוני הנוער והסטודנטים במדינה, הוא הודיע כי הממשלה תחל בקרוב בחקיקת חוק בחירות וחוק מפלגות חדשים וכי יתקיימו בחירות מוקדמות לפרלמנט. המלך כינה את הנוער "חלוצי השינוי" וביקש לשמוע מהם הצעות מעשיות לרפורמה במדינה.

אל-סביל (ירדן), 17.3.11

 

מצרים: קליפ ביוטיוב קורא להתנגד לשינויים בחוקה

בקליפ שפורסם ביוטיוב לקראת משאל העם במצרים (18.3.11) על ההצעות לתיקונים בחוקה, קראו שורה של אישים ובהם עמר מוסא, מוחמד אל-בראדעי, המטיף האסלאמי עמר ח'אלד ואיש העסקים הידוע נג'יב סויריס לומר "לא" לתיקונים המוצעים.

http://www.youtube.com/watch?v=8NuqtlyHLnY

 

תמרון צבאי סעודי-צרפתי

בתבוכ שבצפ'-מע' סעודיה הסתיים (16.3.11) תמרון צבאי משותף לכוחות סעודים וצרפתיים. התמרון כלל אימון יחידות קומנדו.

אל-חיאת (לונדון), 17.3.11