המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.3.2011
16/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.3.2011

 

בתקציר: עזה: מגנוני החמאס הפעילו אלימות נגד המפגינים למען פיוס פלסטיני * מישל עון: פגיעה בנשק החזבאללה תביא להשתלטותו על בירות * מצרים: מנגנון ביטחון המדינה יפורק * בוטל ביקור עבדאללה מלך ירדן בטהראן * אל-מעלם: סוריה אינה תומכת באף צד בסכסוך בלוב * פטריאך חדש בלבנון

 

אתר עיראקי: מגעים בנג'ף להוצאת פתוא הקוראת לג'יהאד בבחריין

אתר האינטרנט העיראקי אל-ג'ואר דיווח כי בנג'ף שבעיראק דנים חכמי דת שיעים מבחריין, ובהם השיח' עלי אל-האשמי, עם האיתאללה השיעי הבכיר עלי אל-סיסתאני ועם חכמי הלכה שיעים נוספים, בהוצאת פתוא המחייבת יציאה לג'יהאד בבחריין, נגד המשטר הבחריני ונגד "צבא הכיבוש [הסעודי]".

www.aljewar.org, 15.3.11 

 

יום זעם בסוריה

במסגרת יום זעם (15.3.11) בסוריה, נערכו הפגנות במרכז דמשק, בחלב, בדיר אל-זור, באל-חסכה ובקאמישלי, בקריאה לחירויות ולמאבק בשחיתות. היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח על הרוגים ופצועים ועל מעצר של מאות מפגינים, ועל כך שכוחות הביטחון הטילו מצור על ערים רבות והפילו כמה אתרי אופוזיציה מחשש להתפשטות המחאות; בהפגנה מול שגרירות סוריה בקהיר, שקראה להפלת המשטר הסורי, פרצו עימותים אלימים שמהם התעלמה העיתונות הממסדית. היומון הסורי אל-וטן, המקורב למשטר, המעיט בערכה של המחאה וטען כי היא נבלמה ע"י הציבור. היומון האשים ערוצי טלוויזיה, בראשם אל-ערביה הסעודי, בהפצת ידיעות כוזבות על האירועים כחלק ממסע הכפשה אנטי-סורי.

www.sooryoon.net, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-וטן (סוריה), 16.3.11

 

מישל עון: פגיעה בנשק החזבאללה תביא להשתלטותו על בירות

בתגובה למתקפה של חברי ה-14 במרץ על הנשק של חזבאללה, אמר מישל עון, יו"ר הזרם הלאומי החופשי ובעל בריתו של חזבאללה, כי כל פגיעה בנשקו של הארגון תוביל להשתלטותו על בירות כפי שעשה ב-7 במאי 2008.

אל-חיאת (לונדון), 16.3.11

 

מצרים: מנגנון ביטחון המדינה יפורק

שר הפנים המצרי, מנצור אל-עיסאוי, החליט לבטל את מנגנון 'ביטחון המדינה' ולהקים במקומו אגף בתוך משרד בפנים בשם 'הביטחון הלאומי', אשר ישתף פעולה עם שאר מנגנוני המדינה במטרה לשמור על ביטחון הפנים ולהיאבק בטרור, מבלי להתערב בחיי האזרחים.

אל-אהראם (מצרים), 16.3.11 

 

בוטל ביקור עבדאללה מלך ירדן בטהראן

בוטל ביקורו של עבדאללה מלך ירדן באיראן. ציר המג'לס, מחמוד אחמדי-ביר'ש, אמר כי ההתנגדות הגוברת בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות הביאה לביטול הביקור.

פארס (איראן), 16.3.11

 

הנעל "איראן" דורכת על המלך עבדאללה, המשול לקליפת בננהן

פארס (איראן), 16.3.11

 

עזה: מגנוני החמאס הפעילו אלימות נגד המפגינים למען פיוס פלסטיני

אמצעי התקשורת של הרש"פ דיווחו כי מגנוני הביטחון של החמאס תקפו (15.3.11) במכות, באלות, בגז מדמיע ובכדורי גומי את משתתפי ההפגנה ההמונית בעזה למען סיום הפילוג הפלסטיני ופצעו שלושים איש. הותקפו גם עיתונאים שסיקרו את האירוע וציודם הוחרם. עוד דווח כי מפקד גדודי אל-קסאם, אחמד אל-ג'עברי, הורה לשחרר עצירים פליליים מבתי הכלא בעזה על מנת שיתקפו את המפגינים, וכי בעקבות השתלטותם של תומכי החמאס על המקום שיועד להפגנה, נאלצו מארגניה להעתיקה ממקומה. בתוך כך קרא ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולתנועת הפת"ח לפתוח לאלתר בדיאלוג לאומי מקיף כדי להיענות לדרישות העם ולסיים את הפילוג; בתגובה הודיע עבאס (16.3.11) כי הוא מוכן להגיע לעזה כדי לסיים את הפילוג ולהקים ממשלת עצמאים שתפקידה לארגן את הבחירות לנשיאות, למועצה המחוקקת ולמל"פ בתוך כחצי שנה, וקרא להניה לארגן את ביקורו ברצועה בימים הקרובים. גם ברחבי הגדה הפגינו אלפי אנשים, ובתוכם בכירים בפלגים, בקריאה לסיום הפילוג הפלסטיני.

www.maannews.net, אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 16.3.11; www.palestine-info.info, 15.3.11

 

אל-מעלם: סוריה אינה תומכת באף צד בסכסוך בלוב

במסיבת עיתונאים משותפת עם שה"ח הספרדיה, טרינידד חימנס, המבקרת בסוריה, טען שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, כי ארצו ניטרלית כלפי הסכסוך בלוב ודחה טענות בדבר משלוח סיוע צבאי למועמר אל-קד'אפי. אל-מועלם הבטיח כי בשנה הקרובה ייערכו רפורמות פוליטיות במדינה, בין היתר בחוק הבחירות לרשויות המקומיות ולפרלמנט, וציין כי הדבר חייב להיעשות בסדר וללא הפגנות נגד המשטר.

אל-וטן (סוריה), 16.3.11

 

הקמת מועצת עסקים סורית-אמריקאית

בנוכחות שרת הכלכלה הסורית, למיאא' עאצי, ושגריר ארה"ב בסוריה, רוברט פורד, הוקמה מועצת עסקים משותפת לשתי המדינות. שרת הכלכלה הביעה תקווה כי הדבר יוביל לגידול בהשקעות האמריקאיות בסוריה ובסחר החליפין בין המדינות, שב-2009 עמד על כ-300 מליון דולר מכל צד.

אל-וטן (סוריה), 16.3.11

 

אחמדי-נז'אד: אסון כדוגמת יפן לא ייתכן בבושהר

נשיא איראן אחמדי-נז'אד טען כי רעידת אדמה בבושהר לא תחולל אסון כדוגמת יפן, כיוון שאמצעי האבטחה בכור זה הם המתקדמים בעולם, בניגוד לציוד הישן הקיים במתקני הגרעין ביפן.

אתר מוסד הנשיאות (איראן), 16.3.11

 

פטריאך חדש בלבנון

הכנסייה המרונית בלבנון בחרה (15.3.11) בבישוף בשארה אל-ראעי לפטריארך במקומו של הפטריארך נאסרללה בוטרוס צפיר. אל-ראעי, יליד 1940, שימש בתפקידים שונים בוותיקן ובכנסיה המרונית בלבנון. היומון אל-אח'באר כתב, כי אל-ראעי אינו מזוהה עם שום גורם פוליטי בלבנון והוא לא יהסס להביע את עמדתו נגד הנשק של חזבאללה.

אל-אח'באר (לבנון), 16.3.11